برای خرید و فروش خودرو، دریافت نوبت از مراکز تعویض پلاک الزامی است. اگر می‌خواهید در وقت و زمان خود صرفه‌جویی کنید و دفعات مراجعه به مراکز فک پلاک را کاهش دهید؛ باید بدانید که چطور می‌توانید نوبت دهی را اینترنتی انجام دهید و بعد از آن در ساعت و روز دلخواه خود به مراکز مراجعه کنید….

اگر قبلا برای نقل و انتقال خودرو به مراکز تعویض پلاک رفته باشید، حتما می‌دانید که شلوغی این مراکز همیشه اذیت‌کننده بوده است؛ اما، از شهریور ماه ۹۹ همه چیز تغییر کرد. با راه‌اندازی سامانه نوبت دهی تعویض پلاک، دریافت نوبت اینترنتی فک پلاک جایگزین نوبت دهی حضوری شد؛ یعنی، دیگر نیاز نیست برای دریافت نوبت به مراکز نوبت فک پلاک مراجعه کنید بلکه می‌توانید تمام کارهای دریافت نوبت را از خانه و با دسترسی به اینترنت انجام دهید.

از آنجایی که هنوز کاربران زیادی هستند که با روند ثبت‌نام و دریافت نوبت تعویض پلاک آشنایی ندارند، می‌خواهیم در این مطلب از وبلاگ پیشخوان ۲۴ در مورد سامانه نوبت‌ گیری تعویض پلاک، مراحل ثبت‌نام، ورود و دریافت نوبت صحبت کنیم. بعد از آن، شما را با ساعت کاری، آدرس و خدمات دفاتر آشنا می‌کنیم؛ بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا دردسرهای دریافت نوبت را به حداقل برسانیم.

سامانه تعویض پلاک خودرو چیست؟

سامانه نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک به آدرس nobatdehi.epolice.ir توسط پلیس راهنمایی و رانندگی راه‌اندازی شده است تا در اختیار کلیه رانندگان خودروهای سواری، سنگین، نیمه سنگین و موتور سیکلت قرار بگیرد که افراد بتوانند پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک نوبت اینترنتی خود را دریافت کنند.

سایت نوبت دهی تعویض پلاک در شهریور ماه سال ۱۳۹۹ یعنی حدود ۳ سال پیش هم‌زمان با همه‌گیر شدن کرونا راه‌اندازی شد تا کلیه افراد بتوانند به‌صورت غیرحضوری وقت تعویض پلاک دریافت کنند و در زمان تعیین‌شده برای انجام کارها به مراکز فک پلاک مراجعه کنند. با کوتاه شدن مراحل به کمک سامانه نوبت دهی تعویض پلاک، روند دریافت نوبت ساده‌تر از گذشته شده است. در ادامه مطلب مراحل ثبت‌نام را توضیح می‌دهیم.

اهمیت دریافت نوبت اینترنتی از مراکز تعویض پلاک

برای حضور در مراکز تعویض پلاک و انجام اقدامات لازم جهت تغییر مالکیت خودرو، دریافت نوبت از مراکز تعویض پلاک الزامی است. در تهران امکان دریافت نوبت حضوری وجود ندارد و تنها روش برای دریافت نوبت، مراجعه به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک به آدرس nobatdehi.epolice.ir سپس انتخاب روز و زمان دلخواه است.

ما در ادامه به مزایای دریافت نوبت اینترنتی اشاره می‌کنیم تا اگر ساکن شهرستان هستید از این روش برای گرفتن نوبت تعویض پلاک استفاده کنید و مطمئن شوید که روش درست برای گرفتن نوبت را انتخاب کرده‌اید. این مزیت‌ها عبارت‌اند:

در کنار تمام این مزایا، معایبی مثل عدم پاسخ‌دهی پشتیبانی و عدم نمایش اطلاعات در زمان شلوغی و ترافیک بالا در سامانه نوبت دهی تعویض پلاک نیز وجود دارد که باعث می‌شود در زمان دریافت نوبت، مشکلات زیادی برای افراد ایجاد شود؛ ولی، باید این را در نظر داشته باشید این مشکلات همیشگی نیستند و قطعا به مرور زمان رفع می‌شوند.

