موضوع ایجاد طرح ترافیک در تهران به زمان‌های بسیار دوری برمی‌گردد. به تدریج با گسترش یافتن شهرها و افزایش تعداد وسایل نقلیه، مسئولان شهری به این نتیجه رسیدند که قادر نیستند حمل و نقل اتومبیل‌های شهروندان را کنترل کنند و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، هیچ کس به کار و زندگی‌اش نمی‌رسد….

موضوع ایجاد طرح ترافیک در تهران به زمان‌های بسیار دوری برمی‌گردد. به تدریج با گسترش یافتن شهرها و افزایش تعداد وسایل نقلیه، مسئولان شهری به این نتیجه رسیدند که قادر نیستند حمل و نقل اتومبیل‌های شهروندان را کنترل کنند و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، هیچ کس به کار و زندگی‌اش نمی‌رسد. لذا تصمیم گرفتند در مناطق شلوغ و پر رفت و آمد تهران و کلان شهرهای بزرگ دیگر، محدودیت‌2هایی را برای تردد ماشین‌ها در نظر بگیرند.
این محدودیت‌ها، همان طور که احتمالا در جریا هستید در طی سالیان متمادی، تغییرات بسیاری کرده است و هر روز ایده‌ی جدیدی به ان اضافه یا کم شده است. اما آخرین قانون تصویب شده برای محدودیت ترددها در حال حاضر، دو طرح به نام‌های طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا هستند.
در این مقاله  تصمیم داریم این دو طرح را به طور کامل با یکدیگر بررسی کنیم و شرایط ورود و ریمه‌های مربوط به آن‌ها را هم بدانیم تا خدای ناکرده ناخواسته جریمه نشوید و سرتان کلاه نرود. پس در ادامه‌ی این مقاله‌ی کاربردی با ما همراه باشید.

طرح کنترل آلودگی هوا

همان‌طور ه احتمالا در جریان هستید، طرح کنترل آلودگی هوا از ابتدای تیرماه 98 جایگزین طرح زوج و فرد شده است. در طرح زوج و فرد هر اتومبیل مجاز بود مطابق با رقم اخر پلاک خود، بسته به این که زوج باشد یا فرد، در روزهای زوج یا فرد به مناطقی با محدودیت ترافیکی وارد شود و پلیس هم او را جریمه نکند. این طرح سال‌های سال بود که در تهران اجرا می‌شد و به ظاهر هم کسی از شهروندان، مشکل خاصی با آن نداشت؛ اما دست اندرکاران محترم، با برگزاری جلسه‌ای به این نتیجه رسیدند که این طرح منصفانه نیست! چرا؟ چون تعداد روزهای زوج و فرد هفته در یک ماه برابر نیست و اگر بخواهیم با دیدی منطقی به قضیه نگاه کنیم، خودرهای با پلاک زوج تعداد روزهای بیشتری اجازه‌ی ورود به طرح را داشتند و این به ضرر خودرهای با پلاک فرد بود.
لذا تصمیم بر آن شد تا طرح جدیدی به نام طرح کنترل آلودگی هوا، در تهران و سایر کلان‌شهرها اجرا و پیاده سازی شود. طبق طرح کنترل آلودگی هوا، هر خودرو مجاز در هر فصل، به مدت 20 روز اجازه‌ی تردد در مناطق با محدودیت ترافیکی را دارد و اگر بیشتر از سهمیه‌ی 20 روزه‌اش وارد طرح شود، جریمه می‌شود.

تفاوت طرح کنترل آلودگی هوا با طرح زوج و فرد سابق

طرح تصویب شده‌ی جدید، با نام‌های «حلقه دوم طرح ترافیک» یا «محدوده کنترل آلودگی هوا» شناخته می‌شود. این طرح با طرح زوج و فرد سابق، چند تفاوت جزئی دارد. این تفاوت‌ه عبارت‌اند از:

البته اجرای این طرح در ابتدای امر، ساده به نظر می‌رسید اما اجرای آن، با پیچیدگی‌های بسیاری همراه بود. یکی ز چالش‌های مربوط به این طرح این بود که شهروندان باید حتما در ابتدای کار در ساانه‌ی تهران من ثبت‌نام می‌کردند. اگر نه هربار ورود آن‌ها به این مناطق، غیر مجاز محسوب می‌شد و مشمول پرداخت جریمه می‌شدند.

