احتساب نمره منفی گواهینامه، اهرم فشاری است که باعث می‌شود رانندگان نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند و برای اینکه گواهینامه‌شان مخدوش و نمره منفی‌دار نشود؛ قوانین را رعایت کنند! ما در این مطلب، تمام نکات مرتبط با نمره منفی گواهینامه را آورده‌ایم….

چند وقتی است که در کنار جریمه نقدی و توقیف خودرو، اعمال نمره منفی گواهینامه نیز از سوی سازمان راهنمایی و رانندگی در جهت کنترل رانندگان متخلف اجرا می‌شود. همانطور که روش‌هایی برای استعلام جریمه نقدی و استعلام توقیف خودرو وجود دارد، روش‌هایی نیز برای استعلام نمره منفی گواهینامه نیز وجود دارد که آگاهی از آنها برای جلوگیری از مشکلات و دردسرهای بعدی واجب است؛ چرا که، طبق قوانین نمره منفی گواهینامه،‌ اگر تعداد نمره منفی ثبت‌شده در گواهینامه شما از سقف نمره منفی گواهینامه بیشتر و بالاتر باشد، گواهینامه‌تان سلب‌اعتبار موقت یا دائم خواهد شد.

در نتیجه، ما در این مطلب به شما استعلام نمره منفی گواهینامه را آموزش داده‌ایم تا از تعداد نمره منفی ثبت‌شده در گواهینامه‌تان مطلع باشید. در ضمن، شما با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که با چند نمره منفی گواهینامه باطل میشود‌ همچنین روش‌‌‌های پاک شدن نمره منفی گواهینامه را هم یاد می‌گیرید. در نتیجه، تا انتهای این مطلب از سامانه پیشخوان۲۴ همراه ما بمانید.

نمره منفی گواهینامه چیست؟

نمره منفی گواهینامه‌، امتیاز منفی‌ای است که برای گواهینامه متخلفان و نقض‌کنندگان قوانین راهنمایی و رانندگی، در سیستم پلیس راهور ثبت می‌شود و با گذر از حد مجاز باعث باطل شدن گواهینامه می‌شود. در نظر گرفتن نمره منفی گواهینامه به‌عنوان جریمه، نوعی استراتژی برای جلوگیری از خطرات متخلفانی است که توجهی به جرایم نقدی هم ندارند و باعث آسیب به افراد و ایجاد بی‌نظمی می‌شوند.

جریمه و نمره منفی به چه کسی تعلق دارد؟ مالک یا راننده خودرو؟

ثبت نمره منفی به این بستگی دارد که پلیس وسیله نقلیه شما را متوقف کند یا نکند! اگر پلیس وسیله نقلیه را متوقف کند، نمره منفی به راننده تعلق می‌گیرد؛ اما، اگر پلیس وسیله نقلیه را متوقف نکند، نمره منفی به مالک پلاک تعلق می‌گیرد. این در حالی است که جریمه در هر صورت برای پلاک خودرو ثبت می‌شود و فرقی نمی‌کند پشت فرمان چه کسی نشسته باشد!

نمره منفی گواهینامه چگونه ثبت می‌شود؟

کدام تخلفات رانندگی نمره منفی دارند؟

امتیاز منفی گواهینامه به رانندگانی تعلق می‌گیرد که با بی‌توجهی به قوانین باعث به‌خطر افتادن جان افراد در حال عبور و مرور می‌شوند. استعلام نمره منفی گواهینامه باعث می‌شود که از تعداد آنها مطلع شوید و از پر‌شدن سقف نمره منفی گواهینامه جلوگیری کنید. برای اطلاع از اینکه با چند نمره منفی گواهینامه باطل میشود و هر تخلف چند امتیاز منفی دارد یا ایا تصادف نمره منفی دارد یا نه،‌ با دقت لیست نمره منفی گواهینامه زیر را مطالعه کنید:

