طرح کالابرگ الکترونیکی به کمک یارانه آمده است تا در کنار تأمین امنیت مالی دهک‌های ۱ تا ۷ جامعه، به تأمین امنیت غذایی آنها کمک کند؛ اما، مشکل اینجاست که اطلاع‌رسانی درمورد این طرح حمایتی دولت انجام نشده است…

حذف منابع پروتئینی از الگوی غذایی مردم، باعث ایجاد ضعف و بیماری‌های مختلفی می‌شود که ممکن است به نسل‌های بعدی هم منتقل شود؛ برای جلوگیری از این اتفاق، دولت در کنار یارانه، کمک هزینه‌ای هم برای خرید اقلام غذایی اساسی در نظر گرفته است که با عنوان طرح کالابرگ الکترونیکی معرفی می‌شود. برای استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی ابتدا باید بررسی کنید که آیا مشمول دریافت آن می‌شوید یا نه؟ بنابراین باید سراغ استعلام کالابرگ الکترونیکی بروید تا از اعتبار قابل استفاده آن مطلع شوید.
برای اطلاع از نحوه دریافت کالابرگ، استعلام موجودی آن، کد دریافت کالا برگ، فعال کردن کالا برگ، لیست اقلام خرید همچنین جواب سوالاتی مانند اینکه کالابرگ الکترونیکی چیست، از کجا بفهمیم کالابرگ داریم، کد آن چیست، برای گرفتن این طرح چه باید کرد و… این مطلب را تا آخر دنبال کنید.

کالابرگ الکترونیکی چیست؟

کالابرگ الکترونیک نوعی حمایت جدید دولت از معیشت قشر ضعیف تا متوسط جامعه با هدف تأمین امنیت غذایی آنها است. این حمایت به‌صورت اعتبار برای دسترسی به ۱۱ کالای اساسی به حساب سرپرست خانواده واریز می‌گردد تا سریع و ساده در دسترس دهک اول تا هفتم جامعه قرار بگیرد. در حقیقت، کالابرگ الکترونیکی مانند کوپن کاغذی است؛ یعنی، همان کارکرد را دارد اما ظاهری جدید گرفته است تا با معیارهای امروزی مطابقت داشته باشد.

شباهت و تفاوت کالابرگ الکترونیکی با یارانه

مهم‌ترین شباهت کالابرگ و یارانه این است که هر دو کمک‌هزینه‌های معیشتی از سوی دولت است؛ اما تفاوت‌های این دو کمک‌هزینه، بیشتر از شباهت آنهاست.

اولین تفاوت بین کالابرگ و یارانه این است که یارانه را می‌توان به‌صورت نقدی دریافت کرد اما اعتبار کالابرگ این‌گونه نیست. از طرفی محدودیتی در استفاده از مبلغ یارانه وجود ندارد؛ اما اعتبار کالابرگ الکترونیکی تنها به برخی ۱۱ کالای اساسی در سبد معیشتی افراد تعلق می‌گیرد.

دومین تفاوت این دو کمک‌هزینه، دهک‌بندی آنهاست، کالابرگ تنها متعلق به دهک‌های اول تا هفتم است که شامل قشر ضعیف تا متوسط و کم درآمد جامعه می‌شود، اما یارانه متعلق به ۹ دهک‌بندی است که همه آنها ماهانه مبلغ مشخصی را به‌عنوان کمک هزینه معیشتی دریافت می‌کنند.

مبلغ کالابرگ الکترونیکی چقدر است؟

مبلغ کالابرگ الکترونیکی برای دهک‌های اول تا سوم ۶۲۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا هفتم ۵۲۰ هزار تومان است.

در حقیقت، مبلغ کالابرگ الکترونیکی برابر با مبلغ یارانه برای هر شخص به‌علاوه‌ی ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان اعتبار تشویقی استفاده از کالابرگ الکترونیکی است. این مبلغ مابه‌التفاوت قیمت اقلام با ارزش روز آنهاست که شما می‌توانید آن را با استفاده از خدمت استعلام یارانه، متوجه شوید.

قیمت سال ۱۴۰۳ برای ۱۱ کالای اساسی مدنظر دولت ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان است که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی درصورت خرید آنها، فقط باید ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان، از محل اعتبار دولت تأمین می‌شود.

لیست اقلام کالابرگ الکترونیکی

طرح کالابرگ الکترونیکی شامل ۳ کیلوگرم شیر، ۴۰۰ گرم پنیر، ۱ کیلوگرم تخم‌مرغ، ۲ کیلوگرم مرغ، ۸۰۰ گرم روغن مایع، ۷۰۰ گرم ماکارونی، ۲ کیلوگرم برنج، ۲.۵ کیلوگرم ماست، ۵۰۰ گرم قند و شکر، ۱.۲ کیلوگرم حبوبات و ۱ کیلوگرم گوشت است که برند آن تعیین نشده است؛ بنابراین، دست شما برای انتخاب برند کالاهای اساسی باز است.

