این روزها پرداخت عوارض خودرو در بسیاری از شهرها به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده‌است. با راه‌اندازی کامل سامانه سمیع و در اختیار گذاشتن اطلاعات خودرو توسط شهرداری‌ها می‌توانیم در آینده نزدیک، از سرویس استعلام و پرداخت عوارض خودرو به صورت آنلاین و الکترونیکی استفاده کنیم. برای شناخت بیشتر سامانه سمیع و خدمات آن نیاز است……

در طول چند سال اخیر تغییرات زیادی در سامانه‌ها و ارگان‌های دولتی ایجاد شده است. شاید تا چند سال پیش تنها راه پرداخت عوارض خودرو، مراجعه حضوری به شهرداری و سازمان‌های دولتی بود. اما امروزه روند انجام کار به نوعی۲ متفاوت‌تر از قبل شده است؛ حالا بیشتر ارگان‌های دولتی خدمات خود را به صورت الکترونیکی و در قالب پلتفرم و سایت ارائه می‌دهند. بعد از چند وقت سامانه حمل و نقل کشور و شهرداری برای کاهش مراجعه حضوری رانندگان و رفع مشکلات موجود در شهرداری‌ها، سامانه سمیع را راه‌اندازی کردند. حالا کلیه رانندگان می‌توانند در سریع‌ترین زمان استعلام بگیرند. عوارض خودرو خود را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند. بدون شک راه‌اندازی چنین سیستم جامع، کار یک شب نیست. اما آیا سامانه هوشمند کاربردی سمیع پاسخگو تمام خودروها است؟ آیا امکان استفاده از تمام خدمات این سامانه در هر شهری وجود دارد؟ این‌ها بخشی از سوالاتی هستند که قصد داریم در این مطلب از پیشخوان ۲۴در مورد آن‌ها صحبت کنیم. با شناخت این سامانه می‌توانید عوارض خودرو را پیش از جریمه شدن پرداخت کنید.

سامانه سمیع چیست؟

وقتی صحبت از سامانه سمیع می‌شود؛ یاد چه چیزی می‌افتید؟ سمیع مخفف عبارت «سامانه ملی یکپارچه عوارض» است. هدف این است که سامانه سمیع تبدیل به یک سایت جامع در زمینه استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو، صدور مفاصا حساب و محاسبه عوارض خودرو شود. اگرچه به نظر می‌رسید این سامانه فعالیت خود را آغاز کرده و خدمات خود را در اختیار تمام رانندگان قرار داده است؛ اما با این حال بعد از گفتگو با تیم پشتیبانی به این نتیجه رسیدیم که هنوز این اتفاق به صورت جدی رخ نداده است و شهرداری‌ها آن‌طور که باید با این سامانه همکاری نمی‌کنند. خدا را چه داند، شاید با شروع فعالیت این سامانه، مراجعه حضوری به شهرداری به حداقل برسد و برای جلوگیری از جریمه شدن بتوانید تمام مبلغ عوارض خودرو را به صورت آنلاین و الکترونیکی پرداخت کنید.

توجه: سامانه سمیع به صورت کامل راه‌اندازی نشده است. هدف از نوشتن این مطلب صرفا معرفی سامانه ملی سمیع و خدمات گسترده آن است.

هدف از راه‌اندازی سامانه سمیع چیست؟

بعد از راه‌اندازی این سامانه و تصویب آیین‌نامه، سامانه شهرداری، نیروی انتظامی، شرکت ملی پست، دفاتر اسناد رسمی، مراکز اسقاط، سازمان ملی ثبت احوال کشور و دستگاه‌های اجرایی باید ظرف مدت یک ماه، تمام اطلاعات خود را به صورت رایگان در اختیار سازمان شهرداری و دهیاری کشور قرار دهند. با انجام این کار، امکان محاسبه کلیه عوارض مانند بیمه، مالیات و عوارض شهرداری مهیا می‌شود. به نظر می‌رسد این سامانه قرار است در آینده نزدیک تبدیل به یک سامانه جامع برای پرداخت عوارض خودرو شود؛ تا دیگر نیاز نباشد اقدامی از سوی شما برای پرداخت حضوری عوارض خودرو انجام شود.

