ش‌های متعددی برای استعلام از سوابق  تامین اجتماعی وجود دارد، از این روش‌ها می‌توان به اپلیکیشن‌ها که استعلام می‌گیرند از جمله پیشخوان 24 وبرنامه مخصوص خود سازمان تامین اجتماعی (اپلیکیشن تامین اجتماعی من) وسایر برنامه‌ها اشاره کرد

شما این دسترسی را دارید با مراجعه به سایت بیمه تامین اجتماعی و وارد کردن کد ملی و شماره رهگیری می‌توانید از اوضاع سوابق خود مطلع شوید. در گام اول ابتدا بر روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد صفحه شوید…

با افزایش سن و بروز بیماری‌های متعدد و گوناگون همچون فشارخون و دیابت، سالمندان همانند گذشته قادر به کار و ادامه فعالیت مخصوصا در مشاغل سخت نیستند از همین جهت سعی می‌کنند تا از یک سن مشخصی دست از کار کشیده و به اصطلاح، خود را بازنشست کنند تا ادامه عمر خود را دور از دغدغه‌های کاری و استرس به خوشی سپری کنند. اما یرای اینکه یک فرد با خیالی آسوده و به دور از اضطراب دخل و خرج و پس انداز به آسودگی این دوران را سپری کند چه امکاناتی برای او قرار داده شده است؟ ما در اینجا هستیم تا اطلاعات مفیدی را با شما در رابطه بیمه بازنشتگی تامین اجتماعی به اشتراک بگذاریم.

چرا بیمه تامین اجتماعی؟

در ایران بیمه‌های تکمیلی همچون بیمه ایران، بیمه عمر، بیمه پارسیان خدمات خود را در اختیار مردم قرار می‌دهند اما بیمه تامین اجتماعی با بقیه بیمه‌هایی که تاکنون شنیده‌اید تفاوت دارد، این بیمه بیش از چهل ملیون نفر یعنی بیش از پنجاه درصد مردم ایران را تحت پوشش خود قرار‌ داده است. بیمه تامین اجتماعی طرح‌هایی مانند بیمه اجباری، بیکاری، حوادث، زایمان، ازکار افتادگی را در دست اجرا دارد. متقاضیان می‌توانند با پرداخت سوابق طی چند ماه مشروط به شرایطی مشمول این طرح‌ها شوند. از مهم‌ترین این طرح‌ها بیمه بازنشستگی است که در ادامه به صورت مفصل به توضیح آن خواهیم پرداخت. البته میتوانید نوشته مربوط به مزایای بیمه تامین اجتماعی را نیز در سایت مطالعه کنید. لازم به ذکر است که رانندگان محترم میتوانند از طریق صفحه بیمه رانندگان تامین اجتماعی در این مورد اطلاعات کسب کنند.

بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی چیست؟

سازمان تامین اجتماعی همه اقشار جامعه مانند کارمندان، کارگران، مدیران و کارفرمایان را بیمه بازنشستگی می‌کند تا در این دوران بتوانند زندگی راحت‌تری داشته باشند. کلیت بیمه بازنشستگی به این صورت است که فرد باید طی چند دوره ماهانه به صورت متناوب مبلغی را به حساب تامین اجتماعی واریز کند و پس از آنکه فرد متقاضی در بازه سنی مشخصی قرار گرفت می‌تواند خود را بازنشسته کند و حقوق دریافت کند.

شرایط بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی چیست؟

برای بازنشست شدن و دریافت حقوق از سازمان تامین اجتماعی باید دو شرط رده سنی و مقدار سوابق بررسی شود، بیمه شدگان به صورت معمول با رسیدن به سن 60 سالگی برای آقایان و 55 سالگی برای بانوان و به شرط داشتن حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند بازنشسته شوند و مستمری دریافت کنند.

شرایط بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی چیست؟

 چگونه می‌توان سن بازنشستگی را کاهش داد؟

طبق قانون جدید بازنشستگی تامین اجتماعی افرادی که 30 سال حق بیمه پرداخت کرده باشند در صورتی که به سن 50 سالگی برای مردان و 45 سالگی برای زنان رسیده باشند می‌توانند بازنشسته شوند.(تبصره 2 ماده 76 قانون)

همانطور که گفتیم اگر مردان 60 سال و زنان 55 سال سن داشته باشند چنان که بیست سال سابقه حق بیمه داشته باشند می‌توانند بازنشست شوند اما قانون دیگری به این امر اشاره می‌کند که اگر زن و مرد هر کردام سی سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند ده سال زودتر بازنشست خواهند شد.

استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی و مطالعه بیشتر درباره سوابق تلفیقی بیمه تامین اجتماعی

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی

برای محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی میانگین دستمزد دو سال آخر افراد نسبت به سابقه بیمه‌ای آن‌ها مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر یک بیمه شده با 20 سال سابقه بازنشسته شود، مستمری او بیست سی‌ام میانگین دستمزد دو سال آخری است که طی لیست بیمه به سازمان اعلام شده است.

پس برای محاسبه مستمری باید دو عامل میانگین حقوق واریزی در دو سال آخر و همچنین مقدار سابقه در تامین اجتماعی را در نظر گرفت تا مبلغ به درستی محاسبه شود.

نحوه محاسبه میزان حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی (مابه التفاوت)

نحوه محاسبه میزان حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی

اگر حق بیمه رد شده از مقدار حقوق کم‌تر باشد تکلیف چیست؟

ماهانه دستمزد از سوی کارفرما اعلام می‌شود اما خود بیمه شده باید در این موضوع دقت لازم را داشته باشد .اگر دستمزد متقاضی کمتر از حداقل دستمزد آن سال باشد، بر اساس یک ماده قانونی مابه‌التفاوت این دو از محل پیش بینی شده پرداخت می‌شود تا معیشت مستمری بگیر از حدی پایین‌تر نرود.

بیمه اجباری واختیاری چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

از انواع بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی می‌توان به بیمه اجباری و اختیاری اشاره کرد.

بیمه اجباری به بیمه‌ای گفته می‌شود که فرد توسط رئیس و کارفرمای خود بیمه می‌شود، در بیمه اجباری کارفرما بر اساس کارکرد روزانه کارگر برای او حق بیمه به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌کند تا کارگر در مواقع ضروری از خدمات بیمه مانند بیکاری، ازکارافتادگی، حوادث استفاده کند.

شرایط بازنشستگی بیمه اختیاری چیست؟

بیمه اختیاری، منظور بیمه ای است که فرد تحت پوشش هیچ یک از بیمه‌های تکمیلی نیست و با مراجعه به یکی از دفاتر و کارگزاری‌های تامین اجتماعی خود را بیمه می‌کند به طوری که خودش کارفرمای خودش به شمار می‌آید. نام دیگر بیمه اختیاری بیمه خویش‌فرما نام گزاری شده است.

بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

  1. مستمری بازنشستگی،فوت، ازکارافتادگی
  2. خدمات درمانی(هزینه دارو و بیمارستان، ویزیت دکتر)
  3. هزینه کفن ودفن
  4. وسایل کمک پزشکی

مزیت بیمه اجباری بر اختیاری در چیست؟

بیمه شدگان از نوع خویش‌فرما نمی‌توانند از امکانات بیمه بیکاری استفاده کنند و بیمه بیکاری مخصوص به کسانی است که با فعالیت در محیط کار، کارفرما برایشان حق بیمه پرداخت کرده است. پس تنها کسانی که تحت پوشش بیمه اجباری هستند می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

با افزایش تورم حقوق مستمری تغییر می‌کند؟

حداقل حقوق و مزایا هر ساله در هیئت وزیران بر اساس تورم ترمیم می‌شود تا حقوق پرداختی نسبت به افزایش قیمت‌ها پاسخ گوی نیاز آن‌ها باشد. همچنین سازمان تامین اجتماعی مبالغ دیگری را تحت عنوان کمک هزینه‌های جنبی به بازنشستگان پرداخت می‌کند که با توجه به شرایط افراد، متفاوت است.

با افزایش تورم حقوق بازنشستگی تغییر می‌کند؟

چگونه بعد از بازنشستگی، حقوق خوب دریافت کنیم؟

طبیعتا بسیاری از مردم دوست دارند برای راحت‌تر گذراندن زندگی معیشتی خود در این مدت حقوق خوب وبالایی دریافت کنند، همانطور که گفتیم مستمری بستگی به میانگین دو سال آخر و همچنین نسبت سوابق دارد.

