براساس تعریفی که توسط شهرداری ارائه شده است، پارکینگ حاشیه‌ای بخشی از فضای کار کنار خیابان است که به توقف وسایل نقلیه موتوری اختصاص پیدا می‌کند….

پارک حاشیه در واقع مبتنی بر قسمتی از خیابان‌های عمومی در بخش طرح ترافیک یا سایر مناطق تهران (نزدیک فروشگاه‌ها و مراکز تجاری و تفریحی) است و خودروهایی که در این محدوده متوقف می‌شوند توسط دوربین ثبت می‌شوند. باتوجه به مدت زمانیکه خودرو‌ها در این جایگاه‌های ویژه پارک می‌کنند، باید هزینه‌ای را هم بپردازند که در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت خواهیم کرد. گاهی ممکن است پارک در این جایگاه‌های بخصوص شرایط و مسائلی را داشته باشد که احتمال دانستن آن‌ها کمک خواهد کرد تا بتوانید با خیالی آسوده و راحت از این جایگاه‌های اختصاصی استفاده کنید. در این مقاله از پیشخوان 24 قرار است تا به سراغ اینکه پارک حاشیه‌ای چیست و روش استعلام پارک حاشیه‌‌ای کدام است؟ اطلاعاتی را در اختیار شما بگذاریم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پارک حاشیه‌ای چیست و چه کاربردی دارد؟

پارک حاشیه‌ای بخشی از فضای کناری خیابان است و برای توقف وسایل نقلیه موتوری طراحی شده است. این جایگاه‌ها برای دسترسی راحت و سریع شهروندان به مراکز خدماتی و فروشگاهی در کمترین زمان ممکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استعلام پارک حاشیه‌ای کاربران محترم می‌توانند از طریق سایت و اپلیکیشن پیشخوان 24 در کنار سایر خدماتی که سامانه در اختیار این عزیزان گذاشته است، اقدام کنند. برای این امر تنها با وارد کردن شماره پلاک خودرو خود، می‌توانید فوراً جزئیات عوارض پارک حاشیه‌ای اتومبیل‌تان را استعلام و پرداخت کنید.

سرویس مرتبط : استعلام پارک حاشیه ای خودرو

پارک حاشیه در واقع مبتنی بر قسمتی از خیابان‌های عمومی در بخش طرح ترافیک یا سایر مناطق تهران (نزدیک فروشگاه‌ها و مراکز تجاری و تفریحی) است و خودروهایی که در این محدوده متوقف می‌شوند توسط دوربین ثبت می‌شوند. باتوجه به مدت زمانیکه خودرو‌ها در این جایگاه‌های ویژه پارک می‌کنند، باید هزینه‌ای را هم بپردازند که در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

هزینه پارک حاشیه‌ای چقدر است؟

جریمه پارک حاشیه‌ای 

طبق ماده ۱۵قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پرترافیک و در محدوده زمانی ۷ الی ۲۱روزهای کاری بدون پرداخت حق توقف پس از نیم ساعت اول به منزله ارتکاب تخلف (پارک ممنوع) خواهد بود. هزینه‌ی ورودی در محدوده طرح های ترافیکی برای استفاده از پارکینگ حاشیه‌ای ۷۰۰ تومان و در خارج طرح ۵۰۰ تومان است که توقف در نیم ساعت اول رایگان است و بعد از آن براساس فرمولی مشخص هزینه توقف بصورت پلکانی محاسبه می‌شود.

سرویس مرتبط : استعلام بدهی طرح ترافیک خودرو 

🚘 نرخ سواری

هزینه‌ی ورودی در محدوده طرح های ترافیکی برای استفاده از پارکینگ حاشیه‌ای ۷۰۰ تومان و در خارج طرح ۵۰۰ تومان است که توقف در نیم ساعت اول رایگان است

🚘 نرخ وانت و اتوبوس و موتور سیکلت

نرخ حق توقف در مناطق خارج از محدوده طرح ترافیک هزینه پارک سواری و وانت به ازای هر یک ساعت ۵۰۰ تومان، از یک تا چهار ساعت ۱۰۰۰ تومان و برای بیشتر از چهار ساعت به ازای هر ساعت ۲۰۰۰ تومان می‌باشد. برای موتورسیکلت این هزینه برای یک ساعت ۲۵۰ تومان، تا چهار ساعت هر ساعت ۳۱۰ تومان و برای بیش از چهار ساعت به ازای هر ساعت ۶۰۰ تومان می‌باشد.