شرح تخلف وسایل نقلیه شخصی وسایل نقلیه عمومی و سنگین
تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر) 10 نمره منفی گواهینامه 15 نمره منفی گواهینامه
سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه 5 نمره منفی گواهینامه 10 نمره منفی گواهینامه
حرکت مارپیچ 2 نمره منفی گواهینامه 5 نمره منفی گواهینامه
حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه 2 نمره منفی گواهینامه 5 نمره منفی گواهینامه
تجاوز به چپ از محور راه 5 نمره منفی گواهینامه 7 نمره منفی گواهینامه
عدم رعایت حق تقدم عبور 4 نمره منفی گواهینامه 6 نمره منفی گواهینامه
استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در سرعت بالای 60 کیلومتر 3 نمره منفی گواهینامه 5 نمره منفی گواهینامه
عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک 8 نمره منفی گواهینامه 8 نمره منفی گواهینامه
عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین، محصلین یا پلیس مدرسه 3 نمره منفی گواهینامه 8 نمره منفی گواهینامه
عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه (سمعک، عینک و تجهیزات خاص) 3 نمره منفی گواهینامه 7 نمره منفی گواهینامه
عدم رعایت مقررات حمل بار (نمره منفی اضافه بار و نمره منفی نداشتن بارنامه) 5 نمره منفی گواهینامه 8 نمره منفی گواهینامه
رانندگی با وسایل عمومی پیش از زمان مجاز 7 نمره منفی گواهینامه 7 نمره منفی گواهینامه
نقص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی شب 3 نمره منفی گواهینامه 6 نمره منفی گواهینامه
دور زدن در محل ممنوع 3 نمره منفی گواهینامه 5 نمره منفی گواهینامه
عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو 5 نمره منفی گواهینامه 7 نمره منفی گواهینامه
عبور از محل ممنوع 4 نمره منفی گواهینامه 6 نمره منفی گواهینامه
رانندگی در حالت مستی و مصرف روانگردان 10 نمره منفی گواهینامه 20 نمره منفی گواهینامه
عبور از چراغ قرمز راهنمایی 5 نمره منفی گواهینامه 10 نمره منفی گواهینامه
انجام حرکات نمایشی/ دور زدن های درجا و تک چرخ زدن موتور سیکلت‌ها 8 نمره منفی گواهینامه 10 نمره منفی گواهینامه
تجاوز از سرعت مجاز (بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر) 5 نمره منفی گواهینامه 10 نمره منفی گواهینامه

نکته: اگر می‌خواهید نرخ جریمه‌های رانندگی ۱۴۰۲ برای لیست نمره منفی گواهینامه را بدانید، می‌توانید بر روی لینک کلیک کنید.

نمره منفی گواهینامه چگونه ثبت می‌شود؟

اگر پلیس راهنمایی و رانندگی وسیله نقلیه را متوقف کند، نمره منفی گواهینامه به‌صورت دستی توسط پلیس در سامانه راهور برای راننده متخلف ثبت می‌شود؛ اما، اگر تخلف با دوربین ثبت شده باشد، نمره منفی به‌صورت سیستمی بر روی گواهینامه مالک پلاک ثبت می‌شود.

استعلام نمره منفی گواهینامه را چگونه می‌توان انجام داد؟

قبل از این‌که نگران باطل شدن گواهینامه باشید، اول باید از داشتن امتیاز منفی گواهینامه مطمئن شوید. با استعلام نمره منفی گواهینامه متوجه می‌شوید که در چه وضعیتی هستید و با پر شدن سقف نمره منفی گواهینامه،‌ چند قدم فاصله دارید. در ادامه شما را با انواع روش‌های استعلام نمره منفی گواهینامه آشنا می‌کنیم.




استعلام نمره منفی گواهینامه با پیشخوان۲۴

یکی از ساد‌ه‌ترین روش‌هایی که می‌توانید برای استعلام امتیاز منفی گواهینامه انتخاب کنید،‌ سامانه پیشخوان۲۴ است. طبیعتا وقتی نگران داشتن نمره منفی سبقت غیر مجاز در بین تخلفات خود هستید و تمرکز کافی ندارید، استفاده از روش‌های پیچیده می‌تواند گیج‌کننده باشد.

پیشخوان۲۴ با سادگی و سرعت بالایی که دارد، شما را در کمترین زمان ممکن به نتیجه استعلام نمره منفی گواهینامه می‌رساند. مراحل اطلاع از میزان نمره منفی گواهینامه در پیشخوان۲۴ به ترتیب زیر است:

  1. انتخاب گزینه نمره منفی از منوی خدمات خودرو و موتور
  2. وارد کردن شماره گواهینامه،‌ کد ملی و شماره تلفن‌همراه ثبت‌نام‌شده
  3. کلیک بر روی “مشاهده نمره منفی” و نمایش اطلاعات

استعلام نمره منفی رانندگی از سایت راهور 120

استعلام نمره منفی گواهینامه از سایت راهور (rahvar120) هم روش آنلاین دیگری است که می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در نظر داشته باشید که برای استعلام نمره منفی گواهینامه از سایت راهور، باید در سامانه سخا احراز هویت کنید. برای گرفتن استعلام امتیاز منفی گواهینامه از rahvar120 به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. وارد شدن به سامانه راهور۱۲۰
  2. انتخاب کردن گزینه استعلام
  3. احراز هویت در سامانه سخا
  4. وارد کردن شماره گواهینامه
  5. جستجوی نتیجه استعلام

