تا چند سال پیش مسئولیت مدیریت سهام عدالت با دولت بود. یعنی دولت سود حاصل از فروش سهام را به صورت سالیانه به حساب شما واریز می‌کرد. حالا برای کاهش تورم و بیکاری و افزایش درآمد جامعه، طرح آزادسازی سهام عدالت اجرا شده است. اگر سهام عدالت دارید، احتمالا حداقل یک بار این سوال برایتان پیش آمده که برای فروش سهام عدالت باید چه کاری انجام دهید؟ چطور می‌توانید سهام خود را با بیشترین سود به فروش برسانید. برای فروش سهام به صورت عدالت مستقیم یا غیر مستقیم باید ……

تا چند سال پیش مسئولیت مدیریت سهام عدالت با دولت بود. یعنی دولت سود حاصل از فروش سهام را به صورت سالیانه به حساب شما واریز می‌کرد. حالا دولت برای کاهش تورم و بیکاری و افزایش درآمد جامعه، طرح آزادسازی سهام عدالت را مطرح کرده است. اگر سهام عدالت دارید، احتمالا حداقل یک بار این سوال برایتان پیش آمده که برای فروش سهام عدالت باید چه کاری انجام دهید؟ چطور می‌توانید سهام خود را با بیشترین سود به فروش برسانید. بهتر است برای فروش سهام  از چه روشی استفاده کنید و …. . به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در مورد فروش سهام عدالت صحبت کنیم؛ پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از پیشخوان۲۴ همراه ما باشید.

سهام عدالت چیست؟

نوعی یارانه است که دولت این سهام دولتی را برای کاهش فقر، مشکلات مالی و پخش ثروت جامعه در اختیار تمام عموم افراد به ویژه افراد کم بضاعت قرار داده است. تا چند سال پیش تنها کسانی می‌توانستند سهام عدالت دریافت کنند که جزء لیست زیر بودند؛ اما حالا شرایط تغییر کرده است.

اگرچه عجیب می‌رسد و با هدف اصلی دریافت سهام عدالت هم‌خوانی ندارد؛ اما در حال حاضر قشر متوسط جامعه و حتی برخی از نمایندگان که وضع مالی خوبی دارند، به صورت سالیانه سود سهام عدالت را دریافت می‌کنند و همانند گذشته نمی‌توان گفت که سهام عدالت برای قشر کم درآمد جامعه یا به اصطلاح دهک اول تا ششم است.

چگونه بفهمیم که سهام عدالت داریم؟

شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما هنوز هم کسانی هستند که بعد از گذشت ۱۵، ۱۶ سال از زمان واگذاری سهام عدالت به این فکر می‌افتند که آیا سهام عدالت دارند؟ آیا فرزندانشان مشمول دریافت سهام هستند یا خیر! برای اینکه ببینید جزء مشمولین سهام عدالت هستید یا خیر؛ باید از سامانه استعلام سهام عدالت به نشانی samanese.ir یا از سرویس پیشخوان ۲۴ استفاده کنید. اگر بعد از وارد کردن کد ملی با خطای اطلاعات شما در سامانه وجود ندارد، روبه‌رو شدید؛ یعنی شما سهام ندارید. در غیر این صورت می‌توانید بعد از تایید شماره تماس، جزئیات سهام عدالت خود را به صورت کامل مشاهده کنید.

 

چگونه بفهمیم که سهام عدالت داریم؟

منظور از آزادسازی سهام عدالت چیست؟

پیش از هر چیز، نیاز است بدانید که برای فروش سهام عدالت باید اول مشخص کنید که مدیریت سهام به‌عهده چه کسی است؟ شما یا دولت! همان‌طور که پیش‌تر گفتیم دولت فروش سهام را به‌عهده تمام سهام‌داران گذاشته است؛ اما با این حال می‌توانید سهام عدالت خود را به دو صورت مستقیم یا غیر مستقیم به فروش برسانید.