از این رو، روش فوق با وجود معایب، هنوز محبوبیت زیادی در بین اغلب اقشار جامعه دارد و افراد ترجیح می‌دهند در کوتاه‌ترین زمان نوبت بگیرند و اقدامات لازم را از طریق سامانه نوبت دهی تعویض پلاک انجام دهند.

شرایط و مدارک لازم برای ثبت‌نام در سامانه دریافت نوبت تعویض پلاک

پیش از ثبت‌نام در سامانه نوبت دهی تعویض پلاک نیاز است شرایط و مدارک لازم را بدانید تا بتوانید بدون مشکل مراحل ثبت‌نام را انجام دهید و نوبت اینترنتی خود را در یکی از نزدیک‌ترین مراکز تعویض پلاک رزرو کنید.

توجه داشته باشید که آماده‌سازی مدارک به خصوص مدارک احراز محل سکونت برای ثبت‌نام الزامی است. نکته اینجا است که این مدارک زیر صرفا در مراکز از شما دریافت می‌شود و برای رزرو نوبت برای تعویض پلاک ماشین به کارتان نمی‌آیند.

شرایط رزرو نوبت اینترنتی در سامانه نوبت دهی تعویض پلاک، سخت و پیچیده نیست؛ تنها شرط لازم برای رزرو نوبت، پرداخت کامل بدهی مالیات نقل و انتقال وسیله‌نقلیه پیش از دریافت نوبت است. در غیر این صورت اجازه دریافت و رزرو نوبت ندارید.

آموزش ثبت‌نام در سامانه تعویض پلاک (nobatdehi.epolice.ir)

حالا که با شرایط، مدارک و ضرورت رزرو نوبت نقل و انتقال خودرو آشنا شدید، خوب است بدانید که با یادگیری مراحل ثبت‌نام در سامانه نوبت دهی تعویض پلاک می‌توانید روند دریافت نوبت را تسریع بخشید؛ همچنین دیگر نیازی به انجام روند ثبت‌نام دوباره ندارید و می‌توانید دسترسی همیشگی به سامانه و خدمات گسترده آن داشته باشید. مراحل ثبت‌نام در سامانه تعویض پلاک اینترنتی به صورت زیر است:

ثبت‌نام در سایت نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک

نکته: رمز عبور باید شامل تعدادی کاراکتر، حروف انگلیسی و اعداد باشد، در غیر این صورت سامانه رمز شما را قبول نمی‌کند و در نتیجه نمی‌توانید در سامانه ثبت‌نام کنید.

سامانه تعویض پلاک محدود به یک استان نیست؛ این جمله به این معنا است که برای دریافت نوبت تعویض پلاک اینترنتی نیاز نیست ساکن شهر‌های بزرگ مانند تهران و اصفهان باشید. بلکه می‌توانید از کوچک‌ترین شهر هم نوبت اینترنتی فک پلاک را دریافت کنید. سپس در ساعت مقرر به مرکز تعیین‌شده مراجعه کنید و باقی مراحل را دنبال کنید.

ورود به سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک

اگر از قبل در سایت نوبت‌دهی تعویض پلاک ثبت‌نام کرده باشید؛ باید برای ورود به سامانه، شماره موبایل و رمز عبور خود را وارد کنید. در صورت وارد کردن اطلاعات به شکل صحیح، امکان ورود به حساب کاربری‌ نیز فراهم می‌شود. بعد از ورود سه بخش زیر قابل مشاهده است که می‌توانید بر اساس نیاز خود یکی از موارد زیر را انتخاب کنید.

چگونه نوبت تعویض پلاک بگیریم؟

پیش از پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که ساعت شروع نوبت‌دهی در استان‌های مختلف چه زمانی است؟ دانستن این ساعت اهمیت زیادی دارد و به شما کمک می‌کند تا بتوانید به موقع وارد سایت نوبت‌دهی تعویض پلاک شوید و نوبت‌های جدید بازشده را پیش از پر شدن نوبت مشاهده و دریافت کنید.

