هر سال طرح ثبت نام سهام عدالت از سوی دولت تعیین می‌شود؛ اما بعد از مدت زمان کوتاهی لغو می‌شود. امسال بر خلاف سال‌های پیشین نام‌نویسی سهام عدالت ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفته است. از آخرین باری که نام‌نویسی بود، مدت زمان زیادی گذشته و تعداد افراد زیادی در دسته جاماندگان قرار گرفته‌اند. زمان ثبت نام سهام عدالت……

دولت برای کاهش تورم و مشکلات مالی اغلب افراد جامعه امکان فروش و واگذاری سهام برخی از شرکت‌ها را از طریق ثبت نام سهام عدالت فراهم کرده است. با اینکه چند سالی از زمان واگذاری سهام عدالت می‌گذرد؛ هنوز هم کسانی هستند که از سال ۱۳۸۵ تا به امروز، موفق به ثبت‌نام در سهام عدالت نشده‌اند و نتوانسته‌اند سود سهام خود را به صورت سالیانه از دولت دریافت کنند. حالا بعد از گذشت چند سال از زمان نام‌نویسی، اخبار جدیدی در خصوص ثبت‌نام مجدد مطرح شده است. جا ماندن از وقت نام‌نویسی دغدغه افراد زیادی است. به همین دلیل برای شفاف‌سازی زمان دقیق ثبت‌نام سهام عدالت و اطلاع از آخرین و به‌روزترین اخبار مربوط به سهام، توصیه می‌کنیم تا آخر متن خبر همراه ما باشید.

تاریخ دقیق ثبت نام جاماندگان سهام عدالت کی است؟

برخلاف اخبار منتشر‌شده که حاکی از این است که زمان ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت از خرداد یا تیر ماه ۱۴۰۲ آغاز می‌شود؛ اما پیگیری‌های انجام‌شده از سوی ما و پاسخ پشتیبانی تلفنی سامانه سهام عدالت نشان می‌دهد که حداقل تا ۲ الی ۳ ماه آینده خبری از ثبت‌نام سهام عدالت نیست. بنا به گفته وزیر اقتصاد، تا پایان سال جاری، زمانی برای ثبت‌نام سهام عدالت در نظر گرفته خواهد شد تا کلیه جاماندگان بتوانند برای نام‌نویسی اقدام کنند. از سوی دیگر، نمایندگان مجلس هم منتظر لایحه اعلام‌شده از سوی دولت هستند و زمان قطعی برای ثبت‌نام را اعلام نکردند. به محض انتشار خبر جدید، آن را با شما در میان خواهیم گذاشت.

چرا زمان ثبت‌ نام سهام عدالت مشخص نمی‌شود؟

اگرچه در طی این سال‌ها تصمیم بر این بوده که زمانی برای ثبت‌ نام سهام عدالت اعلام شود؛ اما رئیس سازمان خصوصی‌سازی دلایل عدم اجرای این طرح را موارد زیر دانسته است.

نکته: اگرچه به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل عدم اعطای سهام عدالت به جاماندگان، نبود منابع کافی است. آقای توکلی رئیس هیات مدیر شرکت سهام‌گذاری سهام عدالت طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس گفت منابع کافی وجود دارد؛ اما متاسفانه سازمان برنامه و بودجه هنوز میزان و شیوه تخصیص آن برای جاماندگان سهام عدالت را تعیین نکرده است. به همین دلیل تا به امروز زمان دقیق ثبت‌نام اعلام نشده است.

چه کسانی مشمول ثبت نام جدید سهام عدالت هستند؟

به نقل از خبرگزاری خبربان، خانم راضیه ذوالنوریان، مدیر کل سازمان خصوصی سهام عدالت اعلام کرد که افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و امداد امام خمینی، ایثارگران و سه دهک اول درآمدی، مشمول دریافت سود سهام عدالت هستند؛ اما در بند ج سیاست‌های کلی اصل ۴۴ آمده که سود سهام عدالت باید به کلیه جاماندگان واریز شود. به صورت کلی جاماندگان سهام عدالت شامل لیست زیر هستند.

نکته: طبق گفته حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، اولویت ثبت‌نام با افراد تحت پوشش بهزیستی و امداد امام خمینی است.

