در این پست ضمن توضیح و تشریح انواع جرایم رانندگی به موضوع دو برابر شدن جرایم می‌پردازیم. همچنین راهکار‌هایی برای نحوه اعتراض به قبض جریمه رانندگی وجود دارد که با شما به اشتراک خواهیم گذاشت….

همانطور که اطلاع دارید از دغدغه‌های رانندگان به هنگام رانندگی ترس از جریمه شدن است. سرعت غیر مجاز، نبستن کمربند ایمنی، نداشتن معاینه فنی، بی‌توجهی به هشدار پلیس همگی از جمله مواردی هستند که رانندگان جریمه می‌شوند. در این پست ضمن توضیح و تشریح انواع جرایم رانندگی به موضوع دو برابر شدن جرایم می‌پردازیم. همچنین راهکار‌هایی برای نحوه اعتراض به قبض جریمه رانندگی وجود دارد که با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

چه جرایمی دو برابر می‌شوند؟

طبق قانون پلیس راهور اگر خلافی دو ماه (60 روز) از صادر شدنش بگذرد و راننده نسبت به اعتراض و پرداخت اقدام نکرده باشد مبلغ جریمه دو برابر خواهد شد. جریمه‌های الصاقی و تسلیمی حتما در صورت پرداخت نشدن دو برابر خواهند شد اما خلافی‌های دوربینی و دوبرگی به هیچ عنوان افزایش مبلغ نخواهند داشت و جریمه دیرکرد محاسبه نمی‌شوند. لذا توصیه می شود به طور مرتب اقدام به استعلام خلافی خودرو کرده و جرایم مربطه را قبل از اتمام مهلت پرداخت، پرداخت نماید.

دوبل شدن جریمه

مزیت جریمه دوبرگی و دوربینی بر سایر جرایم:

خلافی‌های دو برگی و دوربینی محدود به پرداخت در بازه مشخصی نیست و شما در زمان پرداخت آزاد هستید اما اگر بخواهید روزی پلاک خود را منتفل کنید و خودرو خود را بفروشید باید خلافی خود را کامل تسویه کنید.

مهلت پرداخت خلافی‌های خودرو

طبق قانون، متخلفانی که قبض خلافی تسلیمی و الصاقی دربافت کرده اند تنها 60 روز (دو ماه) فرصت دارند تا خلافی خود را پرداخت نمایند در عیر این صورت مبلغ جریمه دو برابر خواهد شد.

انواع جریمه‌های راهنمایی و رانندگی

دسته بندی جرایم راهنمایی و رانندگی و خلافی‌ها به صورت زیر است:

  1. قبض جریمه الصاقی
  2. قبض جریمه تسلیمی
  3. قبض جریمه دو برگی
  4. قبض جریمه دوربین
  5. قبض روش خودداری

قبض جریمه الصاقی

خلافی‌های الصاقی زمانی رخ می‌دهد که خودرو در غیاب راننده جریمه می‌شود. در این نوع خلافی زمانی که خودرو در جای نا‌مناسب پارک شده (مقابل پارکینگ مسکونی، تابلو توقف ممنوع) و راننده در خودرو حضور ندارد. مامور به علت دسترسی نداشتن به مدارک خودرو اطلاعات عمومی را در برگه خلافی درج می‌کتد و برگه خلافی را به شیشه ماشین می‌چسباند و راننده موظف است آن را پرداخت کند. برای نمونه قبوضی که به شیشه برف‌پاک کن چسبانده می‌شوند همگی از نوع الصاقی هستند.

 

جریمه

قبض جریمه تسلیمی

خلافی تسلیمی نوعی ازخلافی است که افسر راهنمایی و رانندگی خودرو را متوقف می‌کند و با گرفتن مدارک راننده اطلاعات راننده را در قبض خلافی درج می‌کند و قبض را تسلیم راننده می‌کند. نام دیگر قبض تسلیمی، قبض دست‌نویس می‌باشد.

جریمه تسلیمی

قبض جریمه دو برگی

در خلافی دو برگی همانطور که از اسمش پیداست شامل دو برگ خلافی است. در این روش خلافی راننده به  علت تخلف مورد هشدار پلیس قرار می‌گیرد اما از دستور توقف پلیس سرپیچی کرده و به حرکت خود ادامه می‌دهد. پلیس در این مورد به خصوص دو برگه خلافی برای متخلف صادر می‌کند که برگه اول ناشی از تخلف در هنگام رانندگی است و  خلافی دوم به علت بی‌عنایتی به دستور پلیس است.