برای دریافت حقوق مناسب تنها کافیست که دو سال آخر حقوق خود را به نحو احسن رد کنید، اگر نوع بیمه شما شما از نوع اجباری است بهتر است این موضوع را با کار فرمای خود مطرح کنید و از ایشان بخواهید تا متوسط حقوق واریزی شما به سازمان را بالا ببرد. و اگر بیمه شما از نوع اختیاری است حساب وکتاب متوسط حقوق با شماست. شما می‌توانید با افزایش مبلغ واریزی به صورت ماهانه در دوسال آخر، مستمری خود را تغییر دهید.

درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

بازنستگی گروه‌های خاص

مشاغل سخت

مشاغل سخت و زیان آور به مشاغلی گفته می‌شود که در آن به علت مساعد نبود شرایط بهداشتی و فیزیکی و بهداشتی و شیمیایی و محیط زیستی با مشکل مواجه خواهند شد و با گذشت زمان وکار کردن در چنین محیطی سبب ضعف جسمانی و بدنی وروحی در فرد می‌شود، سازمان تامین اجتماعی برای دسته مشاغل سخت تمهیدات جدایی در نظر گرفته است و استثناهایی نسبت به بقیه بیمه شدگان برایشان قائل شده است. از نظر و دیدگاه این سازمان، مشاغل سخت به دو دسته الف و ب تقسیم می‌شوند.

شرط لازم برای جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی

جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، معلولان و حوادث ناشی ازکار، بیماران ناشی از شرایط خاص کار، معلولان عادی و آزادگان با داشتن حداقل 20 سال سابقه خدمت قابل قبول از لحاظ بازنشستگی یا بیمه‌پردازی و داشتن حداقل 50 سال سن برای مردان و 45 سال سن برای زنان می‌توانند از مزایای قانون تامین اجتماعی بهره‌مند گردند. جانبازان و آزادگان مشمول در صورتی که مدت سابقه مبنای بازنشستگی و یا بیمه‌پردازی آن‌ها با احتساب مجموع سابقه خدمت و یا بیمه‌پردازی (حداقل 20 سال) و سنوات ارفاقی (حداکثر 10 سال)، 30 سال تمام باشد از احراز شرط سنی معاف خواهند بود. (بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران، جنگ تحمیلی، آزادگان)

شرط درخواست بازنشستگی کارکنان دولتی

کارکنان شرکت‌های دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی پس از درخواست و موافقت بالاترین مقام دستگاه مربوطه و بررسی سوابق پرداخت حق بیمه، درصورت احراز شرایط لازم و با استفاده از حداکثر پنج‌سال سنوات ارفاقی تا سقف سی‌سال میتوانند بازنشسته شوند. (بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت)

شرایط لازم جهت بهره‌مندی از شرایط  مطابق این قانون به شرح زیر است:

شرط درخواست بازنشستگی کارگران

کارگران ساختمانی در صورت دارا بودن یکی از شرایط زیر می‌توانند درخواست خود را اعلام نمایند (بازنشستگی کارگران ساختمانی):

برای پیگیری ثبت‌نام بازنشستگی تامین اجتماعی به سایت سوابق تامین اجتماعی مراجعه کنید.

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

برای دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی باید ابتدا وارد سامانه تامین اجتماعی به نشانی www.tamin.ir/FishHoghoghi شوید. در این صفحه روی لینک ورود به سامانه فیش حقوقی و احکام مستمری‌بگیران کلیک کنید.

دریافت فیش حقوقی بازنشستگی تامین اجتماعی

و یا وارد صفحه کاربری خود در سایت www.tamin.ir سپس از قسمت خدمات مستمری بگیران، فیش مستمری را انتخاب کنید تا به صفحه بعدی هدایت شوید.

فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

در صفحه بعدی از شما کد ملی و رمز عبور خواسته شده است، اگر تا کنون در سامانه تامین اجتماعی ثبت نام نکرده اید باید گزینه ثبت نام را انتخاب کرده و موارد خواسته شده(نام، نام خانوادگی، کدملی، شماره موبایل و…) را پر کنید.

سامانه تامین اجتماعی و فیش حقوقی بازنشستگان

بعد از ورود به صقحه مستمری و وارد کردن موارد خواسته شده به صفحه بعدی وارد می‌شوید.

