امروزه اینترنت از مهمترین ابزارهای ارتباطی بین ما انسان هاست. این ابزار بسیار قدرتمند و ارزشمند به ما کمک می‌کند تا با یکدیگر از دور‌ترین مسافت ها ارتباط برقرار کنیم. همچنین اینترنت امکان آسودگی در تحصیل را برای همگان فراهم کرده است. امروزه تحقیقات بسیار بزرگی به کمک اینترنت و سرچ کردن در موتور های…

امروزه اینترنت از مهمترین ابزارهای ارتباطی بین ما انسان هاست. این ابزار بسیار قدرتمند و ارزشمند به ما کمک می‌کند تا با یکدیگر از دور‌ترین مسافت ها ارتباط برقرار کنیم. همچنین اینترنت امکان آسودگی در تحصیل را برای همگان فراهم کرده است. امروزه تحقیقات بسیار بزرگی به کمک اینترنت و سرچ کردن در موتور های جستجوگر میسر شده است. تصور جهان بدون اینترنت در زندگی امروزی بسیار دشوار و سخت خواهد بود. اینترنت پر کننده اوقات فراغت جوانان، سرگرمی برای کودکان، راحت کننده کارهای بزرگسالان است .ممکن است بارها در هنگام کار کردن با اینترنت از کندی سرعت آن کلافه شده باشید. در این پست با شما هستیم تا درباره انواع سرعت اینترنت و نسل های متفاوت آن و همچنین تاریخچه اینترنت دیتا در ایران و جهان با شما گفت‌وگو کنیم. در این پست با ما همراه باشید تا به کمک هم اطلاعاتی جامع درباره اینترنت دیتا بدست آوریم.

تاریخچه اینترنت 

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید برای یک فناوری بسیار گسترده و همیشه در حال تغییر، اختراع اینترنت به صورت یک‌جا غیر ممکن بود. اینترنت نتیجه کار ده‌ها دانشمند، برنامه نویس و مهندس پیشگام بود که هرکدام ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی را ایجاد کردند که در نهایت با هم ادغام شدند و به فن‌آوری که امروز می شناسیم تبدیل شدند.

خرید اینترنت همراه اول و ایرانسل

وزارت دفاع آمریکا در اوایل دهه ۱۹۶۰ قراردادهایی از جمله برای توسعه پروژه آرپانت، توسط رابرت تایلور و با مدیریت لارنس رابرت منعقد کرد. اولین پیام از طریق آزمایشگاه علوم کامپیوتر پروفسور لئونارد کلینروک در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) به گره شبکه دوم در مؤسسه تحقیقات استنفورد (SRI) از طریق آرپانتدر سال ۱۹۶۹ ارسال شد.

اگر به تقویم مراجعه کرده باشید خواهید دید که در بیست و نهم اکتبر روز جهانی اینترنت نامگذاری شده است. اینترنت در سپتامبر سال ۱۹۶۹ رسماً متولد شد. هر چند که اینترنت به یکباره متولد نشد و طی فرایندهای بلندمدت و طولانی عرضه شد.
طبق آمار جهانی نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت جهان یعنی 4.5 میلیارد نفر از شبکه اینترنت در دنیا استفاده می‌کنند. ایران نخستین کشوری در خاورمیانه بود که به شبکه اینترنت در در خاورمیانه دست یافت. ایران با توجه به جمعیت نزدیک به ۸۵ میلیون نفر نزدیک به ۷۴ میلیون کاربر اینترنت دارد.

خرید اینترنت ارزان

تاریخچه اینترنت

اینترنت همراه

از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی و همگام با ورود شبکه جهانی اینترنت، شرکت های مخابراتی برای بار نخست از سیگنال های دیجیتال به جای آنالوگ برای ارسال و دریافت داده‌ها استفاده کردند از این زمان بود که اینترنت وارد تلفن‌های همراه گردید و کار کاربران را آسان کرد.