راهنمای ورود به سامانه سمیع

پرداخت عوارض خودرو برای تمام رانندگان امری الزامی است؛ در صورت عدم پرداخت به موقع، با جرائمی سنگین روبه‌رو خواهید شد. برای استفاده از خدمات این سامانه نیاز است عبارت سامانه سمیع را در مرورگر جستجو کنید یا برای استفاده از خدمات آن، به سایت سمیع با نشانی saamie.ir مراجعه کنید. شاید در لحظه ورود به سایت این ذهنیت اشتباه پیش آید که امکان ثبت‌نام آنلاین در سامانه نیز وجود دارد؛ اما در واقع، این تنها یک باور غلط است. برای ثبت‌نام در سامانه جامع سمیع باید اقدامات دیگری از سوی شما انجام شود. در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

ورود به سامانه سمیع

چگونه در سایت سمیع ثبت‌نام کنیم؟

بعد از ورود به سایت سمیع، احتمالا چیزی که بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد، نحوه ثبت‌نام و استفاده از خدمات این سامانه است. بر خلاف سایر سایت‌ها،‌ امکان ثبت نام در سامانه سمیع به صورت مستقیم وجود ندارد. اگر جز کسانی هستید که برای اولین بار قصد استفاده از این سامانه را دارید؛ باید برای ثبت‌نام حضوری به دفاتر پیشخوان یا شهرداری شهر سکونت خود مراجعه کنید. یعنی برای احراز هویت باید همراه با مدارک خودرو مانند کارت ماشین و برگ سبز خودرو به شهرداری مراجعه کنید و مشخصات خودرو را در سامانه سمیع ثبت‌ کنید. بعد از تکمیل ثبت‌نام، باید نام کاربری و رمز عبور خود را برای ورود به سامانه جامع سمیع دریافت کنید. در نهایت می‌توانید وارد سامانه شوید و از خدمات مرتبط با عوارض خودرو استفاده کنید.

نکته: به صورت کلی امکان ثبت اطلاعات عوارض خودرو با نام کاربری و رمز عبور در سامانه سمیع آفلاین به نشانی s2.saamie.ir وجود دارد. در حال حاضر اطلاعاتی برای نمایش در این سامانه وجود ندارد و نمی‌توانید از آن مثل سایر امکانات استفاده کنید.

سامانه جامع سمیع چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

سامانه سمیع به رانندگان کمک می‌کند تا از سه سرویس زیر به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شهرداری‌ها استفاده کنند. در نظر داشته باشید استفاده از خدمات این سامانه تا زمان راه‌اندازی کامل آن غیر ممکن است. در ادامه نگاهی به این سرویس‌ها می‌اندازیم.

سامانه سمیع این سرویس را در اختیار تمام رانندگان قرار داده است تا بتوانند مبلغ عوارض خودروی خود را تا همین امسال مشاهده کنند. برای استعلام و مشاهده هزینه عوارضی خودرو نیاز است ابتدا به سایت سمیع به نشانی saamie.ir وارد شوید. سپس شماره VIN خودرو را برای مشاهده لیست عوارض وارد کنید.. اگر تاکنون موفق به ثبت‌نام در سامانه سمیع خودرو نشده باشید، با پیغام «خودرو موجود نمی‌باشد» روبه‌رو خواهید شد. در نتیجه امکان مشاهده لیستی از عوارض خودرو همراه با جریمه دیرکرد وجود نخواهد داشت.

امروزه سامانه سمیع شهرداری در راستا ارائه خدمات بیشتر و بهتر به رانندگان، امکان پرداخت عوارض خودرو به صورت آنلاین را در اختیار افراد قرار داده است. از این رو می‌توانید برای پرداخت عوارض خودرو روند زیر را دنبال کنید.

نکته: قبض صادر شده برای پرداخت عوارض خودرو حداکثر یک روز اعتبار دارد. اگر بعد از گذشت این مدت زمان موفق به پرداخت عوارضی خودرو نشدید باید تمام مراحل را از ابتدا انجام دهید تا قبض جدید برای شما صادر شود.

پرداخت عوارض خودرو با سامانه سمیع

  1. باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان شهرداری مراجعه کنید.
  2. مدارک خودرو مانند کارت سبز و کارت ماشین را به متصدی مربوطه تحویل دهید.
  3. وقتی مشخصات خودرو در سامانه ثبت شد، متصدی نام کاربری و رمز عبور را به شما می‌دهد که می‌توانید برای ورود به سامانه از آن استفاده کنید.

نکته: متاسفانه در هیچ کجای سایت نحوه انجام استعلام و پرداخت عوارض خودرو وجود نداشت. حتی طی تماس با پشتیبانی متوجه شدیم که هنوز دیتا و اطلاعات تمام سامانه‌های شهرداری وارد سامانه سمیع نشده است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از روش استعلام و پرداخت عوارض خودرو پیشخوان ۲۴ استفاده کنید. در ادامه درباره فرآیند انجام کار توضیح خواهیم داد.