نرخ حق توقف در محدوده طرح ترافیک هزینه پارک سواری و وانت به ازای هر یک ساعت ۷۰۰ تومان، بیش از یک ساعت تا دو ساعت به ازای هر ساعت ۱۲۰۰ تومان، برای بیشتر از ۲ساعت به ازای هر ساعت ۱۸۰۰تومان و بیش از ۴ ساعت به ازای هر ساعت ۳۰۰۰ تومان می‌باشد. هزینه پارک موتورسیکلت در محدوده طرح ترافیک به ازای هر یک ساعت ۲۰۰ تومان، بیش از یک ساعت تا دو ساعت به ازای هر ساعت ۳۷۰ تومان، برای بیشتر از ۲ساعت به ازای هر ساعت ۴۵۰ تومان و بیش از ۴ ساعت به ازای هر ساعت ۱۲۰۰ تومان می‌باشد. از طرفی از ساعت ۷ تا ۲۱ چیزی حدود ۲۳ تومان هزینه پارک حاشیه ای می‌شود.

سرویس مرتبط: پرداخت قبض عوارض آزادراهی خودرو

🚘 نرخ کامیونت و مینی بوس

همینطور برای کامیونت و مینی بوس در خارج از محدوده طرح ترافیک به ازای هر یک ساعت ۱۲۰۰تومان، از یک تا چهار ساعت ۲۰۰۰تومان و برای بیشتر از چهار ساعت به ازای هر ساعت ۴۰۰۰ تومان می‌باشد. و در داخل محدوده طرح ترافیک هر یک ساعت ۱۵۰۰تومان، بیش از یک ساعت تا دو ساعت به ازای هر ساعت ۲۴۰۰تومان، برای بیشتر از ۲ساعت به ازای هر ساعت ۳۲۰۰ تومان و بیش از ۴ ساعت به ازای هر ساعت ۵۲۰۰ تومان می‌باشد.

روش‌های استعلام پارک حاشیه‌ای خودرو

روش استعلام پارک حاشیه‌ای با پیشخوان 24

به کمک سایت و اپلیکیشن پیشخوان 24 نیز به راحتی می‌توانید تنها با چند کلیک ساده نسبت به محاسبه پارک حاشیه‌ای و و پرداخت آن اقدام کنید برای این کار تنها کافیست اپلیکیشن را از یکی از مارکت‌های کافه بازار، گوگل پلی یا به صورت مستقیم از سایت دانلود کنید و سپس مراحب زیر را طی کنید.

سامانه پارک حاشیه‌ای هوشمند

شارژ پارک حاشیه‌ای

روش استعلام پارک حاشیه‌ای با قبضینو

 استعلام جریمه پارک حاشیه‌ای  با پیشخوان 24

پرداخت عوارض آزادراهی

جریمه پارک حاشیه‌ای چقدر است؟

هزینه پارک حاشیه‌ای 

مبلغی که به عنوان هزینه پارک از شهروندان دریافت می‌شود مربوط به مصوبه سال ۹۳ شورای شهر تهران است، بعد از پارک یک خودرو در حاشیه خیابان به مالک آن پیامکی ارسال و اعلام می‌شود که شما در چه معبری خودروی خود را پارک کرده‌اید. این موضوع در پیامک به مالک یادآوری می‌شود و اگر طی یک ماه استعلام خلافی خودروی خود را نگیرید اعمال قانون و توسط پلیس جریمه می‌شود. میزان جریمه بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان است و این رقم به معبر انتخاب شده برای پارک خودرو بستگی دارد به عنوان مثال هزینه توقف در نقاط مطلقا ممنوع ۴۰ هزار تومان است.

لینک مرتبط : استعلام عوارض سالیانه خودرو

جریمه عدم پرداخت جریمه پارک حاشیه‌ای

جریمه نپرداختن هزینه پارک در حساب عوارض خودروی افراد لحاظ می‌شود و هنگام فروش خودرو باید همه بدهی‌های خود را بپردازد. جریمه تاخیر پرداخت یا جریمه دیرکرد پرداخت عوارض، برای هر نوبت پارک ۱۰ درصد است که شهروندان پرداخت می‌کنند. در صورتی که اپلیکیشن شاپ را نصب کنید و پلاک خودرو را ثبت کنید به راحتی می‌توانید استعلام هزینه‌های پارک، خلافی و عوارضی‌ها را بگیرید و پرداخت کنید.

پارک حاشیه‌ای و مناطق اجرایی آن در تهران

این طرح در مناطق 6، 7، 11 و 12 تا پایان سال اجرایی می‌شود و بر این اساس طی مراحل مختلف 32 هزار فضای پارک حاشیه‌ای ساماندهی می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که ورودی در محدوده طرح های ترافیکی 700 تومان و در خارج طرح 500 تومان خواهد بود که توقف در نیم ساعت اول رایگان خواهد بود و بعد از آن براساس فرمولی مشخص هزینه توقف محاسبه می‌شود.