در اوایل بازگشایی اینترنت در کشورها اینترنت به شکل خانگی را به صورت سازمانی ارائه می‌شد. این این امر موجب می‌شد که همیشه شما به اینترنت دسترسی نداشته باشید. با پیشرفت اینترنت و با گذشت زمان و ارتقاء تکنولوژی اینترنت به صورت همراه بر روی گوشی‌های موبایل، همراه کاربران شد.

معرفی بسته های اینترنت دیتا

 سرعت اینترنت دیتا

شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت با بیان‌های متفاوتی اینترنت خود را به مشترکین خود به فروش می‌رسانند، بیشتر شرکت‌های اینترنتی (ISP) با واحد کیلو بیت در ثانیه بسته‌های خود را معرفی می‌کنند. در برابر واحد بیت واحد دیگری با نام بایت وجود دارد، واحد اندازه گیری کیلو بایت که کلمه بایت آن با حرف B بزرگ انگلیسی است شناخته می‌شود. برنامه‌های مدیریت دانلود اینترنت با معیار کیلوبایت عمل خواهند کرد.
لازم به ذکر است که هر کیلو بیت معادل ۱۰۲۴ بیت و هر کیلوبایت معادل ۱۰۲۴ بایت است.
واحد بایت از واحد بیت بزرگتر است به این شکل که هر ۸ بیت یک بایت را تشکیل می‌دهد.

تست سرعت اینترنت

اگر مایلید که سرعت اینترنتی را که از آن در حال استفاده هستید تست کنید، می‌تونید از لینک‌های زیر جهت تست سرعت اینترنت خود استفاده کنید. در فضا‌های سرعت سنج اینترنت چند عدد در سه ستون مشاهده می‌کنید. اول از همه سرعت دانلود و سپس سرعت آپلود و سپس سرعت آپلود و در نهایت عدد پینگ را مشاهده خواهید کرد.

https://www.speedtest.net/

http://www.speedcheck.ir/

http://speed-interior.shatel.ir/

توجه کنید اگر که به فیلتر شکن اتصال دارید، اتصال خود را قطع کنید. اتصال به فیلترشکن در حین تست سرعت بر سرعت شما تاثیر نامطلوبی خواهد داشت.

سنجش سرعت اینترنت

تاریخچه کوتاه نسل های اینترنت دیتا

نسل اول (1G)

نسل اول اینترنت یا به اصطلاح 1G اولین نسل از شبکه سلولی اینترنت بود که با هدف انتقال صوت طراحی شد. این سیستم به قدری ضعیف بود که حتی قابلیت انتقال پیامک و خدمات دیگری را نداشت و فقط برای تماس صوتی طراحی شده بود. اما در جای خود در آن زمان از مهمترین تکنولوژی اینترنتی به شمار می‌رفت. از دیگر ایرادهای بسیار مهمی که به این سیستم و این نسل از اینترنت وارد است نویز بسیار زیاد سرویس بود. نویز باعث کاهش کیفیت و همچنین افت سرعت اینترنت می‌شد. حداکثر سرعت فن آوری 1G تنها ۲۴ دهم کیلوبیت بر ثانیه بود.

خرید شارژ ایرانسل

نسل دوم (2G)

نسل دوم اینترنت 2G بهتر از نسل اول عمل کرد و برتری بسیار زیادی نسبت به نسل قبل از خود داشت. همانگونه که به شما گفتیم در نسل اول اینترنت انتقال صوت به صوت با نویز همراه بود. اما در نسل دوم انتقال و مبادله صوت به صورت دیجیتال انجام می‌شد. سیو کردن داده ها کپی کردن داده و دیتا رمزگذاری و قفل گذاری بر روی دیتاها و فشرده سازی اطلاعات و اصلاح ارورها و خطاها همگی از ویژگی های جذاب و مهم نسل دوم اینترنت بودند.

قابلیت نسل دوم

نسل دوم تلفن همراه به وسیله‌ای برای برقراری تماس و ارسال پیامک بدل شد و همچنین کاربران نسل دوم نسبت به نسل اول بیشتر شدند و طرفداران بیشتری پیدا کرد. حتی امروزه با پیشرفت فناوری و جایگزینی تکنولوژی های برتر از نسل دوم باز هم این فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد در محیط‌های همچون پیام کوتاه سرویس چندرسانه‌ای تماس‌های کنفرانسی و نگه داشتن تماس و صورتحساب مبتنی بر خدمات از نسل دوم تلفن همراه استفاده می‌شود.