آزادسازی سهام عدالت به روش غیر مستقیم

در این حالت، شما به دولت اجازه می‌دهید تا سهام‌تان را به نیابت از شما به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بازار بورس بسپارد تا به فروش برسد. در نهایت سود حاصل از سهام عدالت به صورت سالیانه به حساب بانکی شما واریز می‌شود. این روش مناسب کسانی است که در مورد سهام و بازار بورس اطلاعاتی ندارند و اگر خودشان فروش را انجام دهند، ضرر خواهند کرد.

آزادسازی سهام عدالت به شیوه مستقیم

در این روش مسئولیت مدیریت کل سهام بر دوش شما است. در نتیجه می‌توانید سهام خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه از طریق کارگزاری‌های بانکی و غیر بانکی به فروش برسانید یا دست نگه‌دارید و بعد سهام خود را در بازار بورس بگذارید. به هر حال دو راهکار زیر پیش رویتان است.

خوب است بدانید که هیچ اجباری برای فروش سهام وجود ندارد؛ بسیاری از افراد روش فروش سهام را انتخاب نمی‌کنند. در واقع ترجیح می‌دهند از سهام خود در بازار بورس استفاده کنند. اینگونه افراد باید کد بورس داشته باشند؛ اگر ندارند باید با ثبت‌نام در سامانه سجام آن را بگیرند و در نهایت برای شرکت در معامله بازارا بورس به کارگزاری مدنظر خود مراجعه کنند.

عده زیادی از افراد پس از آزادسازی سهام عدالت، تصمیم می‌گیرند سهام خود را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به فروش برسانند. در این شرایط اگر انتخاب شما روش مستقیم باشد، یعنی مسئولیت فروش سهام را همراه با سود و ضرر بی‌چون و چرا پذیرفته‌اید.

نحوه فروش سهام عدالت به صورت مستقیم

شما می‌توانید سهام خود را از طریق کارگزاری‌های غیر بانکی به‌فروش برسانید. برای این کار نیاز است در ابتدا به سایت سجام مراجعه کنید و مراحل ثبت‌نام را انجام دهید. بعد از ثبت‌نام کد بورسی ۸ یا ۱۰ رقمی به شما نمایش داده می‌شود. حالا نیاز است به سایت کارگزاری دلخواه مراجعه کنید و درخواست خودتان را ثبت کنید تا کارگزاری سهام شما را به فروش برساند. مهم‌ترین مزیت این روش این است که شما می‌توانید خودتان انتخاب کنید که سهام‌تان را چه شرکتی به فروش برسد. در واقع تصمیم‌گیرنده نهایی شما هستید.

فروش سهام عدالت به صورت مستقیم 

برای فروش سهام عدالت از طریق بانک دو راهکار مراجعه حضوری به بانک و ثبت درخواست فروش ۳۰ درصدی سهام عدالت از طریق سایت بانک پیش پای شما قرار دارد. بانک بعد از ثبت درخواست، سهام عدالت‌تان را در بازار بورس می‌فروشد و سپس ارزش سهام عدالت را به حساب بانکی‌تان واریز می‌کند. با انتخاب این روش، مسئولیت سهام برعهده بانک است و در واقع تنها کسی که می‌تواند تصمیم بگیرید سهام را چه شرکتی بفروشد، بانک است نه شما!

آیا امکان فروش سهام عدالت به صورت غیر مستقیم وجود دارد؟

بله؛ اگر در ابتدا شیوه مدیریت سهام عدالت خود را به صوت غیر مستقیم انتخاب کرده‌اید، می‌توانید در صورت مجاز بودن نماد استانی، سهام خود را به کارگزاری دلخواه خود انتقال دهید و بفروشید. چنانچه تاکنون در سامانه سجام ثبت‌نام نکردید؛ باید به شیوه زیر عمل کنید.

همانطور که می‌دانید یک سالی است که فروش سهام به صورت مستقیم غیرفعال شده و تنها راه پیش رو فروش سهام به صورت غیر مستقیم است. البته باز هم اجباری در فروش سهام نیست و می‌توانید سود سهام خود را به صورت سالیانه از سوی دولت دریافت کنید.

