بعضی از تصمیماتی که دولت از سال 98 اتخاذ کرد، منجر به حذف یارانه عد‌ای از افراد شد. برخی از این افراد مطابق با قانون تصویبی دولت در خصوص یارانه‌ها از سال 94 باید از تخصیص یارانه به آن‌ها ممانعت به عمل می‌آمد. دلیل این ممانعت،درآمد، شغل و دارایی دهک‌های بالایی جامعه بشمار می‌رفت….

بعضی از تصمیماتی که دولت از سال 98 اتخاذ کرد، منجر به حذف یارانه تعدادی از افراد شد. برخی از این افراد مطابق با قانون تصویبی دولت در خصوص یارانه‌ها از سال 94 باید از تخصیص یارانه به آن‌ها ممانعت به عمل می‌آمد. دلیل این ممانعت،درآمد، شغل و دارایی دهک‌های بالایی جامعه بشمار می‌رفت. اما به دلیل برخی از مشکلات و نواقصی که دولت در بررسی‌های خود مرتکب شده بود، باعث شد تا افرادی که جز دهک‌های بالایی هم نبودند، یارانه کمک معیشتی خودشان را از دست بدهند. در این مقاله از پیشخوان 24 قصد داریم تا با نحوه اعتراض به قطع یارانه بیشتر آشنا شویم. از شما درخواست می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علت قطع یارانه در سال‌های گذشته چه بود؟

درخواست حذف یارانه از سوی دولت دو سالی است که در دستور کار قرار گرفته است. طبق این قانون تصویب شده دولت موظف است که یارانه افراد متمول را قطع نماید. این قانون به معنای حذف سوبسید کمک معیشتی برای کلیه دهک‌ها نیست. البته عده‌ای از افرادی که جز دهک‌های بالایی جامعه بودند، به دلیل همکاری با دولت و رعایت حال وضعیت اقتصادی خود اقدام به درخواست حذف یارانه به صورت داوطلبانه دادند.
قبل از اعتراض به قطع یارانه خود حتما مطمئن شوید که یارانه شما قطع شده است. برای بررسی می توانید از سرویس استعلام و مشاهده واریز یارانه استفاده کنید.

اما در شرایطی هم بودند افرادی که از وضع مالی خوبی برخوردار بودند اما، کمک معیشتی هم دریافت می‌کردند.دولت طبق تبصره 14 موظف به حذف یارانه سه دهک نخست جامعه است. البته در این بین اشتباهاتی هم از سوی دولت و عموم جامعه صورت گرفت که منجر به حذف یارانه عده‌ای شد که جز سه دهک نخست نبودند.

دلایل عمده قطع یارانه

پیگیری نتیجه اعتراض به قطع یارانه

در ادامه این بخش به برخی از شرایط حذف یارانه کمک معیشتی خواهیم پرداخت تا موضوع برای شما کمی روشن‌تر شود. برای حذف یارانه وجود دارد که  برخی از این شرایط عبارتند از:

اعتراض به قطع یارانه 99 تا 1400

برای اعتراض به قطع یارانه 1400، سرپرستان خانوار باید مراحلی را طی کنند. این مراحل به قرار زیر هستند:

سرپرستان خانوارهایی که یارانه شان حذف شده است به شرح زیر می‌توانند درخواست رسیدگی مجدد به منظور برقراری یارانه‌شان را انجام دهند:

به‌دلیل برخی از سو استفاده‌های افراد شیاد و کلاهبردار، حتماً حواستان به سرشماره پیامک دریافتی باشد. برای این امر این افراد نخست باید پیامکی دریافت کنند. در دریافت پیامک به این نکته توجه داشته باشند. پیامک حتماً با سربرگ یارانه ارسال خواهد شد (اطلاع رسانی از طریق شماره نادرست است) و بالای صفحه باید به انگلیسی کلمه یارانه (Yarane) نوشته شده باشد. همچنین تاریخی که باید برای حضور مراجعه کنید نیز در این پیامک مشخص شده است.

ابتدا به این افراد پیامک قطع یارانه زده می‌شود. افراد بعد از دریافت پیامک می‌توانند به پیشخوان خدمات الکترونیک دولت مراجعه کنند. تاریخ مراجعه هم در پیامک مشخص شده است. در ایران حدود 6000 دفتر پیشخوان وجود دارد و افراد می‌توانند به هر یک از این دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه یارانه‌ام را جدا کنم؟

نکات مهمی که در زمان حذف یارانه که باید انجام دهیم

در هنگام مراجعه نیز باید به این نکات توجه شود:

💰 اول: با همان شماره همراهی که به افراد پیامک زده شده باید مراجعه کنند و همان موبایل و پیامک را باید به پیشخوان دولت ارائه دهند.