لیست اقلام کالابرگ الکترونیکی

کالا برگ به چه کسانی تعلق میگیرد؟

طرح کالابرگ الکترونیکی برای تمام دهک‌های اول تا نهم جامعه که یارانه می‌گیرند در نظر گرفته شده است؛ اما‌، در حال حاضر این طرح تنها برای دهک اول تا هفتم فعال است.

چگونه بفهمیم کالابرگ به ما تعلق میگیرد؟

استعلام کالابرگ الکترونیک کاملا غیرحضوری بوده و نیازمند مراجعه به مکان خاصی نیست؛ از طرفی هم لازم نیست که هیچ هزینه‌ای بابت استعلام یارانه کالابرگ الکترونیکی پرداخت کنید، اما قبل از آن باید دهک معیشتی خود را بدانید. با کمک هر یک از روش‌های استعلام، در کمترین زمان ممکن از مشمول بودن یا نبودن خود مطلع شده و در نهایت می‌توانید موجودی کالا برگ را هم مشاهده کنید.

استعلام دهک معیشتی خانوار با پیشخوان 24

راحت‌ترین روش استعلام دهک یارانه، استفاده از سامانه پیشخوان۲۴ است. دسترسی به این سامانه، هم از طریق سایت و هم از طریق نصب اپلیکیشن امکان‌پذیر است. کاربری ساده این سامانه باعث می‌شود که شما بتوانید به آسانی و در کمترین زمان از دهک معیشتی خود مطلع شوید. مراحل اطلاع از دهک یارانه با پیشخوان 24 عبارتند از:

  1. انتخاب گزینه دهک معیشتی از منوی خدمات اجتماعی
  2. وارد کردن شماره موبایل ثبت‌شده به‌نام سرپرست خانوار
  3. مشاهده دهک معیشتی

استعلام دهک معیشتی خانوار با پیشخوان 24

استعلام دهک معیشتی خانوار با سامانه حمایت معیشتی

شما می‌توانید برای تعیین دهک معیشتی از سامانه حمایت، وارد hemayat.mcls.gov.ir شوید سپس مراحلی که در ادامه آمده است را دنبال کنید:

  1. گزینه «ورود به سامانه» را انتخاب کنید.
  2. کد ملی سرپرست خانوار به‌همراه کد امنیتی را وارد کنید.
  3. شماره موبایل سرپرست خانوار، تاریخ تولد و کدپستی را وارد کنید.
  4. وارد کردن رمز ارسال‌شده به شماره موبایل را انجام دهید سپس دهک را مشاهده کنید.

روش‌های استعلام کالابرگ الکترونیکی

استعلام کالابرگ با کد ملی سرپرست خانوار امکان‌پذیر بوده و بدون داشتن آن نمی‌توان از موجودی کالابرگ مطلع شد. برای استعلام کالابرگ الکترونیکی با کد ملی راه‌های ساده‌ای مثل کد استعلام کالابرگ یا رمز کد کالابرگ ارائه شده است که با کمک آن نیازی به داشتن گوشی موبایل هوشمند ندارید. سهولت در نحوه گرفتن کالابرگ و استعلام موجودی آن طوری‌ است که برای تمام مشمولین امکان‌پذیر بوده و محدودیتی در انجام آن وجود ندارد.

اطلاع از کالابرگ با اپلیکیشن شما

اگر شما هم جزء افرادی هستید که می‌گویند از کجا بفهمیم کالابرگ داریم یا نه؟بهتر است از اپلیکیشن شبکه اعتباری شما استفاده کنید. با کمک این برنامه استعلام کالابرگ الکترونیک و اعتبار آن با گوشی‌های هوشمند برای افراد مختلف امکان‌پذیر می‌شود؛ همچنین می‌توانید از اعتبار باقی‌مانده، لیست فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات و… هم مطلع شوید.