در نهایت می‌توانید بدون محدودیت نوبت اینترنتی را برای روز و ساعت مشخص رزرو کنید. اگر بنا به هر دلیلی امکان مراجعه حضوری به مرکز فک پلاک را نداشته باشید؛ می‌توانید پیش از روز مراجعه، وارد حساب کاربری خود در سامانه نوبت دهی تعویض پلاک شوید و نوبت رزرو شده را حذف کنید یا به تاریخ دیگر موکول کنید.

بهترین زمان نوبت‌دهی تعویض پلاک

بهترین زمان برای مراجعه به سایت و رزرو نوبت اینترنتی، راس ساعت باز شدن نوبت‌های روزانه است. برای مشاهده زمان مراجعه به سایت بهتر است نگاهی به جدول زیر بیندازید.

نام شهر ساعت باز شدن نوبت‌های روزانه
تهران، ورامین، مشگین‌شهر، بیرجند، بوشهر، کرمان، گیلان، یزد ۸:۰۰ صبح
اصفهان، حومه تهران، خراسان رضوی، قزوین و هرمزگان ۹:۰۰ صبح
تهران، بوشهر، کرمان، گیلان، یزد ۹:۳۰صبح
آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی، خوزستان و فارس ۱۰:۰۰ صبح
البرز، کردستان، گلستان و لرستان ۱۱:۰۰ صبح
آذربایجان شرقی، ایلام، سیستان و بلوچستان، قم و مازندران ۱۲:۰۰ ظهر
چهارمحال بختیاری، سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و همدان ۱۴:۰۰ ظهر

بعد از اطلاع از زمان باز شدن نوبت‌های روزانه شعب هر استان، نیاز است روند زیر را دنبال کنید تا نوبت شما به صورت رایگان در سامانه نوبت دهی تعویض پلاک رزرو شود. توجه داشته باشید اگر روز مراجعه به یک مرکز به رنگ قرمز نمایش داده شده باشد؛ یعنی ظرفیت نوبت‌دهی در آن روز تکمیل شده است؛ اما امکان ثبت انتظار دریافت نوبت برای آن روز وجود دارد. بدین ترتیب اگر شخصی نوبت خود را حذف کند، نوبت شما جایگزین آن خواهد شد و می‌توانید در همان تاریخ و ساعت برای انجام کارها به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید. اگر قصد نقل و انتقال خودرو را دارید؛ باید پیش از دریافت نوبت اینترنتی، نسبت به استعلام و پرداخت بدهی مالیات نقل و انتقال خودرو اقدام کنید.

نکته: شما می‌توانید در مراکز تعویض پلاک میثم، خاوران، شماره ۱ مرکز نوبت دهی تعویض پلاک اصفهان و مشهد و شماره ۲ شیراز از سامانه نوبت دهی نقل و انتقال خودرو استفاده کنید. اما به منظور آرامش بیشتر و نگرانی کمتر بابت عدم تسویه بدهی، توصیه می‌کنیم پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، خلافی و عوارض آزادراهی را به روزهای آخر موکول نکنید و با سامانه پیشخوان ۲۴ کل بدهی خود را تسویه کنید.

دریافت نوبت اینترنتی فک پلاک

اگر تصمیم جدی برای خرید و فروش خودرو را دارید یا می‌خواهید از سایر خدمات سایت نوبت‌دهی تعویض پلاک استفاده کنید؛ باید برای رزرو و ثبت نوبت وارد صفحه اصلی سایت نوبت‌دهی شوید. سپس اقدامات زیر را انجام دهید.

دریافت نوبت تعویض پلاک از سایت نوبت‌دهی اینترنتی

  1. نام استان، شهر، خدمت و نوع وسیله نقلیه خود را انتخاب کنید.
  2. بعد از انتخاب مرکز مورد نظر خود، روی دکمه دریافت نوبت کلیک کنید.
  3. با توجه به خدمت انتخاب شده‌ی شما، چند روز متفاوت برای مراجعه نمایش داده می‌شود.
  4. بعد از مشخص شدن روز مراجعه، نیاز است ساعت دلخواه خود را انتخاب کنید تا این مرحله تمام شود.
  5. برای رزرو نوبت نیاز است نوع وسیله‌نقلیه، نوع خریدار و شماره ملی خود را پس ورود یا ثبت‌نام در سامانه انتخاب کنید.
  6. شماره پلاک خودرو را وارد کنید؛ سپس، شناسه مربوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال را وارد کنید تا اجازه ثبت نوبت را داشته باشید.