اینترنت نسل دو

نسل سوم (3G)

ﺳﺮوﻳﺲﻫﺎی واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﺴﻞ ﺳﻮم شبکه تلفن همراه (3G)، ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ اﻧﺘﻘﺎل دادهﻫﺎی ﺻﻮﺗﻲ (ﺗﻤﺎس ﺗﻠﻔﻨﻲ) و دادهﻫﺎی ﻏﻴﺮ ﺻﻮﺗﻲ (انتقال فایل‌های چندرسانه‌ای) را دارا ﻫﺴﺘﻨﺪ.

با معرفی شبکه های 3G در سال های پایانی دهه 90، تلفن همراه سرویس های مهمی را به کاربران ارائه داد:

بهترین بسته همراه اول

نسل چهارم (4G)

هدف از اینترنت پرسرعت نسل چهارم یا همان 4G، فراهم‌سازی سرعت، کیفیت و ظرفیت بالا، بهبود امنیت، کاهش هزینه خدمات صوتی و دیتا، سرویس های چندرسانه ای و اینترنت برای کاربران است.

ازجمله برنامه های کاربردی که سرعت بالایی را طلب می‌کنند و به لطف شبکه 4G فراهم شده اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

و… .

در طراحی 4G تلاش شده سرعت و کارآیی شبکه افزایش یابد. افزایش حجم داده تبادلی، افزایش توان ارائه خدمات به کاربران و کاهش تأخیر از اصلی‌ترین ویژگی های 4G  است. کاهش تأخیر در بسیاری از کاربردهای تلفن همراه نظیر بازی های آنلاین و همچنین طبیعی‌تر جلوه کردن صدا در مکالمات تلفنی اهمیت دارد.

ویژگی مهم نسل چهارم اینترنت

پایین بودن پینگ اینترنت نسل چهارم سبب شده است تا رقابت گیمر‌های حرفه‌ای عادلانه‌تر باشد چرا که پینگ مساله بسیار مهمی در زمینه اتصال بین دو دستگاه است. این نسل از اینترنت که بی‌سیم است و قابل جابجایی محبوبیت زیادی را در میان کاربران ایجاد کرده است.

اینترنت نسل 4

اینترنت LTE

قطعاً در نوار بالای تلفن همراه خود دو لفظ LTE و 4G را به دفعات زیادی مشاهده کرده اید. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که این دو چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند. 4G از بزرگترین نسل‌های اینترنت مورد استفاده کشور می‌باشد. LTE مخفف Long Term Evolution است. درنتیجه این فناوری یک استاندارد و نسل مجزای شبکه‌های موبایل نیست.

تفاوت LTE و اینترنت 4G در چیست؟

اینترنت LTE یک شاخه از اینترنت نسل چهارم 4G است. زمانی‌که روی یک دستگاه برچسب LTE قرار می‌گیرد در مقایسه با 4G به این معنی است که نسبت به نسل قبل از خود  3G بهبود یافته و سرعت بیشتری دارد.

چه گوشی‌هایی از اینترنت دیتا نسل چهار پشتیبانی می‌کند؟

مهمترین چیزی که باید در استفاده از اینترنت در نسل‌های پیشرفته بدانید این است که همواره امکانات گوشی هوشمند شما باید طوری باشد که از این فناوری پشتیبانی کند. عمده موبایل‌هایی که از سال ۲۰۱۵ به بعد وارد بازار تلفن‌های همراه شد تا نسل 4.5 پشتیبانی می‌کند .در ادامه لیستی از گوشی های مختلف که از نسل 4 پشتیبانی می‌کند به شما معرفی کرده‌ایم.

