فرقی نمی‌کند که در دسته‌ی مشمولان سهام عدالت باشید یا در دسته‌ی جاماندگان سهام عدالت باشید، شما باید راه و چاه این مسیر را بشناسید…

فرقی نمی‌کند که در دسته‌ی مشمولان سهام عدالت باشید یا در دسته‌ی جاماندگان سهام عدالت، حتماً دست‌کم یک بار نام آن را شنیده‌اید. اگر از مشمولان آن باشید، دغدغه‌ی خرید و فروش سهام عدالت، ارزش سهام عدالت، سود سهام عدالت و … را دارید و اگر از جاماندگان آن باشید، دغدغه‌ی ثبت نام سهام عدالت را دارید. ما در این مطلب می‌خواهیم همه چیز را در مورد آن بگوییم تا چه شمایی که مشمول آن هستید و چه شمایی که جامانده‌ی آن هستید آگاهی بیشتری در مورد آن پیدا کنید؛ بنابراین، همراه پیشخوان۲۴ بمانید.

سهام عدالت؛ از گذشته تا کنون

ابتدا اجازه دهید کمی به عقب بازگردیم. سال ۱۳۸۵ دولت نهم ۸۰٪ از سهام ۴۹ شرکت‌ دولتی شامل خودروسازی، هواپیمایی، کشتی‌رانی، فولاد، معدن، بیمه، بانک، نیروگاه، مخابرات، نفت و گاز را برای توزیع سهام عدالت با اهداف مشخص واگذار کرد. همه چیز از این نقطه آغاز شد؛ اما، حتما برایتان سوال شده است که سهام عدالت چیست؟ اهداف اجرای طرح سهام عدالت چیست؟ در ادامه، توضیح خواهیم داد.

سهام عدالت چیست؟

این سهام همان سهام سازمان‌های دولتی است که در میان افراد کم‌درآمد جامعه تقسیم می‌شود؛ سپس، سود سهام عدالت به صورت سالیانه برای آنها واریز می‌شود. باید بدانید که مهم‌ترین هدف اجرای طرح مذکور توزیع متعادل ثروت جامعه است؛ اما، اهداف متعددی به جز هدف مذکور وجود دارد که در ادامه آورده شده است.

سهام عدالت چیست؟

اهداف اجرای طرح سهام عدالت چیست؟

چگونه سهام عدالت خود را بفروشیم؟ آزادسازی سهام عدالت

چه کسانی مشمولان سهام عدالت هستند؟

ابتدا، اولویت با افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و افراد تحت پوشش بهزیستی بود؛ اما، کم‌کم برخی از افراد کم‌درآمد دهک ۱ تا ۶ جامعه به افراد پیشین اضافه شد. حتما برایتان سوال شده است که دهک چیست؟ افراد جامعه از نظر کسب درآمد به ۱۰ دهک تقسیم می‌شوند که دهک ۱ تا ۶ افراد کم‌در‌آمد به حساب می‌آیند. در ادامه، لیست مشمولان را به همراه جدول پراکندگی آن آورده‌ایم:

نام گروه‌ها تعداد سهام‌داران
افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و افراد تحت پوشش بهزیستی ۵.۹۵۹.۶۴۲
مردم روستایی و عشایری ۱۵.۱۴۹.۴۰۵
کارگران ساختمانی ۶.۱۰۶.۴۱۰
کارگران دستگاه‌های دولتی و بازنشستگان کشوری ۱۳.۳۷۸.۸۳۹
سایر افراد ۸.۵۶۵.۰۲۶

نکته: اگر فردی در لیست مذکور می‌گنجد اما در دسته‌ی مشمولان سهام عدالت نیست یعنی در دسته‌ی جاماندگان سهام عدالت است. در ادامه، روش استعلام وضعیت را آورده‌ایم.

مشمولان سهام عدالت

روش‌های استعلام سهام عدالت

اکنون، حتما کنجکاوید که بدانید در دسته‌ی مشمولان سهام عدالت هستید یا در دسته‌ی جاماندگان سهام عدالت هستید؛ اما، چطور؟ شما باید استعلام سهام عدالت با کد ملی را بگیرید. ما در ادامه روش‌های استعلام آن را آورده‌ایم؛ کافیست، روش مورد نظر خود را انتخاب کنید. شما می‌توانید سایر جزئیات مرتبط با آن مانند سود سهام عدالت، ارزش سهام عدالت و … را از طریق این استعلام متوجه شوید؛ بنابراین، همراه پیشخوان۲۴ بمانید.

استعلام سهام عدالت با کد ملی از سامانه سهام عدالت

شما می‌توانید با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir نسبت به استعلام سهام عدالت اقدام کنید.؛ کافیست، گزینه‌ی «ورود به سامانه» را انتخاب کنید. در ادامه، گزینه‌ی «مشاهده دارایی سهام عدالت» را برگزینید؛ سپس، گزینه‌ی «متوجه شدم» را بزنید.