💰 دوم: در هنگام مراجعه، کارت ملی معتبر، شناسنامه، گذرنامه و گواهینامه که جزو کارت‌های شناسایی معتبر است باید همراه باشد.

💰 سوم: در پیشخوان دولت یک فرم رضایتنامه به افراد داده می‌شود مبنی‌بر اینکه دولت اجازه دارد به کلیه اطلاعات مالی و بانکی آنها دسترسی پیدا کند. این رضایتنامه را به دقت مطالعه و به پیشخوان تحویل دهند. از طرف پیشخوان یک کد رهگیری به موبایلی که به نام سرپرست خانوار است، ارسال می‌شود. افراد باید کاملاً دقت کنند که تنها سرپرست خانوار یارانه‌بگیر باید به پیشخوان مراجعه کند و حتماً با شماره همراهی که به نام خود سرپرست ثبت نام یارانه انجام شده حضور یابند. بنابراین اگر با موبایل فرددیگری مراجعه کنند برای پیشخوان قابل قبول نیست.

💰 چهارم: بعد از دریافت کد پیگیری، افراد باید به سامانه اعتراض به قطع یارانه yaraneh.mcls.gov.ir مراجعه کنند که در آن سامانه کد رهگیری و کدملی را وارد کنند. در صورتی که نسبت به این مورد درخواست بررسی مجدد وجود داشته باشد، افراد می توانند درخواست خود را در متن اعتراض به یارانه حداقل در 200 کلمه در همان سامانه درج کنند و پس از بررسی، نتیجه آن به شماره تماس شان ارسال خواهد شد.

پیگیری نتیجه اعتراض به قطع یارانه

سامانه اعتراض به قطع یارانه 1400

سامانه رسیدگی به درخواست حمایت معیشتی و یارانه نقدی به آدرس: https://hemayat.mcls.gov.ir
جهت خانوارهایی است که یارانه آنان قطع شده یا حمایت معیشتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. متقاضیان می‌توانند با ورود به این سامانه، ابتدا کدملی سرپرست خانوار و سپس شماره حساب یارانه و نیز کدملی یکی از افراد خانواده را وارد کرده و اعتراض خود را ثبت نمایند. نتیجه رسیدگی به درخواست های ثبت شده از طریق پیامک به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. ضمنا شماره تلفن اعتراض به قطع یارانه 0216369 پاسخگوی سؤالات شهروندان است. نتیجه اعتراض به قطع یارانه هم از همین طریق به آن ها اعلام می‌شود به همین دلیل نیازی به مراجعه حضوری شهروندان به ادارات نیست.

اعتراض به قطع یارانه بنزین

همان‌طور که گفته شد برای اعتراض به عدم دریافت یارانه معیشتی (یارانه بنزین) باید با شماری گیری # 6369 * با شماره سرپرست خانوار، کد ملی سرپرست خانوار را وارد کرده و پس از ثبت اعتراض منتظر دریافت پیامکی حاوی کد رهگیری باشید.

پس از دریافت کد رهگیری با مراجعه به سامانه اعلام‌شده در پیامک یا دفاتر پیشخوان، اعتراض خود را نسبت به عدم دریافت بسته معیشتی اعلام‌شده و به دولت اجازه می‌دهید حساب‌های شما را بررسی کرده و در صورت احراز نیازمندی، بسته معیشتی دو ماه گذشته را یک‌جا به‌ حساب جاماندگان واریز خواهد شد.

در واقع طبق شرایطی که قبلاً در مقاله حذف یارانه‌ در چه صورتی انجام می‌شود؟ بیان شد، احتمال دارد که حذف یارانه معیشتی و حذف یارانه بنزین شما دلایلی داشته باشد که عمده ان به‌خاطر این است که شما در ردیف درآمدی سه دهک اول جامعه قرار گرفته‌اید.