استعلام نمره منفی رانندگی از سایت راهور 120

تاثیر نمره منفی در گواهینامه و اعمال محدودیت‌ها

هر مرحله از امتیاز منفی با سطح مشخصی از پیامدها همراه است. قانون نمره منفی گواهینامه به این‌صورت است که از همان ابتدا سراغ باطل کردن گواهینامه و سلب امتیاز رانندگی نمی‌رود؛ درواقع هربار پر شدن سقف نمره منفی گواهینامه پیامدهایی دارد که اگر رعایت نشود باعث ابطال گواهینامه می‌شود.

برای پاسخ به این سوالات که تا چند نمره منفی گواهینامه باطل میشود یا تاثیر نمره منفی در گواهینامه چیست؟ و … در ادامه مراحل محدودیت‌های جریمه نمره منفی گواهینامه را شرح می‌دهیم:

محدودیت‌های جریمه امتیاز منفی گواهینامه : مرحله اول

طبق قوانین پلیس راهور، اگر امتیاز منفی رانندگی شما به ۳۰ برسد، گواهینامه به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود. بعد از گذشتن زمان توقیف گواهینامه، راننده می‌تواند با پرداخت مبلغ ۶۰ هزار تومان، گواهینامه خود را بازگرداند.

محدودیت‌های سقف نمره منفی گواهینامه: مرحله دوم

اگر بعد از طی مرحله اول محدودیت‌های امتیاز منفی گواهینامه، تعداد نمرات منفی شما از لیست نمره منفی گواهینامه به ۲۵ مورد برسد یعنی مجموعا محدودیت رانندگی منفی ۵۵ داشته باشید، گواهینامه‌تان ۶ ماه توقیف می‌شود همچنین باید مبلغ ۹۰ هزار تومان برای بازگرداندن گواهینامه‌تان پرداخت کنید.

محدودیت‌های نمره منفی رانندگی: مرحله سوم

رسیدن امتیاز منفی رانندگی شما به ۲۰ یعنی مجموعا محدودیت رانندگی منفی ۷۵ در این مرحله، با باطل شدن گواهینامه همراه است. در این مرحله علاوه بر ابطال گواهینامه، جریمه نقدی به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم شامل حال شما می‌شود.

نکته: تاثیر امتیاز منفی گواهینامه بر نرخ بیمه شخص ثالث و پوشش‌دهی آن را هم نمی‌توان نادیده گرفت. اگر مشمول محدودیت‌های مرحله اول نمره منفی باشید اما با این حال پشت فرمان بنشینید و تصادف کنید، بیمه شخص ثالث هیچ خسارتی را به شما پرداخت نخواهد کرد.

نمره منفی گواهینامه چگونه پاک میشود؟

درست است که تعداد نمره منفی برای باطل شدن گواهینامه‌ مسئله مهمی است و باید از آن ترسید اما راه‌هایی هم هستند که موجب پاک شدن نمره منفی گواهینامه می‌شوند. شرایط پاک شدن نمره منفی گواهینامه در ادامه آورده شده است:

نکته: طبق اعلام کارشناسان راهور، نمره منفی گواهینامه، بعد از یک سال در صورت عدم انجام تخلف دیگر بی‌اثر بوده و باعث باطل شدن گواهینامه نمی‌شود؛ بنابراین جای نگرانی نیست ولی باید دقت کنید که همواره تعداد نمرات منفی‌ از حد نصاب مندرج در قانون نمره منفی گواهینامه بیشتر نباشد.

اعتراض به جریمه نمره منفی گواهینامه

بعد از فهمیدن این که با چند نمره منفی گواهینامه باطل میشود، در صورت داشتن اعتراض به نمره منفی گواهینامه، شما می‌توانید به واحد اجرائیات تخلفات در سراسر کشور مراجعه کنید و با تکمیل فرم مربوطه و ارائه مدارک، اعتراض خود نسبت به آن را ارائه دهید. کارشناسان مربوطه با بررسی مدارک راننده معترض، به این دعوی رسیدگی کرده و رای خود را صادر خواهند کرد.

