بر اساس مصوبه جدید هیئت دولت، سه گروه از پرداخت مالیات و عوارض نقل و انتقال املاک معاف شدند. در بین این سه گروه، نام افرادی دیده می‌شود که جزو سه دهک پایین درآمدی هستند….

بر اساس مصوبه جدید هیئت دولت، سه گروه از پرداخت مالیات و عوارض نقل و انتقال املاک معاف شدند. در بین این سه گروه، نام افرادی دیده می‌شود که جزو سه دهک پایین درآمدی هستند. در این مقاله، قرار است درباره جزئیات معافیت مالیات نقل و انتقال املاک صحبت کنیم و به شما بگوییم که چه گروه‌هایی از پرداخت عوارض نقل و انتقال املاک معاف هستند؛ همچنین خواهیم گفت که چگونه می‌توانید دهک درآمدی خود را استعلام بگیرید.

عوارض نقل و انتقال املاک در مصوبه 1402 و 1403 چقدر است؟

طبق ماده ۵۹ قانون مالیات کشور در سال ۱۴۰۲، عوارض نقل و انتقال املاک معادل ۵ درصد ارزش معامله است. در ضمن، استعلام و پرداخت عوارض نقل و انتقال ملک به عهده مالک ملک است. احتمال اینکه این نرخ سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کند، زیاد است.

چه کسانی از پرداخت مالیات و عوارض نقل و انتقال املاک معاف شده‌اند؟

طبق مصوبه هیئت دولت، ۳ گروه از پرداخت مالیات و عوارض نقل و انتقال املاک معاف شده‌اند. این ۳ گروه عبارت‌اند از:

بخشنامه معافیت سه گروه از پرداخت مالیات و عوارض نقل و انتقال املاک

ملاک تعیین سه دهک پایین درآمدی چیست؟

ملاک تعیین دهک اول، دوم و سوم جامعه یا همان سه دهک پایین درآمدی، اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان است. در این سامانه، اطلاعات اقتصادی تمامی افراد جامعه از ارگان‌های مختلف مثل تأمین اجتماعی، وزارت بهداشت، ثبت احوال و … تحت‌ نظارت وزارت کار جمع‌آوری می‌شود.

شما نیز می‌توانید با استعلام دهک معیشتی خانواده‌تان، جزئیات مرتبط با دهک‌بندی خود را مشاهده کنید. در ادامه، آموزش استعلام دهک درآمدی خانوار را آورده‌ایم.

ملاک تعیین سه دهک پایین درآمدی چیست؟

چگونه دهک درآمدی خود را استعلام بگیریم؟

برای استعلام دهک معیشتی یا درآمدی خود از ۲ روش می‌توانید اقدام کنید. روش اول، استعلام از طریق پایگاه رفاه ایرانیان است و روش دوم، استعلام از طریق سامانه پیشخوان۲۴ است. در این بخش، هر ۲ روش را توضیح خواهیم داد.

استعلام دهک درآمدی در پایگاه رفاه ایرانیان

برای استعلام دهک درآمدی در پایگاه رفاه ایرانیان، ابتدا باید به آدرس hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده سپس، روی گزینه «ورود به سامانه حمایت» کلیک کنید تا وارد صفحه احراز هویت شوید. در ادامه، مراحل زیر را باید طی کنید:

استعلام دهک درآمدی در پایگاه رفاه ایرانیان

استعلام دهک معیشتی با شماره موبایل

برای استعلام دهک معیشتی، راه آسان‌تری هم وجود دارد که در آن نیازی به احراز هویت نیست و فقط کافیست که شماره موبایل سرپرست خانوار را داشته باشید. برای این کار، ابتدا باید وارد سایت یا اپلیکیشن پیشخوان 24 شوید و در ادامه، مراحل زیر را دنبال کنید:

استعلام دهک معیشتی با شماره موبایل

کلام آخر

در این مقاله، جزئیات مصوبه هیئت دولت درباره معافیت سه دهک پایین معیشتی از پرداخت عوارض نقل و انتقال املاک را بررسی کردیم. برای استعلام دهک معیشتی نیز دو روش معرفی کردیم. از آنجایی که استعلام دهک معیشتی با شماره موبایل، سریع‌تر و راحت‌تر است، پیشنهاد می‌کنیم که استعلام دهک خود را از سامانه پیشخوان24 بگیرید.

این سامانه علاوه‌بر اینکه دهک درآمدی را اعلام می‌کند، به شما نشان می‌دهد که آیا مشمول دریافت یارانه و یا کالابرگ الکترونیکی هستید یا خیر؛ همچنین لازم است بدانید که شماره موبایل شما در این سامانه ذخیره می‌شود و در استعلام‌‌های بعدی، نیازی به ورود مجدد اطلاعات خود نخواهید داشت.

سؤالات متداول درباره مصوبه معافیت پرداخت عوارض نقل و انتقال املاک

چگونه دهک درآمدی خود را استعلام بگیریم؟

برای استعلام دهک معیشتی خود از ۲ روش می‌توانید اقدام کنید. روش اول، استعلام از طریق پایگاه رفاه ایرانیان است و روش دوم، استعلام از طریق سامانه پیشخوان24 است. در روش اول نیاز به احراز هویت دارید؛ اما در روش دوم، فقط با وارد کردن شماره موبایل سرپرست خانوار می‌توانید از دهک معیشتی خود مطلع شوید.

چگونه به دهک‌بندی معیشتی اعتراض کنیم؟

شما می‌توانید در سامانه حمایت معیشتی دهک‌بندی خانوار به آدرس hemayat.mcls.gov.ir، به دهک‌بندی معیشتی خود اعتراض کنید. علاوه‌بر این، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۳۶۹ نیز تماس بگیرید.

آیا این مصوبه شامل نقل و انتقال املاک به صورت وکالتی می‌شود؟

از آنجایی که در متن مصوبه به هیچ استثنایی اشاره نشده است، نقل و انتقال املاک به‌صورت وکالتی نیز معاف از پرداخت عوارض است.

آیا این مصوبه شامل نقل و انتقال املاک لوکس و گران‌قیمت می‌شود؟

با توجه به اینکه در متن مصوبه به هیچ استثنایی اشاره نشده است، نقل و انتقال املاک لوکس نیز معاف از پرداخت عوارض است.

چه زمانی مصوبه معافیت مالیات نقل و انتقال املاک به اجرا درخواهد آمد؟

در حال حاضر، مصوبه معافیت پرداخت عوارض نقل و انتقال املاک به وزارتخانه‌ها ابلاغ شده است و لازم‌الاجراست.

چه کسانی از پرداخت مالیات و عوارض نقل و انتقال املاک، معاف شده‌اند؟

سه گروه از پرداخت مالیات و عوارض نقل و انتقال املاک معاف شده‌اند؛ این سه گروه عبارت‌اند از افراد تحت‌پوشش کمیته امداد امام خمینی، افراد تحت‌پوشش سازمان بهزیستی کشور و افراد جزو سه دهک اول جامعه بر اساس اطلاعات سامانه رفاه ایرانیان.

ثبت دیدگاه