لحظه‌ای را تصور کنید که قصد سفر به خارج از کشور را دارید. وسایل ضروری خود را آماده کردید و چمدان سفر را بسته‌اید و حالا کافی است مدارک را تحویل دهید و سوار هواپیما شوید. درست در لحظه آخر، زمان تحویل مدارک به گیت مربوطه متوجه می‌شوید ممنوع‌الخروج شدید. احتمالا در این شرایط تمام برنامه‌های شما بهم می‌ریزد. این یک حقیقت تلخ است که ممکن است برای هر کسی پیش‌آید. با شناخت شرایط و دلایل انواع ممنوع‌الخروجی می‌توانید جلوی این اتفاق ناخوشایند را پیش از سفر بگیرید….

ممکن است به عنوان یک فرد ایرانی زمان خروج از کشور با چالش و مشکلات زیادی روبه‌رو شده باشید؛ چرا که هر روز شاهد این هستیم که برخی از افراد به دلیل بدهکاری بانکی، مالیاتی، سربازی، مهریه و ده‌ها مشکل دیگر به صورت موقت یا دائم ممنوع‌الخروج می‌شوند و اجازه خروج از کشور از آن‌ها گرفته می‌شود. اگر با این تجربه مشابه روبه‌رو شدید و درست در لحظه آخر زمانی که در گیت هواپیما منتظر تایید مدارک و خروج از کشور بودید، خبر ممنوعیت خروج خود را شنیدید. یعنی باید این بار پیش از تهیه بلیط هواپیما و بستن چمدان، اطلاعات خود را در زمینه ممنوع‌الخروجی افزایش دهید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب از وبلاگ پیشخوان ۲۴ در مورد دلایل و شرایط انواع ممنوع‌الخروجی صحبت کنیم؛ پس همراه ما باشید.

به چه کسانی ممنوع‌الخروج گفته می‌شود؟

پیش از پاسخ به این سوال، باید بدانید که ممنوع‌الخروجی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به دلایل مختلف اجازه خروج از کشور را ندارد. در این شرایط بهتر است برای شناخت بیشتر دلایل اصلی‌ ممنوع‌ الخروجی نگاهی به جدول زیر بیندازید تا بتوانید هر چه سریع‌تر مشکل موجود را برطرف کنید و از کشور خارج شوید.

علت ممنوع‌الخروجی چیست؟
بدهی مهریه و منع خروج کردن مرد توسط زن (در دادگاه / اداره اجرای ثبت) وجود سوء شهرت، دزدی،سرقت یا کلاه‌برداری
بدهی مالی مشکلات کیفری
داشتن پرونده بدهی قطعی مالیاتی به دستور سازمان‌های امنیتی
عدم رضایت

همسر / سرپرست (قیم) قانونی

به دستور کتبی مسئولان یا مقامات قضایی

نکته مهمی که درباره دلایل ممنوع‌الخروجی باید بدانید این است که به صورت کلی یک شخص به دلیل مشکلات قضایی، کیفری، مالیاتی یا سازمان دارایی ممنوع‌الخروج می‌شود و اجازه خروج از کشور از او گرفته می‌شود.

آشنایی با ممنوع الخروجی همسر و فرزند

چند نوع ممنوع‌الخروجی وجود دارد؟

بیایید در ابتدا پیش از شروع بحث با انواع ممنوعیت خروج از کشور آشنا شویم. افراد ممنوع‌الخروج به چند دسته بدهکاران مالیاتی، بدهکاران بانکی، متهمان، ممنوع‌ الخروجی به دلیل مهریه، چک برگشتی، ازدواج، عدم اجازه پدر یا سرپرست قانونی و سربازی تقسیم می‌شوند. شرایط، علت و مراحل رفع هر یک با دیگری متفاوت است. از اینجا به بعد تنها در خصوص بدهکاران مالیاتی، بدهکاران بانکی، متهمان و سربازان صحبت خواهیم کرد.





ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی

مالیات یکی از منابع درآمدزایی کشور است. از طرفی این روزها دغدغه اصلی بیشتر مدیران کسب‌و‌کارها بدهی مالیاتی است که در صورت عدم پرداخت جریمه می‌شوند. البته این تمام ماجرا نیست؛ اگر نام شما در بین لیست بدهکاران مالیاتی قرار بگیرد، ممکن است تا زمان خروج از کشور متوجه این موضوع نشوید.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چطور حکم ممنوع‌ الخروجی برای این دسته افراد صادر می‌شود یا حداکثر مبلغ بدهی باید چقدر باشد تا فرد ممنوع‌الخروج شود، این‌ها موضوعاتی هستند که در ادامه در مورد هر یک توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

طریقه صدور حکم ممنوع‌ الخروجی بدهکاران مالیاتی به چه صورت است؟

اگر تشخیص قطعی توسط سازمان امور مالیاتی صادر شده است؛ یعنی مراحل زیر به سرعت انجام خواهند شد:

شرایط ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی

طبق قانون مالیات کلیه بدهکاران مالیاتی باید در مهلت زمان مشخص ‌شده نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند تا به جز امکان استفاده از معافیت مالیاتی، جریمه نشوند یا حکم منع خروج برای آن‌ها صادر نشود.

