پیش از خرید و فروش خودرو کارکرده بهتر است نسبت به استعلام شکایت از پلاک خودرو اقدام کنید؛ چراکه متاسفانه بسیاری از رانندگان به صورت وکالتی اقدام به خرید خودرو دست دوم می‌کنند اما بعد از مدتی متوجه می‌شوند که شکایت روی پلاک خودرو ثبت شده بود. برای استعلام شکایت خودرو و شناخت دلایل می‌توانید……

امروزه بسیاری از خریداران خودرو بدون اطلاع از نتیجه استعلام شکایت خودرو نسبت به خرید خودرو کارکرده اقدام می‌‌کنند. موضوع شکایت از پلاک خودرو دردسرهای زیادی دارد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است اطلاعات خود را در زمینه شکایت از پلاک خودرو، دلایل شکایت و روش ثبت شکایت جریمه خودرو و استعلام شکایت خودرو افزایش دهید. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب از پیشخوان ۲۴ در خصوص این موضوعات صحبت کنیم؛ پس همراه ما باشید.

شکایت قضایی خودرو چیست؟ و چه زمانی شکایت روی پلاک خودرو ثبت می‌شود؟

یکی از سوالاتی که برای کاربران زیاد پیش می‌آید این است که «شکایت قضایی خودرو چیست» یا «شکایت پلاک خودرو چیست». برای پاسخ به این قبیل سوالات باید بگوییم که شکایت قضایی از خودرو زمانی اتفاق می‌افتد که راننده در صحنه جرم حضور نداشته باشد و هویتش نامعلوم باشد اما مرتکب جرم یا تخلفی شده است، در این شرایط شاکی می‌تواند از تنها راه موجود یعنی ثبت شکایت حقوقی، کیفری یا تخلفات روی پلاک خودرو استفاده کند.

در شرایط زیر باید منتظر شکایت قضایی برای پلاک خودروتان باشید.

  1. فرار راننده متخلف از محل تصادف یا حادثه
  2. جابه‌جایی اتومبیل‌های به سرقت‌ رفته
  3. ایجاد مزاحمت یا بیان توهین و فحاشی ناموسی برای عابران پیاده
  4. عدم پرداخت خلافی و جرائم رانندگی بالا
  5. عدم پرداخت عوارض شهرداری خودرو
  6. آدم‌ربایی، قاچاق یا فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی
  7. انجام تخلفات رانندگی توسط برخی از رانندگان و به خطر افتادن جان آن‌ها

دلایل شکایت از پلاک خودرو چیست؟ و چطور باید متوجه شکایت شویم؟

ایجاد مزاحمت برای زنان؛ دلیل شکایت خودرو

دلایل شکایت از پلاک خودرو تنها به دلیل فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی، متواری شدن از صحنه جرم، عدم پرداخت جرائم رانندگی بالا و عوارض شهرداری، اتومبیل سرقت‌ شده و ایجاد مزاحمت برای افراد خلاصه نمی‌شود. اگر شکایت روی پلاک ثبت شده باشد؛

شکایت قضایی چطور به اطلاع راننده خودرو می‌رسد؟

شکایت قضایی خودرو زمانی اتفاق می‌افتد که مالک خودرو در صحنه جرم حضور ندارد اما مرتکب تخلف شده است. در این شرایط شکایت روی پلاک خودرو ثبت می‌شود. بعد از ثبت شکایت خودرو پیامک و در برخی از مواقع احضاریه برای مالک خودرو صادر می‌شود تا برای پیگیری و رفع شکایت اقدام کند.

چگونه بفهمیم پلاک خودرو شکایت دارد؟

استعلام شکایت از پلاک خودرو

آیا می‌دانید به کمک روش‌های استعلام می‌توانید متوجه این شوید که شکایتی روی پلاک خودروتان ثبت شده یا خیر! استعلام شکایت پلاک خودرو یکی از اقدامات مهمی است که باید در زمان خرید و فروش خودرو دست دوم انجام دهید.

اگر به دنبال سامانه‌ای هستید تا به صورت کامل نتیجه استعلام شکایت از پلاک خودرو را همراه با جزئیات به شما نمایش دهد، باید در سامانه ثنا ثبت‌نام کنید یا به پلیس راهور مراجعه کنید تا از جزئیات شکایت خود مطلع شوید. شما قبلا می‌توانستید از روش تلفنی یا حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ برای مشاهده وضعیت شماره پلاک خودروی خود استفاده کنید. اما امروزه به جز دو روش قبل امکان مشاهده وضعیت شکایت از خودرو در سامانه پلیس راهور و اپلیکیشن پلیس من نیز وجود دارد. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت می‌کنیم.