تفاوت فروش سهام عدالت به روش مستقیم با غیر مستقیم چیست؟

اگر تا به اینجا متوجه تفاوت بین روش مستقیم و غیر مستقیم نشده‌اید و هنوز روش فروش سهام خود را انتخاب نکرده‌اید، بهتر است به جدول زیر نگاهی بیندازید. چراکه شما تنها یک بار می‌توانید روش آزادسازی فروش سهام عدالت خود را انتخاب کنید؛ پس شناخت ویژگی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

ویژگی‌ها / روش‌ها روش مستقیم فروش سهام عدالت روش غیر مستقیم فروش سهام عدالت
سود سهام توسط شما جمع‌آوری می‌شود. توسط شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به دولت سود جمع‌آوری می‌شود.
شیوه فروش آن محدودیت در فروش سهام وجود دارد. کل سهام بدون محدودیت قابل خرید و فروش است.
مدیریت سود و سرمایه حاصل از فروش مسئولیت مدیریت سهام به‌عهده شما است. مسئولیت مدیریت دارایی با شرکت سرمایه‌گذاری است.
دانش و اطلاعات کافی در مورد بازار بورس داشتن اطلاعات کافی در مورد بورس و سرمایه‌گذاری مهم است. نیاز نیست شما اطلاعاتی در مورد بازار بورس و سرمایه‌گذاری داشته باشید.

چه کسانی می‌توانند سهام خود را بفروشند؟

تمام کسانی که در سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت به نشانی samanese.ir ثبت‌نام کرده‌اند و شماره موبایل و شبای خود را در این سامانه وارد کرده‌اند، می‌توانند بعد از انتخاب روش آزادسازی مستقیم، ۶۰٪ از سهام خود را بفروشند.

چطور متوجه شویم سود سهام عدالت واریز شده است؟

ارزش سهام عدالت ثابت نیست و ممکن است به مرور زمان با روند افزایشی یا کاهشی روبه‌رو باشد؛ اما سود سهام ارتباط مستقیم با ارزش آن دارد. یعنی در واقع هرچه‌قدر ارزش سهام عدالت‌تان بالاتر باشد، سود آن نیز بیشتر است. به‌دست آوردن اطلاعات کافی در مورد سود و ارزش سهام عدالت پیش از فروش سهام از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل در ادامه روش‌های استعلام ارزش سهام عدالت را به شما معرفی می‌کنیم.

استعلام ارزش سهام در سامانه سهام عدالت با کد ملی

پیشخوان ۲۴ به کمک شما آمده تا بدون نیاز به انجام مراحل طولانی در سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت، بتوانید ارزش سهام عدالت خود را مشاهده کنید. برای استعلام و مشاهده جزئیات نیاز است روند زیر را انجام دهید.

استعلام ارزش سهام در سامانه پیشخوان ۲۴

مشاهده سود سهام در سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت

پیش از خرید فروش سهام عدالت نیاز است با مراجعه به سایت samanese.ir از وضعیت سهام عدالت خود مطلع شوید. با انجام کار‌های زیر می‌توانید به جزئیات کامل سهام خود دسترسی پیدا کنید.

فروش سهام عدالت مستقیم ۱۴۰۱

احتمالا تا به اینجا متوجه شدید که برای فروش سهام عدالت به صورت مستقیم می‌توانید به یکی از کارگزاری‌های سهام عدالت یا شعب بانک مورد نظر مراجعه کنید و درخواست فروش سهام عدالت را پر کنید؛ اما پیش از گفتن مراحل، بهتر است بدانید که در حال حاضر هیچ‌ یک از سهام‌داران اجازه خرید و فروش سهام خود به صورت مستقیم را ندارند؛ اما با این حال اگر انتخاب شما فروش سهام از طریق کارگزاری غیر بانکی است؛ باید روند زیر را انجام دهید.

اگر انتخاب شما کارگزاری بانکی است، باید ابتدا مدارک مورد نیاز را به بانک ارائه کنید و فرم درخواست فروش سهام عدالت را پر کنید تا بانک به نیابت از شما بانک سرمایه‌گذاری را انتخاب کند و سهام‌تان را بفروشد.