شرایط ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی

به علاوه باید در جریان این موضوع باشید که فرار مالیاتی، عدم ارائه اظهارنامه بیشتر از مدت زمان تعیین‌شده یا پرداخت نکردن مالیات می‌تواند باعث مشکلات زیادی مانند حبس سه ماه تا یک سال یا توقیف اموال نیز شود. پس بهتر است پیش از ایجاد مشکل، نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنید.

مهم‌ترین تفاوت بدهکاران دولت و بدهکاران شخصی این است که: بدهکاران به دولت باید تا زمان پرداخت کامل بدهی در کشور بمانند؛ اما در حالت دوم فقط نیاز است توجه و رضایت تمام طلبکاران را جلب کنید تا بتوانید بدون دردسر از کشور خارج شوید. گاهی اوقات دیده می‌شود که گذرنامه برای فردی که بدهی سنگین مالیاتی دارد، صادر نیز نمی‌شود و هیچ راهی جز پرداخت بدهی بر سر راه او قرار ندارد.

در شرایط زیر اجازه یک بار خروج از کشور به بدهکاران مالیاتی داده می‌شود:

سقف بدهی مالیاتی برای ممنوع‌الخروج کردن یک فرد چقدر است؟

اکثر افراد و شرکت‌ها بدهی مالیاتی دارند؛ اما به این معنا نیست که تمام این افراد ممنوع‌الخروج می‌شوند. پس چه اتفاقی می‌افتد که برخی از بدهکاران مالیاتی منع خروج می‌شوند و اجازه خروج از کشور را ندارند؟ اگر میزان بدهی مالیات شما به این مبلغ مشخص‌شده برسد یا بیشتر از آن باشد، منع خروج می‌شوید. نکته مهم اینجا است که سقف بدهی مالیاتی برای همه افراد حقیقی (اشخاصی که شرکت نیستند اما با توجه به نوع کسب‌وکار خود باید هزینه‌ای را به عنوان مالیات پرداخت کنند.) و حقوقی یکسان نیست اما هر دو دسته در صورت عدم پرداخت مالیات به عنوان بدهکار مالیاتی شناخته می‌شوند.

افراد حقیقی عادی بیش از ۱۰ میلیون تومان
افراد حقیقی تولیدی حداکثر تا ۲۰۰۰ میلیون تومان یا بیشتر از ۱۰ درصد سرمایه ثبت‌شده
افراد حقوقی تولیدی حداکثر ۲۰ درصد از سرمایه اصلی یا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان

حتما این موضوع هنوز کمی برای شما گنگ است. فرض کنید که صاحب کسب‌و‌کار تولیدی هستید یعنی برای مواجه نشدن با منع خروج باید پیش از رسیدن مبلغی بدهی مالیاتی به ۵۰۰ میلیون نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

ممنوع‌الخروجی بدهکاران بانکی

معمولاً اشخاص حقیقی و حقوقی مانند شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای دولتی و خصوصی از بانک وام یا تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند. احتمالا می‌دانید که افراد به دلیل عدم تصفیه به موقع یا پرداخت نکردن اقساط بانکی ممنوع الخروج می‌شوند. قوانین ممنوع‌ الخروجی طی چند سال اخیر دست خوش تغییرات زیادی بوده است. تا پیش از سال ۹۲ وقتی کسی به بانک بدهکار بود، ممنوع‌الخروج می‌شد. یعنی فرقی نداشت بدهی آن کم بود یا زیاد. در هر صورت شامل این قوانین بود و اجازه خروج از کشور را نداشت. سال ۹۲ ورق برگشت خورد و حالا تنها کسانی منع خروج می‌شوند که بدهی‌شان حداقل ۲۰۰ میلیون تومان باشد.

چه کسانی به عنوان بدهکار بانکی شناخته و ممنوع‌الخروج می‌شوند؟

اگر بخواهیم پاسخ این سوال را به کوتاه‌ترین شکل ممکن دهیم؛ باید بگوییم به صورت کلی ۴ حالت زیر ممکن است باعث شود تا فرد به عنوان بدهکار بانکی شناخته شود و اجازه خروج از کشور را نداشته باشد.

