اگر برای حفظ یا انتقال بیمه‌نامه به تاریخچه پلاک نیاز دارید، این مقاله را بخوانید تا با روش دریافت آن آشنا شوید….

استعلام تاریخچه پلاک خودرو یکی از مراحل مهم در فرآیند بیمه کردن خودرو و انتقال بیمه‌نامه است. در این مقاله از وبلاگ پیشخوان۲۴، به شما خواهیم گفت که اهمیت استعلام تاریخچه پلاک خودرو برای بیمه چیست، چه روش‌هایی دارد و هزینه آن چقدر است؛ همچنین قانون جدید انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث پس از دریافت تاریخچه پلاک خودرو را شرح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

تاریخچه پلاک خودرو چیست؟

تاریخچه پلاک خودرو شامل اطلاعاتی است که ثابت می‌کند یک پلاک متعلق به شما بوده است؛ حتی اگر در حال حاضر به‌دلیل خرید و فروش خودرو و تعویض پلاک به نام شما نباشد.

تاریخچه پلاک شامل چه اطلاعاتی است؟

در استعلام تاریخچه پلاک اطلاعات متنوعی از وضعیت فعلی و سابق پلاک وجود دارد. این اطلاعات عبارت‌اند از:

چرا باید استعلام تاریخچه پلاک را بگیریم؟

برگه تاریخچه پلاک خودرو برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث اهمیت ویژه‌ای دارد و شما با ارائه‌ی این برگه، می‌توانید تخفیف بیمه‌ را به پلاک‌های دیگر خود یا پلاک‌های متعلق به بستگان درجه یک منتقل کنید؛ همچنین، با دریافت تاریخچه پلاک از آزاد بودن یا نبودن پلاک برای کسب مالکیت مجدد آن نیز مطلع می‌شوید.

تاریخچه تعویض پلاک

تاریخچه پلاک خودرو را از کجا بگیریم؟

برای دریافت تاریخچه پلاک دو روش وجود دارد؛ یکی مراجعه حضوری به مراکز تعویض پلاک و دیگری، استعلام آنلاین از طریق سامانه استعلام پلاک ماشین. در ادامه، هر دو روش را به شما معرفی می‌کنیم.

مراحل استعلام تاریخچه پلاک خودرو از سامانه پیشخوان۲۴

برای دریافت تاریخچه پلاک خودرو برای تخفیف بیمه از سامانه پیشخوان۲۴، ابتدا باید وارد سایت یا اپلیکیشن این سامانه شوید و از نوار بالای صفحه، روی گزینه «دسته‌بندی سرویس‌ها»‌ کلیک کرده و از دسته‌ی «خدمات خودرو و موتور»، گزینه «تاریخچه پلاک» را انتخاب کنید؛ در ادامه، مراحل زیر را دنبال کنید تا تاریخچه پلاک خودرو با کد ملی و شماره موبایل را از پیشخوان۲۴ بگیرید:

  1. در کادرهای مشخص‌شده، شماره پلاک خودرو، کد ملی مالک پلاک و شماره تلفن همراه متعلق به او را وارد کرده و در آخر، روی گزینه «استعلام تاریخچه پلاک خودرو» کلیک کنید؛
  2. کد تایید پیامک‌شده را در کادر وسط صفحه وارد کرده و روی گزینه «تایید» کلیک کنید؛
  3. حالا باید هزینه استعلام به مبلغ ۱۲.۴۰۰ تومان را پرداخت کنید تا نتیجه استعلام برای شما نمایش داده شود.

پس از پرداخت هزینه استعلام، وضعیت فعلی و سابق پلاک، تاریخ نصب و فک و مدل فعلی وسیله نقلیه‌ای که پلاک روی آن نصب است، نمایش داده می‌شود.

استعلام تاریخچه پلاک خودرو از سامانه پیشخوان۲۴

مراحل استعلام تاریخچه پلاک خودرو از سامانه پلیس راهور

برای استعلام تاریخچه پلاک خودرو از سامانه استعلام پلاک خودرو پلیس راهور، باید به نشانی rahvar120.ir مراجعه کرده و از کادر وسط صفحه، روی گزینه «استعلام وضعیت پلاک فک‌شده» کلیک کنید. در ادامه، باید با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه سخا پلیس شده و مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از منوی سمت راست صفحه، روی گزینه «خدمات استعلامی» و «استعلام‌ها» کلیک کنید؛
  2. خدمت «تاریخچه پلاک» را انتخاب کنید؛
  3. برای پرداخت هزینه استعلام، درگاه پرداخت را انتخاب کرده و روی گزینه «پرداخت» کلیک کنید.