اعتراض به قطع یارانه در سال 94 شروع شد و با توجه به تصمیماتی که دولت اخیراً در سال 99 گرفت، این اعتراضات بیشتر شد. به همین دلیل دولت برای بررسی دلایل معتراضان، سایت اعتراض به قطع یارانه معیشتی را تاسیس کرد. بامراجعه به این سامانه به‌راحتی می‌توانید به‌صورت غیرحضوری نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام کنند. جواب اعتراض این افراد به صورت پیامکی به شماره تلفن همراهی که در سامانه ثبت کرده‌اند، ارسال خواهد شد.

اعتراض به قطع یارانه سالمندان

همچنین افراد سالمندی که دسترسی به سیم‌کارت شخصی ندارند، یا از تلفن همراه و اینترنت سر در نمی‌آورند، می‌توانند برای ثبت درخواست خود شماره ملی و شماره‌حساب واریز یارانه نقدی خود را با مراجعه به کافی‌نت محل زندگی خود در سایت Hemayat.mcls.gov.ir وارد کنند.

مهلت اعتراض به قطع یارانه

مهلت اعتراض برای یارانه درنظر نگرفته شده است و افرادی که یارانه آن‌ها قطع شده است، این فرصت را دارند تا مراجعه به سایت اعتراض یارانه که پیش‌تر گفته شد، نسبت به شکایت خود اقدام کنند.

سایت اعتراض به قطع یارانه معیشتی

همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفته شد، سایت اعتراض به قطع یارانه به آدرس Hemayat.mcls.gov.ir است. برای درخواست شکایت خود نسبت به حذف یارانه معیشتی، بنزین و … می‌توانید به این ادرس مراجعه کنید.

مراحل استعلام یارانه با پیشخوان 24

استعلام اعتراض قطع یارانه با پیشخوان 24

پیشخوان ۲۴ یک سوپر اپلیکیشن و همراه هوشمند برای همه کارهای روزانه شماست. با این اپلیکیشن یک دفتر پیشخوان همراه خود داشته باشید و همیشه به‌روز باشید. پیشخوان 24 اپلیکیشن چند منظوره است که تمام خدمات و سرویس‌های شهروندی و نیازهای الکترونیکی را به صورت تجمیعی در اختیار شما قرار می‌دهد. این اپلیکیشن دستیار شما در انجام امور اداری و شهروندی است.

برای استعلام یارانه خود می‌توانید خیلی سریع و آسان اقدام به استعلام کنید. ابتدا اپلیکیشن پیشخوان 24 را از کافه بازار، گوگل پلی، مایکت یا به طور مستقیم دانلود کنید. بعد از نصب اپلیکیشن، مانند تصویر زیر یارانه نقدی را انتخاب کنید.

علت قطع یارانه

بعد از انتخاب گزینه یارانه نقدی، حالا نوبت به آن رسیده تا اطلاعات خود را وارد کنید. حتماً دقت کنید که اطلاعات را دقیق و درست وارد نمایید. بعد از وارد کردن اطلاعات خواسته شده مثل تصویر زیر، روی کادر سبز رنگ کلیک کنید.

سامانه اعتراض به قطع یارانه معیشتی

تبریک! به همین آسانی موفق به استعلام یارانه کمک معیشتی خود شدید.

بیشتر بخوانید: یارانه نوزاد را چگونه دریافت کنیم؟ 

جمع‌بندی اعتراض به قطع یارانه

همانطور که خواندید، در این مقاله درباره علل حذف یارانه، مراحل اعتراض به قطع یارانه، نحوه پیگیری و سامانه اعتراض به حذف یارانه را به طور مفصل توضیح دادیم. امیدواریم که به جواب سوال‌های خود درباره اینکه چرا یارانه شما از سوی دولت قطع شده است و برای پیگیری آن باید چه مراحلی را طی کنید، رسیده باشید. همچنین از شما دعوت می‌کنیم تا با مراجعه به بخش وبلاگ پیشخوان 24 و مطالعه سایر مقالات مرتبط، اطلاعات خود را پیرامون این موضوع افزایش بدهید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، از شما تشکر می‌کنیم.

ثبت دیدگاه
ثابت منصوری

چرا برای من کالا برگ اختصاص داده نشده است.

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام وقت بخیر
لطفا به سامانه حمایت مراجعه کرده و بعد از ثبت‌نام وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید اطلاعات مربوط به حساب یارانه‌تان را مشاهده کرده و درصورت نیاز اعتراضتان را ثبت کنید.
پاینده و مانا باشید.