استعلام سوابق خودرو خدمتی کاربردی برای کاهش اضطراب و افزایش اطمینان از امنیت معامله خودرو است که تا چندی پیش فقط به‌صورت حضوری ارائه می‌شد اما در حال حاضر به‌صورت آنلاین امکان‌پذیر است؛ اما، روش استفاده از آن نیاز به آموزش مرحله به مرحله دارد….

خرید و فروش خودرو به‌خودی‌خود فرآیندی اضطراب‌آور است؛ چرا که، کلاهبرداری در آن رواج دارد. استعلام سوابق ماشین، خدمتی کاربردی برای کاهش اضطراب و افزایش اطمینان از امنیت معامله خودرو است که تا چندی پیش فقط به‌صورت حضوری ارائه می‌شد اما در حال حاضر به‌صورت آنلاین امکان‌پذیر است.

ما در این مطلب از وبلاگ پیشخوان۲۴، معنای استعلام سوابق خودرو را شرح می‌دهیم؛ سپس، کاربردها و جزئیات آن را می‌گوییم. در ادامه، ضرورت استفاده از خدمت تایید سوابق و اصالت خودرو را به همراه عواقب آن معرفی و بررسی می‌کنیم؛ همچنین، موضوع اعتبار برگه سوابق و اصالت خودرو و هزینه آن را مطرح می‌کنیم. در نهایت، روش‌های استعلام سوابق خودرو به همراه مراحل استعلام سوابق خودرو در پیشخوان۲۴ را آورده‌ایم تا شما را راهنمایی کنیم.

استعلام سوابق ماشین چیست؟

استعلام سوابق ماشین خدمتی است که هنگام خرید و فروش خودرو برای کسب اطمینان از صحت و سلامت معامله به‌کار می‌آید. این خدمت از طریق تطبیق مدارک شامل کارت خودرو و برگ سبز خودرو با مشخصات آن همچنین استعلام جزئیات مرتبط با خودرو از سازمان‌های مربوطه مانند بیمه مرکزی، آنی‌رو، راهور و … انجام می‌شود.

خدمت استعلام اصالت و سوابق خودرو تا چندی پیش تنها از طریق مراجعه حضوری به مراکز تعویض پلاک در دسترس بود تا معامله‌ها بدون کلاهبرداری و سودجویی انجام شود؛ اما، در حال حاضر، این فرآیند ساده‌تر و سریع‌تر شده است و از طریق سامانه‌های استعلام و پرداخت مانند قبضینو در دسترس است.

استعلام اصالت ماشین چیست؟

استعلام سوابق خودرو چه کاربردهایی دارد؟

کاربرد اساسی خدمت استعلام سوابق خودرو هنگام خرید و فروش خودرو است؛ اما، سایر کاربردهای این خدمت شامل مشاهده وضعیت بیمه ماشین برای خرید آن و مشاهده مبلغ خلافی خودرو و عوارضی آزادراهی خودرو برای پرداخت آن است.

استعلام سوابق خودرو چه جزئیاتی دارد؟

جزئیات خدمت تایید اصالت خودرو شامل موارد متعددی است تا خیال شما را از بابت معامله خودرو، راحت و آسوده کند. این جزئیات از طریق تطبیق مدارک و مشخصات خودرو همچنین استعلام جزئیات مرتبط با خودرو از سازمان‌های مربوطه مانند بیمه مرکزی، آنی‌رو، راهور و … به دست می‌آید. در ادامه، جزئیات برگه اصالت خودرو آورده شده است:

نکته حائز اهمیت این است که طبق آخرین خبرهای رسمی و غیررسمی قرار است اطلاعاتی در مورد وجود یا عدم وجود وکالت‌نامه مرتبط با خودرو، تعویض یا عدم تعویض قطعات خودرو و … به جزئیات استعلام اصالت خودرو افزوده شود تا خیال شما راحت‌تر و آسوده‌تر از پیش باشد.

