با توجه به تغییرات درآمدی افراد، دستورالعمل‌های جدیدی برای یارانه معیشتی ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده که در نهایت منجر به قطع یا کاهش یارانه برخی از خانوارها شده است. درصورتی‌که قصد اعتراض به قطع شدن واریز یارانه را دارید و نمی‌دانید از چه راهی باید این کار را بکنید، این مطلب را با دقت مطالعه کنید….

چند سالی است که دولت برای بهبود معیشت افراد طبقه‌های متوسط و ضعیف جامعه، مبلغ ماهانه‌ای را به‌عنوان یارانه به حساب‌شان واریز می‌کند. تغییرات ایجادشده در برنامه‌های مالی و درآمد افراد در سال ۱۴۰۳ باعث شده است این مبلغ برای برخی کمتر از دوره‌های قبل واریز و برای برخی هم کاملا قطع شود. بسیاری از کسانی که با این مشکل روبه‌رو شده‌اند به‌دنبال راه‌حلی برای آن یا ثبت اعتراض هستند؛ اما نمی‌دانند چطور باید این کار را انجام دهند. اگر شما هم می‌خواهید درباره نحوه اعتراض به قطع یارانه و روش‌های پیگیری آن اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

دلایل قطع یارانه کمک معیشتی 1403

اصلی‌ترین دلیل قطع یا کاهش مبلغ یارانه، تغییر دهک‌بندی خانوار است که با استعلام و مشاهده واریز یارانه مشخص می‌شود. زمانی‌که درآمد خانواده نسبت به معیارهای دهک‌بندی افزایش پیدا کند، دولت با بررسی گردش حساب سرپرست خانوار اقدام به تغییر دهک‌بندی یا قطع یارانه خانوار می‌کند. این مسئله دلایل دیگری هم دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

چه زمانی می‌توان به قطع یارانه کمک معیشتی اعتراض کرد؟

اعتراض به قطع یارانه معیشتی هیچ محدودیتی نداشته و برای عموم افراد آزاد است؛ اما احتمال پذیرش اعتراض کسانی که تا چند وقت اخیر مشمول دریافت یارانه می‌شدند ولی در حال حاضر یارانه‌ای نمی‌گیرند، بیشتر است. حالت‌های کلی اعتراض به یارانه به ترتیب زیر است:

در مواردی که گفته شد، نیاز به اعتراض به دهک‌بندی یارانه معیشتی دارید. این اعتراض روش‌های مختلفی دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید؛ اما پیش از آن باید روش‌های استعلام دهک خود را بشناسید تا بدانید نیاز به اقدامی دارید یا خیر.

روش‌های استعلام دهک معیشتی

برای اطلاع از دهک‌بندی جدید باید از روش‌های استعلام آن کمک بگیرید. اطلاع از دهک معیشتی به شما کمک می‌کند که علت تغییر مبلغ یارانه یا کم‌شدن آن را متوجه شوید تا درصورت لزوم از روش‌های درستی اقدام به اعتراض کنید. انواع روش‌های استعلام دهک معیشتی را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: استعلام کالابرگ الکترونیکی

استعلام دهک بندی یارانه ۱۴۰۳ با پیشخوان ۲۴

برای این‌که مطمئن شوید علت قطع یارانه معیشتی شما تغییر دهک‌بندی بوده یا نه، می‌توانید از سرویس دهک‌بندی معیشتی پیشخوان ۲۴ استفاده کنید. این سامانه از خدمات متنوعی تشکیل شده است که با کمک آنها نیازی به مراجعه حضوری یا پرداخت هزینه‌های اضافی ندارید. مراحل استعلام دهک معیشتی با پیشخوان ۲۴ به ترتیب زیر است:

  1. انتخاب گزینه دهک معیشتی از بخش خدمات اجتماعی
  2. وارد کردن شماره موبایل به‌نام سرپرست خانوار
  3. استعلام دهک یارانه

استعلام دهک بندی یارانه با پیشخوان ۲۴

سامانه تلفنی استعلام دهک یارانه

استعلام دهک معیشتی از طریق تلفن هم امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید که ممکن است این سامانه تلفن گویا برخی مواقع دچار اختلال شود. مراحل استعلام دهک معیشتی یارانه ۱۴۰۳ با تلفن، عبارتند از:

