اگر به دنبال ساده‌ترین راه‌کارهای استعلام و پرداخت خلافی به صورت آنلاین و غیر آنلاین هستید این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود….

در گذشته تا کنون یکی از دغدغه‌های مهم راننده‌ها استعلام ریز خلافی خودرو بوده است که به لطف گسترش حوزه دیجیتال و فضای آنلاین، این کار سخت و دشوار به یکی از آسان‌ترین اوامر خرید و فروش وسیله نقلیه تبدیل شده است. استعلام خلافی خودرو با پلاک علاوه بر راهکارهای حضوری، روش‌های غیر حضوری هم دارد که باتوجه به شرایط کنونی و الزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین جلوگیری از اتلاف وقت بیهوده، بهتر است تا برای گرفتن استعلام برگه تخلف خودرو از روش‌های آنلاین استفاده کنید. اگر از رفتن به مکان‌های شلوغ واهمه دارید و تمایل دارید تا برای گرفتن خلافی ماشین با شماره پلاک ریز جرایم خود را آنلاین رویت کنید؛ یا به هر دلیلی به اینترنت دسترسی ندارید و می‌خواهید به روش حضوری کارتان را جلو ببرید، ما در این مقاله سعی می‌کنیم تا شما را با 5 روش کاربردی خلافی خودرو آنلاین و غیر آنلاین آشنا کنیم و بعد از خواندن این مقاله می‌توانید به راحتی برگه جریمه خود را استعلام کنید، پس تا انتهای مطلب با با همراه باشید.

استعلام خلافی با اپلیکیشن پیشخوان24

یکی از راه‌های موجود برای این که بتوانید در خانه و تنها با یک کلیک ساده قبض جریمه مربوط به خودرو خود را پرداخت کنید، استفاده از اپلیکیشن جذاب و کاربردی پیشخوان 24 است، که کار را برای شما به طرز عجیبی راحت کرده است. قبل از این که سراغ کارهای سخت و دشوار برویم خوب است ابتدا سری به مزایای استفاده از این اپلیکیشن بزنیم و مراحل اخذ برگه جریمه را به کمک این اپلیکیشن بیاموزیم.

همان طور که پیش‌تر گفته شده یکی از راه‌های موثر و کاربردی برای پرداخت جریمه استفاده از این اپلیکیشن است. پیشخوان24 علاوه‌بر خدمات گوناگون و متنوعی که در خود دارد، این توانایی را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید به راحتی با وارد کرد شماره بارکد مندرج در قسمت پشت کارت ماشینتان میزان مبلغ خلافی خودرو را متوجه شده و بعد از یادداشت برداری شناسه‌های پرداخت فوراً با کشیدن صفحه به سمت چپ اقدام به پرداخت برگه نخلف خودرو خودتان کنید.





در نظر بگیرید که تنها مزایای پیشخوان24 در این مورد خلاصه نمی‌شود و شما می‌توانید انواع استعلامات گوناگون خود را نظیر یارانه نقدی، ارزش سهام عدالت، سوابق بیمه و… را به کمک این اپلیکیشن کاربردی به آسانی و تنها با زدن چند کلیک ساده کسب کنید.

بیشتر بخوانید : آیا استعلام خلافی با کد ملی امکان پذیر هست؟

به همین خاطر خوب است تا به جای اتلاف وقت و رفتن در صف‌های شلوغ به شیوه حضوری برای گرفتن یک استعلام ساده، این اپلیکیشن را از طریق گوگل‌پلی یا کافه بازار دانلود کنید و برای گرفتن استعلام تخلف ماشین خود از آن استفاده کنید.

نکته: اگر زمان معامله خودرو بایستی تا خلافی را صفر کنید و سپس مراحل خرید و فروش را تکمیل نمایید، بهتر است از روش دیگری برای پرداخت خلافی و صفر کردن آن استفاده کنید. به این دلیل که پرداخت خلافی با پیشخوان24 هرچند آسان و کاربردی است اما مدتی طول می‌کشد تا خلافی ماشین یا خلافی موتور شما را صفر بکند.

همین طور اضافه‌بر این که این توانایی را دارید به شیوه اینترنتی و در کسری از زمان استعلام خلافی خودرو از طریق اینرنت را انجام دهید. یک دسته از مسیرهای دیگر هم برای گرفتن برگه تخلف موجود است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اخذ برگه خلافی از راه وب سایت پلیس راهور ناجا

برای این راه‌کار (خلافی خودرو راهور) ابتدا بایستی تا به سایت پلیس راهور، که درواقع مرجع سایت خلافی خودرو به حساب می‌آید رجوع کنید. بعد از این که وارد سایت شدید می‌توانید تا به راحتی از بین خدمات ارائه شده، استعلام خلافی خودرو را انتخاب کنید. برای این کار بایستی تا بر روی گزینه “استعلام میزان تخلفات رانندگی” کلیک بکنید.