یکی از ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌ها برای استعلام شکایت از پلاک خودرو تماس با پلیس ۱۱۰ است؛ بعد از برقراری تماس تنها نیاز است شماره پلاک خودروی خود را وارد کنید تا از آخرین وضعیت شکایت مطلع شوید.

با مراجعه حضوری به دفاتر الکترونیک پلیس + ۱۰ و دادن شماره پلاک خودرو خود می‌توانید درخواست خلافی خودرو و موتورسیکلت خود را کنید. درنهایت علاوه بر مشاهده لیست خلافی خودرو می‌توانید از وضعیت شکایت پلاک خودروی خود نیز با خبر شوید. برای رفع این مشکل راهکارهایی وجود دارد که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.





فرقی ندارد که قصد خرید و فروش خودروی کارکرده خود را دارید یا می‌خواهید متوجه این موضوع شوید که شکایتی روی پلاک خودرو شما ثبت شده است، در هر صورت شما می‌توانید از برنامه استعلام خلافی و شکایت خودرو پیشخوان ۲۴، قبضینو و پلیس من استفاده کنید. برای انجام این کار تنها نیاز است با روند انجام کار در هر یک از برنامه‌ها آشنا شوید.

استعلام خلافی و شکایت خودرو در پیشخوان ۲۴

بسیاری از رانندگان به دلیل نقص قوانین راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوند. شما به کمک سرویس استعلام خلافی خودرو با شماره پلاک می‌توانید متوجه شوید که در چه تاریخی، چه مبلغی و چه جریمه‌ای را مرتکب شده‌اید تا در صورت بالا بودن خلافی، آن را به صورت تقسیطی پرداخت کنید. برای آشنایی با روش انجام کار می‌توانید به لیست زیر نگاهی بیندازید.

استعلام خلافی و شکایت خودرو در پیشخوان ۲۴

  1. وارد کردن شماره پلاک وسیله نقلیه
  2. وارد کردن کد ملی و شماره موبایل مالک خودرو
  3. افزایش اعتبار برای مشاهده نتیجه استعلام

اگر با پیغام «قبضی برای پرداخت یافت نشد» در پیشخوان ۲۴ روبرو شده‌اید. دو حالت زیر ممکن است برای شما پیش آمده باشد.

در صورت مشاهده حالت دوم نیاز است برای پیگیری شکایت خود به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید تا جلوی توقیف خودروی خود را بگیرید.

نکته: امکان استعلام شکایت حقوقی و کیفری خودرو در اپلیکیشن‌های قبضینو و پلیس من وجود ندارد و نمی‌توانید از این طریق متوجه وجود شکایت روی پلاک خودرو خود شوید.

استعلام خلافی و شکایت خودرو در اپلیکیشن پلیس من

پلیس من یکی از برنامه‌های استعلام شکایت خودرو است که می‌توانید زمان استعلام خلافی و مشاهده وضعیت شکایت خودرو از آن استفاده کنید. برای مشاهده خلافی و وضعیت شکایت خود تنها نیاز به شماره پلاک خودرو خود دارید. روند انجام کار به صورت زیر است:

استعلام شکایت خودرو در پلیس من

نکته: امکان استعلام پلاک خودرو به شکل اینترنتی یا پیامکی نیز برای مشاهده وضعیت شکایت وجود دارد اما بهتر است از روش‌های مطمئن بالا استفاده کنید.

استعلام آنلاین شکایت از پلاک خودرو در سایت پلیس راهور

آخرین روش برای مشاهده شکایت قضایی خودرو روی خلافی استفاده از سامانه استعلام خلافی و شکایت خودرو آنلاین یعنی راهور ۱۲۰ است. برای استعلام آنلاین شکایت تنها نیاز است وارد سایت service.rahvar120.ir شوید. برای استعلام شکایت با کد ملی نیاز به بارکد کارت خودرو خود دارید. هم‌چنین باید بدانید که امکان استعلام خلافی رایگان نیز با این سرویس وجود دارد.