سامانه اتوماسیون شهرداری برای نمایندگان سازمان شهرداری راه‌اندازی شده است. بعد از ورود نام کاربری و رمز عبور خود می‌توانند فهرست خودرو‌های تایید‌شده، لیست تمام شهرداری‌های فعال، بخش مشاهده و تایید درخواست‌های استعلام و پرداخت، پیام‌ها و ارسال تیکت را در پنل پیشخوان مشاهده کند. در نظر داشته باشید امکان دسترسی شهروندان به این قسمت وجود ندارد.

نماینده شهرداری در بخش تایید خودرو می‌تواند به آخرین لیست خودروهایی که درخواست پرداخت عوارض خودرو را داشته‌اند، دسترسی پیدا کند. در این بخش امکان مشاهده مشخصات کامل خودرو نام مالک وجود دارد. در نهایت نماینده شهرداری می‌تواند وضعیت را بعد از بررسی اطلاعات، به تایید‌شده تغییر دهد. هدف از راه‌اندازی این سامانه، تایید و ثبت درخواست استعلام و پرداخت عوارض رانندگان است. در صورت عدم تایید، درخواست توسط نماینده شهرداری رد خواهد شد.

چطور عوارض سالیانه خودرو را پرداخت کنیم؟

احتمالا می‌دانید که پرداخت نکردن عوارض خودرو، تبعاتی هم دارد. مثلا اگر پایان سال اقدام به پرداخت عوارض سالیانه خودرو نکنید، باید در انتظار جریمه دیرکرد باشید. شده تا به حال به این فکر کنید که چطور می‌توانید جلوی جریمه دیرکرد را بگیرید؟ بله درست است؛ با پرداخت به موقع عوارض سالیانه. هم‌چنین اگر عوارض سالانه و آلایندگی را تا پایان سال پرداخت کنید، می‌توانید از تخفیف ۲۰ درصدی برخوردار شوید! برای پرداخت به موقع عوارض شهرداری خودرو در پیشخوان ۲۴ می‌توانید به شکل زیر عمل کنید:

نحوه پرداخت عوارض سالیانه خودرو

نکته: طبق متن این آیین‌نامه، مالک خودرو تا پایان سال فرصت دارد تا عوارض خودرو را پرداخت کند. البته در زمان نقل و انتقال خودرو، پرداخت عوارضی با خریدار است و فروشنده هیچ تعهدی برای پرداخت این هزینه ندارد.

سوالات مرتبط

برای تماس با تیم پشتیبانی سمیع باید با چه شماره‌ای تماس بگیریم؟

اگرچه به نظر می‌رسد اطاعات تیم پشتیبانی سامانه سمیع بسیار کم و محدود باشد؛ اما برای برقراری ارتباط با تیم پشتیبانی نیاز است با شماره سامانه سمیع ۶۲۹۸۲۰۰۰ با پیش شماره ۰۲۱ تماس بگیرید.

آیا در حال حاضر امکان استعلام عوارض خودرو با سامانه سمیع وجود دارد؟

خیر؛ اگرچه به گفته تیم پشتیبانی، اطلاعات خودرو‌های برخی از شهرداری‌ها در اختیار سامانه سمیع قرار گرفته، ولی بعد از وارد کردن شماره VIN بیشتر استان‌ها متوجه شدیم این سرویس در حال حاضر غیر فعال است. برای استعلام و پرداخت عوارض خودرو می‌توانید از سامانه‌های دیگر همچون پیشخوان ۲۴ استفاده کنید.

آیا هر بار برای پرداخت عوارض خودرو باید به دفتر پیشخوان مراجعه کنیم؟

خیر؛ بعد از ثبت‌نام و پرداخت یک بار عوارض خودرو نیاز نیست به صورت حضوری به شهرداری مراجعه کنید. در این حالت می‌توانید تمام عوارض خودرو را به صورت الکترونیکی و بدون کارمزد پرداخت کنید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب از پیشخوان ۲۴ در مورد سامانه سمیع به صورت کامل توضیح دادیم. اگرچه با راه‌اندازی کامل این سرویس امکان استعلام و پرداخت عوارض خودرو به سادگی آب خوردن انجام می‌شود. اما با این حال تا به وقوع پیوستن این اتفاق، باید مدت زمان طولانی منتظر بمانید. در انتهای مطلب هم در این مورد صحبت کردیم که امکان پرداخت عوارض سالیانه با پیشخوان ۲۴ نیز وجود دارد. امیدواریم در این مطلب به صورت کامل این سامانه را شناخته باشید و بتوانید در آینده نزدیک از آن استفاده کنید.

ثبت دیدگاه