با دریافت بیمه تامین اجتماعی رانندگان نیاز نیست نگران پرداخت هزینه‌های بالای پزشکی باشید؛ چراکه بخشی از این هزینه‌ها با بیمه تامین اجتماعی رد می‌شود. هزینه پرداخت حق بیمه هم برای تمام رانندگان درون شهری و برون شهری یکسان نیست. بلکه این مبلغ بر اساس نوع قرارداد و شغل متفاوت است ……

اگر راننده تاکسی یا وسایل‌نقلیه حمل و نقل باربری شهری و بین شهری باشید؛ احتمالا می‌دانید که تعطیلی در کار شما معنا ندارد؛ چراکه در تمام ساعت شبانه‌روز در حال جابه‌جایی کالا یا مسافر هستید. گذران زندگی با حقوق دریافتی کم و بیش ساده نیست. البته این تنها مشکل پیش روی رانندگان نیست. گاهی اوقات مشکلات فراتر از ساعت کاری و حقوق کم است. شاید عجیب باشد که بگوییم شما هم مثل یک کارمند ساده مشمول دریافت بیمه رانندگان تامین اجتماعی هستید. در طی تمام این سال‌ها به ندرت می‌توانید راننده‌ای را پیدا کنید که به صورت منظم بیمه‌اش توسط کارفرما یا خویش‌فرما رد شده باشد. در حالی که این حق تمام رانندگان است تا بتوانند از مزایای بیمه برای کاهش هزینه‌های درمان استفاده کنند. اگر مصمم هستید تا از امسال بیمه تامین اجتماعی را رد کنید و از شرایط آن بهره‌مند شوید؛ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بیمه رانندگان تامین اجتماعی چیست؟

بیمه رانندگان تامین اجتماعی یکی از انواع بیمه‌هایی است که سازمان تامین اجتماعی برای حمایت از افراد وضع کرده است. در واقع این نوع بیمه به رانندگان شهری و بین شهری داده می‌شود که گواهینامه معتبر و مرتبط با خودرو خود را دارند و هم‌چنین دفترچه کار رانندگان برایشان صادر شده است. در غیر این صورت به دلیل نداشتن شرایط کافی، امکان برخورداری از بیمه تامین اجتماعی و مزایای آن را ندارند.

بیمه تکمیلی رانندگان چیست؟

بیمه تکمیلی نوعی از بیمه‌های درمان است که تمام رانندگان خودروهای عمومی، باری و مسافری می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند. تنها نکته مهم اینجا است که زمان دریافت بیمه تکمیلی رانندگان کامیون، تاکسی، اتوبوس و … همراه داشتن کارت هوشمند و گواهینامه الزامی است. در غیر این صورت دریافت بیمه امکان‌پذیر نیست. هزینه برخی از جراحی‌ها مثل عمل بینی و عمل‌های زیبایی صورت تحت پوشش این نوع بیمه نیستند و نیاز است تمام هزینه توسط رانندگان پرداخت شود.

نکته: بیمه تکمیلی رانندگان شامل دندان‌پزشکی، آزمایشات پزشکی و جراحی‌ها است. اگر از سقف مجاز عبور نکرده باشید، می‌توانید بخشی از این هزینه‌ها را با بیمه تکمیلی پرداخت کنید.

بیمه تکمیلی رانندگان چیست

چه کسانی مشمول پرداخت بیمه رانندگان هستند؟

تمام افرادی که وسیله‌نقلیه حمل و نقل عمومی، باری و مسافری شهری و بین شهری دارند، اعم از کامیون‌ها، کامیونت‌ها، مینی‌بوس، اتوبوس و تاکسی‌ها مشمول پرداخت بیمه تامین اجتماعی رانندگان هستند. نکته مهم اینجا است که بیمه تامین اجتماعی رانندگان شهری و بین شهری یکسان نیست و مزایای آن بر اساس میزان پرداختی حق بیمه متفاوت است. از طرفی طبق قانون و برخلاف باور افراد، رانندگان صرفا باید بخشی از حق بیمه را پرداخت کنند و نیاز نیست کل مبلغ توسط آن‌ها پرداخت شود؛ مگر اینکه کارفرمایی نداشته باشند. اگر حداقل ۳ ماه بیمه خود را پرداخت کنند، می‌توانند از مزایای آن بهره‌منده شوند.