باید در نظر گرفت که با استفاده از این طرح  طی مراحل مختلف 32 هزار فضای پارک حاشیه‌ای ساماندهی می‌شود. در انتها بار دیگر تاکید می‌کنیم که پرداخت بدهی پارک حاشیه ای از طریق اپلیکیشن شاپ امکان پذیر است.

لینک مرتبط :  استعلام نمره منفی گواهینامه





سایر روش‌های استعلام پارک حاشیه‌ای خودرو

استعلام عوارض پارک حاشیه‌ای با شاپ

 

اپلیکیشن و سامانه شاپ به آدرس https://shopp.ir یکی از جدیدترین برنامه‌هایی است که در زمینه‌های متعددی مثل خرید شارژ، اینترنت، کارت به کارت، استعلام سهمیه تردد رایگان فصلی، شارژ کارت مترو، تهیه بلیط مترو، پرداخت عوارض آزادراهی، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و … فعالیت می‌کند. از این برنامه نیز می‌توانید برای استعلام پارک هوشمند کمک بگیرید.

استعلام عوارض پارک حاشیه‌ای با شاپ

استعلام پارک حاشیه‌ای با تهران من

شهروندانی که ساکن استان تهران هستند، می‌توانند بعد از ثبت نام در سامانه تهران من، از طریق آدرس https://myservices.tehran.ir/dashboard/ParkingMeter/list نسبت به استعلام و پرداخت پارک حاشیه‌ای اتومبیل خود اقدام کنند.

استعلام عوارض پارک حاشیه‌ای با اپلیکیشن تهران من

علاوه‌بر سامانه تهران من، شهروندان تهرانی با ورود به اپلیکیشن تهران من نیز می‌توانند نسبت به شارژ و پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای خودرو خود اقدام کنند.

استعلام عوارض پارک حاشیه‌ای با اپلیکیشن تهران من

محاسبه ضریب هزینه پارک حاشیه‌ای در سال 1400

ضریبِ رده‌بندیِ معابرِ پارک ِحاشیه‌ای نیز توسط شورای شهر تهران و شهرداری به قرار زیر تنظیم شده است:

رده معبر ضریب پایه ضریب خوش‌حسابی
الف ۱.۵ ۰.۸
ب ۱ ۰.۸
ج ۰.۸ ۰.۸
د ۰.۶ ۰.۸

هزینه پارک حاشیه‌ای هوشمند تهران

هزینه پارک حاشیه‌ای با توجه به مصوبه‌ای که شورای شهر تهران تصویب کرده است، برای ساعت اول پارک در محدوده طرح ترافیک 700 تومان و خارج از محدوده طرح 500 تومان تنظیم شده است. برای شهروندانی که بیش از یک ساعت در محدوده پارک حاشیه‌ای توقف می‌کنند، به صورت جدول تصاعدی که در بالا آمد هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند.
❗️❗️ نکته: توقف اتومبیل به مدت نیم ساعت در محدوده پارک حاشیه‌ای مجاز، برای شهروندان، رایگان محسوب می‌شود.

محدوده پارک حاشیه‌ای در شهر تهران

هم اکنون پارک حاشیه‌ای هوشمند در محدوده طرح ترافیک اجرا شده است. البته در برخی از مناطق تفریحی و تجاری (بوستان نهج‌البلاغه، مرکز تجاری مگامال و…) نیز این محدود اجرا شده است ولی به طور منحصربه‌فرد محدود به منطقه طرح ترافیک است. محدوده طرح ترافیک در استان تهران از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر تا تقاطع فاطمی و از سمت شرق نیز به خیابان هفده شهریور و شریعتی محدود می‌شود.

محدوده پارک حاشیه‌ای در شهر تهران

جریمه پارک حاشیه‌ای خودرو 1400

جریمه نپرداختن هزینه پارک هوشمند در حساب عوارض خودرو مالک ثبت می‌شود؛ مالک خودرو موظف است در زمان فروش اتومبیل خود، نظیر سایر جرایمی که در خلافی خودرو خویش می‌پردازد، این هزینه را هم به سازمان خدمات حمل و نقل بپردازد. جریمه تاخیر پرداخت یا جریمه دیرکرد پرداخت عوارض، برای هر نوبت 10 درصد مبلغ کل عوارض است.

شارژ پارک حاشیه‌ای خودرو

شهروندان استان تهران این توانایی را دارند که به کمک شارژ پارک حاشیه‌ای خودرو با اپلیکیشن تهران من یا آپ و … به صورت حضوری از طریق کیوسک‌های مخصوص در محدوده پارک هوشمند، هزینه اعمال شده را پرداخت کنند. این روش اغلب برای شهروندانی مناسب است که گوشی موبایل هوشمند ندارند و امکان پرداخت و استعلام اینترنتی پارک حاشیه‌ای خودرو برای‌شان مقدور نیست.