فیش حقوقی بازنشستگی تامین اجتماعی

پس آنکه موارد خواسته شده را پر کردید در صفحه بعدی فیش حقوقی با تمام ارقام برایتان باز می‌شود. فیش حقوقی در سه ستون برای شما نمایش داده خواهد شد. در ستون اول پرداخت های انجام شده خود را مشاهده می‌کنید، در ستون دوم کسر پرداخت به ریال نوشته شده و در آخرین قسمت آنچه باقی مانده نوشته شده است.

فیش حقوقی بازنشستگان صفحه آخر

چگونه از سوابق بیمه بازنشستگی استعلام بگیریم؟

روش‌های متعددی برای استعلام از سوابق  تامین اجتماعی وجود دارد، از این روش‌ها می‌توان به اپلیکیشن‌ها که استعلام می‌گیرند از جمله پیشخوان 24 وبرنامه مخصوص خود سازمان تامین اجتماعی (اپلیکیشن تامین اجتماعی من) وسایر برنامه‌ها اشاره کرد

شما این دسترسی را دارید با مراجعه به سایت بیمه تامین اجتماعی و وارد کردن کد ملی و شماره رهگیری می‌توانید از اوضاع سوابق خود مطلع شوید. در گام اول ابتدا بر روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد صفحه شوید

استعلام سوابق از سایت تامین اجتماعی

فیش حقوقی بازنشستگان

سپس با وارد کردن کد ملی و گذروازه سوابق را مشاهده کنید. اگر تا کنون در سامانه تامین اجتماعی ثبت نام نکرده اید باید گزینه ثبت نام را انتخاب کرده و موارد خواسته شده(نام، نام خانوادگی، کدملی، شماره موبایل و…) را پر کنید. و خودتان رمز خود را انتخاب کنید، پس از گذشت 48 ساعت سیستم شمارا تایید می‌کند و شما می‌توانید وارد صفحه خود شوید.

سامانه ستعلام تامین اجتماعی

استعلام سوابق تامین اجتماعی از پیشخوان 24

پیشخوان 24 از جدید ترین و بهترین برنامه هایی است که خدمات متفاوتی به کاربرانش ارائه می‌دهد که عبارتند از: استعلام و پرداخت خلافی و جرایم خودرو ،پرداخت قبض آب و برق و گاز و پرداخت کارکرد ماهانه ایرانسل و همراه اول ،قیمت لحظه ای ارز و سکه و وضعیت نظام وظیفه و بیمه تامین اجتماعی.

پیشخوان 24 این امکان را به کاربر می‌دهد تا درکمترین زمان و با روشی ساده از سابقه تامین اجتماعی خود استعلام بگیرید، برای دانلود پیشخوان 24 بر روی لینک زیر بزنید.

دانلود پیشخوان 24 از گوگل پلی

استعلام از پیشخوان 24

با ورود به برنامه پیشخوان24 از قسمت خدمات تامین اجتماعی گزینه کلیه سوابق رو انتخاب کنید و با وارد کردن کد ملی و رمز عبور از سوابق خود استعلام بگیرید سوابق شما به صورت ماهانه نمایش داده خواهد شد از خصوصیات خوب این برنامه این است که می‌توانید سوابق خود را دانلود کنید تا آن را برای خود بایگانی کنید. شما می‌توانید سوابق خود را بر اساس سال تفکیک کنید.

استعلام سوابق تامین اجتماعی و ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی

چگونه از صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی وام دریافت کنیم؟

ممکن است برخی از بازنشستگان به لایل شخصی از دولت تقاضای وام داشته باشند، از این جهت دولت طرحی تحت عنوان صندوق بازنشستگی در دست اجرا دارد که به بازنشستگان وام بازنشستگی اهدا خواهد کرد.

در ادامه قصد داریم به سوالات متداول شما درباره وام بازنشستگی پاسخ دهیم.

سوال یک) مبلغ وام صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی چه مقدار است و به چه صورت واریز می‌شود؟

مبلغ وام هفتاد میلیون ریال می‌باشد و فقط به حساب متقاضی دربانک صادرات که درسیستم احکام درج شده و از این حساب حقوق بازنشستگی دریافت می نماید، واریز خواهد شد.

سوال دو) پرداخت وام صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی در چند قسط انجام خواهد شد؟

پرداخت اقساط وام 36 ماهه با کارمزد ساليانه 4% مي باشد.