ضرورت استعلام سوابق خودرو

ضرورت استعلام سوابق ماشین برای جلوگیری از عواقب عدم استعلام آن است! یکی از مهم‌ترین عواقب عدم استعلام سوابق خودرو، افتادن در دام کلاه‌برداران و سودجویان معامله خودرو است که ضرر مالی و غیرمالی به شما وارد می‌کند؛ بنابراین، ضرورت استعلام سوابق خودرو برای جلوگیری از ضرر مالی و غیرمالی در معامله خودرو است. شاید بپرسید مگر آمار تقلب در معامله خودرو چقدر است که استفاده از این خدمت، ضرورت دارد؟

خوب است بدانید که فقط در سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۰۰ هزار پرونده شکایت مرتبط با کلاه‌برداری و سودجویی در معامله خودرو ایجاد و تشکیل شده است که افراد متعددی را به دردسرهای کوچک و بزرگ انداخته است. در نتیجه، دریافت برگه اصالت خودرو پیش از هرگونه معامله خودرو برای جلوگیری از ضررهای مذکور واجب و ضروری است.

عواقب عدم استعلام اصالت خودرو

اعتبار استعلام سوابق خودرو چقدر است؟

سامانه استعلام سوابق ماشین به صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود؛ همچنین، به‌صورت لحظه‌ای نتیجه را اعلام می‌کند. در نتیجه، اعتبار استعلام سوابق خودرو در همان لحظه است! اگر شما قصد خرید و فروش خودرو را دارید، همان لحظه معامله برای گرفتن برگه اصالت خودرو اقدام کنید؛ نه قبل و نه بعد!

هزینه استعلام سوابق خودرو چقدر است؟

هزینه استعلام سوابق خودرو در حال حاضر رایگان است؛ اما، خبرهای رسمی و غیررسمی این روزها خبر از احتمال دریافت هزینه برای خدمت تایید سوابق خودرو می‌دهد. نکته مهم این است که مزایای این خدمت به‌قدری زیاد است که هزینه کردن برای آن، ارزشمند است.

روش‌های استعلام سوابق و اصالت خودرو

حالا که با خدمت استعلام سوابق خودرو آشنا شدید، خوب است روش‌های گرفتن برگه سوابق خودرو را بشناسید. روش‌های تایید سوابق خودرو شامل دو روش است که در ادامه معرفی و بررسی می‌شوند:

استعلام حضوری سوابق خودرو

استعلام سوابق ماشین به‌صورت حضوری در مراکز تعویض پلاک هنگام انتقال مالکیت خودرو به دست افسر راهور انجام می‌شود. استعلام حضوری اصالت خودرو ۵ مرحله دارد که این مراحل در ادامه شرح داده می‌شوند؛ اما، به‌طور مختصر، نحوه تشخیص اصالت خودرو با بررسی شماره موتور، بررسی شماره شاسی، تعداد نقل و انتقال‌های خودرو، تطبیق مشخصات ظاهری و فنی با مدارک خودرو و در نهایت ارائه برگه اصالت خودرو است.

روش‌های استعلام اصالت و سوابق خودرو در پیشخوان۲۴

بررسی اصالت شماره موتور خودرو

اولین مرحله از مراحل تایید اصالت خودرو به‌صورت حضوری، بررسی شماره موتور خودرو است؛ چرا که، کلاه‌برداران و سودجویان در معامله به تغییر موتور به‌صورت غیرقانونی دست می‌زنند. آنها این کار را از طریق جایگزینی موتور اصلی با موتور ماشین‌های تصادفی، سرقتی، اوراقی و … انجام می‌دهند.

بررسی اصالت شماره شاسی خودرو

بررسی شماره شاسی خودرو، دومین مرحله از مراحل تایید اصالت خودرو به‌صورت حضوری است. این مرحله نیز برای اطمینان حاصل کردن از عدم تعویض شاسی ماشین است؛ چرا که، گاهی اوقات خودروهای تصادفی، سرقتی، اوراقی و … با تعویض شاسی به عنوان خودروهای نو و دست دوم سالم فروخته می‌شوند که نوعی کلاه‌برداری و سودجویی است.

بررسی نقل و انتقال خودرو براساس پلاک

پلاک‌های خودرو از ابتدا تا انتها در معامله‌ها مهم‌اند؛ چرا که، گاهی کلاه‌برداران و سودجویان با مخدوش کردن یا تغییر دادن پلاک، خودروی دیگری را به جای خودرو اصلی، معامله می‌کنند که این مورد هم برای آنها و هم برای خریدار مشکل ایجاد می‌کند. در نتیجه، بررسی نقل و انتقال‌های خودرو بر اساس پلاک واجب است تا هم تعداد نقل و انتقال‌ها مشخص شود و هم جلوی ضرر مالی و غیرمالی گرفته شود.

