تغییر و تحول در فرآیند استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو موجب ایجاد سوال‌های متعددی از سوی شما شده است که ضرورت ایجاد راهنمایی جامع در مورد مالیات خودرو را بیش از پیش ساخته است…

 

پیش از سال ۱۴۰۱، زمان پرداخت مالیات خودرو، پس از تعویض پلاک و در دفتر اسناد رسمی بود؛ اما، پس از سال ۱۴۰۱، زمان پرداخت مالیات خودرو پیش از تعویض پلاک و از روش‌های اینترنتی است. در حقیقت، سال ۱۴۰۱، سال تغییر و تحول در فرآیند پرداخت مالیات نقل و انتقال بود و زمان و نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال به کلی تغییر کرد؛ اما، حتما می‌پرسید چرا؟ در ادامه، چرایی ایجاد تغییر و تحول در فرآیند پرداخت مالیات نقل و انتقال را آورده‌ایم؛ همچنین، تمام موارد مرتبط با مشاهده مالیات نقل و انتقال خودرو که باید بدانید را آموزش داده‌ایم. در نتیجه، همراه ما باشید.

مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟

مالیات نوعی روش کسب درآمد برای دولت است که انواع متفاوتی مانند مالیات بر درآمد، مالیات بر دارایی، مالیات بر خرید و فروش و … دارد. مالیات نقل و انتقال خودرو در دسته‌ی مالیات بر خرید و فروش است که پرداخت آن اجباری است. در ادامه، تغییرات شیوه پرداخت مالیات نقل و انتقال و جزئیات مربوط به آن را توضیح خواهیم داد.

  1. در ابتدا، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو پس از تعویض پلاک در دفتر اسناد رسمی همزمان با انتقال سند رسمی از فروشنده به خریدار ضرورت داشت. مالکان خودرو به خاطر ضرورت ثبت سند رسمی خودرو به دفترخانه مراجعه می‌کردند؛ بنابراین، مالیات را هم پرداخت می‌کردند.
  2. در ادامه، ضرورت ثبت سند رسمی خودرو پس از تعویض پلاک در دفترخانه برداشته شد؛ یعنی، برگ سبز جایگزین سند رسمی شد. مالکان خودرو به خاطر عدم‌ضرورت ثبت سند رسمی خودرو به دفترخانه مراجعه نمی‌کردند؛ بنابراین، مالیات را هم نمی‌پرداختند.
  3. در نهایت، سازمان امور مالیاتی کشور فرآیند پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو را تغییر و تحول داد تا مشکلات مذکور حل شود.

تغییر و تحول در فرآیند پرداخت مالیات خودرو

کدام خودروها مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو هستند؟

تمامی خودروهای داخلی و خارجی و موتورسیکلت‌ها به جز خودروهای کشاورزی، راه‌سازی، معدنی، کارگاهی و شناورها مشمول مالیات هستند. فرقی نمی‌کند که این خودروها کارکرده یا صفر باشند. اگر خودرو صفر باشد، پرداخت مالیات خودرو بر عهده‌ی سازنده یا واردکننده است و اگر خودرو کارکرده باشد، پرداخت مالیات خودرو بر عهده‌ی مالک آن است.

ضرورت پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟

حتما می‌دانید زمانی که بخواهید خودرویی را خرید و فروش کنید، باید آن را تعویض پلاک کنید. اکنون، پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو پیش‌نیاز تعویض پلاک است؛ بنابراین، اگر این مبلغ پرداخت شود، امکان تعویض پلاک وجود دارد اما اگر این مبلغ پرداخت نشود، امکان تعویض پلاک وجود ندارد.

در نتیجه، ضرورت پرداخت مالیات مذکور این است که خرید و فروش خودرو را برای شما امکان‌پذیر می‌کند. اکنون که متوجه ضرورت پرداخت مالیات خودرو شدید، باید بدانید که مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو چقدر است، معیارهای تعیین مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو چیست و طریقه محاسبه مالیات خودرو چگونه است.

مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو چقدر است؟

هزینه مالیات خودرو عدد ثابتی نیست که بیان شود. تعیین این هزینه معیارهایی دارد که باید به صورت دقیق برای هر خودرو سنجیده شود. ما در ادامه معیارهای مذکور را معرفی و بررسی کرده‌ایم؛ سپس، روش محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو را آموزش داده‌ایم.

معیارهای محاسبه مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو

مبلغ مالیات نقل و انتقال بر اساس سه معیار تعیین می‌شود. این سه معیار شامل مکان تولید خودرو، سال تولید خودرو و قیمت خودرو است. نکته‌ی حائز اهمیت این است که تأثیر این سه معیار به صورت همزمان لحاظ می‌شود. در ادامه، طریقه‌ی تأثیرگذاری این معیارها بر تعیین هزینه مالیات خودرو را شرح داده‌ایم؛ بنابراین، همراه پیشخوان۲۴ باشید.