بعد از پرداخت هزینه استعلام، اطلاعاتی مانند وضعیت پلاک، تاریخ نصب و فک پلاک، نوع و مدل وسیله نقلیه برای شما نمایش داده می‌شود.

نکته: برای دریافت تاریخچه پلاک خودرو از سامانه راهور باید در سامانه سخا ثبت‌نام کرده باشید؛ اما برای دریافت تاریخچه پلاک خودرو برای بیمه از سامانه پیشخوان۲۴، لازم نیست که در سامانه سخا ثبت‌نام کنید.

استعلام تاریخچه پلاک خودرو از سامانه پلیس راهور

مراحل دریافت برگه تاریخچه پلاک خودرو در مراکز تعویض پلاک

در روش استعلام حضوری سابقه پلاک خودرو، شما باید پس از گرفتن نوبت از سامانه نوبت دهی تعویض پلاک به مرکز تعویض پلاکی مراجعه کنید که انتقال خودرو شما در آن انجام شده است و درخواست دریافت تاریخچه پلاک را ثبت کنید. این روش در مقایسه با روش‌های آنلاین، به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد و باید مدارک هویتی خود مانند شناسنامه و کارت ملی‌‌تان را همراه داشته باشید.

برای گرفتن تاریخچه پلاک چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم برای گرفتن تاریخچه پلاک برای بیمه، با توجه به دریافت آنلاین یا حضوری آن متفاوت است. در این بخش، به مدارک مورد نیاز در هر دو روش اشاره می‌کنیم.

هزینه و مدارک لازم برای گرفتن تاریخچه پلاک خودرو حضوری

در روش استعلام حضوری سوابق پلاک خودرو، شما باید به مرکزی مراجعه کنید که پلاک خودروی قبلی‌تان را در آن فک کرده‌اید و  مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی و مدارک اثبات مالکیت پلاک را ارائه کنید. هزینه دریافت تاریخچه پلاک از مراکز تعویض پلاک خودرو، ۱۹.۳۰۰ تومان است.

هزینه و مدارک لازم برای دریافت تاریخچه پلاک خودرو آنلاین

در استعلام آنلاین تاریخچه پلاک، فقط به شماره پلاک، کد ملی و شماره موبایل متعلق به مالک پلاک نیاز دارید. هزینه این استعلام در سامانه پیشخوان۲۴ برابر با ۱۲.۴۰۰ تومان است.

هزینه و مدارک لازم برای دریافت تاریخچه پلاک خودرو آنلاین

مراحل انتقال تخفیف بیمه بعد از گرفتن تاریخچه پلاک

پس از دریافت استعلام تاریخچه پلاک، باید همراه با کد پیگیری آن و برگه تاریخچه پلاک، به یکی از مراکز بیمه شخص ثالث مراجعه کرده و درخواست انتقال تخفیف بیمه را ثبت کنید. به‌طور کلی، مراحل انتقال تخفیف بیمه بعد از گرفتن تاریخچه پلاک به‌ ترتیب زیر است:

  1. استعلام تاریخچه پلاک از سامانه پیشخوان ۲۴ یا مرکز تعویض پلاک خودرو؛
  2. مراجعه حضوری به مراکز بیمه شخص ثالث؛
  3. ارائه نتیجه استعلام تاریخچه پلاک و کد رهگیری آن؛
  4. انتقال تخفیف بیمه به پلاک جدید.

نکته: حتما پیش از مراجعه حضوری، با مرکز بیمه‌ی مورد نظر خود تماس بگیرید و نتیجه استعلام را به آن‌ها اطلاع دهید؛ سپس در صورت تایید مرکز، به‌صورت حضوری مراجعه کنید.

قانون جدید انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

بر اساس قانونی که در آبان ۱۳۹۹ تصویب شده است، تخفیف بیمه شخص ثالث به مالک وسیله نقلیه تعلق دارد؛ بنابراین حتی اگر فرد برای فروش خودرو یا موتورسیکلت خود اقدام کند، با استعلام تاریخچه پلاک خودرو و ارائه آن به شرکت‌های بیمه، می‌تواند تخفیف را برای خود حفظ کرده و به پلاک‌های دیگر خود منتقل کند. امکان انتقال این تخفیف به پلاک متعلق به بستگان درجه یک مانند پدر، مادر، همسر و فرزند نیز وجود دارد.