تطبیق مشخصات ظاهری و فنی با مدارک خودرو

تطبیق مشخصات ظاهری و فنی با مدارک خودرو اعم از کارت خودرو و برگه سبز خودرو، آخرین اقدام عملی افسر راهور در مراکز تعویض پلاک برای تایید اصالت خودرو است؛ اما، شاید همچنان بپرسید که چه تطبیق‌هایی برای استعلام سوابق خودرو انجام می‌شود؟

در این مرحله تمام مشخصات ظاهری اعم از نوع، برند، مدل، رنگ، کاربری، نوع سوخت، سال ساخت و … بررسی می‌شود. اگر تغییری در مشخصات ظاهری و فنی خودرو وجود داشته باشد که به مراجع اطلاع داده نشده باشد، غیرقانونی است؛ اما، اگر تغییری در مشخصات ظاهری و فنی خودرو وجود داشته باشد که به مراجع اطلاع داده شده باشد مثلا رنگ یا کاربری خودرو عوض شده باشد، قانونی است. در ادامه، برخی از تطبیق‌های این مرحله را آورده‌ایم:

دریافت برگه اصالت خودرو از افسر راهور تعویض پلاک

مهم‌ترین مرحله استعلام حضوری اصالت خودرو، دریافت برگه سوابق خودرو از افسر راهور است. شما می‌توانید با توجه به این برگه، معامله خود را نهایی کنید؛ سپس، تعویض پلاک را انجام دهید.

استعلام آنلاین سوابق خودرو

استعلام سوابق ماشین به‌صورت اینترنتی خدمتی جدید است که به‌تازگی برای آرامش و آسایش طرفین معامله خودرو به خدمات اینترنتی در حوزه استعلام و پرداخت اضافه شده است. این خدمت از طریق سامانه‌های اینترنتی پیشرو در زمینه استعلام و پرداخت مانند پیشخوان۲۴، قبضینو و … ارائه می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این سامانه‌ها، سریع و ساده، تایید سوابق خودرو را بگیرید تا معامله‌ای مطمئن را تجربه کنید. ما در ادامه برخی از مزایای استعلام اصالت و سوابق خودرو با سامانه‌های اینترنتی نسبت به حضوری را آورده‌ایم.

مهم‌ترین مزیت استعلام سوابق ماشین اینترنتی

مهم‌ترین مزیت استعلام اصالت ماشین اینترنتی دسترس‌پذیری در هر زمان و هر مکان برای هر مرحله‌ای از معامله به‌صورت سریع و ساده است. شما محدودیت زمانی و مکانی نخواهید داشت که همین از کلاه‌برداری و سودجویی افراد در مقابلتان جلوگیری خواهد کرد.

بهترین سامانه استعلام سوابق ماشین کدام است؟

بهترین سامانه تایید سوابق خودرو، سامانه‌ای است که ساده‌تر و سریع‌تر کار شما را راه بیندازد! در ضمن، مزیت‌های بیشتر و بهتری برای شما داشته باشد. ما در ادامه سامانه پیشخوان۲۴ را به‌عنوان بهترین سامانه استعلام سوابق ماشین معرفی و بررسی می‌کنیم همچنین نحوه تشخیص اصالت خودرو از طریق این سامانه را شرح می‌دهیم.

استعلام سوابق ماشین با پیشخوان۲۴

پیشخوان۲۴، سامانه جامع استعلام و پرداخت است که خدمات متنوعی را مانند خدمات اجتماعی، خدمات خودرویی و موتوری، خدمات قبوض و … در اختیار شما قرار داده است. خدمت استعلام سوابق ماشین در دسته خدمات خودرویی و موتوری پیشخوان۲۴ قرار دارد که شما می‌توانید در هر زمان و هر مکان برای استفاده از این خدمت اقدام کنید.

استعلام سوابق خودرو در پیشخوان۲۴

مراحل استعلام سوابق و اصالت خودرو در پیشخوان۲۴

اگر می‌خواهید مراحل اصالت خودرو در پیشخوان۲۴ را بدانید، ابتدا وارد سایت یا اپلیکیشن پیشخوان۲۴ شوید؛ سپس، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  1. گزینه استعلام سوابق و اصالت ماشین را از منو خدمات خودرو و موتور را انتخاب کنید.
  2. روش استعلام را از میان روش‌های شماره بارکد ماشین و برگ سبز ماشین انتخاب کنید.
  3. شماره بارکد ماشین یا برگ سبز ماشین را به‌همراه کد ملی مالک و کد ملی خریدار وارد کنید.
  4. کد یک‌بار مصرف احراز هویت ارسال‌شده به شماره مالک خودرو را در محل مشخص شده وارد کنید.
  5. نتیجه استعلام اینترنتی سوابق و اصالت خودرو را با جزئیات کامل در سامانه پیشخوان۲۴ مشاهده کنید.