نکته: حتما به قسمت درباره‌ی مراکز توجه داشته باشید. مثلا خدمات مرکز تعویض پلاک الغدیر فقط برای خودروهای سواری ارائه می‌شود و در زمان انتخاب نوع وسیله‌نقلیه، تنها می‌توانید گزینه خودرو سواری شخصی را انتخاب کنید و خدمات به سایر خودروها ارائه نمی‌شود.



خدمات سایت نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک

سایت نوبت‌دهی تعویض پلاک علاوه‌بر فراهم کردن امکان دریافت نوبت بابت نقل و انتقال خودرو، خدمات دیگری از جمله کارت شناسایی المثنی، پلاک المثنی، تغییر کد پلاک مالک، تعویض ارکان (اتاق، شاسی، موتور و رنگ وسیله‌نقلیه)، سند مالکیت المثنی، اصلاح مشخصات، فک رهن، پلاک مجازی مزایده‌ای، نصب پلاک گذر موقت و تعویض پلاک سرقتی یا مفقودی را نیز در اختیار متقاضیان خود قرار داده است. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید.

نکته: یکی از مهم‌ترین قوانین تعویض پلاک این است که هر شخص تنها می‌تواند یک نوبت از یک مرکز تعویض پلاک را رزرو کند؛ همچنین باید توجه داشته باشید که حداقل ۵ دقیقه قبل از ساعت نوبت خود در مراکز حضور پیدا کنید. در غیر این صورت نوبت شما باطل می‌شود و امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

خدمات سایت نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک

آدرس و ساعت کار مراکز تعویض پلاک تهران و حومه آن

ساعت کار مراکز تعویض پلاک در بیشتر مناطق تهران ۸ صبح است. شما می‌توانید بعد از دریافت نوبت از سامانه نوبت دهی تعویض پلاک تهران برای انجام نقل و انتقال خودرو و امور مربوط به پلاک خودرو به این مراکز مراجعه کنید. برای مشاهده آدرس مراکز نگاهی به جدول زیر بیندازید:

نام مرکز تعویض پلاک نشانی شماره تلفن وضعیت (فعال / غیر فعال)
مرکز نوبت دهی تعویض پلاک میثم کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص کرج، خیابان داروپخش، خیابان اردیبهشت یکم  ۰۲۱-۴۴۹۸۹۸۱۹
مرکز نوبت‌ دهی تعویض پلاک اتحاد تهران، بزرگراه شهید زین‌الدین، خیابان احسان، خیابان پنجم غربی اتحاد ۰۲۱-۷۷۳۹۳۲۳۲
مرکز تعویض پلاک یادگار بزرگراه یادگار امام، خیابان زنجان شمالی، کنار ستاد ترخیص خودرو ۰۲۱-۶۶۵۱۷۵۲۱
مرکز تعویض پلاک الغدیر یافت‌آباد، بلوار الغدیر، خیابان شهید اکبر حسینی ۰۲۱-۶۶۱۳۳۸۵۷
مرکز نوبت دهی تعویض پلاک چیتگر کیلومتر ۱۱ بزرگراه شهید لشکری ۰۲۱-۴۴۹۰۱۵۶۶
مرکز نوبت‌ دهی تعویض پلاک خاوران کیلومتر ۱۰ جاده خاوران، بعد از سه راه خاورشهر، نبش قبرستان ارامنه ۰۲۱-۳۵۰۴۴۰۰۰
مرکز تعویض پلاک خلیج فارس کیلومتر ۷ بزرگراه فتح، بلوار خلیج فارس، خیابان رهنما ۰۲۱-۶۶۲۶۰۲۶۸
مرکز تعویض پلاک شهریار شهریار، میدان نماز، کیلومتر ۲ بلوار پلیس، خیابان دامداری ۰۲۱-۶۵۲۹۰۲۶۹
مرکز تعویض پلاک رباط کریم بلوار امام خمینی، بعد از میدان الغدیر، پارکینگ الغدیر ۵۶۴۲۶۰۹۶
مرکز تعویض پلاک ورامین میدان بسیج، بلوار امام رضا، روبه‌روی پمپ بنزین مرادی ۰۲۱-۳۶۲۲۲۰۶۶
دفتر خدمات خودروی بهارستان جاده ساوه، بعد از شهرک صنعتی قلعه میر، خیابان شهدای صنعت

