استعلام قرارداد اجاره‌نامه روشی امن و قانونی برای اطمینان از درستی قرارداد بسته شده است. به کمک این استعلام می‌توان از بسیاری کلاهبرداری‌ها، مشکلات مالی و ملکی جلوگیری کرد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با استعلام قرارداد اجاره‌نامه، مزایا و نحوه انجام آن آشنا کنیم…

ممکن است هنگام پیدا کردن خانه برای اجاره با افرادی روبرو شده باشید که در تنظیم قرارداد اجاره عادی یا قرارداد رهن عادی با مشکلاتی مثل جعل یا کلاهبرداری مواجه شده باشند. احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که چطور با وجود تنظیم قرارداد یا تنظیم قولنامه در حضور مشاور املاک، چنین مشکلاتی پیش می‌آید؟ چطور می‌توان با استعلام قرارداد اجاره نامه از مشکلات جلوگیری کرد؟

سازمان املاک و مستغلات کشور برای جلوگیری از این سبک جعل و کلاهبرداری، خدمتی با عنوان خدمت استعلام قرارداد اجاره نامه راه‌اندازی کرده است که با کمک آن، از شرایط دقیق و قانونی ملک اجاره‌شده مطلع باشید؛ البته، باید پیش از استعلام، فرم اجاره نامه املاک را در همان سامانه تکمیل کنید. ما برای آگاهی‌رسانی به شما درمورد این خدمت، مطلبی آماده کرده‌ایم که در آن به توضیح فرآیند استعلام قرارداد اجاره‌نامه رسمی، شرایط استعلام قرارداد اجاره نامه، نمونه اجاره نامه و هزینه گرفتن استعلام اجاره نامه املاک پرداخته‌ایم.

استعلام قرارداد اجاره نامه چیست؟

استعلام قرارداد اجاره نامه یک روش قانونی و قضایی برای کسب اطمینان از صحت و سلامت قرارداد رهن و اجاره یا قولنامه همچنین دریافت اطلاعات ثبت‌شده از ملک در سایت ثبت املاک کشور است که با ارائه کد ملی و شناسه یکتای ثبت ملک یا کد رهگیری انجام می‌شود.

مزایای استعلام قرارداد اجاره‌نامه

استعلام کد رهگیری اجاره نامه مزایای متعددی دارد. از مزایای استعلام ثبت اجاره‌نامه با کد رهگیری، مخصوصا قرارداد اجاره مغازه تجاری و قرارداد اجاره خانه مسکونی همچنین قرارداد اجاره زمین، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ اما، اینها تنها بخش اندک و کوچکی از مزایای بی‌شمار این خدمت جدید است:

چه زمانی استعلام قرارداد اجاره‌نامه انجام می‌شود؟

استعلام قرارداد اجاره‌نامه پس از بستن قرارداد لازم است چون وقتی موجر و مستاجر برای اجاره یک ملک و استفاده از آن در مدت زمان مشخص، قرارداد اجاره نامه عادی بین خودشان تنظیم می‌کنند، بعد از تنظیم قرارداد اجاره خانه یا قولنامه اجاره خانه، قرارداد اجاره آپارتمان یا ویلایی، اجاره‌نامه شرکت تجاری یا اداری یا هر نوع دیگر، هر اتفاقی که بیفتد گریبان‌گیر طرفین معامله خواهد بود.

در نتیجه، بهتر است برای جلوگیری از هر اختلاف و اتفاقی همه چیز به صورت رسمی و قانونی انجام شود تا هم خیالتان راحت باشد و هم پولتان از بین نرود.

زمان استعلام قرارداد اجاره‌نامه

چه کسی استعلام قرارداد اجاره نامه را انجام می‌دهد؟

استعلام اجاره نامه موضوعی است که مربوط به دو طرف قرارداد موجر و مستاجر می‌شود و تفاوتی ندارد که چه کسی این کار را انجام دهد. موجر می‌تواند برای اثبات قانونی بودن ملک خود اقدام به استعلام املاک کند و مستاجر می‌تواند برای راحت شدن خیالش از قانونی بودن قرارداد رهن و اجاره، این کار را انجام دهد؛ حتی، استعلام کد رهگیری اجاره نامه از سوی مشاور بنگاه املاکی و به درخواست هر دو طرف اجاره نامه نیز انجام‌شدنی است.