 

استعلام تخلفات خودرو از ناجا

بعد از طی کردن این مراحل صفحه جدیدی با عنوان استعلام خلافی خودرو برای شما باز می‌شود. در این صفحه بایستی شماره بارکد پستی که در واقع کد 8 رقمی مندرج بر روی کارت ماشین است را وارد کنید و سپس “جستجو” را بزنید توجه داشته باشید که در این روش تفاوت زیادی با روش حضوری یعنی استعلام خلافی با پلاک یا استعلام خلافی با کد ملی وجود دارد به این خاطر که بسیار راحت‌تر است و تنها همان کد 8 رقمی کافی است.

استعلام تخلفات خودرو

بعد از این که این مراحل را طی نمودید، مبلغ خلافی خودرو شما در یک رسید به همراه شناسه قبض و شناسه پرداخت نمایان می‌شود که به کمک این شناسه‌ها به راحتی می‌توانید خلافی خودرو خود را پرداخت کنید.

استعلام خلافی خودرو با پلاک از طریق پلیس۱۰+

شاید این راه جز روش‌های گرفتن خلافی خودرو آنلاین به حساب نیاید اما به هرحال با در دست داشتن کارت خودرو خود به همراه سند خودرو یا بیمه‌نامه، می‌بایستی تا به دفاتر پلیس 10+ رجوع کنید و پس از پرداخت 3000 تومان (تحت عنوان تعرفه برای استعلام) به راهور خلافی خود را به صورت ریز خلافی خودرو با شماره پلاک تهیه کنید.

این را هم باید مد نظر داشته باشید که اگر مبلغ قبض تخلف شما بیشتر از 10 میلیون ریال (یک میلیون تومان) باشد، باید برای تسویه حساب به مراکز راهنمایی و رانندگی بروید.

اما اگر تمایلی به رفتن در مکان‌های شلوغ و همچنین نوبت ایستادن و منتظر ماندن برای گرفتن استعلام نمره صنفی گواهینامه را ندارید و به هیچ دلیلی نمی‌خواهید تا وقتتان را صرف این کار بکنید، ما به شما یشنهاد می‌کنیم تا همین الان اپلیکیشن پیشخوان24 را از کافه بازار یا گوگل‌پلی دانلود کنید و طبق مراحلی که پیش‌تر گفته شد برگه جریمه ماشین خود را به صورت خلافی آنلاین استعلام کنید.

اخذ معافیت فوری خلافی خودرو از روش سامانه پیامکی

یکی از راه‌های به نسبت آسان برای دریافت خلافی، استفاده از سامانه پیامکی است. برای این کار نخست باید کد 17 رقمی VIN بر روی سند ماشین یا روی کارت خودرو خود را به شماره سامانه 1101202020 پیامک بزنید. بعد از اتمام این کار از طرف سامانه برای شما میزان خلافی خودروتان به همراه شناسه قبض و شناسه پرداخت برای پرداخت جریمه ارسال می‌شود.

پرداخت خلافی خودرو با vin به روش اس ام اسی

مراحل پرداخت هم به این شکل است که می‌توانید تا به کمک شناسه‌های ارسال شده ( شناسه قبض و شناسه پرداخت) به راحتی از طریق خدمات موبایل بانک و آنلاین مثل پیشخوان24 نسبت به پرداخت قبض تخلف خودرو اقدام نمایید.

دریافت برگه خلافی خودرو با کد USSD

یکی دیگر از روش‌هایی که به راحتی می‌توانید بدون نیاز به اینترنت از طریق آن جریمه خودرو را پرداخت نمایید، دریافت خلافی خودرو با شماره‌گیری کردن #110* است. با هر گوشی که در دست دارید پس از شماره‌گیری این کد بدون نیاز به اینترنت به ترتیب خدمات ذیل برای شما نمایش داده می‌شود:

  1. خدمات قابل ارائه
  2. خدمات در دست اقدام

پرداخت خلافی ماشین به کمک شماره گیری

اگر می‌خواهید تا مبلغ تخلف خودتان را ببینید بایستی گزینه 1 را بزنید. سپس دوباره باید برای ورود به بخش اصلی، گزینه 1 را بزنید. در این قسمت از شما خواسته می‌شود تا کد VIN (شماره 17 رقمی پشت کار خودرو  که با حروف IR شروع می‌شود) را وارد کنید. پس از اطمینان از صحت درستی بایستی ارسال نمایید.

پرداخت خلافی به کمک کد

نکته: برای استعلام خلافی از طریق VIN، کد VIN را حتماً به زبان انگلیسی وارد نمایید. علاوه‌بر این کدهای USSd به خاطر مسائل امنیتی بعد از چند ثانیه از کار می‌افتند پس باید بدون هیچ معطلی‌ای کد VIN را وارد نمایید.