وزارت تعاون، کار و رفاه تامین اجتماعی این برنامه را تولید کرده است که با کمک آن بتوانید علاوه‌بر اطلاع از کالابرگ و مشمول بودن آن از موجودی کالابرگ الکترونیکی خود نیز مطلع شوید. برای استعلام کالابرگ با کد ملی سرپرست خانوار، ابتدا این برنامه را در گوشی خود نصب کرده و سپس مراحل زیر را طی کنید:

  1.  وارد کردن شماره موبایل ثبت‌شده به‌نام سرپرست خانوار (هرکسی که یارانه خانواده به حسابش واریز می‌شود.)
  2. وارد کردن کد امنیتی و زدن گزینه ادامه
  3. دریافت کد فعالسازی و وارد کردن آن جهت ورود به برنامه
  4. ورود به منوی برنامه و انتخاب گزینه موردنظر

اطلاع از کالابرگ با شبکه اعتباری شما

کد استعلام کالابرگ الکترونیکی

شماره استعلام کالابرگ مناسب افرادی است که علاقه‌ای به نصب برنامه روی گوشی خود نداشته یا دارای موبایل هوشمند نیستند. برای استفاده از کد کالابرگ الکترونیکی، نیاز به دانش خاصی ندارید و فقط باید کد استعلام یارانه کالابرگ را در قسمت شماره‌گیر موبایل وارد کنید. نحوه استفاده از رمز استعلام کالابرگ به ترتیب زیر است:

  1. شماره‌گیری کد استعلام کالابرگ #۱۴۶۳*۵۰۰* (کد کالابرگ الکترونیکی باید با سیم‌کارتی که به‌نام سرپرست خانوار است شماره‌گیری شود.)
  2. انتخاب گزینه موجودی یارانه سرپرست از منوی استعلام کالابرگ یارانه
  3. وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار
  4. مشاهده موجودی

کد استعلام کالابرگ الکترونیکی

ثبت نام کالابرگ الکترونیکی

شاید تصور کنید که برای دریافت کالابرگ الکترونیک به ثبت نام کالابرگ الکترونیکی نیاز دارید؛ اما، باید بدانید که شما نیازی به ثبت نام ندارید. اگر مشمول دریافت یارانه باشید یعنی مشمول دریافت کالابرگ الکترونیک نیز هستید؛ فقط ممکن است که در حال حاضر این طرح برای دهک شما فعال نباشد. هر زمان که طرح برای دهک شما فعال شود، خودبه‌خود ثبت نام کالابرگ الکترونیک برای شما انجام می‌شود. در نتیجه، نیاز به اقدامی برای دریافت کالابرگ الکترونیک ندارید. ما در ادامه نحوه استفاده از کالابرگ الکترونیکی را آورده‌ایم تا هر زمان که مشمول خرید کالابرگ الکترونیکی شدید، نحوه دریافت کالابرگ الکترونیکی را بدانید. در صورتی که در حال حاضر مشمول دریافت یارانه نیستید و قصد دارید برای دریافت آن ثبت نام کنید می‌توانید مقاله ثبت نام یارانه ۱۴۰۳ را در وبلاگ پیشخوان۲۴ مطالعه کنید و با مراحل آن آشنا شوید.

زمان دریافت اعتبار کالابرگ

واریز مبلغ کالابرگ تا ۲۰ام هر ماه انجام می‌شود؛ این در حالی است که زمان واریز یارانه برای دهک اول تا سوم، ۲۵‌ام هر ماه و برای دهک چهارم تا نهم، ۳۰‌ام هر ماه باشد.

نکته حائز اهمیت این است که مهلت دریافت اعتبار کالابرگ تا ۱۸‌ام ماه بعد است؛ بنابراین اگر شما تا ۱۸ام ماه بعد برای دریافت کالابرگ اقدام نکنید، این اعتبار از بین می‌رود. در ضمن، ممکن است که در اثر استفاده نکردن از کالابرگ، این اعتبار برای شما به‌صورت خودکار و سیستمی لغو شود تا به افراد نیازمند و محتاج تعلق گیرد.

نحوه دریافت کالابرگ الکترونیکی

برای استفاده از اعتبار کالابرگ الکترونیکی فقط کافیست به فروشگاه‌هایی که ارائه‌دهنده خدمات کالابرگ است مراجعه کرده و اقلام معرفی‌شده را خریداری کنید.

توجه داشته باشید که برای استفاده از موجودی کالابرگ نیازی به ارائه کارت واریز یارانه ندارید و با هر کارت اعتباری دیگری هم می‌توانید خریدتان را انجام دهید؛ چون هنگام خرید، کد ملی سرپرست خانوار در سیستم ثبت شده است. در نظر داشته باشید که برای استفاده از اعتبار کالابرگ حتما باید به اندازه 200 هزار تومان از اقلام مشخص‌شده بخرید تا امکان برداشت از اعتبار تشویقی برای شما فعال شود.