حواستان باشد که حتما قوانین را بخوانید؛ سپس، گزینه‌ی «متوجه شدم» را بزنید. در ادامه، کد ملی خود را وارد کنید؛ سپس، سوالات تأیید هویت را پاسخ دهید.

در نهایت، شما می‌توانید اطلاعات مرتبط با آن شامل ارزش سهام عدالت، مبلغ واریز سود سهام عدالت، تاریخ واریز سود سهام عدالت و … را مشاهده کنید.

نکته: اگر در دسته‌ی مشمولان آن نباشید، پیام «عدم امکان ورود با کد ملی» را دریافت می‌کنید.

استعلام سهام عدالت با سامانه سهام عدالت

استعلام سهام عدالت با کد ملی از طریق پیشخوان ۲۴

سامانه‌ی پیشخوان 24 امکان پیگیری سهام عدالت را فراهم کرده است. شما می‌توانید با وارد کردن کد ملی خود در بخش سهام عدالت جزئیات آن را مشاهده کنید. پیشخوان 24 اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

نکته: اگر در دسته‌ی مشمولان آن نباشید، پیام «عدم امکان ورود با کد ملی» را دریافت می‌کنید.

استعلام سهام عدالت با پیشخوان۲۴

ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت ثابت نیست؛ بلکه، به دهک درآمدی شما وابسته است. بیشترین ارزش سهام عدالت متعلق به گروه افرادی است که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و تحت پوشش بهزیستی هستند.

ارزش سهام این افراد در هنگام توزیع حدود یک میلیون تومان بوده است؛ اما، مابقی افراد سهام ۴۹۰ یا سهام ۵۳۰ دریافت کرده‌اند. ارزش سهام عدالت در طول سالیان گذشته حدود ۳۰ برابر شده است. در ادامه، ارزش سهام عدالت در پایان سال ۱۴۰۱ آورده شده است:

سود سهام عدالت

حالا که ارزش سهام مذکور را می‌دانید، حتما می‌پرسید که سود حاصل از آن چقدر است که به صورت سالیانه برای مشمولان واریز می‌شود؟ باید بدانید که سود سهام عدالت وابسته به ارزش سهام عدالت است.

هرچه ارزش سهام عدالت شما بیشتر باشد، سود سهام عدالت شما بیشتر است؛ اما، مبلغ مشخصی ندارد. شما تنها می‌توانید در پایان هر سال نسبت به استعلام سهام عدالت اقدام کنید تا مبلغ واریز سود سهام عدالت را مشاهده کنید.

واریز سود سهام عدالت

چگونه عدم واریز سود سهام عدالت را پیگیری کنیم؟

اگر واریز سود سهام عدالت انجام نشده باشد، باید از طریق شماره‌ی تلفن ۱۵۶۹ علت را جویا شوید. معمولاً، شماره‌ی شبای شما باید اصلاح شود؛ اما، چگونه؟ مراجعه به سامانه‌ی سجام. نکته‌ی حائز اهمیت این است که فرآیند واریز سهام عدالت با تأخیر همراه است؛ بنابراین، کمی صبور باشید. تأخیر واریز سهام عدالت تا چند ماه نیز گزارش شده است.

تغییر اطلاعات سهام عدالت

تغییر اطلاعات سهام مذکور از طریق سامانه‌ی جامع اطلاعات مشتریان (سجام) با آدرس sejam.ir و سامانه سهام عدالت با آدرس sahamedalat.ir امکان‌پذیر است. اگر با معضل عدم واریز سود سهام عدالت مواجه هستید، باید اطلاعات خود را در این سامانه‌ها اصلاح کنید؛ کافیست، گزینه‌ی «ویرایش اطلاعات» را انتخاب کنید. حواستان باشد که فرآیند ثبت اطلاعات ویرایش‌شده زمان‌بر است؛ بنابراین، باید صبور باشید.

فروش سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت برای فروش در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ با ۳۰ درصد سهام اشخاص آغاز شد و در خرداد سال ۱۳۹۹ با ۶۰ درصد سهام اشخاص ادامه یافت؛ اما، اکنون فروش امکان‌پذیر نیست. مدیریت سهام عدالت با دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شد. در ادامه، روش‌های مستقیم و غیرمستقیم را شرح می‌دهیم؛ سپس، تفاوت آنها را ذکر می‌کنیم.

فروش سهام عدالت

مدیریت سهام عدالت با روش مستقیم

اگر روش مستقیم را برای فروش سهام عدالت خود انتخاب کنید، می‌توانید خودتان کارگزاری یا بانک موردنظرتان برای مدیریت آن را انتخاب کنید. در حقیقت، شما مدیریت را برعهده گرفته‌اید؛ بنابراین، همه‌چیر بر عهده‌ی شما است. در ضمن، شما می‌توانید در این روش کارگزاری یا بانک انتخاب نکنید؛ یعنی، خودتان به صورت مستقل کار را به دست بگیرید. شما باید کد بورسی از سامانه سجام دریافت کنید.