مدارک اعتراض به نمره منفی گواهینامه

مدارک اعتراض به نمره منفی گواهینامه

قبل از این‌که اعتراض‌تان را ثبت کنید و از تاثیر نمره منفی گواهینامه در سابقه رانندگی خود جلوگیری کنید، باید مدارک لازم برای اعتراض به امتیاز منفی گواهینامه را تکمیل کرده باشید. درصورت وجود نقص در این مدارک، ممکن است مراحل اعتراض‌تان با مشکل روبرو شود. مدارک مورد نیاز برای اعتراض به امتیاز منفی گواهینامه به ترتیب زیر است:

سوالات متداول

آیا می‌توان نمره منفی را از پلاک خودرو به راننده متخلف منتقل نمود؟

بله؛ در صورتی که هنگام تخلف مالک ماشین پشت فرمان نبوده باشد، با بررسی و تایید پلیس راهور، امتیاز منفی تخلفات به گواهینامه متخلف منتقل شده و از گواهینامه صاحب پلاک پاک می‌شود.

نمره منفی گواهینامه چگونه حذف میشود؟

اگر بعد از محاسبه نمره منفی گواهینامه در مراحل اول یا دوم تا ۶ ماه تخلف نمره منفی‌دار انجام ندهید یا اگر بعد از محاسبه نمره منفی گواهینامه در مرحله سوم تا ۱ سال تخلف نمره منفی‌دار انجام ندهید، نمرات منفی شما پاک خواهد شد.

چند نمره منفی گواهینامه را باطل میکند؟

بی توجهی به موارد نمره منفی گواهینامه مراحل اول و دوم و کسب نمره منفی ۲۰ در مرحله سوم باعث باطل شدن گواهینامه به‌مدت یک سال می‌شود.

سقف نمره منفی گواهینامه چقدر است؟

سقف نمره منفی گواهینامه در مرحله اول ۳۰ نمره در مرحله دوم ۲۵ نمره و در مرحله سوم ۲۰ نمره منفی است.

چگونه بفهمیم چند نمره منفی داریم؟

با استعلام از طریق سرویس نمره منفی پیشخوان۲۴، می‌توانید از وضعیت گواهینامه و ثبت امتیاز منفی بر روی آن مطلع شوید.

محدودیت رانندگی منفی یعنی چه؟

محدودیت رانندگی منفی یعنی در هر مرحله از توقیف گواهینامه، راننده امکان راندن و استفاده از ماشین را ندارد، چون رانندگی بدون گواهینامه تخلف محسوب می‌شود.

آیا جریمه دو برگی نمره منفی دارد؟

خیر؛ جرایم پرخطر مثل نمره منفی عبور از چراغ قرمز نمره منفی دارد و داشتن جریمه دوبرگی موجب ثبت نمره منفی در گواهینامه نمی‌شود.

سلب اعتبار گواهینامه یعنی چه؟

سلب اعتبار گواهینامه همان توقیف گواهینامه در اثر داشتن نمره منفی گواهینامه است.

کد تخلف ۲۰۲۰ نمره منفی دارد؟

بله؛ کد تخلف ۲۰۲۰ نمره منفی دارد. این کد مربوط به تخلفات مربوط به حمل بار غیرمجاز و پرخطر مانند نمره منفی نداشتن بارنامه یا نمره منفی اضافه بار بوده که شامل ۸ نمره منفی می‌شود.

چه تخلفاتی نمره منفی دارد؟

نمره منفی گواهینامه برای تخلفاتی ثبت می‌شود که خطرساز هستند و می‌توانید لیست نمره منفی گواهینامه را در جدول ارائه‌شده در این مطلب مشاهده کنید.

آیا تصادف نمره منفی دارد؟

بله؛ در صورتی که رفتار پرخطر شما باعث تصادف شود، علاوه بر جریمه، نمرات منفی گواهینامه هم برای راننده متخلف ثبت می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا هر آنچه که مربوط به امتیاز منفی گواهینامه، علت نمره منفی گواهینامه، استعلام نمره منفی گواهینامه، پاک شدن نمره منفی گواهینامه و … را به شما بگوییم؛ همچنین یاد گرفتیم که تا چند نمره منفی گواهینامه باطل میشود، جریمه دو برگی نمره منفی دارد یا نه، منظور از سلب اعتبار قانونی گواهینامه چیست، قانون نمره منفی گواهینامه چیست، آیا تصادف نمره منفی دارد یا نه، نمره منفی اضافه بار چند است، نمره منفی گواهینامه شامل چیست، شرایط نمره منفی گواهینامه چیست و … امیدواریم با مطالب گفته‌شده، توانسته باشیم جواب سوالاتتان را به زبانی ساده و خلاصه ارائه کنیم.

ثبت دیدگاه