پرداخت حق بیمه رانندگان بین شهری با چه کسی است؟ راننده یا کارفرما!

پرداخت بیمه تامین اجتماعی رانندگان برای وسایل نقلیه حمل و نقل مسافر یا باری بین شهری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما روند واریز و رد کردن بیمه برای تمام وسایل نقلیه یکسان نیست. نیاز است ابتدا بررسی کنیم که خودرو در کدام دسته قرار دارد تا معلوم شود پرداخت بیمه رانندگان با کارفرما است یا خود شخص باید نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کند.

  • حالت اول: مالک خودرو شخصی به جز راننده است.

برای پرداخت بیمه رانندگان باید ابتدا مشخص شود که مالک خودرو شخصی حقیقی است یا حقوقی؛ چرا که شرایط واریز بیمه تامین اجتماعی متفاوت است. گاهی اوقات وسیله‌نقلیه حمل و نقل بار و مسافربری بین شهری متعلق به راننده نیست. اگر شخص حقوقی یا حقیقی این مالکیت خودرو را برعهده داشته باشد و کارگاه داشته باشد، باید به‌عنوان کارفرما حق بیمه راننده را پرداخت کند. به این نوع بیمه، بیمه اجباری نیز گفته می‌شود.

اگر مالک وسیله‌نقلیه شخص حقیقی باشد و در واقع مکان مشخصی نداشته باشد. در این شرایط قطعا کد کارگاهی نیز وجود ندارد. در نتیجه راننده باید شخصا نسبت به رد کردن بیمه اجباری خود اقدام کند.

  • حالت دوم: وسیله نقلیه متعلق به راننده است

اگر وسیله‌نقلیه حمل و نقل مسافر یا باربری بین شهری متعلق به راننده باشد، پرداخت بیمه رانندگان بر عهده راننده است. در غیر این صورت به دلیل عدم پرداخت بیمه رانندگان و تایید پرداخت از سوی سازمان تامین اجتماعی، اجازه دریافت دفترچه کار رانندگی را ندارد و در نتیجه مشمول دریافت مزایای بیمه تامین اجتماعی رانندگان نیست. شاید برایتان این سوال پیش‌آمده باشد که منظور از دفترچه کار چیست؟ و چطور باید آن را دریافت کنیم. در ادامه این بخش توضیح بیشتری خواهیم داد.

دفترچه کار رانندگان چیست؟

دفترچه کار رانندگان (کارت هوشمند) به نوعی مجوز گفته می‌شود که از طریق سازمان حمل‌و‌نقل جاده‌ای برای رانندگان حمل و نقل مسافر و باربری بین شهری فعال صادر می‌شود. در نظر داشته باشید بیش از ۱۰ سال است که دفترچه کار رانندگان حذف شده و کارت هوشمند رانندگان جایگزین آن شده است؛ اما با این حال هنوز هر دوی این عبارت‌ها کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کارت هوشمند رانندگان

شرایط گرفتن کارت هوشمند رانندگان

  • ارائه گواهینامه معتبر
  • مدرک تحصیلی سیکل
  • داشتن کارت سلامت
  • داشتن حداکثر سن ۵۰ سال

مدارک مورد نیاز برای گرفتن کارت هوشمند رانندگان

پیش از اینکه در رابطه با مراحل دریافت دفترچه کار صحبت کنیم؛ ابتدا نیاز است بدانید که بازنشستگان و کارمندان دولت نمی‌توانند این کارت هوشمند را دریافت کنند. باید پیش از مراجعه به سازمان تامین اجتماعی مدارک زیر را آماده کنید و همراه خود داشته باشید.