هزینه استعلام اجاره‌نامه رسمی

در حالت کلی استعلام قرارداد اجاره نامه ۵.۲۰۰ تومان هزینه دارد؛ اما، این هزینه ارتباطی با سامانه‌های ارائه‌دهنده این خدمت ندارد بلکه از سوی سازمان املاک و مستغلات در ازای ارائه اطلاعات دریافت می‌شود.

لازم به ذکر است که این هزینه دربرابر کسب اطمینانی که شما را آسوده و راحت می‌کند، ناچیز است؛ همچنین، شما را از ضررهای مالی و غیرمالی که ممکن است بدتر و بیشتر باشد، حفظ می‌کند. در نتیجه، هزینه استعلام اجاره‌نامه رسمی در برابر ارزشی که نتیجه‌اش برای شما دارد، ناچیز است.

برای انجام استعلام ثبت املاک به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

استعلام سند ملک و به‌ طور کلی پیگیری املاک احتیاج به ارائه مدارک یا اطلاعات خاصی ندارد. با ارائه نمونه قرارداد اجاره ملک در این قسمت، تنها اطلاعاتی که برای استعلام ثبت اسناد و املاک اجاره‌نامه به آن‌ها نیاز دارید، این موارد است که می‌توانید در متن اجاره نامه بخوانید:

قرارداد اجاره‌نامه مسکونی و تجاری

کد ملی

هر شخص استعلام‌گیرنده، باید برای دریافت اطلاعات ملک مورد معامله، کد ملی خود یا طرف دیگر را در فرم استعلام وارد کند. تفاوتی ندارد که کد ملی برای موجر باشد یا مستاجر، هر یک از طرفین ذکر شده در اجاره‌نامه می‌توانند برای گرفتن استعلام، کد ملی خود را وارد کنند.

کد رهگیری اجاره‌نامه

کد رهگیری اجاره‌نامه یک شناسه یکتا 13 رقمی است که در سمت چپ برگه مبایعه‌نامه یا اجاره‌نامه، در کادر قرمز رنگی نوشته شده است. این کد در هنگام ثبت ملک در سامانه اطلاعات املاک کشور ذخیره می‌شود و به نوعی کد شناسایی ملک به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که این شناسه با نام‌هایی مثل کد رهگیری مسکن، کد رهگیری خرید ملک و کد رهگیری اجاره‌نامه مسکن هم معرفی می‌شود.

کد رهگیری برای اجاره‌نامه را از کجا بگیریم؟

ساده‌ترین روش دریافت کد رهگیری اجاره‌نامه ثبت‌شده در سازمان املاک و مستغلات این است که میان پیامک‌های خود آن را جستجو کنید؛ چراکه، پس از ثبت قرارداد در این سامانه، پیامکی حاوی کد رهگیری اجاره‌نامه برای دو طرف معامله ارسال می‌شود.

اگر به هر علت، پیامک حاوی کد رهگیری اجاره را پیدا نکردید، می‌توانید به کپی قراردادی که در اختیارتان است، مراجعه کنید. پس از ثبت هر قرارداد در دفتر املاک، نسخه‌ای از قرارداد در اختیار طرفین معامله قرار می‌گیرد؛ بنابراین، این نسخه احتمالا در دسترس است.

در نهایت، اگر از هیچ یک از روش‌های مذکور، موفق به یافتن این کد نشدید، به دفتر املاک قانونی که ثبت اجاره را در آن انجام داده‌اید مراجعه کنید تا راهنماییتان کنند. آنها می‌توانند مجدد این کد را در اختیارتان قرار دهند.

روش‌های استعلام قرارداد اجاره‌نامه رسمی

روش‌های استعلام قرارداد اجاره‌نامه رسمی شامل ۳ روش اساسی است. پیشنهاد می‌کنیم هر یک از روش‌هایی که در ادامه ارائه می‌شوند را با دقت مطالعه کنید تا با بهترین راه پیشنهادی، اقدام به استعلام ثبت ملک کنید و در‌صورت نیاز با‌ توجه به قوانین فسخ قرارداد، قولنامه یا اجاره‌نامه خود را باطل کنید.