قبض جریمه دوربین

برای به حداقل رساندن استفاده انسانی دوربین‌های راهنمایی و رانندگی وظیفه جریمه کردن را در بعضی از موقعیت‌های خاص بر عهده دارند. خلافی دوربین‌های راهنمایی و رانندگی به دو صورت زیر است:

جزیمه دوربینی

قبض جریمه توسط دوربین‌های هوشمند

دوربین‌های هوشمند راهنمایی و رانندگی به کمک افسران پلیس آمده است تا اندکی از کار و مسئولیت‌های سنگینشان را بر عهده بگیرد. دوربین‌های هوشمند دارای انواع متنوعی هستند برخی از آن‌ها پلاک‌خوان هستند و با ثبت پلاک متخلفان را شناسایی می‌کنند برخی دیگر از این دوربین‌ها وظیفه سرعت سنجی جهت صدور قبض برای متخلفین سرعت غیر مجاز دارند. نوع خاص این دوربین‌ها برای بررسی کمربند ایمنی ساخته شده‌اند.

سوال: آیا دوربین هوشمند دچار خطا و اشتباه می‌شوند؟

صرفا در مکان‌هایی که دوربین در موقعیت توقف ممنوع و پارک ممنوع قرار دارد ممکن است با توقف کوتاه ماشین و خودرو دوربین دچار اشتباه شده و خلافی صادر کند. در ادامه به نحوه اعتراض به جرایم راهنمایی و رانندگی اشاره خواهیم کرد.

دوربین های راهنمایی و رانندگی

قبض جریمه توسط دوربین‌های اپراتوری

دوربین‌های اپراتوری مانند دوربین‌های هوشمند به تنهایی قادر به صدور قبض نیستند. بلکه تعداد زیادی اپراتور در راهور ناجا با بررسی دوربین‌ها و مشاهده تخلفات طبق آیین نامه راهنمایی و رانندگی خلافی را برای متخلفان صادر می‌کنند. برای نمونه دوربین‌های نصب‌شده جهت جلوگیری از پارک دوبل و پارک‌های ممنوع همگی از این نوع دوربین‌ها هستند.

مجازات مخدوش کردن پلاک از دید دوربین‌ها:

مطابق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی مخدوش کردن پلاک خودرو از ۶ ماه تا ۱ سال حبس دارد و فرد متخلف در صورت دستگیری و تخلف باید این مجازات را طی کند.

قبض جریمه خودداری

در روش خلافی از نوع خودداری زمانی که راننده توسط خودرو متوقف می‌شوند تا برگه خلافی تسلیمی تحویل او شود، اما راننده به دلیل نپذیرفتن خطای خود حاضر به دریافت برگه خلافی نمی‌شود و فرار می‌کند و اصطلاحا متواری می‌شود.


اعتراض به جرایم راهنمایی و رانندگی

مدارک لازم برای اعتراض به جرایم راهنمایی و رانندگی:

نکته اول: توجه شود که حضور مالک خودرو و یا نماینده قانونی وی جهت مراجعه الزامی است.

نکته دوم: مراجعین محترم حتما به استانی که پلاکشان متعلق به آن است جهت اعتراض مراجعه کنند.

اعتراض به جرایم

اعتراض به جریمه الصاقی

همانطور که گفتیم در خلافی از نوع الصاقی خودرو تماما ساکن بوده و راننده در خودرو حضور ندارد. به علت اینکه مامور راهنمایی و رانندگی با تسلط کامل خودرو را جریمه کرده و احاطه کامل به خودرو داشته‌است بهانه کمتری برای اعتراض به این نوع خلافی وجود دارد، وتنها در موارد فوق استثنائی ممکن است اعتراض مورد قبول واقع شود.

اعتراض به جریمه تسلیمی

در گفت و گو‌هایی که با شما داشتیم دریافتیم که خلافی تسلیمی خلافی است که قبض خلافی تسلیم راننده می‌شود و راننده در همان وهله اول آن را می‌پذیرد. فراموش نکنیم این نوع خلافی همانند روش الصاقی به علت تسلط کامل و واقف بودن افسر به خودرو از شانس موفقیت کمتری برخوردار است.