اپل
iPhone 7 Plus – iPhone 7- iPhone 6s Plus – iPhone 6s

بلک‌بری
KeyOne – DTEK60 – Priv – Passport

گوگل
Pixel – Pixel XL

اچ‌تی‌سی
U Ultra – U Play – 10 – One A9

هوآوی
P10 Plus – P10 – Mate 9 – Mate 8 – Honor 8

ال‌جی
G6 – G5 – V20 – V10

سامسونگ
Galaxy S8+ – Galaxy S8 – Galaxy S7 – Galaxy S7 edge – Galaxy Note5 – Galaxy Note4 – Galaxy A7/A5/A3 (2017) – Galaxy A7/A5 (2016)

سونی
Xperia XZ Premium – Xperia XZ –  Xperia X Performance –  Xperia X –  Xperia Z5 – Xperia 3+

قابیلت پشتیبانی

بررسی قابلیت پشتیبانی از اینترنت 4G ،3G و 4.5 با سامانه ایرانسل

اپراتور ایرانسل از برجسته‌ترین اپراتورهای ایران که خدمات مخابراتی و اینترنتی را به مشترکین خود ارائه می‌دهد این سامانه را برای مردم فراهم کرده است که بتوانند با وارد کردن شماره imei و یا وارد کردن مدل تلفن همراه این قابلیت را بررسی کنند.

بررسی قابلیت پشتیبانی از اینترنت 4G ،3G و 4.5G گوشی‌ها

پشتسیبانی از نسل‌های نت

نسل پنجم (5G)

هر ۱۰ سال نسل جدید و نوینی از اینترنت ارائه و عرضه می‌شود. نسل پنجم اینترنت مانند جهش نسل‌های قبلی ارتقا سرعت داشت. در اوایل سال ۲۰۲۰ از اینترنت 5G رو نمایی شد اما همچنان به صورت گسترده همچون اینترنت نسل قبل خود نتوانسته جایی درگوشی کاربران داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۱ این اتفاق بیفتد.
اما مهمتر از ارائه شدن اینترنت نسل ۵ داشتن گوشی‌ها و تلفن های همراه این است که از این نسل اینترنت پشتیبانی کند.

بهترین بسته ایرانسل

آیفون12

چه گوشی‌هایی فناوری 5G را ساپورت می‌کنند؟

از بین موبایل‌های تلفن همراه تنها موارد معدودی از قابلیت نسل پنجم پشتیبانی و حمایت می‌کند. اگر قصد خرید تلفن همراه دارید بهتر است از مدل‌هایی همچون موارد زیر استفاده کنید که قابلیت پشتیبانی نسل 5 را داشته باشد.

فناوری آیفون 12 و نسل پنج

در 13 اکتبر سال 2020 در ایامی که جهان درگیر ویروس کرونا بود.شرکت اپل با رونمایی از آخرین نسل آیفون، طرفدارانش را شگفت زده کرد. هرچند که بسیاری از مشتریان این کمپانی این محصول را به علت نداشتن کابل شارژ مورد استقبال واقع نشد اما ویژگی طلایی این محصول پشتیبانی آیفون 12 از اینترنت نسل5 است.

سرعت اینترنت دیتا نسل پنج

از مهم‌ترین اهداف اینترنت نسل پنجم افزایش سرعت اینترنت به ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (یک گیگابیت بر ثانیه برای هر کاربر) بود به طوری که در چین یک فیلم 1.7 گیگی کمتر از یک دقیقه با اینترنت 5G دانلود شد.

سرعت اینترنت نسل 5

از مهم‌ترین قابلیت‌های اینترنت 5G:

نسل 5 اینترنت دیتا در تهران

در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری در صفحه توییتر خود خبر از راه اندازی سرویس 5G در تهران داد. وی همچنین وعده داد که تا پایان شهریورماه سه نقطه باقی مانده به شبکه 5G دسترسی خواهند داشت. به گزارش خبرگزاری ایسنا کاهش تاخیر ظرفیت بالای دسترسی قابلیت اطمینان بسیار بالا ارتقاء ارتباطات موبایل و قابلیت اتصال و ارتباط اشیا در سطح بسیار وسیعی از جمله ویژگی‌های نسل ۵ ارتباطی است.
توییت آذری جهرمی به شرح زیر بود :

امیرآباد تهران، نسل پنجم تلفن همراه امروز نصب دو نقطه در تهران به اتمام رسیده سه نقطه باقی مانده تا پایان شهریور ماه.