سوالات متداول در خصوص طرح کنترل آلودگی هوا

باه دلیل این که طرح کنترل آلودگی هوا نسبتا جدید است و به تازگی در تهران پیاده سازی شده است؛ ممکن است سوالات زیادی در رابطه با مسائل ترددی در این نوای برایتا پیش بیاید. در ادامه‌ی مقاله قصد داریم به تعدادی از سوالات متداول شما درباره‌ی طرح کنترل آلودگی هوا پاسخ دهیم!

1. طرح کنترل آلودگی هوا از چه زمانی آغاز می‌شود؟

طرح کنترل الودگی هوا از ابتدای تیرماه 98 در شهر تهران پیاده‌سازی شده است و از قضا مردم هم بسیار از آن استقبال کرده‌اند.

طرح کنترل آلودگی هوا پنجشنبه

2. زمان تردد در طرح کنترل آلودگی هوا به چه صورت است؟

زمان تردد در طرح کنترل الودگی هوا، در نیمه‌ی دوم سال 98 از ساعت 6.30 صبح تا 18 در روزهای عادی و پنجشنبه‌ها از 6.30 صبح تا 13 می‌باشد. البته احتمالا ساعت پیاده‌سازی این طرح، در نیمه‌ی اول 99 تغییر خواهد کرد.

طرح کنترل آلودگی هوا تا چه ساعتی است

3. محدوده‌ی طرح کنترل آلودگی هوا کجاست؟

محدوده‌ی طرح کنترل آلودگی هوا، همان محدود‌ی زوج و فرد سابق است و تغییری پیدا نکرده است! شما می‌توانید محدوده‌ی مورد نظر را روی نقشه‌ی زیر مشاهده کنید. طرح آلودگی هوای تهران به مناطق زیر منتهی می‌شود:

طرح کنترل آلودگی هوا ثبت نام

4. ثبت نام در طرح آلودگی هوا چگونه است؟

همان طور که پیش از این هم گفتیم، ثبت نام برای استفاده از سهمیه‌ی 20 روزه در هر فصل برای آلودگی هوا، از طریق سامانه‌ی تهران من انجام می‌پذیرد. شهروندان گرمی با مراجعه به سایت تهران من و عمل کردن به مراحلی که در بالا ذکر کردیم می‌توانند از سهمیه‌ی مجاز خود برای تردد در مناطق با محدودیت ترافیکی استفاده نمایند.

طرح کنترل آلودگی هوای تهران

5. شرایط تردد رایگان در طرح کنترل آلودگی هوا چیست؟

تمامی خودروهایی که در سامانه‌ی تهران من ثبت نام کرده‌اند: اگر پلاک تهران باشند می‌توانن  به مدت 20 روز در هر فصل تردد رایگان در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا داشته باشند و خودروهای پلاک شهرستان، به مدت 15 روز می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند.

6. محاسبه‌ی نرخ عوارض طرح کنترل آلودگی هوا در سال 98 چگونه انجام می‌پذیرد؟

اگر از تمامی سمیه‌ی مجاز خود برای ورود به طرح کنترل آلودگی هوا استفاده کرده‌اید و می‌خواهید ببینید در صورت ورود چقدر جریمه می‌وید باید خدمتتان عرض کنم جریمه‌ی هر بار ورود غیر مجاز به طرح نترل الودگی هوا برابر نصف جریمه‌ی ورود به طرح ترافیک اصلی است. حال اگر حوصله‌ی حساب و کتاب ندارید می‌تواید روی لینک زیر کلیک کنید تا حساب و کتاب‌ها را برایتان انجام دهد و ببینید که دقیقا به چه میزان عوارض برای ورود به طرح ترافیک و کنترل الودگی هوا باید پرداخت کنید. با استفاده از این سامانه می‌توانید با وارد کردم نوع سوخت خودرو، محدوده سکونت، محدوده تردد و همچنین ساعت تردد خود، می‌توانید عوارض مربوط به خودرویتان را محاسبه کنید. این سامانه توسط شهرداری برای سهولت محاسبه‌ی عوارض طرح ترافیک، برای شهروندان طراحی شده است.