در پله نهایی اگر تنها خلافی خودرو با پلاک را می‌خواهید بایستی تا عدد 1 را (مربوط به جریمه خودرو) ارسال کرده و اگر علاوه بر این شناسه پرداخت برگه جریمه خودتان برای استعلام خلافی ماشین را نیز می‌خواهید باید عدد 2 را وارد کنید.

انواع جرائم رانندگی

سه نوع برگ جریمه مهمی که اغلب ممکن است از سر بی‌توجهی و سهل‌انگاری حتی گاهی فراموش‌کاری برای هر فردی پیش بیاید، را دراین قسمت از مقاله با هم مرور می‌کنیم. در این بخش باید بدانید که انواع جرایم رانندگی به 3 دسته کلی از تقسیم می‌شوند. در زیر هرکدام از آن‌ها توضیح داده شده است:

🚘 برگ جریمه تسلیمی

در این باره، پلیس فرد متخلف را حضوراً رویت می‌کند و نوع تخلفی هم که فرد انجام داده را به او تفهیم می‌کند؛ سپس با دیدن مدارک رانندگی فرد و ثبت مشخصات او نظیر مشخصات خودرو، مشخصات راننده، ثبت مکان تخلف و نوع قبض جریمه را وارد می‌کند.

🚘 برگ جریمه الصاقی

در صورتی قبض جریمه به این شکل صادر می‌گردد که راننده در محل تخلف حضور نداشته باشد. پلیس نیز با رویت اتومبیل که در محل غیرمجاز توقف کرده است مطابق با مقررات به صدور قبض جریمه اقدام می‌کند و اغلب هم قبض صادر شده را به بدنه اتومبیل می‌چسباند.

🚘 برگ جریمه دو برگی

این ابلاغ در حالتی است که پلیس شخص متخلف را می‌بیند و دستور ایست یا توقف به او می‌دهد تا درباره تخلف وی اقدامی صورت بگیرد اما به خاطر شرایط گوناگونی مثل بی‌توجهی راننده به دستور پلیس یا عدم رویت دستور مامور راهنمایی و رانندگی توسط راننده و…، راننده نمی‌ایستد و به حرکت خودش ادامه می دهد. در این موقعیت پلیس به دلیل اعمال قانون تخلف صورت پذیرفته توسط راننده، به صادر نمودن قبض جریمه به صورت دوبرگی مبادرت می‌کند؛ در این حالت مشخصاتی از سمت شخص راننده درج نشده است اما، پلیس برای صحت سنجی از قبض صادر شده، مشخصاتی مثل وضعیت ظاهری خودرو یا راننده را بر روی قبض جریمه درج می‌کند تا جهت رسیدگی های بعدی بشود آن‌ها را هم مدنظر قرار داد.

🚘 برگ جریمه دوربینی

تمامی دوربین‌هایی که در سطح شهر و همین طور جاده‌ها نصب هستند، عکس‌هایی می‌گیرند که پس از بررسی اپراتورها تحت عنوان خلافی ماشین ثبت می‌‌شوند. اپراتورها شرایط مختلف ثبت شده توسط دوربین را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس می‌توانند از مراکز پلیس بخواهند که جریمه مشخصی را برای شخص متخلف ارسال کنند.

این دوربین‌ها همچنین این توانایی را دارند تا جریمه‌هایی مانند پارک ممنوع، پارک دوبله و حتی سرعت غیر مجاز در محدوده‌های مشخص را ثبت کنند. با در نظر گرفتن این مورد که ممکن است دوربین‌ها اشتباهی در زمان ثبت تصاویر بکنند، این امکان محیا شده است تا بتوان به این گونه از جرایم اعتنراض داشت.

راننده نیز این توانایی را دارد مدعی شود که خلافی از طرف وی صورت نگرفته و در نهایت اعتراض او به اپراتورها باعث می‌شود تا دوباره تصاویر ثبت شده دوربین را چک کنند و نظر قطعی خودشان را در مورد درست بودن جریمه بدهند.

این را هم بدانید که پس از رسیدن جریمه‌های راننده به سقف مبلغ یک میلیون تومان (1.000.000 تومان)، پلیس راهنمایی و رانندگی این موضوع را از طریق ارسال پیامک به صاحب خودرو به اطلاع راننده خواهد رساند. در نهایت راننده ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ مبلغ فوق وقت دارد تا نسبت به پرداخت جریمه خودرو اقدام کند.

در غیر این صورت پلیس راهنمایی و رانندگی این توانایی را دارد تا راننده را به دلیل عدم پرداخت جریمه متوقف بکند و  حتی خودرو را به پارکینگ منتقل کند. البته در شرایط ویژه راننده نیز می‌تواند مامور راهنمایی رانندگی را قانع نماید که باتوجه به شرایطی که دارد در آن زمان خاص تمکین مالی جهت پرداخت جریمه را ندارد. در نتیجه این کار، برای راننده این توانایی در نظر گرفته می‌شود تا به صورت اقساط بتواند تا نسبت به پرداخت جریمه خود اقدام کند.