توییت آذری جهرمی درباره اینترنت 5 G

 

 

آیا اینترنت دیتا افزایش نسل خواهد داشت؟(6G)

برخی کارشناسان حوزه فناوری واینترنت عقیده دارند اگر نسل پنجم اینترنت به درستی اجرا شود دیگر نیازی به فناوری نسل ششم نیست. با وجود این تفاسیر هنوز دانشمندان سعی در ارائه نسل عظیم‌تری از اینترنت نسل پنج را دارند. اینترنت نسل ششم یا همان 6G قرار است نمایی جدید از ارتباطات را به جهانیان معرفی کند. این نسل نوین اینترنت قرار است فضای گسترده ای در ارتباط بین ربات‌ها و ماشین‌ها آن هم در دورترین نقاط ایجاد کند.  اینترنت نسل ششم توانایی پوشش فضاهای زیر آب را نیز خواهد داشت.

خرید شارژ همراه اول 

اینترنت 6G با فناوری ژاپن تا سال 2030

به گزارش مهر به نقل از گیزموچاینا، گزارشی اخیر نشان می دهد ژاپن برنامه ریزی برای استراتژی پیچیده «پسا ۵G» یا ۶G را آغاز کرده است.

بنابر گزارش مدیر بخش ارتباطی ژاپن، پیشرویان علم در این کشور، استراتژی پیچیده «پسا 5G» یا 6G را کلید زده‌اند . شرکت NTT Docomo بزرگترین اپراتور مخابراتی ژاپن قصد دارد به یکی از پیشروان فناوری۶G  تبدیل شود و در دهه ۲۰۳۰ میلادی این فناوری را به طور تجاری عرضه کند.  این فناوری قادر است اطلاعات را ۱۰ بار سریع تر از G 5 منتقل می‌کند. 

در این گزارش اشاره شده سیستم های مخابرات موبایل به طور معمول طی بازه ای ۱۰ ساله متحول می شوند و نسل جدیدی به وجود می آید. بودجه و هزینه این پروژه عظیم ۲.۰۳ میلیارد دلار براورد شده‌است.

نسل 6 اینترنت ژاپن

تغییر حالت شبکه اینترنت به ۳G و ۴G ،LTE و ۴.۵G در اندروید

در بعضی از مواقت که سرعت اینترنت شما نا مطلوب است، و دسترسی شما را به محتوای وب و شبکه‌های اجتماعی با مشکل مواجه کرده است بهتر است شبکه خود را عوض کنید با تغیر شبکه تفاوتی در سرعت و آنتن‌دهی شما ایجاد خواهد شد.

 مقایسه تعرفه های بسته های اینترنتی

تغییر حالت شبکه اینترنت به ۳G و ۴G ،LTE و ۴.۵G در اندروید

تغییر حالت شبکه اینترنت به ۳G و ۴G ،LTE و ۴.۵G در اندروید

تغییر حالت شبکه اینترنت به ۳G و ۴G ،LTE و ۴.۵G در اندروید

تغییر حالت شبکه اینترنت به ۳G و ۴G ،LTE و ۴.۵G در ios

تغییر شبکه اینترنت در آیفون اندکی با اندروید متفاوت است. برای تغیر دادن نوع شبکه اینترنت در گوشی‌های ios (آیفون) ابتدا از منوی گوشی وارد تنظیمات تلفن همراه خود شوید.  مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

تغییر حالت شبکه اینترنت به ۳G و ۴G ،LTE و ۴.۵G در آیفون

تنظیمات شبکه آیفون

تنظیمات شبکه آیفون

تنظیمات شبکه در آیفون

اینترنت روز به روز با پیشرفت فناوری به ارتقا زندگی بشر کمک می‌کند. شاید این خود شروعی برای توسعه جهانی پیشرفته و مدرن‌تر از امروز باشد.

پیشخوان24

ثبت دیدگاه