استعلام کد رهگیری املاک با پیشخوان 24

سامانه پیشخوان 24 سرویس‌های خدماتی مختلفی مانند عوارض ملک را پشتیبانی می‌کند که اجاره‌نامه با کد رهگیری یکی از آنهاست. شما می‌توانید از طریق مراجعه به وب‌سایت یا اپلیکیشن پیشخوان 24 می‌توانید طی مراحل زیر، درخواست دریافت کد رهگیری اجاره‌نامه را ارسال کنید:

  1. در موتور جستجوی گوگل آدرس pishkhan24.com را سرچ کرده یا از طریق گوشی وارد برنامه پیشخوان 24 شوید.
  2. از میان انواع سرویس‌های بخش خدمات اجتماعی این سامانه گزینه استعلام قرارداد و اجاره‌نامه انتخاب کنید.
  3. در این قسمت تنها کافیست کد رهگیری اجاره‌نامه و کد ملی یکی از طرفین را در کاردهای مخصوص هر کدام وارد کرده و استعلام قرارداد اجاره نامه را نهایی کنید.

استعلام کد رهگیری املاک با پیشخوان 24

استعلام کد رهگیری املاک از سامانه ایران املاک

سامانه اطلاعات املاک ایران یا سامانه استعلام کد رهگیری املاک که با نام سایت ایران املاک معرفی می‌شود، مرجع ذخیره تمام اطلاعات املاک و مستغلات قانونی کل کشور است. با مراجعه به این سامانه کد رهگیری املاک می‌توانید از درست بودن اجاره‌نامه و شناسه یکتای مسکن مطمئن شوید. روش استعلام اجاره‌نامه با کد رهگیری در این سامانه به شرح زیر است:

  1. در قسمت جستجوی گوگل این آدرس www.iranamlaak.ir را تایپ کرده یا عبارت‌هایی مثل سامانه اطلاعات املاک یا سایت ایران املاک را سرچ کنید.
  2. در صفحه باز شده نوشته‌ای به صورت فایل راهنما در صفحه باز می‌شود که بهتر است قبل از استعلام کد رهگیری مسکن آن را با دقت بخوانید.
  3. از منوی بالای سامانه، روی گزینه خدمات کلیک کرده و استعلام کد رهگیری را انتخاب کنید.
  4. با ورود به این صفحه، اطلاعات لازم را در قسمت‌های معرفی شده درج کرده و روی گزینه جستجو کلیک کنید تا استعلام کد رهگیری املاک و مستغلات انجام شود.

استعلام کد رهگیری املاک از سامانه ایران املاک

استعلام کد رهگیری املاک از طریق سامانه پیامکی

برای استعلام کد رهگیری مسکن از طریق پیامک که یکی از روش‌های استعلام ملک با کد ملی است، می‌توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. در قسمت نوشتن پیامک کد ملی و کد رهگیری اجاره‌نامه مسکن را به این صورت وارد کنید: کد ملی#کد رهگیری
  2. پیامک خود را به سامانه استعلام املاک و مستغلات به شماره 110203001 ارسال کنید.

استعلام کد رهگیری املاک از طریق سامانه پیامکی

بهترین روش استعلام اجاره‌نامه املاک رسمی

بهترین روش استعلام کد رهگیری املاک و به طور کلی پیگیری املاک، روشی است که علاوه بر ارائه اطلاعات موثق و قابل اطمینان، کاربر را راحت‌تر و سریع‌تر به هدف خود برساند. سامانه ارائه خدمات پیشخوان 24 با در نظر گرفتن تمام این موارد، سرویسی برای رهگیری اجاره نامه ارائه کرده است که فقط به یک کد ملی طرف قرارداد و کد رهگیری اجاره‌نامه احتیاج دارد تا در کمترین زمان ممکن اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهد.

مزایای استعلام کد رهگیری ملک از طریق پیشخوان 24

استعلام کد رهگیری قرارداد اجاره ملک با استفاده از پیشخوان 24 مزایایی دارد که می‌توان آنها را در موارد زیر خلاصه کرد؛ اما، مهم‌ترین مزیت پیشخوان۲۴ این است که علاوه‌بر امکان استعلام کد رهگیری ملک، امکان استعلام و پرداخت قبوض ملک، استعلام عوارض شهرداری ملک و … را نیز فراهم کرده است. شما می‌توانید با استفاده از این سامانه، تمام خدمات موردنیاز برای ملک را انجام دهید همچنین از سایر خدمات مانند خدمات خودرویی و موتوری، خدمات اجتماعی و … نیز استفاده کنید.

