حدود ۲ سال است که تحولات مهمی در حوزه درمان رخ داده است! نسخه کاغذی تامین اجتماعی جای خود را به نسخه الکترونیک تامین اجتماعی داده است؛ اما، آموزش صحیحی برای دریافت نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی از سامانه نسخه الکترونیک تامین اجتماعی ارائه نشده است…

حدود ۲ سال است که در سازمان تامین اجتماعی نسخه الکترونیک جایگزین نسخه کاغذی در روند درمان شده است؛ اما، آموزش دقیقی بابت فرآیند نسخه‌نویسی تا نسخه‌پیچی برای بیمه‌شدگان ارائه نشده است تا آنها را با فرآیند جدید تامین اجتماعی آشنا کند. در نتیجه، همچنان بیمه‌شدگان سوالات متعددی در مورد نحوه مشاهده نسخه الکترونیکی توسط بیمار دارند؛ آنها نمی‌دانند که چگونه باید نسخه را از پزشک تحویل بگیرند و نسخه را برای دریافت خدمات به متصدی داروخانه یا کلینیک تحویل دهند. در نتیجه، آموزش نحوه دریافت نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی واجب به نظر می‌رسد.

نسخه تامین اجتماعی؛ از گذشته تا کنون

پیش از سال ۱۴۰۰، نسخه تامین اجتماعی داخل دفترچه بیمه تامین اجتماعی نوشته می‌شد؛ اما، پس از سال ۱۴۰۰، نسخه تامین اجتماعی داخل سامانه بیمه تامین اجتماعی نوشته می‌شد. این تغییرات در ایران از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت. در ادامه، چرایی جایگزینی به همراه مزایا و معایب آورده شده است.

چرا در سازمان تامین اجتماعی نسخه الکترونیک جایگزین نسخه کاغذی شد؟

مهم‌ترین انگیزه‌ای که موجب ایجاد تغییرات در نسخه تامین اجتماعی بوده است، تسهیل فرآیند نسخه‌نویسی تا نسخه‌پیچی هم برای خدمات‌دهندگان و هم برای خدمات‌گیرندگان بوده است. در ادامه، مزایا و معایب این جایگزینی را معرفی و بررسی می‌کنیم؛ بنابراین، همراه پیشخوان۲۴ بمانید.

نسخه تامین اجتماعی در گذر زمان

مزایای نسخه الکترونیک تامین اجتماعی

معایب نسخه الکترونیک تامین اجتماعی

ضرورت دریافت نسخه الکترونیک تامین اجتماعی

مشاهده نسخه الکترونیک تامین اجتماعی از سوی بیمار واجب است؛ چراکه، می‌تواند جزئیاتی درباره روش‌های پیشگیری یا درمان بیماری به بیمار بدهد. این جزئیات شامل نام خدمت یا دارو، تعداد تجویزی و دریافتی از خدمت یا دارو، دستور پزشک، داروخانه یا کلینیک ارائه‌دهنده دارو یا خدمت و … است.

شما می‌توانید از روش‌های دریافت نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی استفاده کنید تا نسخه من را بگیرید. در ادامه، این روش‌ها آورده شده است؛ بنابراین، همراه پیشخوان۲۴ بمانید.

روش‌های مشاهده نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی توسط بیمار

برای مشاهده نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی توسط بیمار دو روش وجود دارد؛ استفاده از سایت تامین اجتماعی و استفاده از سامانه‌های استعلامی مثل پیشخوان 24. در این بخش، هر دو روش را برای شما توضیح خواهیم داد.

مشاهده نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی با کد ملی در پیشخوان 24

در سایت و اپلیکیشن پیشخوان 24، مشاهده نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی با کد ملی امکان‌پذیر است. پیشخوان 24 سامانه‌ای است که تمامی خدمات و سرویس‌های شهروندی و نیازهای الکترونیکی شما را به‌صورت تجمیعی در اختیارتان قرار می‌دهد.

برای مشاهده نسخه الکترونیک در این سامانه، باید به صفحه مشاهده نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی بروید و با وارد کردن کد ملی و رمز عبور تامین اجتماعی خود، لیست نسخه‌ها را دریافت کنید. در ادامه، باید مراحل زیر را طی کنید:

نکته: اگر پیش از این در سامانه تامین اجتماعی ثبت‌نام نکرده باشید، امکان مشاهده نسخه‌های خود را نخواهید داشت؛ همچنین در صورت فراموشی رمز عبور، با مراجعه به سایت تامین اجتماعی می‌توانید بازیابی کلمه عبور تامین اجتماعی را انجام دهید.