آدرس مراکز تعویض پلاک

آدرس مراکز تعویض پلاک استان‌های دیگر

ساعت کار مراکز تعویض پلاک در بیشتر استان‌های دیگر ۹ صبح به بعد است. شما می‌توانید بعد از دریافت نوبت از سامانه نوبت دهی تعویض پلاک، برای انجام نقل و انتقال خودرو و امور مربوط به پلاک خودرو به این مراکز مراجعه کنید. برای مشاهده آدرس مراکز استان‌های دیگر به‌غیر از تهران، نگاهی به جدول زیر بیندازید:

نام شهر ساعت باز شدن نوبت‌های روزانه آدرس شماره تلفن وضعیت
آذربایجان شرقی / تبریز ۱۲:۰۰ اتوبان شهید کسائی، شهرک آزمایش، موسسه راه‌گشا ۰۴۱-۳۵۴۵۶۳۵۵
آذربایجان شرقی / بستان آباد ۱۲:۰۰ بستان‌ آباد، جاده ترانزیت، بلوار آزادگان، جنب دادگستری داخل کوچه ۰۴۱-۴۳۳۳۸۵۱۶
آذربایجان شرقی / هشترود ۱۲:۰۰ هشترود، خیابان دانشگاه، روبه‌روی دانشگاه پیام‌نور ۰۴۱-۵۲۳۱۰۷۶
آذربایجان غربی/ ارومیه ۱۰:۰۰ کیلومتر ۵ جاده سرو، ابتدای ورودی جاده جهتلو ۰۴۴-۳۲۷۶۳۵۴۲
آذربایجان غربی/ بوکان ۱۰:۰۰ بوکان، اول خیابان مالیات، روبه‌روی پلیس راهور شهرستان بوکان
اردبیل ۱۰:۰۰ انتهای خیابان کشاورز، تقاطع بزرگراه بسیج راه ملاباشی ۰۴۵-۳۳۷۲۴۸۵۰
اردبیل / خلخال ۱۰:۰۰ خیابان سی‌متری قدس، بالاتر از امور آب
اصفهان / اصفهان ۹:۰۰ میدان ورزشکار، ابتدای جاده دولت آباد، جنب تاکسی‌رانی ۰۳۱-۳۴۶۲۰۸۴۱
اصفهان / اصفهان ۹:۰۰ جاده اصفهان شیراز، بعد از شهرک سپاهان شهر، ضلع جنوبی شهرک راهنمایی و رانندگی ۰۳۱-۱۲۱۰۰۱
البرز / کرج ۸:۰۰ جاده قزلحصار، جنب پادگان آموزشی شهید چمران، روبه‌روی شرکت آذین خودرو ۰۲۶-۳۴۰۱۰۷۸۹
خراسان جنوبی / بیرجند ۸:۰۰ بلوار مسافر، جنب میدان تره‌بار ۰۵۶-۳۲۳۳۸۱۲۸
گیلان / رشت ۹:۳۰ کیلومتر ۲ جاده انزلی، نرسیده به کارخانه پوشش، روبه‌رو.ی فرودگاه ۰۱۳-۳۳۷۰۰۷۸۹
یزد / یزد ۹:۳۰ بلوار جانباز، شهرک رزمندگان، انتهای شهرک ۰۳۵-۳۸۲۱۸۴۰۶
سمنان / سمنان ۱۴:۰۰ بلوار ۱۵ خرداد، شهرک غرب، خیابان تلاش، بلوک b-e ۰۲۳-۳۳۳۰۰۵۸۴
بوشهر ۹:۳۰ جاده نیروگاه، کنار سردخانه ۲۰۰۰ تنی ۰۷۷-۳۳۵۷۷۱۶۹