  • اصل و کپی کارت پایان خدمت
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه حداقل مدرک تحصیلی سیکل
  • تاییدیه تحصیلی
  • اصل گواهینامه رانندگی معتبر مرتبط با خودرو
  • گواهی عدم اعتیاد و سوء‌پشینه
  • ارائه معرفی‌نامه
  • دو قطعه عکس ۳*۴

مدارک مورد نیاز برای گرفتن کارت هوشمند رانندگان

مراحل دریافت کارت هوشمند کلیه رانندگان

  • شرکت در آزمون کارت هوشمند (دفترچه کار) رانندگان
  • درخواست دریافت تاییدیه مدرک تحصیلی از سازمان آموزش و پرورش
  • دریافت گواهی مهارت فنی حرفه‌ای پس از قبولی در آزمون کتبی و عملی کارت هوشمند
  • تشکیل پرونده برای دریافت کارت هوشمند
  • دریافت کارت سلامت رانندگان از مراکز صدور آن
  • دریافت نوبت بابت دریافت گواهی سو‌ء پیشینه و عدم اعتیاد
  • مراجعه به سازمان امور بیمه تامین اجتماعی و ارائه مدارک
  • دریافت کارت هوشمند بعد از گذشت حداقل ۱۰ روز

مبلغ حق بیمه رانندگان تامین اجتماعی چقدر است؟

مبلغ پرداختی حق بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان خودروهای سبک و سنگین در سال ۱۴۰۱ متفاوت است. به نظر می‌رسد مبلغ پرداختی حق بیمه رانندگان درون‌شهری، ۲۷٪ درآمد راننده باشد. در جدول زیر نرخ پرداخت حق بیمه در نیمه سال اول ۱۴۰۱ را بررسی کرده‌ایم. در نظر داشته باشید هزینه بر اساس کمک دولت متفاوت محاسبه شده است.

حق بیمه رانندگان درون شهری / برون‌شهری با هزینه دولت (۶ ماه اول ۱۴۰۱)
رانندگان وسایل‌نقلیه درون‌شهری ۶۴۰.۹۶۷ هزار تومان
رانندگان وسایل‌نقلیه سبک برون‌شهری ۷۵۷.۵۰۷ هزار تومان
رانندگان وسایل‌نقلیه سنگین برون‌شهری ۸۷۴.۰۴۷ هزار تومان
حق بیمه رانندگان تامین اجتماعی بدون کمک دولت (۶ ماه اول ۱۴۰۱)
رانندگان وسایل‌نقلیه درون‌شهری ۱.۲۸۱.۹۳۴ هزار تومان
رانندگان وسایل‌نقلیه سبک برون‌شهری ۱.۵۱۵.۰۱۴ هزار تومان
رانندگان وسایل‌نقلیه سنگین برون‌شهری ۱.۷۴۸.۰۹۴ هزار تومان

نکته: از آنجایی که تعداد زیادی از وسایل‌نقلیه درون‌شهری را تاکسی‌ها تشکیل می‌دهند؛ قصد داریم در این قسمت نکته‌ای را یادآوری کنیم. برخلاف بیمه تامین اجتماعی، بیمه رانندگان تاکسی رایگان است و صرفا نیاز است بخشی از هزینه توسط سازمان تاکسی‌رانی پرداخت شود و هیچ هزینه اضافی از راننده دریافت نمی‌شود. با دانستن این موضوع می‌توانید جلوی پرداخت هزینه‌های اضافی را بگیرید.

چگونه حق بیمه رانندگان تامین اجتماعی را باید پرداخت کرد؟

تمام رانندگان وسایل‌نقلیه شهری و بین شهری می‌توانند حق بیمه خود را به صورت اینترنتی، با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی، شرکت‌های تعاونی تاکسی‌رانی و کارگزاری‌های رسمی مربوط به وسیله‌نقلیه پرداخت کنند. برای مشاهده لیست حق بیمه می‌توانید از سرویس استعلام بیمه رانندگان تامین اجتماعی استفاده کنید. در ادامه در مورد روند انجام کار توضیح می‌دهیم.

استعلام بیمه تامین اجتماعی رانندگان

تفاوتی ندارد راننده شهری باشید یا برون‌شهری، شما می‌توانید همانند سایر افراد برای مشاهده لیست بیمه رد‌شده توسط خودتان یا کارفرما از سرویس استعلام بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید. نکته مهم اینجا است که در صورتی می‌توانید به جزئیات دسترسی پیدا کنید که از قبل در سامانه تامین اجتماعی ثبت‌نام کرده باشید و به کد ملی و رمز عبور دسترسی داشته باشید.