فروش سهام عدالت فوری از طریق کارگزاری‌های بانکی و غیر بانکی

اگر روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده باشید، می‌توانید برای فروش سهام عدالت فوری به سایت‌های زیر مراجعه کنید. تنها نکته مهم اینجا است که برای مشاهده وضعیت سهام خود به شماره موبایل و کد ملی نیاز دارید. در صورت عدم دسترسی به این اطلاعات امکان مشاهده جزئیات ارزش سهام وجود ندارد.

نام کارگزاری بانکی / غیر بانکی نشانی
فروش سهام عدالت تدبیرگران فردا se-tadbir.rayanbroker.ir
کارگزاری آگاه se.agah.com
بانک سپه sepahbroker.ir
بانک ملی bmibourse.ir
کارگزاری مفید www.emofid.com
بانک ملت silver.mellatbroker.ir/Account/Login
کارگزاری سعدی (فارابی) edalat.farabixo.com

برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم؟

قبل از پاسخ به این سوال باید ببینید که کدام روش آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کردید. اگر انتخاب شما روش مستقیم بوده است، باید برای فروش سهام خود به کارگزاری‌ها یا بانک‌ها مراجعه کنید. در غیر این صورت مسئولیت فروش سهام به عهده شما نیست و نمی‌توانید تصمیم بگیرید که سهام خود را از طریق کدام شرکت سهام‌گذاری به فروش برسانید. آخرین زمان فروش سهام عدالت مستقیم سال ۹۹ بوده است؛ اما الان صرفا امکان انتقال سهام به شخص دیگر وجود دارد و هیچ راهی برای فروش سهام خود ندارید.

برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم؟

پیگیری فروش سهام عدالت

گاهی اوقات بعد از ثبت درخواست فروش سهام عدالت به صورت مستقیم، سهام به فروش نمی‌رسد. در این شرایط بهتر است حداقل ۱۰ روز منتظر بمانید. اگر طی این مدت زمانی سهام‌تان به فروش نرسید، یعنی شماره شبا یا اطلاعات شما در سامانه بانکی یا کارگزاری‌های رسمی به درستی وارد نشده است. پس برای پیگیری و رفع مشکل نیاز است به شعب بانک‌ها یا کارگزاری‌های رسمی مراجعه کنید تا نقص فنی برطرف شود.

در آخر؛ سهام عدالت خود را به صورت مستقیم بفروشیم یا غیر مستقیم؟

اگر اطلاعات کافی در مورد مدیریت سرمایه و ارزش سهام عدالت خود ندارید، فروش سهام عدالت به صورت غیر مستقیم روش بهتر و کارآمدتری است. یعنی در واقع افراد با در اختیار گذاشتن سهام خود به شخص کاربلدی که اطلاعات کافی در زمینه بازار بورس و سرمایه‌گذاری دارد، سهام خود را به فروش می‌رسانند. در صورت عدم انتخاب روش مستقیم، سامانه به صورت خودکار روش غیر مستقیم را برای شما انتخاب می‌کند و سود را به حساب بانکی‌تان واریز می‌کند. البته فراموش نکنید فروش یا نگه‌داری سهام به عهده شما است و هیچ اجباری برای فروش سهام در تاریخ مشخص وجود ندارد.

نتیجه‌گیری

شاید این سوال برایتان پیش‌ آمده باشد که سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ آیا می‌توان سهام عدالت را فروخت؟ برای فروش سهام عدالت چه باید کرد؟ و سوالاتی از این قبیل. در این مطلب از وبلاگ پیشخوان ۲۴ ابتدا در رابطه با فروش سهام عدالت به روش مستقیم و غیر مستقیم صحبت کردیم. سپس تلاش کردیم تا به تمام سوالات شما در این رابطه پاسخ دهیم. در آخر فراموش نکنید در حال حاضر امکان خرید فروش سهام عدالت وجود ندارد و صرفا می‌توانید سهام خود را به شخص دیگر انتقال دهید.

ثبت دیدگاه