جمع بندی

ما در این مقاله درباره موضوع ثبت رسمی قرارداد اجاره نامه با تکمیل فرم قرارداد اجاره در سامانه املاک و مستغلات همچنین استعلام کد رهگیری هنگام بستن قرارداد اجاره نامه صحبت کردیم؛ همچنین، گفتیم که شما می‌توانید با یک استعلام ساده از کلاهبرداری و به باد رفتن سرمایه و ملک خود جلوگیری کنید و با آگاهی بیشتر قرارداد اجاره ملکتان را امضا کنید. اگر شما نیز تجربه‌ای در ثبت قرارداد رهن و اجاره، چه مثبت و چه منفی دارید، حتما نظرات و تجربیات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید تا هم به هم‌نوعان خود کمک کرده باشید و هم ما را برای بهبود و تکمیل این مطلب یاری کنید.

سوالات متداول

کد رهگیری املاک چیست؟

کد رهگیری ملک یا املاک، یک کد 13 رقمی درج شده در متن اجاره‌نامه یا مبایعه نامه است که در سامانه املاک و مستغلات ثبت می شود و می‌توان آن را از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری کرد. اطمینان از درستی این کد به مستاجر کمک می‌کند که از شرایط واقعی ملک مطلع شود و درگیر مشکلاتی مثل جعل، قرار گرفتن ملک در طرح‎‌های شهرداری یا انواع کلاهبرداری‌های دیگر نشود.

شرایط تنظیم قرارداد پارکینگ چیست؟

موارد مختلفی در تنظیم نمونه قرارداد اجاره نامه پارکینگ در نظر گرفته می‌شود که هر کدام با توجه به توافقات بین موجر و مستاجر است؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما باید نوع استفاده از پارکینگ در قرارداد ذکر شود همچنین اگر پارکینگ متعلق به ساختمان مسکونی است، رضایت ساکنین در متن قولنامه اجاره ذکر شده باشد.

آیا استعلام املاک با کد ملی امکان‌پذیر است؟

بله؛ استعلام کد پیگیری املاک نیاز به ارائه کد ملی دارد و راحت‌ترین روش آن نیز استفاده از سرویس استعلام قرارداد اجاره‌نامه پیشخوان 24 است.

اسم و آدرس سامانه استعلام قرارداد اجاره چیست؟

سرویس‌های مختلفی به عنوان سامانه استعلام قرارداد اجاره نامه معرفی شده‌اند که پیشخوان 24 به دلیل سهولت در استفاده، عدم نیاز به احراز هویت و سریع بودن، بهترین آنها به‌شمار می‌آید.

آیا فسخ قرارداد رهن و اجاره املاک پس از ثبت امکان‌پذیر است؟

بله؛ فسخ قرارداد رهن و اجاره ملک پس از ثبت در سامانه مستغلات امکان‌پذیر است؛ اما، مراحل قانونی برای تعیین خسارت و اعطای حکم تخلیه دارد.

استعلام و پرداخت قبوض ملک رهن و اجاره بر عهده چه کسی است؟

استعلام و پرداخت قبوض ملکی که رهن و اجاره شده است شامل قبض آب، برق، گاز، تلفن و … به‌صورت توافقی میان موجر و مستاجر است. به همین خاطر است که یکی از بندهای مهم قرارداد رهن و اجاره در سامانه مستغلات، تعیین و تکلیف استعلام و پرداخت قبوض ملک است. اگر این موضوع تعیین و تکلیف نشود، استعلام و پرداخت قبض تلفن ثابت، گاز، برق، آب و … برعهده مستاجر خواهد بود.

تفاوت قرارداد اجاره نامه زمین کشاورزی و قرارداد اجاره نامه دامداری چیست؟

از لحاظ ساختار کلی تفاوت زیادی با هم ندارند و فرق آنها مربوط به نوع کاربری و قوانین مربوط به نگهداری هر یک از زمین‌هاست. اگر می‌خواهید نمونه قرارداد اجاره نامه دامداری و نمونه قرارداد اجاره نامه کشاورزی را ببینید، می‌توانید کد رهگیری یک زمین با کاربری مشابه را پیدا کنید سپس دانلود اجاره نامه را انجام دهید.

آیا کد رهگیری فقط برای اجاره‌نامه است یا کد رهگیری خرید ملک هم وجود دارد؟

بله؛ به طور کلی کد رهگیری برای شناسایی و مشکل‌دار نبودن ملک صادر می‌شود و استعلام آن نیز از طریق مشاورین املاک معتمد معرفی شده توسط سازمان املاک و مستغلات کشور، انجام می‌گیرد.

ثبت دیدگاه