محاسبه آنلاین هزینه تردد در طرح کنترل آلودگی هوا

استعلام طرح کنترل آلودگی هوا

7. جریمه تردد طرح کنترل آلودگی هوا چقدر است؟

جریمه تردد در طرح کنترل آلودگی هوا به این صورت است که اگر شما در سامانه‌ی تهران من ثبت نام کرده باشید و به صورت غیر مجاز -خارج از تعداد روزهای سهمیه‌ای خود- وارد طرح شوید؛ بلافاصله در همان لحظه جریمه نمی‌شوید. بلکه مهلت 30 روزه‌ای به شما داده می‌شود تا حساب شهروندی خود را در سامانه‌ی تهران من شارژ کنید. اگر این 30 روز سپری شود و شما باز هم حسابتان را شارژ نکرده بشید آن گاه جریمه‌ای برای ورود غیر مجاز شما به محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا در نظر گرفته می‌شود. لازم به تاکید است که این مهلت 30 روزه فقط به کسانی داده می‌شود که در سامانه‌ی تهران من ثبت نام کرده باشند!

8. وضعیت تردد خودروهای مسافر در طرح کنترل آلودگی هوا به چه صورت است؟

همان طور که در بالاتر هم خدمتتان عرض کردیم، اگر مهمان شهر تهران هستید باید در سامانه‌ی تهران من ثبت نام کنید تا بتوانید از سهمیه‌ی 15 روزه در هر فصل برای تردد در مناطق کنترل آلودگی هوا استفاده کنید. پس زمان را هدر ندهید و همین امشب در سامانه‌ی تهران من ثبت نام کنید.

جریمه ورود به طرح کنترل آلودگی هوا

9. ثبت نام برای ساکنان محدوده‌ی طرح آلودگی هوا به چه صورت است؟

برای افرادی که ساکن مناطق کنترل آلودگی هوا هستند، همانند ساکنان طرح ترافیک اصلی امتیازهایی در نظر گرفته شده است. این افراد یکبار اجازه‌ی تردد در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا قبل از ساعت 8:30 صبح و بعد از ساعت 17 بعد از ظهر را دارند. به عبارتی طرح برای این عزیزان به جای این که از ساعت 6:30 صیح آغاز شود از 8:30 صبح آغاز می‌شود و به جای این که ساعت 19 به پایان برسد و ترددشان آزاد شود در ساعت 17 مجاز به تردد در ناحیه‌ی کنترل آلودگی هوا خواهند بود.
لازم به یادآوری است که این عزیزان برای این که بتوانند از این امتیاز استفاده کنند باید مشخصات محل سکونت خود را در سامانه‌ی تهران من ثبت کنند و سپس با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک سطح شهر، تاییدیه محل سکونت‌شان را بگیرند تا بتوانند در ساعات مربوطه تردد لازم را انجام دهند.




10. آیا داشتن معاینه فنی برای تردد در مناطق کنترل آلودگی هوا و طرح ترافیک الزامی است؟

در جواب این پرسش شما باید بگوییم که بله داشتن معاینه فنی برای خودرویتان برای تررد در مناطق طرح ترافیک و طرح کنترل الودگی هوا الزامی است و در صورت نداشتن معاینه فنی، پلاک شما توسط دوربین‌ها ثبت و ضبط می‌شود و خودروی شما مشمول جریمه‌ای برای نداشتن معاینه فنی خواهد شد. پس گرفتن معاینه فنی را به تعویق نیندازید و زودتر برای گرفتن ان اقدام کنید!

11. آیا تردد در روزهای پنجشنبه هم از سهمیه‌ی 20 روزه‌مان کم می‌کند؟

بل، در صورتی که در روزهای پنجشنبه، بین ساعت 6:30 صبح تا 13 بعد از ظهر در مناطق طرح کنترل آلودگی هوا تردد کنید؛ یک روز از سهمیه‌ی شما کسر خواهد شد. اما تردد در روزهای تعطیل و جمعه‌ها، چیزی از سهمیه‌ی ترددتتان کم نخواهد کرد.

12. آیا با این سهمیه‌ی 20 روزه وارد محدوده‌های طرح ترافیک اصلی هم می‌توانیم بشویم؟

پاسخ این سوال شما خیر است. این سهمیه فقط برای ورود به مناطق کنترل آلودگی هوا در نظر گرفته شده است و اگر با خودروی خود وارد محدوده‌ی طرح ترافیک اصلی بشوید؛ دوربین‌ها پلاک خودروی شما را ضبط و خودروی شما جریمه خواهد شد.