در ادامه به سریع‌ترین و در دسترس‌ترین روش برای استعلام بیمه تامین اجتماعی اشاره می‌کنیم. برای استفاده از این سرویس نیاز است روند زیر را در سایت یا اپلیکیشن پیشخوان ۲۴ انجام دهید:

  • در قدم اول نیاز است سرویس سوابق بیمه را از بین خدمات متعدد انتخاب کنید؛
  • اگر از قبل در سامانه تامین اجتماعی ثبت‌نام کرده باشید؛ باید کد ملی و رمز عبور را وارد کنید؛
  • در صورت داشتن اعتبار کافی، لیست سوابق بیمه تامین اجتماعی رانندگان به شما نمایش داده می‌شود؛
  • در غیر این صورت با افزایش اعتبار می‌توانید هزینه استعلام را پرداخت و جزئیات را مشاهده کنید.

شرایط بازنشستگی رانندگان وسایل‌نقلیه حمل‌و‌نقل

اگر بیمه تامین اجتماعی رانندگان را رد کرده باشید، احتمالا حداقل یک بار در سنین بالا به این فکر افتادید که شرایط بازنشستگی چیست و چطور می‌توانید مثل سایر افراد بیمه‌شده بعد از چند سال کار، بازنشسته شوید و از خدمات تامین اجتماعی استفاده کنید. برای اینکه یک راننده بازنشسته شود؛ باید یکی از شرایط زیر در خصوص او صدق کند. در غیر این صورت امکان بازنشستگی وجود ندارد.

شرایط بازنشستگی رانندگان زن بین شهری شرایط بازنشستگی رانندگان مرد بین شهری
سن ۴۵ سال با ۳۰ سال سابقه سن ۵۰ سال با ۳۰ سال سابقه کاری
حداقل سن ۵۵ سال با ۲۰ سال سابقه سن ۶۰ سال با ۲۰ سال سابقه
حداقل ۳۵ سال سابقه بدون داشتن شرایط سنی ۳۵ سال سابقه بدون داشتن شرایط سنی

نکته: در صورت بازنشستگی، می‌توانید با سرویس دریافت فیش بیمه رانندگان تامین اجتماعی جزئیات فیش بیمه رانندگان مانند تاریخ پرداخت، شماره مستمری و تمام پرداخت‌های انجام‌شده با جزئیات را مشاهده کنید و از این طریق به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. پیشخوان24 پیشنهاد میکند نوشته مربوط به دفترچه تامین اجتماعی را نیز مطالعه نمایید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

سخن آخر

تمام رانندگان وسایل‌نقلیه حمل و نقل درون‌شهری و برون شهری مانند تاکسی‌ خطی، تریلر، کامیون، آژانس‌های تاکسی تلفنی، مینی‌بوس، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها باید حق بیمه خود را پرداخت کنند. کلیه رانندگان می‌توانند با واریز مبلغ بیمه تامین اجتماعی رانندگان به حساب سازمان تامین اجتماعی از مزایای تعهد کوتاه‌‌مدت و بلند مدت مانند کمک هزینه ازدواج، هزینه وسایل پزشکی، مراسم کفن و دفن، هزینه سفر و از کار افتادگی بهره‌مند شوند. در نهایت امیدواریم توانسته باشیم به تمام سوالات شما پاسخ دهیم.

ثبت دیدگاه
رحیم رفیعی

تهرانراننده تاکسی بیمه تامین اجتماعی برای ما انجام نمیدن

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود و احترام جناب رفیعی
اگر وسیله‌نقلیه به نام شماست، پرداخت حق بیمه بر عهده خودتان است. شما می‌توانید حق بیمه خود را به صورت اینترنتی و با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنید.
موفق باشید

فرزادکهزادی

ایامن که راننده آژانس هستم و۱۵سال هست که حق بیمه پرداخت میکنم میتوانم خانه کارگرثبت نام کنم وازمزایای ان بهره مندشوم؟؟

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام دوست گرامی
برای استفاده از خدمات خانه کارگر، باید به عضویت این مجموعه درآمده باشید. شما می‌توانید به این مرکز مراجعه کرده و با ارائه کپی کارت ملی، کپی صفحه ابتدایی دفترچه بیمه تامین اجتماعی یا گواهی اشتغال به کار، یک قطعه عکس و همچنین پرداخت حق عضویت، ثبت‌نام خود را انجام دهید.
با سپاس از شما