توجه: امکان استعلام پلاک خودرو در مراکز تعویض پلاک وجود دارد اما بسیاری از افراد وکالتی این‌کار را انجام می‌دهند در نهایت با شکایت قضایی خودرو روبرو می‌شوند و مجبور هستند برای رفع آن اقدامات متعددی را انجام دهند.

چطور می‌توانیم شکایت خودرو را ثبت کنیم؟

آیا می‌دانید زمان مشاهده جرم از سوی راننده چطور می‌توانید تنها با داشتن شماره پلاک خودرو از وی شکایت کنید؟ نحوه شکایت از پلاک خودرو مزاحم یا متخلف با یکدیگر یکسان نیست. اگر به شماره پلاک خودرو خاطی دسترسی دارید می‌توانید اقامه دعوی کند و از روش قانونی برای ثبت اعتراض اقدام کنید.

اگر هویت و مشخصات راننده متخلف را شناسایی کنید که می‌توانید علیه او در دادسرا شکایت کنید. در غیر این صورت اگر امکان شناسایی وی وجود نداشت و در واقع هویت او معلوم نباشد مراحل شکایت از خودرو به شکل زیر انجام می‌شود.

نکته: اگر شکایت قضایی خودرو وجود داشته باشد خریدار زمان تعویض پلاک به مشکل برمی‌خورد و ممکن است توقیف خودرو نیز اتفاق بیفتد. اما اگر از قبل معامله خودرو به صورت وکالتی انجام شده باشد، تمام مسئولیت شکایت به عهده خریدار است پس زمان خرید و فروش خودرو حتما استعلام  آنلاین شکایت از پلاک خودرو را انجام دهید.

آیا امکان ثبت شکایت از ایران خودرو یا سایپا نیز وجود دارد؟

بله؛ روش‌های مختلفی برای ثبت شکایت از نمایندگی ایران خودرو وجود دارد. به جز روش مراجعه به سازمان تعزیرات حکومتی و تماس با ۰۹۶۴۴۰ می‌توانید برای ثبت شکایت از روش مرجع کیفری و قضایی نیز استفاده کنید.  سپس باید شکوائیه (شکایت نامه قوه قضائیه) را تنظیم کنید تا شکایت در دادسرا مطرح شود. بعد از ثبت شکایت این مورد از سوی مرجع مورد پیگیری و رسیدگی قرار بگیرد. برخی از مواردی که باعث می‌شوند افراد از نمایندگی ایران خودرو شکایت داشته‌ باشند، عبارت‌اند از:

ثبت شکایت از نمایندگی ایران خودرو

اگر از شرکت سایپا به دلایلی مانند عدم تحویل به موقع و افزایش قیمت شکایت دارید بهتر است برای ثبت شکایت خودرو سایپا از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید.

نحوه شکایت از پارک خودرو در جلوی درب منزل چگونه است؟

احتمالا در زمان گذر از خیابان با تابلو توقف ممنوع یا پارک مساوی با پنچری روبرو شده‌اید. پارک خودرو در جلوی پارکینگ منزل شما می‌تواند باعث مشکلاتی در رفت‌و‌آمد شما شود. ساده‌ترین راه برای فهماندن این موضوع به راننده متخلف، بعد از  صحبت و تذکر به وی، شکایت از او است. مجازات آن هم چیزی به جز حبس یک ماه تا یک سال نیست! برای ثبت شکایت از خودرو نیاز است مراحل زیر را طی کنید.

توقیف خودرو چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

توقیف خودرو

توقیف خودرو به معنی ضبط و بازداشت خودرو است. از عمده‌ترین دلایل توقیف خودرو می‌توانیم به مواردی مانند بدهی زیاد، عدم پرداخت خلافی تا سقف یک میلیون تومان، تصادفاتی که منجر به مرگ می‌شوند، مصرف روان‌گردان و مشروبات الکلی، داشتن پلاک مخدوش شده و رانندگی بدون گواهینامه اشاره کنیم. در زمان توقیف خودرو، مالک اجازه خرید و فروش خودرو را ندارد. برای دادخواست رفع توقیف پلاک خودرو نیاز به ارائه تقاضای کتبی به دادگاه است تا بعد از بررسی متن دادخواست و دانستن علت، رای خود را صادر کند.