 

ساعت طرح کنترل آلودگی هوا پنجشنبه ها

طرح ترافیک

در قسمت اول مقاله به معرفی طرح کنترل الودگی هوا برای شما پرداختیم و به سوالات متداول شما در این زمینه پاسخ دادیم. در قسمت مقاله تصمیم داریم گوشه‌ای اطلاعات از طرح ترافیک به شما بدهیم. البته بیشتر شما ب طرح ترافیک اصلی آشنایی دارید و کمتر کسی است که آن را نشناسد اما ما تصمیم گرفتیم پاره‌ای از اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم.

مزیت‌های پیاده‌سازی طرح ترافیک جدید نسبت به طرح قبلی

طرح ترافیک جدید از ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۷ در محدوده طرح ترافیک پیاده‌سازی شد و به اجرا درآمد. تنها تفاوت این طرح با طرح ترافیک سابق در این بود که امتیازاتی برای ساکنان محدوده‌ی طرح ترافیک، در نظر گرفته شد که در طرح ترافیک قبلی لحاظ نشده بود.
علاوه بر این موضوع، در طرح ترافیک جدید، طرح ترفیک در روزهای پنجشنبه و روزهای تعطیل اجرا نخواهد شد و تردد خودروها در روزهای پنجشنبه به محدوده‌ی طرح ترافیک آزاد خواهد بود.

تعرفه طرح کنترل آلودگی هوا

دیگر خرید طرح ترافیک سالیانه نداریم!

با پیاده‌سازی طرح ترافیک جدید، دیگر امکان خرید طرح ترافیک به صورت سالیانه و روزانه برای هیچ‌کس وجود ندارد و  نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک برای هر روز، براساس نوع معاینه فنی خودرو و ساعات ورود و خروج برای هر کس محاسبه می‌شود. این به این معنی است که  هر کدام از شهروندان که قصد تردد به مناطق طرح ترافیکی را دارند؛ باید از یک هفته قبل‌تر اقدام به رزرو و خرید طرح ترافیک کنند و این امکان به صورت روزانه و سالیانه دیگر وجود ندارد.

نحوه‌ی ثبت نام در سامانه‌ی تهران من

پس متوجه شدید که با اجرا و پیاده‌سازی دو طرح جدید، اگر در سامانه‌ی تهران من ثبت نام نکرده باشید، تردد شما به نقاط مربوطه غیر مجاز است و مشمول جریمه خواهید شد.

ثبت نام کردن در سامانه‌ی تهران من اصلا پیچیدگی خاصی ندارد. کافیست مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  1. آدرس my.tehran.ir را در قسمت سرچ گوگل، جست و جو کنید.
  2. در قسمت بالای صفحه گزینه‌ی ثبت نام را انتخاب کنید.

طرح کنترل آلودگی هوا چیست

3. در صفحه‌ی نمایش داده شده، مشخصات خود را تکمیل کنید.

طرح کنترل آلودگی هوا از درب منزل

4. بدین ترتیب مشخصات شما در سامانه‌ی تهران من ثبت می‌شود و می‌توانید در سامانه، مشخصات خودروهای تحت تملک خود را وارد کنید.

5. با انجام این مراحل در حقیقت مجوزی برای ورود خودروی شما، به محدوده‌های ترافیکی صادر می‌شود. در ضمن با استفاده از این سامانه می‌توانید لیست ترددهای خود را کنترل کنید و جریمه‌های مربوط به خودرویتان را ببینید.

6. علاوه بر این‌ها سامانه‌ی تهران من امکانات بسیار گسترده‌ی دیگری هم دارد که با ورود به صفحه، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

کلام پایانی

در این مقاله تلاش ما بر این بود تا طرح کنترل آلودگی هوا و طرح زوج و فرد را به طور کامل به شما معرفی کنیم و به سوالات متدال شما عزیزان در خصوص این دو طرح پاسخ دهیم. اگر هنوز در سامانه‌ی تهران من ثبت‌نام نکرده‌اید پس از خواندن این مقاله بلافاصله اقدام به ثبت نام کنید و با خیال راحت از سهمیه‌ی 20 روزه‌تان برای تردد در نواحی زوج و فرد استفاده کنید. ایدوارم که خواندن این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد و توانسته باشید از ان نهایت استفاده را ببرید. سوالات و نظرات خود را در رابطه با این موضوع با ما در میان بگذارید.

ثبت دیدگاه