اعتراض به قبض جریمه دوبرگی

احتمال پذیرفته شدن اعتراض از نوع دوبرگی بیشتر از اعتراض سایر قبوض است زیرا راننده هنگام صدور قبض متواری شده و افسر بر خودرو تسلط کامل نداشته است.

اعتراض به قبض جریمه دوربین

اگر به قبض صادر شده از طرف دوربین اعتراض دارید، راهور عکس خودرو شما به هنگام تخلف را به شما ارائه می‌دهد و در این لحظه عملا درخواست اعتراض شما باطل خواهد شد و دیگر اعتراض شما بیهوده خواهد بود .ولی اگر تصویر ارائه شده توسط راهور واضح نباشد و پلاک خوانا نباشد امکان درخواست تجدید نظر وجود دارد.

چگونه به جرائم رانندگی اعتراض کنیم؟

اگر راننده به قبض صادر شده از سمت پلیس راهور اعتراض داشته باشد باید به مرکز اجرائیات پلیس مراجعه کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز که در بالا اعلام شد اعتراض خود را به پلیس راهور اعلام نماید. توجه کنید که برای اعتراض به جرایم شما باید به مرکز اجرائیات مراجعه کنید و برای سایر قبوض تنها کافیست که به یکی از مراکز پلیس +10 شهر خود مراجعه کنند.

استعلام خلافی با پیشخوان24

اپلیکیشن پیشخوان 24 از جمله برنامه‌های فعال در زمینه های استعلام و پرداخت قبوض و خدمات اجتماعی است. پیشخوان24 با شعار استعلام آسان پرداخت سریع و مطمئن فعالیت خود را با قدرت آغاز کرد و اکنون با رقبای خود در حیطه استعلام و پرداخت خلافی در حال رقابت است. پیشخوان 24 دارای سرویس‌های پرداخت قبض برق، پرداخت قبض گاز، پرداخت قبض آب و علاوه بر آن سرویس‎‌های استعلام اعم از : پرداخت خلافی، عوارض آزادراهی، سوابق بیمه تامین اجتماعی، سهام عدالت را تحت پوشش قرار می‌دهد. خدمات اجتماعی چون قیمت لحظه‌ای طلا و ارز، فهرست کد‌های دستوری و چندین امکان دیگر همگی از قابلیت این اپ مفید هستند.

کد تخلفات رانندگی سال 99 و مبلغ جریمه به همراه شرح تخلف

دانلود پیشخوان 24 از گوگل پلی

برای دانلود این برنامه از گوگل پلی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود از گوگل پلی

دانلود از پیشخوان 24 کافه بازار

هم اکنون دانلود این برنامه مفید و پر‌کاربرد در کافه بازار قابل دریافت است، شما می‌توانید از لینک زیر دریافت کنید.

دانلود از بازار

نحوه پرداخت خلافی و جرایم در پیشخوان 24

پس از دانلود کامل برنامه از منابع بالا با وارد کردن شماره و درج کد امنیتی وارد منوی اپلیکیشن شوید، مراحل زیر را طی کنید:

منوی پیشخوان

 

پرداخت خلافی

پیشخوان این قابلیت را برای شما به ارمغان آورده است تا بتوانید قبض‌های خود را به صورت انتخابی پرداخت کنید.

روش‌های پرداخت خلافی‌ها

روش‌های مختلفی را می‌توان به عنوان روش‌های پرداخت خلافی معرفی کرد برای مثال سایت راهور ناجا به نشانی زیر از روش‌های معمول برای پرداخت خلافی خودرو می‌باشد.

برای استعلام خلافی از طریق سایت راهور می‌توانید به آدرس rahvar120.ir مراجعه کرده و از بین خدمات الکترونیک راهور ،گزینه استعلام تخلفات رانندگی را انتخاب کنید.

در این مطلب درباره انواع خلافی‌های خودرو و نحوه‌های اعتراض به جرایم و دو برابر شدن خلافی‌ها صحبت کردیم.

شما می‌توانید مطالب مشابه را از سایت ما دنبال کنید.

ثبت دیدگاه