فروشگاه‌های تامین‌کننده اقلام کالابرگ الکترونیکی

بعد از اطلاع از موجودی کالابرگ با کد استعلام کالابرگ یا هر روش دیگری،‌ برای خرید اقلام کالابرگ حتما باید به فروشگاه‌های تعیین‌شده مراجعه کنید؛ زیرا امکان خرید آنها از فروشگاه دیگری با اعتبار کالابرگ امکان‌پذیر نیست. دولت برای ساماندهی بهتر این طرح، از فروشگاه‌های زنجیر‌ه‌ای سراسر کشور کمک گرفته است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نتیجه‌گیری

طرح کالابرگ الکترونیکی مربوط به یارانه بگیرانی است که در دهک‌های ۱ تا ۷ قرار دارند و استفاده از آن اختیاری است. درصورت داشتن اعتراض به کالابرگ الکترونیکی و یارانه خود می‌توانید با ۶۳۶۹ شماره تماس کالابرگ الکترونیکی تماس بگیرید اما حتما پیش از آن شماره شبای خود را در سامانه رفاهی چک کنید تا از درست بودن آن برای واریز یارانه و کالابرگ اطمینان حاصل کنید. اگر شماره شبای خود را ندارید، می‌توانید از خدمت دریافت شماره شبا در پیشخوان۲۴ استفاده کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که امکان لغو کالابرگ یا دریافت نقدی آن برای مشمولین وجود ندارد؛ در نتیجه نباید به دنبال کد لغو کالابرگ الکترونیکی باشید.

در این مقاله درباره موضوعاتی همچون نحوه استعلام کالابرگ با کد ملی سرپرست، کد دریافت موجودی، سامانه کالابرگ الکترونیکی و نحوه دریافت آن،‌ رمز کالابرگ، نحوه فعال‌سازی، اطلاع از این‌که چطور کالابرگ بگیریم،‌ لیست اقلام، از کجا بفهمیم کالا برگ تعلق گرفته و … توضیحات ارائه شد که امیدواریم پاسخ سوالات شما بوده باشد.

سوالات متداول

کد کالابرگ چیست؟

کد کالا برگ یارانه، کد دستوری کالابرگ الکترونیکی ارائه‌شده از طرف وزارت تعاون است. برای شماره‌گیری کد استعلام کالابرگ با گوشی باید #۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره‌گیری کنید و از موجودی کالابرگ خود مطلع شوید.

کالا برگ یارانه چیست؟

طرح کالابرگ یا کالابرگ الکترونیکی،‌ مبلغی است که از طرف دولت به‌عنوان کمک‌هزینه معیشتی برای خرید 11 قلم مواد خوراکی اساسی تعیین شده است.

چطور بفهمیم کالابرگ شارژ شده است؟

با استفاده از سامانه اعتباری شما یا شماره‌گیری کد پیگیری کالابرگ (#۱۴۶۳*۵۰۰*) می‌توانید از شارژ مجدد و میزان اعتبار باقی‌مانده کالابرگ مطلع شوید.

شرایط دریافت کالابرگ الکترونیکی چیست؟

برای این که مشمول دریافت اعتبار کالابرگ الکترونیک شوید باید جزء دهک اول تا هفتم یارانه باشید و به اندازه 200 هزار تومان از لیست اقلام کالابرگ الکترونیکی خرید کنید.

برای گرفتن کالابرگ الکترونیکی چه باید کرد؟

اعتبار کالابرگ به‌صورت خودکار و ماهانه به حساب مشمولین واریز می‌شود و نیاز به انجام کاری برای دریافت کالا برگ نیست. شما تنها با استعلام کالابرگ الکترونیکی با کد ملی سرپرست خانوار می‌توانید از موجودی کالابرگ مطلع‌شده یا از اعتبار آن استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از روش‌هایی مانند کد موجودی کالابرگ و شبکه اعتباری شما استفاده کنید.

از کجا بفهمیم کالابرگ به ما تعلق گرفته یا نه؟

اعتبار کالابرگ تنها به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که در دهک معیشتی ۱ تا ۷ قرار داشته باشند که برای اطلاع از آن هم می‌توانید از سرویس استعلام دهک پیشخوان ۲۴ کمک بگیرید.

کد ملی با شماره موبایل مطابقت ندارد کالابرگ یعنی چه؟

اگر هنگام استعلام کالابرگ الکترونیک با چنین پیامی مواجه شدید دو حالت ممکن است برای شما پیش آمده باشد؛ یا کد ملی سرپرست خانوار درست وارد نشده یا شماره تلفن ثبت‌شده به‌نام سرپرست خانوار نیست.

آیا می‌توان با کالابرگ از فروشگاه‌های اینترنتی هم خرید کرد؟

در حال حاضر دیجی کالا تنها فروشگاه اینترنتی برای خرید اقلام کالابرگ است اما این امکان وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک فروشگاه‌ها و پلت‌فرم‌های اینترنتی زیادی در مجموعه ارائه‌دهندگان خدمات کالابرگ قرار بگیرند.

ثبت دیدگاه