سوالات متداول

استعلام شکایت از خودرو چیست و چه زمانی باید انجام شود؟

استعلام شکایت از خودرو یعنی پیگیری وضعیت شکایتی بودن یا نبودن پلاک خودرو و معمولا از طریق یکی از روش‌های بالا انجام می‌شود. بهتر است پیش از خرید و فروش خودرو کارکرده نسبت به استعلام شکایت خودرو اقدام کنید تا جلوی بروز هرگونه مشکلی را بگیرید.

اگر ثبت شکایت به اشتباه انجام شده باشد باید چه کاری انجام دهیم؟

اگر اطمینان دارید در تاریخ مشخص در محله حادثه حضور نداشتید و حالا برای شما شکوائیه (شکایت‌نامه) قضایی آمده است باید شما هم همانند شاکی ادله اثبات کافی در جلسه دادگاه ارائه کنید.

شماره پلاک خودرو جعل شده چطور باید ثابت کنم تخلف نکرده ام و شکایت قضایی به صورت اشتباه ثبت شده؟

اگر شکایت خودرو برای پلاک خودروتان به دلیل تخلفات رانندگی ثبت شده اما شما در محل حضور نداشته‌اید بهتر است به پلیس راهور مراجعه کنید. سپس به صورت کتبی به این موضوع اشاره کنید که شماره پلاکتان جعل شده است. در صورت بی‌توجهی از سوی این سازمان بهتر است با شماره ۱۹۷ تماس بگیرید.

برای اطلاع از علت ثبت شکایت قضایی خودرو باید چه کاری انجام دهیم؟

برای اطلاع از علت شکایت خودرو خود می‌توانید به پلیس راهور مراجعه کنید یا با ثبت‌نام در سامانه ثنا به نشانی sana.adliran.ir از آخرین پرونده‌های علیه خود همراه با جزئیات مطلع شوید.

آیا امکان ثبت شکایت قضایی به دلیل تخلفات رانندگی خودرو نیز وجود دارد؟

بله؛ متاسفانه یکی از اشکالات شکایت قضایی، ثبت جریمه به دلیل تخلفات رانندگی خودرو است. در این شرایط بهتر است استعلام خلافی خودرو را انجام دهید تا آن را پیش از از بالا رفتن میزان جریمه راهنمایی و رانندگی پرداخت کنید.

آیا برای ثبت شکایت قضایی نیاز به پلاک داریم؟

بله برای ثبت شکایت قضایی خودرو نیاز است شماره پلاک خودرو متواری شده را داشته باشید. در غیر این صورت اگر امکان دسترسی به شماره پلاک شخص وجود نداشته باشد کار برای ثبت شکایت و ارائه اسناد کافی به مرجع کمی سخت و دشوار خواهد شد.

برای رفع شکایت از پلاک خودرو به کجا مراجعه کنیم؟

اگر برای پلاک خودروتان شکایت ثبت شده برای رفع شکایت نیاز است ابندا به پلیس راهور و سپس دادگاه مراجعه کنید.

اگر خریدار نسبت به تعویض پلاک اقدام نکند و به جریمه مرتکب شود آیا امکان شکایت از مالک خودرو وجود دارد؟

بله؛ اگر خریدار نسبت به تعویض پلاک اقدام نکرده و جرائم راهنمایی و رانندگی را زیر پا گذاشته، بهتر است پیش از بیشتر شدن جرائم نسبت به انجام فک پلاک اقدام کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

سخن آخر

یکی از اقداماتی که باید زمان خرید و فروش خودرو از فروشنده خودرو درخواست کنید، برگه عدم خلافی خودرو است. این برگه زمانی به راننده داده می‌شوند که شکایتی روی خودرو او ثبت نشده باشد. شکایت خودرو در بیشتر مواقع به سه دلیل بدهی بالای خلافی، خلافی فیزیکی- سیستمی و پلیس امنیت (بدحجابی یا همراه داشتن سگ در ماشین) اتفاق می‌افتد. معمولا مدت زمان توقیف خودرو به دلیل شکایت ۳ تا ۴۰ روز است.

برای جلوگیری از بروز مشکلات، بهتر است اطمینان حاصل پیدا کنید که شکایت قضایی روی پلاک خودرو ثبت نشده باشد. در این مطلب تلاش کردیم در خصوص شکایت قضایی از پلاک خودرو، علت، روش استعلام و رفع شکایت از خودرو صحبت کنیم. امیدواریم به پاسخ تمام سوالات خود رسیده باشید.

ثبت دیدگاه