معیارهای مؤثر بر مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو

مکان تولید خودرو

مکان تولید خودرو یک عامل تأثیرگذار بر هزینه مالیات خودرو است. اگر مکان تولید خودرو داخل باشد یا اگر مکان تولید خودرو خارج باشد، هزینه مالیات خودرو تفاوت خواهد داشت:

سال تولید خودرو

سال تولید خودرو بر مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو تأثیرگذار است. هر چه خودرو جدیدتر باشد، مالیات آن بیشتر است و هر چه خودرو قدیمی‌تر باشد، مالیات آن کمتر است؛ البته، به شرطی که باقی معیارها میان ۲ خودرو مشابه باشد.

قیمت خودرو

قیمت خودرو مشابه سال تولید خودرو بر مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو تأثیرگذار است. هرچه خودرو باارزش‌تر باشد، مالیات آن بیشتر است و هر چه خودرو بی‌ارزش‌تر باشد، مالیات آن کمتر است؛ البته، به شرطی که باقی معیارها میان ۲ خودرو مشابه باشد.

چگونه مالیات نقل و انتقال خودرو را محاسبه کنیم؟

شما دو روش برای محاسبه مالیات خودرو دارید که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته روش آنلاین محاسبه سریع‌تر و دقیق‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

محاسبه مالیات خودرو

محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو با روش دستی

اگر روش محاسبه دستی مالیات بر فروش خودرو را انتخاب می‌کنید، باید از جدول استفاده کنید. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد جدول این است که قیمت روز خودرو را باید از یک منبع موثق به دست آورید. اگر قیمت روز خودرو داخلی را می‌خواهید، باید از سازنده استعلام بگیرید و اگر قیمت روز خودرو خارجی را می‌خواهید، باید از واردکننده استعلام بگیرید. حواستان باشد که قیمت روز خودرو سازنده و واردکننده با قیمت بازار متفاوت است.

سال تولید خودرو خودرو داخلی خودرو خارجی
صفر تا یک سال پس از زمان تولید ۱٪ قیمت روز خودرو ۲٪ قیمت روز خودرو
یک سال تا شش سال پس از تولید ٪۰.۹ تا ٪۰.۵ قیمت روز خودرو ٪۱.۸ تا ٪۱ قیمت روز خودرو
شش سال به بعد پس از زمان تولید ٪۰.۴ قیمت روز خودرو ٪۰.۸ قیمت روز خودرو

محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو با روش آنلاین

اگر روش محاسبه آنلاین مالیات بر فروش خودرو را انتخاب می‌کنید، باید از سامانه‌های استعلام و پرداخت استفاده کنید. همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم روش‌ آنلاین به مراتب سریع‌تر و دقیق‌تر از هر روش دیگری است. در ادامه، روش‌های محاسبه آنلاین مالیات خودرو را معرفی و بررسی کرده‌ایم:

استعلام و پرداخت مالیات خودرو با سامانه مالیات خودرو

سامانه مالیات خودرو به نشانی اینترنتی cartransfer.tax.gov.ir خدمات استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو را به صورت مجزا فراهم کرده است. در ادامه، آموزش هر دو را آورده‌ایم:

روش محاسبه مالیات خودرو با سامانه مالیات خودرو

  1. وارد سایت مالیات خودرو به نشانی cartransfer.tax.gov.ir شوید.
  2. گزینه‌ی استعلام پرداخت مالیات را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید.
  3. یک روش را از میان روش شماره پلاک و روش شناسه استعلام انتخاب کنید.
  4. اگر شماره پلاک را انتخاب کردید، شماره پلاک و کد ملی مالک خودرو را وارد کنید.
  5. اگر شناسه استعلام را انتخاب کردید، شناسه استعلام و کد ملی مالک خودرو را وارد کنید.
  6. کد امنیتی را به‌دقت تایپ کنید؛ سپس، گزینه‌ی استعلام مالیات خودرو را بزنید تا نتیجه را ببینید.