روش استعلام و پرداخت پارک حاشیه‌ای هوشمند در سایر شهرستان‌ها

جریمه پارک حاشیه‌ای خودرو 1400

1. استعلام و پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای با آذر پارک تبریز

شهروندان عزیز تبریزی به کمک سیستم یکپارچه آذر پارک (سامانه پارک حاشیه‌ای هوشمند تبریز) با وارد کردن شماره پلاک خود می‌توانند خیلی راحت به مشاهده و پرداخت هزینه پارک هوشمند خودرو شان در شهر تبریز اقدام کنند.

2. استعلام و پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای با الیت مشهد

الیت مشهد، با همت شهرداری این شهر برای بهبود حال شهروندان طراحی شده است. این سامانه توانایی انجام بسیاری از خدمات خودرویی را برای شهروندان مشهدی به وجود آورده است که خدمات مربوط به پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای در شهر مشهد مقدس نیز یکی از عناوین جدید این سامانه است. برای استفاده از این سامانه می‌توانید به آدرس https://tat.mashhad.irرجوع کنید و از خدمات مربوط به شارژ پارک حاشیه‌ای مشهد در این سایت نهایت استفاده را ببرید.

الیت مشهد

3. استعلام و پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای با سی پی شیراز

پارک حاشیه ای سی پی شیراز این امکان را برای شهروندان شیرازی به وجود آورده است تا به کمک شماره پلاک خود، بتوانند هزینه پارک هوشمند را استعلام و پرداخت کنند. از این رو شهروندان عزیز شیرازی می‌توانند از این پس با استفاده از سامانه مخصوص پارک حاشیه‌ای هوشمند شیراز خدمات اتومبیل خود را بی‌وقفه و به صورت آنلاین در منزل انجام بدهند.

سی پی شیراز

4. استعلام و پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای با آذر پارک اصفهان

شارژ پارک حاشیه‌ای هوشمند در اصفهان یکی از امکانات عمده‌ای است که آذر پارک یا ایران اپس برای شهروندان عزیز اصفهانی مهیا کرده است. پرداخت پارک حاشیه‌ای اصفهان از طریق این سامانه و اپلیکیشن به شهروندان اصفهانی در صرفه‌جویی در وقت و هزینه کمک شایانی کرده است.

5. استعلام و پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای با تز پارک

شهرستان‌های دیگر نظیر بابل، رشت، تبریز، ارومیه، اردبیل  و کرمانشاه نیز می‌توانند برای پرداخت هزینه پارک هوشمند خود از برنامه تز پارک استفاده کنند و باوارد کردن شماره پلاک خود هزینه را به صورت آنی مشاهده کرده و در صورت تمایل اینترنتی پرداخت کنند.

سوالات متداول

🔰 هزینه پارک حاشیه‌ای در محدوده ترافیکی شهر تهران چقدر است؟

هزینه‌ی ورودی در محدوده طرح های ترافیکی برای استفاده از پارکینگ حاشیه ای ۷۰۰ تومان و در خارج طرح ۵۰۰ تومان است

🔰 آیا پارک حاشیه‌ای 24 ساعته است یا در شب هم هزینه‌ دارد؟

پارک حاشیه‌ای 24 ساعته است و به ازای هر ساعت مبلغی را روی پلاک شما ثبت می‌کند که موظف به پرداخت آن هستید.

🔰 هزینه پارک حاشیه‌ای چقدر است؟

جریمه بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان است و این رقم به معبر انتخاب شده برای پارک خودرو بستگی دارد به عنوان مثال هزینه توقف در نقاط مطلقا ممنوع ۴۰ هزار تومان است.

جمع‌بندی

همانطور که خواندید، دانستید که بر طبق تعریف شهرداری پارک حاشیه‌ای در بر گیرنده بخشی از فضای حاشیه‌ای (کناری) خیابان است و برای توقف وسایل نقلیه موتوری طراحی شده است. این جایگاه‌ها برای دسترسی راحت و سریع شهروندان به مراکز خدماتی و فروشگاهی در کمترین زمان ممکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استعلام پارک حاشیه‌ای کاربران محترم می‌توانند از طریق سایت و اپلیکیشن پیشخوان 24 در کنار سایر خدماتی که سامانه در اختیار این عزیزان گذاشته است، اقدام کنند. برای این امر تنها با وارد کردن شماره پلاک خودرو خود، می‌توانید فوراً جزئیات عوارض پارک حاشیه‌ای اتومبیل‌تان را استعلام و پرداخت کنید. اگر به دنبال راه آسانی برای پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای خود هستید، می‌توانید از طریق سامانه پیشخوان 24 اقدام کنید. از اینکه تا انتهای این مفاله همراه ما بودید از شما متشکریم.

راهنمای ورود به طرح ترافیک خودرو

ثبت دیدگاه