امسال برای سفر آسان‌تر زائران بین‌الحرمین، امکان دریافت گذرنامه اربعین فراهم شده تا به آسانی راهی این سفر معنوی شوند. اما شرایط و مدارک لازم برای دریافت گذرنامه زیارتی 1402 چیست؟ چگونه می‌توانیم از وضعیت صدور و ارسال گذرنامه باخبر شویم؟…

هر سال در این روزها، عشاق اهل بیت به سمت کربلا راهی می‌شوند تا با امام عاشقان دیدار کنند. حال و هوای این روزها، تجربه‌ای ناب و خالصانه است که هر سال بسیاری را راهی سفر اربعین می‌کند. این مراسم هر سال با شکوه بیشتری برگزار می‌شود و لازمه حضور در آن ورود به کشور عراق است. برای رسیدن به کربلا لازم است گذرنامه خروج از کشور را داشته باشید تا بتوانید از مرزهای منتهی به عراق خارج شوید. امسال برای سفر آسان‌تر زائران بین‌الحرمین، امکان دریافت گذرنامه اربعین فراهم شده است تا دیگر نگران از دست دادن این فرصت تکرارنشدنی نباشید؟ اما شرایط دریافت گذرنامه زیارتی ۱۴۰۲ چیست؟ چگونه می‌توانیم پیگیری و استعلام گذرنامه را انجام دهیم؟

گذرنامه زیارتی چیست؟

با توجه به افزایش تعداد متقاضیان سفر زیارتی کربلا در مقایسه با سال‌های گذشته، هماهنگی‌های لازم در راستای برقراری سفری ارزان و کم هزینه‌تر با مقامات عراقی در خصوص صدور پاسپورت زیارتی برای زائرین اربعین صورت گرفته است. گذرنامه اربعین 1402 فقط برای سفر به عراق در ماه‌های محرم و صفر و اربعین قابل استفاده است.

اعتبار گذرنامه زیارتی یا اربعین چقدر است؟

اعتبار گذرنامه زیارتی ۵ سال است و دارندگان این گذرنامه می‌توانند تا پایان اعتبار آن برای سفرهای زیارتی کربلا در دوران محرم و صفر از آن استفاده کنند. البته مسئولان مربوطه در حال بررسی موضوع با مقامات عراقی هستند تا امکان استفاده از این گذرنامه در طول سال نیز فراهم باشد.

تفاوت گذرنامه زیارتی با گذرنامه بین‌المللی چیست؟

گذرنامه عادی و بین‌المللی با مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰ صادر می‌شود که هم برای سفر به مقاصد زیارتی همچون کربلا و هم برای دیگر سفرهای خارجی کاربرد دارد. اما گذرنامه زیارتی فقط برای ایام محرم، صفر و اربعین کاربرد دارد. همچنین برای گذرنامه زیارتی می‌توان بدون مراجعه حضوری و از طریق اپلیکیشن پلیس من اقدام کرد.

راهپیمایی اربعین و سفر به کربلا با گذرنامه زیارتی 1402

چگونه گذرنامه اربعین 1402 را دریافت کنیم؟

قبل از هر اقدامی،‌ لازم است برای دریافت گذرنامه اربعین به سامانه سماح مراجعه کنید. به گفته دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین گذرنامه ویژه اربعین فقط به افرادی که در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

پس از ثبت نام در سامانه سماح، برای دریافت گذرنامه اربعین 1402 از دو طریق می‌توانید اقدام کنید:

  1. اپلیکیشن پلیس من و مراجعه به سامانه egozar.epolice
  2. مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰

در ادامه توضیحات لازم برای هر دو روش دریافت گذرنامه زیارتی ذکر شده است:

۱) اپلیکیشن پلیس من و مراجعه به سامانه egozar.epolice

پلیس من امکان دریافت پاسپورت را به صورت اینترنتی فراهم کرده است. اما به گزارش کاربران و استعلام کارشناسان ما، این سامانه بسیاری از اوقات در دسترس نیست و امکان دریافت اینترنتی گذرنامه وجود ندارد. در صورتی که موفق شدید وارد این سایت شوید از منوی سمت راست گزینه خدمات گذرنامه را انتخاب کنید و مراحل را به ترتیب تکمیل کنید.