استعلام سوابق خودرو با شماره بارکد ماشین از پیشخوان۲۴

استعلام سوابق خودرو با شماره بارکد ماشین در پیشخوان۲۴ امکان‌پذیر است؛ کافیست، شماره بارکد ماشین را از پشت کارت ماشین بردارید و در فرم استعلام وارد کنید. در ادامه، شما باید کد ملی مالک و کد ملی خریدار را وارد کنید؛ سپس، کد احراز هویت ارسال‌شده به شماره مالک را بردارید. حواستان باید که شماره بارکد ماشین یک عدد ۸ یا ۹ رقمی است که زیر علامت بارکد قرار دارد.

استعلام سوابق خودرو با برگه سبز از پیشخوان۲۴

استعلام سوابق خودرو با برگه سبز در پیشخوان۲۴ امکان‌پذیر است؛ کافیست، شماره برگه سبز ماشین را از بالا سمت چپ برگ سبز ماشین بردارید و در فرم استعلام وارد کنید. در ادامه، شما باید کد ملی مالک و کد ملی خریدار را وارد کنید؛ سپس، کد احراز هویت ارسال‌شده به شماره مالک را بردارید.

جمع‌بندی

استعلام اصالت ماشین، خدمتی است که به‌تازگی به دسته خدمات اینترنتی حوزه استعلام و پرداخت اضافه شده است؛ بنابراین، به‌عنوان یک خدمت جدید، نیاز به معرفی و آموزش دارد. ما در این مطلب از وبلاگ پیشخوان۲۴ سعی کردیم تا این خدمت جدید را معرفی کنیم و آموزش دهیم. نکته مهم این است که قرار نیست روش‌های استعلام سوابق خودرو به شماره بارکد خودرو و برگه سبز خودرو ختم شود؛ بلکه، قرار است که روش‌های استعلام سوابق خودرو با شماره بیمه‌نامه و روش‌های استعلام سوابق خودرو با شماره شاسی و شماره موتور نیز اضافه شود تا دست کاربر برای استفاده از این خدمت باز باشد.

سوالات متداول

آیا استعلام اصالت خودرو با کد VIN در پیشخوان۲۴ امکان‌پذیر است؟

خیر؛ در حال حاضر استعلام سوابق و اصالت ماشین با استفاده از کد VIN در هیچ سامانه‌ای امکان‌پذیر نیست؛ اما، امکان استعلام سوابق و اصالت خودرو با شماره بارکد خودرو و برگه سبز خودرو در پیشخوان۲۴ وجود دارد.

چه اطلاعاتی برای استعلام سوابق خودرو لازم است؟

شما در حال حاضر برای استعلام اصالت خودرو اینترنتی به شماره بارکد ماشین یا شماره برگه سبز خودرو به‌همراه کد ملی مالک و کد ملی خریدار نیاز دارید. در ضمن، شما باید شماره موبایل مالک را در دسترس داشته باشید تا کد احراز هویت ارسال‌شده را به دست آورید.

تاییدیه سوابق خودرو شامل چه اطلاعاتی است؟

برگه اصالت خودرو شامل جزئیاتی مانند قابل معامله بودن یا نبودن خودرو است که این جزئیات را از طریق تطبیق اطلاعات سازمان‌های مربوطه با هم و با مدارک خودرو انجام می‌دهد. در ضمن، نتیجه استعلام اصالت ماشین حاوی اطلاعاتی مانند اعتبار بیمه، مبلغ خلافی خودرو و عوارضی آزادراهی خودرو است.

آیا استعلام سوابق خودرو اختیاری است؟

بله؛ در حال حاضر، استعلام اصالت خودرو اختیاری است اما قرار است که با گسترش زیرساخت‌ها و همکاری ارگان‌ها این خدمت به صورت اجباری باشد تا از شکایات این حوزه جلوگیری شود؛ البته، مشخص نیست که چطور قرار است هزینه‌ای معقول و منطقی برای خدمتی اجباری در نظر گرفته شود.

ثبت دیدگاه