  1. تماس با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹
  2. وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار
  3. وارد کردن شماره موبایل به‌نام سرپرست خانوار
  4. اعلام دهک

روش‌های اعتراض به قطع یارانه کمک معیشتی در سال 1403

وقتی‌که از علت قطع‌ یارانه مطمئن شدید و نسبت به دهک‌بندی جدید اعتراض داشتید، باید این اعتراض به قطع یارانه را از طریق روش‌های قانونی ثبت و پیگیری کنید. اعتراض به قطع شدن یارانه راه‌های مختلفی دارد که هم شامل روش‌های حضوری و هم غیرحضوری می‌شود. برای اطلاع از جزئیات هر یک از این رو‌ش‌ها در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

ثبت درخواست در سامانه اعتراض به قطع یارانه

دولت در چند وقت اخیر برای رسیدگی به درخواست‌های اعتراض به یارانه معیشتی، سامانه‌ای با عنوان سامانه حمایت (hemayat.mcls.gov.ir) راه‌اندازی کرده است که با مراجعه به آن می‌توانید به‌صورت آنلاین اعتراض به کم واریز شدن یارانه یا اعتراض به عدم دریافت یارانه را ثبت کنید. برای پیگیری اعتراض یارانه معیشتی در سامانه حمایت باید مراحل زیر را دنبال کنید:

سامانه اعتراض به قطع یارانه

  1. ورود به سامانه و ثبت‌نام
  2. ورود به پروفایل کاربری سرپرست خانوار
  3. بررسی اطلاعات نمایش داد‌ه‌شده
  4. انتخاب گزینه “درخواست بررسی”
  5. مطالعه توافق‌نامه
  6. ‌انتخاب “متن توافقنامه را خوانده‌ام و قبول دارم”
  7. بررسی اطلاعات (درصورت مغایرت هر یک از موارد ثبت‌شده باید با مدارک لازم به مراکز پلیس +10 مراجعه کنید.)
  8. بررسی اطلاعات بانکی و مالی
  9. مطالعه تعهد‌نامه و تایید
  10. مشاهده پیام ثبت درخواست و تایید

اعتراض به عدم واریز یارانه از طریق سامانه تلفنی

سامانه تلفنی اعتراض به قطع یارانه نقدی که اخیرا راه‌اندازی شده و می‌توانید از طریق تماس با شماره‌های زیر اعتراض به یارانه خود را ثبت کرده و پیگیری کنید:

اعتراض به عدم واریز یارانه از طریق سامانه تلفنی

اعتراض یارانه با کد ملی به‌صورت حضوری

برای افرادی که دسترسی به اینترنت ندارند و پاسخی از تلفن اعتراض به قطع یارانه دریافت نکرده‌اند، پیگیری اعتراض یارانه معیشتی از دفاتر پیشخوان دولت راه‌حل مناسبی است. درصورتی که می‌خواهید روش حضوری پیگیری یارانه قطع شده با کد ملی را امتحان کنید، باید به همراه مدارک شناسایی خود به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و درخواستتان را با تکمیل فرم اعتراض،‌ ثبت کنید.

توجه داشته باشید که برای پیگیری علت قطع یارانه معیشتی از طریق دفاتر پیشخوان، باید به دولت وکالت دهید تا منابع مالی و حساب‌های شما را بررسی کند تا درصورت تایید اعتراض دهک‌بندی شما تغییر کند. مدارک لازم برای شکایت یارانه و ثبت آن به‌صورت حضوری عبارتند از:

اعتراض یارانه با کد ملی به‌صورت حضوری

پیگیری اعتراض یارانه معیشتی

برای این‌که بدانید اعتراض شما تایید یا رد شده است باید از همان روشی که برای اعتراض اقدام کرده‌اید پیگیری کنید؛ یعنی درصورت اعتراض به معیشتی از طریق سامانه حمایت باید به پروفایل کاربری خود مراجعه کرده و برای پیگیری علت قطع یارانه معیشتی، درخواست‌های خود را بررسی کنید؛ همچنین برای دسترسی به شماره تلفن پیگیری یارانه معیشتی هم می‌توانید از شماره‌‌های معرفی‌شده کمک بگیرید. اگر هم برای طی کردن مراحل جدا کردن یارانه، اعتراض‌تان را به‌صورت حضوری ثبت کرده باشید، نتیجه اعتراض به قطع یارانه برای شما پیامک خواهد شد.