نکته: یکی از اطلاعات مورد نیاز شناسه یکتا و رمز تصدیق است. این رمز مربوط به افراد زیر ۱۸ سال یا بانوان متاهل است که به سند محضری برای خروج از کشور نیاز دارند. ظاهراً گاهی این رمز در سامانه اینترنتی گذرنامه با خطا روبه‌رو می‌شود و لازم است به صورت حضوری برای دریافت گذرنامه اقدام کنید.

۲) مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰

با توجه به در دسترس نبودن سامانه پلیس من، امکان دریافت گذرنامه به صورت حضوری و با مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ فراهم شده است. شما می‌توانید با در دست داشتن مدارک لازم به این مراکز مراجعه کنید و مراحل صدور گذرنامه اربعین را انجام دهید.

مدارک لازم برای دریافت گذرنامه زیارتی 1402 چیست؟

مدارک لازم برای صدور گذرنامه زیارتی (اربعین)، مشابه مدارک گذرنامه بین‌المللی است و لازم است تمامی این مدارک را قبل از مراجعه به اپلیکیشن پلیس من یا دفاتر پلیس +۱۰ آماده کنید. مدارک لازم شامل موارد زیر است:

نکته: برای بانوانی که همسر خارجی دارند نیاز به برگه محضری اجازه همسر نیست.

مدارک لازم برای دریافت گذرنامه زیارتی 1402

هزینه گذرنامه اربعین چقدر است؟

سخنگوی فراجا در رابطه با هزینه گذرنامه اربعین گفت: “هزینه صدور این گذرنامه ۵۰ هزارتومان است که نزدیک یک هشتم قیمت گذرنامه بین‌المللی است.” با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان گفت راهپیمایی اربعین هزینه چندانی برای زائران نخواهد داشت. چرا که تمامی وعده‌های غذایی و آشامیدنی‌ها کاملا رایگان است و تنها هزینه‌های سفر به کربلا در پیاده روی اربعین ۱۴۰۲ هزینه بیمه و هزینه عوارض خروج از کشور است.

گذرنامه زیارتی چند روزه صادر می‌شود؟

صدور گذرنامه زیارتی 1402 با توجه به تعداد بالای درخواست‌ها، ممکن است تا یک هفته زمان ببرد. البته با توجه به مراجعه بالای افراد برای دریافت این گذرنامه ممکن است تا ۱۰ روز هم طول بکشد. بنابراین توصیه می‌کنیم به موقع و از همین حالا برای دریافت گذرنامه زیارتی یا تمدید گذرنامه بین‌المللی خود اقدام کنید.

چگونه صدور گذرنامه اربعین را پیگیری کنیم؟

از آنجایی که دریافت این گذرنامه برای خروج از کشور اهمیت زیادی دارد، بسیاری از زائران به دنبال روشی برای پیگیری وضعیت صدور یا ارسال گذرنامه اربعین خود هستند. خدمت پیگیری گذرنامه پیشخوان۲۴ با به‌روزترین اطلاعات سامانه پلیس ناجی در اختیار شماست تا به راحتی از وضعیت گذرنامه اربعین خود مطلع شوید.

برای پیگیری گذرنامه زیارتی خود می‌توانید پس از وارد شدن به اپلیکیشن یا سایت pishkhan24.com مراحل زیر را طی کنید:

اپلیکیشن پیگیری گذرنامه زیارتی اربعین

زیارت قبول!

امیدواریم اطلاعات این پست برای شما مفید بوده باشد و به راحتی گذرنامه زیارتی خود را دریافت و سفر خود را به مقصد کربلا آغاز کنید. باز هم تاکید می‌کنیم با توجه به تعداد بالای متقاضیان دریافت این گذرنامه حتما قبل از فرارسیدن ایام اربعین اقدامات لازم رو انجام دهید تا از این سفر معنوی جا نمانید. پس از دریافت گذرنامه نیز می‌توانید با استفاده از پیشخوان۲۴ از وضعیت آن باخبر شوید. زیارتتان مورد قبول حق!

ثبت دیدگاه