سوال سه) برای دریافت وام باید چقدر از بازتشستگی گذشته باشد؟

 متقاضیانی که از تاریخ صدور حکم بازنشستگی آنها کمتر از یکسال گذشته، مجاز به ثبت نام نمی باشند. 

سوال چهار) وراث برای دریافت وام بازنشستگی چه شرایطی را باید داشته باشند؟

  1.  وراث ذکوری که تا سه سال آینده از لیست وظیفه بگیری حذف می شوند، مجاز به ثبت نام نمی‌باشند.
  2. فقط یکی از وراث وظیفه بگیر با رضايت سایر وراث وظیفه بگیر می تواند از وام استفاده نماید. لذا متقاضی می بايست پس از دريافت فرم تعهد وراثت و تکميل آن توسط ساير وارث، فرم مذکور را به همراه تصاویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متعهدین (سایر وراث) جهت تاييد در اختيار مديريت های صندوق در مرکز استان قرار دهد.
  3.  لازم به ذکر است تکمیل فرم تعهد وراث برای وظیفه بگيران بيش از يک نفر الزامی است.

سوال پنج) برای دریافت وام بازنشستگی چه مدارکی نیاز است؟

ذکر شماره دفترکل، شماره ملی، شماره حساب بانک صادرات ايران و شماره تلفن همراه الزامی است.

سوال شش) آیا بعد از پایان ثبت نام در سامانه وام به متقاضی تعلق خواهد گرفت؟

 ثبت نام در سامانه، حقي را براي دريافت وام به متقاضي ايجاد نخواهد کرد. پس از اتمام مهلت ثبت نام، واجدین شرایط اولویت بندی شده و اسامی آن‌ها از طریق سامانه اعلام خواهد‌ شد.

سوال هفت) چه کسانی برای دریافت وام بازنشستگی در اولویت هستند؟

عوامل زیادی در اولویت بندی متقاضیان وام نقش دارد فاکتور‌هایی مانند: سوابق متقاضيان، مجموع وام های دريافتی، بهره مندی از ساير تسهيلات، ميزان حقوق و … در مشمول شدن آن‌ها موثر است.

صندوق بازنشستگی کشوری

عیدی بازنشستگان

در سال 1398 مقدار عیدی در نظر گرفته شده برای بازنشستگان تامین اجتماعی مقدار یک ملیون و دویست هزار تومان است، که طبق توافق با سازمان برنامه وبودجه کل کشور به همراه حقوق بهمن ماه به حساب بازنشستگان واریز شده است.

حداقل حقوق بازنشستگی

طبق جلسه‌ای که در هفدهم اردیبهشت 1398 برگزار شد قرار شد به دلایل مشکلات اقتصادی پیش آمده در کشور مقدار حقوق بازنشستگان از سال 1398 افزایش یابد و مستمری بگیران حقوق جدیدی از ماه‌های آتی دریافت کنند. همچنین مقرر شد مابه تفاوت حقوق بازنشستگان در فروردین ماه در ماه اردیبهشت ماه با مستمری بگیران تسویه شود. بر اساس مصوبه این جلسه مقدار حداقل حقوق در سال 1398 برابر حدود ۲ میلیون تومان خواهد بود و مستمری‌بگیر زیر ۲ میلیون تومان نخواهیم داشت.

بر اساس تصمیمات جدید دولت مقرر شد که حداقل حقوق در سال 1399 معادل دو ملیون و هشتصد هزار تومان خواهد بود و مستمری بگیران زیر این مبلغ دریافت نخواهندکرد.

حداکثر حقوق مستمری تامین اجتماعی

حداکثر حقوق مستمری تامین اجتماعی برابر با هفت برابر حداقل حقوق می باشد که برای سال 98 معادل ده ملیون و هفتصد هزار تومان تعیین می‌شود.

پاداش بازنشستگی تامین اجتماعی

مبلغی تحت عنوان پاداش بازنشستگی تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شود و پاداش سنوات خدمت مطابق قانون کار توسط کارفرما به کارگر پرداخت می‌شود.

آنچه خواندید اطلاعات جامع وکاملی درباره حقوق بازنشستگان کل کشور بود، در آخر برای همه سالمندان و بازنشستگان آرزوی سلامتی و تندرستی داریم.

شما می‌توانید اطلاعات جامع‌ وکاملی را درباره انواع بیمه در همین سایت دنبال کنید.پ

خدمات تامین اجتماعی پیشخوان

ثبت دیدگاه