چطور حکم ممنوع‌ الخروجی برای بدهکاران بانکی صادر می‌شود؟

دریافت حکم منع خروج از بانک مرکزی فرآیند سخت و پیچیده‌ای است. به همین دلیل بیشتر بانک‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از این روش، از راه اجرای ثبت و دادگاه برای منع خروج بدهکار بانکی استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که با این روش تنها می‌توان بدهکار بانکی را منع خروج کرد نه ضامن او را.

شرایط ممنوع‌الخروج بدهکاران بانکی به چه صورت است؟

شرایط ممنوع‌الخروجی بدهکاران بانکی

ممنوع‌ الخروجی متهم از کشور

اتباع ایرانی داخل و خارج از کشور هم مرتکب جرم، دزدی، سرقت، کلاه‌برداری، خرید و فروش مواد مخدر و فساد اخلاقی می‌شوند. اگر جرم مرتکب شده خلاف نظم عمومی باشد، به کشور بازگردانده خواهند شد و طبق قانون با متهم برخورد خواهد شد. در صورت عدم دسترسی به متهم، بازپرس پرونده می‌تواند با توجه به ادله موجود دستور منع خروج متهم را صادر کند. با اجرای این دستور امکان فرار از کشور برای متهم وجود نخواهد داشت. به نظر شما در چه شرایطی متهم اجازه خروج از کشور را ندارد؟

شرایط منع خروج متهم از کشور

اگر متهم در دسترس نباشد، برگه جلب او توسط بازپرس صادر می‌شود. در این زمان بازپرس پرونده متهم را ممنوع‌الخروج می‌کند تا به موجب دستور قصد فرار از کشور را نداشته باشد. باید در نظر داشته باشید نقض هر یک از شرایط زیر می‌تواند باعث ممنوع‌الخروجی متهم از کشور شود.

اگر متهمی در شرایط زیر قرار داشته باشند، می‌تواند به راحتی از کشور خارج شود:

منع خروج از کشور مشمولان سربازی

سربازان نیز می‌توانند مشمول خروج از کشور باشند؛ اما شرایطی وجود دارد که بسته به نوع سفر آن‌ها متفاوت است. برای اینکه بتوانید بهتر متوجه شرایط خروج از کشور شوید، در ادامه همراه ما باشید.

ممنوع‌الخروج شدن سربازان

شرایط خروج از کشور بدون فرار سربازی

در بیشتر مواقع سازمان نظام وظیفه عمومی و قوانین دانشگاه شرایط خروج از کشور سربازان را تعیین می‌کنند. نیاز است تمام مشمولان شرایط کلی خروج از کشور را بدانند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

در چه شرایطی سربازان ممنوع‌الخروج می‌شوند؟

سربازان بعد از دریافت مجوز خروج از کشور به قصد سفر کشور را ترک می‌کنند. متاسفانه طبق قانون سربازی و خدمت وظیفه باید در زمان مشخص به کشور بازگردند. در غیر این صورت وثیقه ضبط و منع خروج شامل حال سربازان می‌شود.

مدت اعتبار ممنو‌ع‌ الخروجی

بر اساس ماده ۲۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه اجازه دارد که حکم ممنوع‌الخروج بودن را بعد از بررسی دلایل وقوع جرم برای متهم صادر کند. مدت اعتبار حکم منع خروج از کشور برای متهم ۶ ماه است. البته نکته حائز اهمیت اینجاست که دادگاه بعد از اتمام زمان ۶ ماه، این اجازه را دارد که میزان اعتبار را تمدید کند.
مدت اعتبار ممنوع‌‌الخروجی از کشور

شرایط خروج از کشور حتی با ممنوعیت

شرایط استثنایی کلی برای خروج افراد از کشور وجود دارد که حتی در زمان ممنوعیت از خروج می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

اعتراض به ممنوع‌الخروجی در هر شرایط

تشابه اسمی یا اعتراض به ممنوعیت خروج موضوع مهم و البته دغدغه بیشتر افراد است. اگر استعلام ممنوع الخروجی را انجام داده‌اید و به اشتباه اجازه خروج از کشور را ندارید کافیست از یکی از دو روش زیر پیگیری کنید:

یعنی باید ظرف مدت ۲۰ روز برای ثبت‌ اعتراض به دادگاه تجدید نظر مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید.