نتیجه‌گیری

این مطلب از وبلاگ پیشخوان ۲۴ را به روش ثبت‌نام و دریافت نوبت از سایت نوبت‌دهی تعویض پلاک اختصاص دادیم. برای کاهش مراجعات حضوری و صرفه‌جویی در وقت و زمان خود می‌توانید به صورت اینترنتی از سامانه نوبت دهی تعویض پلاک، نوبت دریافت کنید. به علاوه نکته حائز اهمیت اینجا است که در برخی از مراکز تعویض پلاک مانند مرکز تعویض پلاک میثم و خاوران این امکان فراهم شده که به صورت اینترنتی مراحل نقل و انتقال را انجام دهید.

در نهایت فقط باید برای بازدید خودرو، انجام فک پلاک و نصب پلاک جدید حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه زودتر به مراکز مراجعه کنید تا وقت تعویض پلاک خود را از دست ندهید. در آخر توصیه می‌کنیم پیش از دریافت نوبت از تعداد پلاک به‌نام خود مطلع شوید. برای اطلاع از تعداد پلاک‌های فعال می‌توانید از سرویس فک پلاک پیشخوان ۲۴ استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا دریافت نوبت اینترنتی از مراکز تعویض پلاک اجباری است؟

بله؛ دریافت نوبت اینترنتی از مراکز تعویض پلاک اجباری است؛ مگر اینکه هنوز در استان محل سکونت شما نوبت‌دهی اینترنتی فعال نشده باشد و کلیه رانندگان برای دریافت نوبت فک پلاک به مراکز فک پلاک خودرو مراجعه می‌کنند.

چطور متوجه شویم که مراحل تعویض پلاک انجام شده است؟

بهتر است بعد از دریافت نوبت و انجام اقدامات لازم در مراکز تعویض پلاک از خدمت استعلام پلاک‌های فعال و فک‌شده استفاده کنید تا بتوانید به آخرین وضعیت انتقال مالکیت پلاک خودروی خود دسترسی پیدا کنید.

آیا برای دریافت نوبت اینترنتی تعویض پلاک محدودیت خاصی داریم؟

خیر محدودیت خاصی برای دریافت نوبت اینترنتی ندارید. اما باید توجه داشته باشید که بعد از رزرو نوبت، باید ۵ دقیقه زودتر در مراکز تعویض پلاک باشید تا بنا به هر دلیلی نوبت خود را از دست ندهید.

آیا برای دریافت نوبت از مراکز تعویض پلاک باید هزینه پرداخت کنیم؟

خیر؛ شما می‌توانید به صورت کاملا رایگان مراحل دریافت نوبت را انجام دهید و نوبت خود را برای روز و ساعت مشخص رزرو کنید.

آیا برای تعویض پلاک سرقتی هم باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنیم؟

بله؛ در هنگام رزرو نوبت، نیاز است نوع خدمت را تعویض پلاک سرقتی انتخاب کنید تا تنها مراکز تعویض پلاک سرقتی تهران و سایر شهرستان‌ها به شما نمایش داده شود.

آیا می‌توانیم بیشتر از یک نوبت برای مراجعه به تعویض پلاک دریافت کنیم؟

خیر؛ در حال حاضر شما می‌توانید تنها یک نوبت تعویض پلاک را رزرو کنید و امکان دریافت بیش از یک نوبت در سایر مراکز نیز وجود ندارد.

ثبت دیدگاه
خدا

سلام حضوریم میشه برانقل وانتقال پلاک نوبت گرفت

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام بر شما
نوبت دهی از طریق سامانه انجام می‌شود و اگر به‌صورت حضوری به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید، ممکن است وقت و هزینه شما تلف شود و نتوانید نوبت هم بگیرید.
برقرار و سبز باشید.