انواع جرایم رانندگی

نحوه اعتراض به جرایم رانندگی خودرو

1 ) حالت نخست اعتراض به جرایم رانندگی درباره قبوض جریمه است. بر طبق آن اگر فردی به برگ جریمه‌ای که برای او آمده اعتراضی داشته باشد، می‌بایستی به مرکز اجرائیات پلیس راهور رفته و موضوع شکایتش را بگوید تا به شکایت او رسیدگی شود. در این زمان شما این توانایی را دارید تا برای اطلاع از میزان مبلغ خلافی اتومبیل خود، از شماره پلاک استفاده کنید.

مدارک لازم برای عملی‌شدن این پروسه

2 ) حالت دوم اعتراض به جرایم رانندگی اتومبیل به این شکل است که اگر شخصی نسبت به وضعیت تخلفات ارائه شده  اعتراضی داشته باشد، اول بایستی به مراکز و دفاتر پلیس + ۱۰ رجوع کند و درخواست شکایت دهد.

این درخواست به مرکز اجرائی کل کشور از طریق اتوماسیون ارسال شده و اجرائیات برابر یا قانون و مقررات مدون ظرف مدت حداکثر 24 ساعت درخواستتان را پیگیری می‌کنند و پاسخ اعتراض شما را می‌دهند. البته این رسیدگی معمولا در کمتر از چند ساعت انجام می‌ شود. چناچه پاسخی در جهت شکایت از جریمه به اعتراض شما داده نشد، بایستی جریمه را حتماً پرداخت کنید.

ولی در حالتی که پاسخ اعتراض داده شد از سوی اجرائیات برای اعتراض کننده بنابر دلایلی موجه قانع کننده نباشد، می‌بایستی که متقاضیِ معترض در اسرع وقت به واحد رسیدگی به شکایات پلیس راهور مراجعه بکند. در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی، تخلفات را بررسی می‌کند و در نهایت  قاضی حکم می‌دهد. در این مرحله رای صادره قطعی و غیر قابل اعتراض است.

مدارک مورد نیاز حالت دوم

آموزش تصویری استعلام و پرداخت خلافی با پیشخوان24

در این بخش از مقاله، مرحله به مرحله به آموزش تصویری پرداخت قبض خلافی خودرو با پیشخوان24 می‌پردازیم:

برای مرحله نخست بعد از بازکردن اپلیکیشن و وارد شدن در قسمت “خلافی خودرو” به کمک شماره بارکد مندرج شده در پشت کارت ماشین، و سپس وارد کردن آن در کادر سفید رنگ می‌توانید خلافی را استعلام کنید.

استعلام خلافی ماشین با پیشخوان 24

اگر هم که شناسه قبض و شناسه پرداخت قبض را داشته باشید به راحتی می‌توانید، طبق عکس زیر شناسه‌ها را در بخش مشخص شده درون کادرها وارد کنید.

استعلام خلافی آنلاین

بعد از وارد کردن شناسه پرداخت و شناسه قبض باید کادر سبز رنگ استعلام را لمس کنید.

استعلام خلافی با اپلیکیشن پیشخوان24

در مرحله آخر بعد از کلیک بر روی گزینه استعلام، مبلغ خلافی خودرو شما نمایش داده می‌شود و در صورت عدم خلافی چیزی برای نمایش نخواهد آمد.

استعلام خلافی به کمک پیشخوان24

بعد از زدن گزینه پرداخت، وارد درگاه بانکی شده و با وارد کردن مشخصات حساب (شماره کارت، ccv2، تاریخ اعتبار کارت و کد امنیتی) می‌توانید خلافی اتومبیل خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت کنید.

نتیجه‌گیری استعلام خلافی خودرو

همان طور که خواندید مراحل پرداخت خلافی ماشین بسیار متنوع و زیاد است اما چه بهتر به جای این که وقت زیادی صرف استعلام حضوری کنیم،بتوانیم از روش‌های ساده، کاربردی و بی‌هزینه برای این کار استفاده کنیم. به همین خاطر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به سراغ راه سریع و راحت ابتدایی ما یعنی اپلیکیشن پیشخوان24 بروید و با دانلود و نصب اپلیکیشن بر روی موبایلتان استعلام بگیرید.

این را در نظر بگیرید که راه‌های غیرحضوری و برخط در شرایط کنونی علاوه‌بر این که می‌تواند باعث حفظ سلامت شما در شرایط کنونی در برابر ویروس کرونا شود. می‌تواند در حفظ زمان هم موثر است و همیشه در دسترستان باشد.

ثبت دیدگاه