جمع‌بندی: استعلام فوری تاریخچه پلاک در پیشخوان۲۴

در این مقاله به شما گفتیم که تاریخچه پلاک خودرو چیست، چه کاربردی دارد و چگونه باید آن را استعلام بگیرید؛ همچنین به مدارک مورد نیاز برای استعلام تاریخچه پلاک و هزینه دریافت آن اشاره کردیم. حالا اگر قرار است برای انتقال تخفیف بیمه اقدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم به سامانه پیشخوان۲۴ مراجعه کرده و با استعلام تاریخچه پلاک ماشین خود، اولین قدم را بردارید!

سوالات متداول درباره استعلام و دریافت تاریخچه پلاک خودرو

چرا استعلام تاریخچه پلاک خودرو برای بیمه مهم است؟

شما می‌توانید تخفیف بیمه شخص ثالث را به پلاک‌های دیگر متعلق به خود یا بستگان درجه یک منتقل کنید. برای انجام این کار، باید برگه تاریخچه پلاک را دریافت کرده و آن را به مراکز بیمه ارائه دهید؛ در غیر این صورت، تخفیف بیمه شما باطل می‌شود.

آیا استعلام تاریخچه پلاک خودرو اجباری است؟

دریافت تاریخچه پلاک خودرو برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث اجباری است؛ اما برای بررسی آزاد بودن یا نبودن پلاک اجباری نیست؛ بنابراین اجباری بودن یا اختیاری بودن استعلام تاریخچه پلاک ماشین به هدف شما از استعلام بستگی دارد.

آیا استعلام تاریخچه پلاک هزینه دارد؟

بله؛ هزینه استعلام آنلاین تاریخچه پلاک از سامانه پیشخوان۲۴ برابر با ۱۲.۴۰۰ تومان و هزینه استعلام حضوری تاریخچه پلاک از مراکز تعویض پلاک خودرو برابر با ۱۹.۳۰۰ تومان است.

آیا دریافت و استعلام تاریخچه پلاک خودرو با کد ملی و بدون شماره موبایل امکان‌پذیر است؟

خیر؛ برای احراز هویت باید شماره موبایل مالک پلاک را نیز وارد کرده و کد تایید ارسال‌شده به آن شماره را در سامانه وارد کنید.

آیا می‌توانم تاریخچه پلاک خودروهای دیگران را نیز استعلام بگیرم؟

در صورتی که به شماره موبایل و کد ملی مالک سایر پلاک‌ها دسترسی داشته باشید، می‌توانید تاریخچه پلاک متعلق به آن‌ها را نیز از طریق سامانه پیشخوان۲۴ استعلام بگیرید.

آیا انتقال بیمه شخص ثالث به دیگران وجود دارد؟

امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث فقط به پدر، مادر، همسر، فرزند، خواهر یا برادر وجود دارد و به سایر افراد امکان‌پذیر نیست.

استعلام تاریخچه پلاک چه تفاوتی با استعلام سوابق خودرو دارد؟

در استعلام تاریخچه پلاک خودرو وضعیت فعلی و سابق پلاک، تاریخ نصب و فک آن و کد رهگیری انتقال تخفیف بیمه نمایش داده می‌شود و پس از فروش خودرو کاربرد دارد؛ اما در نتیجه استعلام سوابق خودرو، اطلاعاتی مانند خلافی و عوارض خودرو، تعداد نقل و انتقال، مشخصات فنی و… دیده می‌شود و مربوط به مراحل پیش از فروش خودرو است.

چگونه استعلام تاریخچه پلاک خودرو وکالتی را بگیرم؟

اگر خودرو را به‌صورت وکالتی خریده‌اید و تعویض پلاک را انجام نداده‌اید، باید اطلاعات فروشنده خودرو را برای دریافت تاریخچه پلاک وارد کنید؛ همچنین اگر می‌خواهید تخفیف بیمه‌ شخص ثالث را منتقل کنید، باید حتما تعویض پلاک کنید تا کد رهگیری استعلام تاریخچه پلاک خودرو را برای انتقال تخفیف بیمه بگیرید.

چگونه بفهمم چند پلاک به اسم من است؟

برای استعلام تعداد پلاک‌ های بنام، می‌توانید به سایت پلیس راهور یا سامانه پیشخوان۲۴ مراجعه کنید و استعلام پلاک فعال را بگیرید. برای استفاده از سامانه راهور شما باید در سامانه سخا ثبت‌نام کرده باشید؛ اما برای استعلام از طریق سامانه پیشخوان ۲۴، نیازی به ثبت‌نام در سامانه سخا نیست.

ثبت دیدگاه