چرا امکان دریافت سود سهام فراهم شده است؟

در زمان دولت نهم و ریاست احمدی نژاد طرح دریافت سهام عدالت برای افراد کم درآمد جامعه مطرح شد. اصلی‌ترین هدف از اجرای این طرح، تقسیم سود شرکت‌های دولتی در بین کارگران و افراد کم بضاعت جامعه، کاهش مشکلات اقتصادی، تامین نیازهای اولیه خانوارها و بالا بردن سود حاصل از شرکت‌های خصوصی بوده است. اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا واقعاً با اجرای این طرح مشکل اغلب اقشار مختلف جامعه را برطرف کرده است. تکلیف کسانی که از ثبت‌نام جامانده‌اند چیست؟

آیا امکان ثبت‌نام دوباره برای جاماندگان سهام عدالت وجود دارد؟

بله؛ خبرها حاکی از این است که در سال جاری یعنی ۱۴۰۲ امکان ثبت‌نام و نام‌نویسی برای جامانده‌های سهام فراهم می‌شود. اگرچه خبرهای ضد و نقیض زیادی در این رابطه منتشر شده است؛ اما با این حال خبری قطعی از زمان ثبت‌نام جاماندگان سهام در خرداد یا تیر ماه جاری منتشر نشده است.

آیا امکان ثبت‌نام دوباره برای جاماندگان سهام عدالت وجود دارد؟

چگونه برای سهام عدالت ثبت‌نام کنیم؟

تسهیل روند انجام مراحل نام‌نویسی و ثبت‌نام اولویت اول سازمان بورس اوراق بهادار بوده است. کلیه متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام غیر حضوری به سایت سهام عدالت با کد ملی به نشانی samanese.ir مراجعه کنند. در نظر داشته باشید بنا به خبرگزاری‌های معتبر، برای ثبت‌نام جدید نیاز به پرداخت هزینه و بارگذاری مدارک خاصی نیست.

پیش‌بینی می‌شود که دولت در سال جاری، مراحل نام‌نویسی را برای برخی از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد خمینی انجام دهد. در این شرایط اگر هزینه‌ای بابت ثبت‌نام پرداخت شود، در آینده از روی سهام‌شان کسر می‌شود. انجام این کار باعث می‌شود تا مراحل ثبت‌نام با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

البته باید این موضوع را در نظر داشت، احتمالا کسانی خواهند بود که نامشان در لیست افراد مشمول دریافت سهام عدالت قرار ندارد. در این شرایط افراد می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند تا دولت در اولین فرصت پیگیری لازم را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: مشمولان و جاماندگان سهام عدالت بخوانند!

چگونه برای سهام عدالت ثبت‌نام کنیم؟

برای ثبت‌نام سهام عدالت باید به کجا مراجعه کنیم؟

بعد از مشخص شدن زمان ثبت‌نام سهام، نیازی نیست به صورت حضوری به سازمان یا ارگان دولتی خاصی مراجعه کنید. به نظر می‌رسد امسال مراحل ثبت‌نام در سهام عدالت متفاوت‌ از سال‌های پیشین باشد. در حقیقت سازمان بهزیستی با کمک سازمان خصوصی‌سازی، فرآیند را به صورت غیر حضوری پیش خواهد برد. در نتیجه بدون مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، دسترسی به کد سجام یا بارگذاری مدارک خاص می‌توانید فرآیند ثبت‌نام را به صورت غیر حضوری انجام دهید.

در نتیجه

آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت هستند؛ اما هنوز این رقم توسط مسئولین تایید نشده است. به نقل از حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی حدود ۳ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر که جزو کمیته امداد و بهزیستی هستند، مشمول دریافت سهام عدالت هستند. کلیه افراد مشمول سهام عدالت با آغاز ثبت‌نام می‌توانند نام‌نویسی کنند تا سود سهام به صورت سالیانه به حساب بانکی‌شان واریز شود. آیا شما هم جزو کسانی بودید که از ثبت‌ نام سهام عدالت جامانده‌اید؟ اگر درخصوص مراحل ثبت‌نام تجربه‌ای دارید، آن را با وبلاگ پیشخوان ۲۴ درمیان بگذارید.

ثبت دیدگاه