برای ثبت اعتراض به حکم ممنوع‌ الخروجی در دادگاه نیاز است پیش از گذشت ۱۰ روز به دادگاه مراجعه کنید.

نکته: اگر تشابه اسمی در ممنوع‌ الخروجی مالیاتی پیش آمده یعنی باید برای ثبت اعتراض خود به دادستان انتظامی مالیاتی مراجعه کنید و مشکل موجود را برطرف کنید.

برای رفع ممنوع‌ الخروجی باید چه کاری انجام دهیم؟

با توجه به علت ممنوع‌الخروجی می‌توانید اقدام به رفع ممنوع‌الخروجی کنید. در ادامه به اقدامات لازم اشاره کرده‌ایم.

کدام سازمان‌ها و مراجع می‌توانند مانع خروج از کشور شوند؟

وقتی صحبت از ممنوع‌الخروجی می‌شود، اولین سوالی که به ذهن من و شما می‌رسد؛ این است که چرا و به چه علت، شخص اجازه خروج از کشور را ندارد. بعد از آن احتمالا به این فکر می‌کنید که کدام سازمان ممنوع الخروج کرده است. در جدول زیر به سازمان‌ها و نهادهایی اشاره کردیم که دستور ممنوع‌الخروجی را به صورت موقت یا قطعی برای افراد صادر می‌کنند.

نام سازمان علت توضیح تکمیلی
دادسرا جرائم کیفری بعد از رسیدگی به جرم شخص و برای جلوگیری خروج او از کشور، درخواست ممنوع الخروجی توسط دادستان کل کشور صادر می‌شود.
دادگاه حقوقی محکومیت مالی / مهریه اگر فردی بدهی خود را پرداخت نکرده باشد؛ دادگاه حقوقی می‌تواند در مرحله اجرای حکم، نسبت به صدور دستور ممنوع الخروجی او اقدام کند.
 اداره دارایی مالیات ثبت دستور ممنوع‌الخروجی به دلیل داشتن بدهی و جلوگیری از متواری شدن او
سازمان نظام وظیفه سربازان
وزارت کشور / قوه قضائیه / نیروی انتظامی و … روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی ممنوع الخروج شدن روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی به دلیل مشکلات امنیتی و سیاسی
بانک مرکزی وام / تسهیلات بانکی صدور دستور ممنوع الخروجی از طریق دادستان برای افرادی که بدهی بانکی بالا دارند.
سازمان تامین اجتماعی بیمه
اداره ثبت چک برگشتی / مهریه بدهکاری بابت داشتن سند رسمی مانند چک و مهریه و ثبت درخواست ممنوع الخروجی از سوی بستانکاران

نکته: برای ثبت درخواست ممنوع الخروج کردن بدهکاران مالیاتی، بانکی، چک برگشتی و جرائم کیفری می‌توانید به اداره دارایی و مالیات، بانک مرکزی، اداره ثبت و دادسرا مراجعه کنید؛ بعد از ثبت درخواست، دستور ممنوعیت خروج از کشور برای فرد صادر خواهد شد.

نمونه درخواست ممنوع الخروج کردن بدهکار

شما هم می‌توانید درخواست ممنوع الخروجی را در هر سازمانی ثبت کنید. در ادامه یک نمونه درخواست ممنوع الخروج کردن بدهکار قرار داده شده که می‌توانید آن را بخوانید.

نمونه درخواست ممنوع الخروج کردن بدهکار

نمونه متن درخواست ممنوع الخروج کردن بدهکاران:

با سلام و احترام؛

اینجانب —————- در خصوص پرونده کلاسه اجرایی شماره —————- به استحضار می‌رساند، نظر به اینکه برگه اجرائیه به محکوم علیه آقای ——- ابلاغ شده و تاکنون از پرداخت محکوم به، خودداری کرده؛ لذا تقاضای ممنوع‌الخروجی محکوم علیه را دارم.

با تشکر

سخن آخر

تا چند سال پیش سن ممنوع‌الخروجی ۱۸ سال بود ولی در حال حاضر سن ممنوعیت خروج بر اساس ماه تولد محاسبه می‌شود. حتی اگر در خارج از کشور اقامت داشته باشید و حالا پیش از سفر متوجه منع خروج خود شده باشید، می‌توانید برای رفع آن و انجام امور قضایی به سامانه میخک به نشانی mikhak.mfa.gov.ir/form/landing.xhtml مراجعه کنید و کارها را از راه دور انجام دهید. شرایط ممنوع‌ الخروجی بدهکاران بانکی، متهمان، سربازان و بدهکاران مالیاتی را در این مقاله از وبلاگ پیشخوان24 به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

ثبت دیدگاه