استعلام مالیات خودرو از سایت مالیات خودرو

روش پرداخت مالیات خودرو با سامانه مالیات خودرو

  1. وارد سایت مالیات خودرو به نشانی cartransfer.tax.gov.ir شوید.
  2. گزینه‌ی مودی مالیاتی (فروشنده) را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید.
  3. دریافت اطلاعات کاربری در سایت مالیات خودرو را از میان گزینه‌ها انتخاب کنید.
  4. کد ملی، شماره تلفن همراه مالک، تاریخ تولد مالک و تبعیت آن را به دقت وارد کنید.
  5. تصویر امنیتی نمایش داده شده که حاوی تعدادی اعداد و حروف است را به دقت تایپ کنید.
  6. گزینه‌ی مناسب از میان اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی را برگزینید؛ سپس، دریافت را بزنید.
  7. رمز ورود برایتان پیامک شده است؛ بنابراین، آن را یادداشت کنید تا داشته باشید. مجدد وارد سایت شوید.
  8. کد ملی و رمز ورود که برایتان پیامک شده است را وارد کنید تا امکان پرداخت مالیات نقل و انتقال را داشته باشید.

پرداخت مالیات خودرو از سایت مالیات خودرو

محاسبه و پرداخت مالیات خودرو با سامانه پیشخوان۲۴

پیشخوان۲۴ سامانه جامع استعلام و پرداخت است که خدمات متعددی مانند استعلام و پرداخت قبوض، خدمات اجتماعی، خدمات پستی، خدمات خودرویی و موتوری را ارائه می‌دهد. خدمت استعلام و پرداخت مالیات خودرو در دسته‌ی خدمات خودرویی و موتوری پیشخوان۲۴ است. شما برای استفاده از این خدمت باید گزینه‌ی «مالیات نقل و انتقال خودرو پیشخوان ۲۴» را از دسته‌بندی خدمات انتخاب کنید. در ادامه، شماره پلاک به همراه کد ملی مالک شماره پلاک را وارد کنید.

شما می‌توانید جزئیاتی مانند نام و نام‌خانوادگی مالک خودرو، مدل خودرو، شناسه نسیم، مبلغ کل، مبلغ پرداخت شده، مبلغ قابل پرداخت به همراه لینک پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو از سامانه پرداخت مالیات خودرو را مشاهده کنید. در ضمن، اگر تمایل به پرداخت مالیات خودرو دارید، باید لینک پرداخت مالیات خودرو را کپی کنید تا وارد صفحه‌ی سداد سایت سازمان امور مالیاتی کشور شوید. حواستان باشد که لینک شما ۱۰دقیقه اعتبار دارد.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو از سامانه مالیات خودرو پیشخوان۲۴

در نهایت، برخی از مزیت‌های پیشخوان۲۴ را آورده‌ایم. مهم‌ترین مزیت سامانه پیشخوان۲۴ نسبت به سامانه مالیات خودرو این است که برای پرداخت مالیات خودرو نیاز به ثبت‌نام ندارد؛ بنابراین، فرآیند آن ساده‌تر و سریع‌تر است.

مهلت پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو چقدر است؟

مهلت پرداخت مالیات خودرو تا پیش از اقدام به شروع مراحل تعویض پلاک است. فرقی نمی‌کند که چند روز زودتر یا چند ثانیه زودتر باشد؛ اما، باید زودتر از اقدام به تعویض پلاک باشد. در نتیجه، مهلت پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از مراجعه به مرکز تعویض پلاک است. در صورت پرداخت نکردن این مالیات، امکان تعویض پلاک وجود ندارد.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده‌ی کیست؟

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو طبق قانون بر عهده‌ی فروشنده است؛ اما، گاهی ممکن است توافق‌هایی میان خریدار و فروشنده انجام شده باشد که پرداخت مالیات مذکور طبق توافق‌های طرفین بر عهده‌ی خریدار قرار گیرد. نکته‌ی حائز اهمیت این است که اگر توافق‌هایی میان خریدار و فروشنده انجام شده باشد، باید کتبی باشد.

مالیات خودرو بر عهده کیست

جمع‌بندی…

ما در این مطلب تمام مواردی که شما باید درمورد مالیات خودرو بدانید را گفتیم. ابتدا، یک مرور از گذشته تا کنون بر فرآیند مالیات نقل و انتقال خودرو داشتیم؛ سپس، ضرورت پرداخت آن را گفتیم. در ادامه، هزینه مالیات خودرو را بر اساس معیارها مشخص کردیم؛ همچنین، نحوه محاسبه مالیات خودرو را شرح دادیم. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو این است که به دو صورت انجام می‌شود: محاسبه آنلاین مالیات خودرو و محاسبه دستی مالیات خودرو؛ اما، باید بدانید که روش محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تر است به خصوص که امکان پرداخت مالیات خودرو را در کنار امکان استعلام مالیات خودرو دارد.

ما در ادامه به مهلت پرداخت و عواقب عدم‌پرداخت این هزینه اشاره کردیم تا این مطلب را به آموزشی جامع برای تمام متقاضیان پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو تبدیل کنیم. از اینکه تا انتهای مطلب همراه ما بودید، متشکریم.

 

ثبت دیدگاه