چگونه یک کارگزاری سهام عدالت خوب پیدا کنیم؟

مدیریت سهام عدالت با روش غیر مستقیم

اگر روش غیرمستقیم را برای فروش سهام عدالت خود انتخاب کنید، نمی‌توانید خودتان کارگزاری یا بانک موردنظرتان را برای مدیریت آن انتخاب کنید. در حقیقت، شما مدیریت را برعهده نگرفته‌اید؛ بنابراین، هیچ‌چیز بر عهده‌ی شما نیست.

تفاوت فروش مستقیم و فروش غیر مستقیم سهام عدالت چیست؟

خوب است بدانید که شما فقط یک‌ بار می‌توانید روش مدیریت سهام را انتخاب کنید؛ بنابراین، باید تفاوت آنها را بدانید که درست انتخاب کنید. مهم‌ترین تفاوت دو روش این است که شما در روش مستقیم امکان خرید و فروش دارید و در روش غیرمستقیم امکان خرید و فروش ندارید؛ البته، نکته‌ی حائز اهمیت اینجاست که در حال حاضر امکان خرید و فروش سهام عدالت از هیچ روشی وجود ندارد.

چه کسانی جاماندگان سهام عدالت هستند؟

جاماندگان سهام عدالت افرادی هستند که دست‌کم در یک گروه از مشمولان سهام عدالت گنجانده می‌شوند؛ اما، واریز سود سهام عدالت برایشان انجام نمی‌شود.

این افراد شامل روستاییان و عشایر، کارگران فصلی ساختمانی، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و افراد تحت پوشش بهزیستی، گروه‌های کم‌جمعیت مانند خبرنگاران، زنان سرپرست خانوار، طلاب، خادمان مساجد و …، گروه‌های کارمندان و بازنشستگان دولتی، دستگاه‌های عمومی و بازنشستگان کشوری و لشکری هستند.

در ضمن، اگر شما در دهک ۱ تا ۶ قرار دارید نیز در دسته‌ی جاماندگان سهام عدالت قرار می‌گیرید. اگر در دسته‌ی جاماندگان سهام عدالت هستید، باید ثبت نام سهام عدالت را انجام دهید؛ اما، چگونه؟ در ادامه، نحوه ثبت نام سهام عدالت را اورده‌ایم.

ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان آن چگونه است؟

در حال حاضر ثبت نام سهام عدالت متوقف شده است؛ بنابراین، اگر در دسته جاماندگان سهام عدالت هستید، باید تا زمان اعلام رسمی دولت برای ثبت نام مجدد صبر کنید. شما می‌توانید اخبار سهام عدالت را از طریق وبلاگ پیشخوان ۲۴ پیگیری کنید.

اگر ثبت نام سهام عدالت امکان‌پذیر شود، شما باید از طریق مراجعه به سایت سهام عدالت برای ثبت نام اقدام کنید؛ سپس، اگر اطلاعات شما تأیید شود، واریز سود سهام عدالت برایتان انجام می‌شود. حواستان باشد که نشانی سامانه سهام عدالت samanese.ir است؛ چون، کلاه‌برداران بسیاری وجود دارند.

سهام عدالت فوت شدگان چه می‌شود؟

تمامی وارثان باید جهت مشاهده سهام عدالت فوت شدگان به آدرس samanese.ir مراجعه کنند؛ سپس، مدارک مهمی مانند گواهی فوت، گواهی انحصار وراثت، اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی را به یکی از دفاتر پیشخوان دولت ارائه کنند. اگر مدارک ارائه‌شده ناقص نباشند، انتقال سهام عدالت انجام می‌شود.

جمع‌بندی

ما در این مطلب همه چیز را در مورد سهام عدالت بازگو کردیم؛ بنابراین، این مطلب مناسب مشمولان و جاماندگان است. ابتدا، معنای این سهام را شرح دادیم؛ سپس، اهداف اجرای طرح این سهام را گفتیم. در ادامه، مشمولان را معرفی کردیم؛ سپس، روش استعلام را گفتیم تا شما بتوانید وضعیت مشمول بودن یا جامانده بودن خود را مشاهده کنید. این روش‌ها شامل مراجعه به سامانه سهام عدالت و سامانه پیشخوان۲۴ بود.

در ادامه، معنای ارزش و سود سهام عدالت که در استعلام مشخص است را گفتیم تا شما را با این مفاهیم آشنا کنیم؛ سپس، نحوه پیگیری عدم واریز سود سهام عدالت را شرح دادیم. در ادامه، فروش سهام عدالت را با ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم آموزش دادیم؛ سپس، تفاوت روش‌ها را بیان کردیم.

در نهایت، جاماندگان سهام عدالت را خطاب قرار دادیم. آنها را معرفی کردیم؛ سپس، روش پیگیری اخبار از پیشخوان۲۴ برای تعیین و تکلیف وضعیت‌شان را گفتیم. در ادامه، موضوع ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان را مطرح کردیم؛ البته، اکنون امکان ثبت نام وجود ندارد.

ثبت دیدگاه