مشاهده نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی با کد ملی در پیشخوان 24

نحوه مشاهده نسخه الکترونیکی توسط بیمار در اپلیکیشن تامین اجتماعی

برای مشاهده نسخه الکترونیک با موبایل، می‌توانید از اپلیکیشن تامین اجتماعی استفاده کنید. در این روش، بعد از دانلود اپلیکیشن تامین اجتماعی، باید مراحل زیر را طی کنید:

نحوه مشاهده نسخه الکترونیکی توسط بیمار در سایت تامین اجتماعی

برای مشاهده نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی در سایت این سازمان، ابتدا باید به آدرس اینترنتی es.tamin.ir مراجعه کنید و از سمت چپ بالای صفحه، روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک کنید. در ادامه، مراحل زیر را دنبال کنید:

نحوه مشاهده نسخه الکترونیکی توسط بیمار در سایت تامین اجتماعی

نحوه ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک تامین اجتماعی چگونه است؟

اگر می‌خواهید در سازمان تامین اجتماعی نسخه الکترونیک خود را دریافت کنید، باید در سامانه نسخه الکترونیک تامین اجتماعی ثبت‌نام کنید. شما برای ثبت‌نام در این سامانه باید مراحلی را که در ادامه آورده شده است، پله‌به‌پله انجام دهید:

  1. وارد سامانه تامین اجتماعی شوید. شما می‌توانید وارد سایت به آدرس es.tamin.ir یا وارد اپلیکیشن با نام تامین اجتماعی من شوید.
  2. گزینه‌ی ثبت‌نام را که با رنگ آبی مشخص شده است، انتخاب کنید؛ سپس، گزینه‌ی ثبت‌نام اشخاص حقیقی را برگزینید.
  3. کد ملی و شماره تلفن همراه متعلق به کد ملی را کادرهای خالی وارد کنید؛ سپس، گزینه‌ی مرحله بعد را بزنید.
  4. اطلاعات شناسنامه خود را وارد کنید؛ سپس، اطلاعات تماس خود را وارد کنید؛ سپس، تایید را بزنید.
  5. شما باید گذرواژه‌ی مورد نظر خود را دو بار وارد کنید تا ثبت‌نام تکمیل شود.
  6. در نهایت، گزینه‌ی تأیید را بزنید؛ سپس، یک بار خارج و وارد شوید.

جمع‌بندی: استعلام جامع خدمات تامین اجتماعی در پیشخوان 24

در این مقاله به شما گفتیم که نحوه مشاهده نسخه الکترونیکی توسط بیمار چگونه است و چه روش‌هایی دارد؛ همچنین به مزایای مشاهده نسخه الکترونیکی در سایت و اپلیکیشن پیشخوان 24 اشاره کردیم.

لازم است بدانید که در سامانه پیشخوان 24، علاوه‌بر مشاهده نسخه الکترونیکی،‌ می‌توانید سوابق بیمه و همچنین اعتبار دفترچه بیمه خود را نیز استعلام بگیرید. تنها اطلاعاتی که برای این خدمات نیاز دارید، کد ملی و رمز عبور تامین اجتماعی است. مزیت اصلی پیشخوان 24 این است اطلاعات به‌روز را نمایش می‌دهد و اطلاعات شما را برای استعلام‌های آتی، ذخیره می‌کند؛ ضمن اینکه شما به‌راحتی می‌توانید به استعلام‌های سابق خود نیز دسترسی داشته باشید.

در پایان از شما می‌خواهیم که اگر درباره نحوه مشاهده نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی سؤالی دارید، آن را در قسمت نظرات همین مقاله مطرح کنید یا با پشتیبانی پیشخوان 24 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

سامانه مشاهده نسخه الکترونیک تامین اجتماعی چیست؟

نشانی اینترنتی سامانه تامین اجتماعی es.tamin.ir است. شما می‌توانید با مراجعه به این سامانه طبق مراحلی که در متن مقاله اشاره کردیم، نسخه الکترونیکی خود را دریافت کنید.

آیا مشاهده نسخه الکترونیکی توسط بیمار امکان‌پذیر است؟

بله؛ شما می‌توانید با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن تامین اجتماعی و همچنین سایت یا اپلیکیشن پیشخوان 24، نسخه الکترونیکی خود را دریافت کنید.

نحوه مشاهده نسخه الکترونیکی همسر و فرزند چگونه است؟

نحوه مشاهده نسخه الکترونیک فرزند و همسر در سامانه تامین اجتماعی، طبق مراحلی است که در متن مقاله به آن اشاره کردیم. در سامانه پیشخوان 24 نیز با کد ملی و رمز عبور بیمه‌شده اصلی، نسخه‌های افراد تحت تکفل نیز نمایش داده می‌شود.

آیا مشاهده نسخه الکترونیک تامین اجتماعی با کد رهگیری امکان‌پذیر است؟

خیر؛ در حال حاضر هنوز مشاهده نسخه الکترونیک تامین اجتماعی با کد رهگیری امکان‌پذیر نیست. برای این کار، باید کد ملی و رمز عبور تامین اجتماعی اقدام کنید که روش‌های آن را در متن مقاله توضیح داده‌ایم.

نحوه مشاهده نسخه الکترونیکی دارو در سایت تامین اجتماعی چگونه است؟

برای این کار کافیست در صفحه «نسخ الکترونیکی من» در سامانه تامین اجتماعی، از بین گزینه‌های موجود در کادر «نوع نسخه»، گزینه «دارو»‌ را انتخاب کنید.

آیا روش مشاهده نسخه الکترونیک افراد تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی متفاوت است؟

خیر؛ برای انجام این کار در سامانه تامین اجتماعی، باید طبق مراحلی عمل کنید که در متن مقاله به آن اشاره کردیم. در سامانه پیشخوان 24 نیز با کد ملی و رمز عبور بیمه‌شده اصلی، نسخه‌های سایر افراد تحت تکفل نیز نمایش داده می‌شود.

ثبت دیدگاه