بیشتر بخوانید: یارانه نوزاد را چگونه دریافت کنیم؟

ثبت اعتراض به یارانه کمک معیشتی 1403 برای جاماندگان

با توجه به بازبینی دهک‌ها و ایجاد تغییرات مختلف در دهک‌بندی‌های یارانه‌ای، جاماندگان هم می‌توانند اعتراض خود به قطع شدن یارانه را ثبت کنند. نحوه اعتراض به یارانه برای این افراد هم طبق موارد معرفی‌شده بوده و تفاوتی ندارد؛ همچنین برای دریافت جواب اعتراض به یارانه معیشتی هم می‌توانید از طریق سایت اعتراض به قطع یارانه، سامانه تلفنی یا دریافت پیامک اقدام کنید.

نتیجه‌گیری

قطع شدن یارانه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این مقاله به تمامی آن‌ها اشاره کردیم. در این مطلب علاوه بر آموزش نحوه اعتراض به قطع یارانه، معرفی سامانه اعتراض به قطع یارانه، تلفن اعتراض به قطع یارانه، مدارک لازم برای ثبت درخواست و روش‌های پیگیری یارانه قطع شده انجام شد. درصورت مطالعه این مطلب می‌توانید به جواب تمام سوالات مربوط به علت قطع یارانه و اعتراض به آن دست پیدا کنید.

سوالات متداول

چرا یارانه من قطع شده است؟

قطعی یارانه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما معمولا به‌علت درج شماره شبای اشتباه یا تغییر دهک‌بندی خانوار، یارانه معیشتی افراد قطع شده و به حسابشان واریز نمی‌شود.

برای اعتراض به یارانه کجا باید بریم؟

درصورتی که قصد دارید اعتراض به عدم دریافت یارانه را به‌صورت حضوری ثبت کنید، باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و فرم اعتراض به یارانه معیشتی را پر کنید تا مراحل آن پیگیری شود.

شماره تلفن اعتراض به یارانه چند است؟

شماره تلفن پیگیری یارانه معیشتی و اعتراض به آن 0216369 است. درصورتی که موفق به برقراری ارتباط نشدید می‌توانید با سامانه تلفن گویای 09200006369 تماس بگیرید.

آدرس سایت جدید اعتراض به قطع یارانه چیست؟

سامانه اعتراض به قطع یارانه یا حمایت، حدود یک سال است که راه‌اندازی شده و آدرس این سامانه هم hemayat.mcls.gov.ir است.

آیا پیگیری یارانه قطع شده با کد ملی انجام می‌شود؟

بله؛ کدملی و شماره تماس ثبت‌نام‌شده سرپرست خانوار از جمله اطلاعاتی هستند که برای اعتراض به حذف یارانه و دریافت نتیجه اعتراض به قطع یارانه به آنها نیاز دارید.

آیا شماره پیامک اعتراض به یارانه معیشتی برای اعتراض وجود دارد؟

خیر؛ چیزی به‌عنوان شماره پیامک اعتراض به یارانه معیشتی و ارسال اعتراض به‌صورت پیامک به‌طور قانونی وجود ندارد. کدهای دستوری معرفی‌شده در سامانه‌های دیگر به‌منظور استعلام دهک و وضعیت یارانه معیشتی در نظر گرفته‌ شده‌اند.

ثبت دیدگاه
داوود دلدار

باسلام.بنده فرهنگی هستم ونزدیک به دوسال است نه منزل مسکونی دارم وماشین هم به نام خود ندارم.ولی یارانه دریافت نکرده ودهک دهم هستم.علت چیست؟

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و وقت بخیر جناب دلدار گرامی
برای پیگیری این موضوع لطفا به سامانه حمایت مراجعه کرده یا از طریق تماس با شماره تلفن‌های 0216369 یا 09200006369 اعنراض خود را ثبت و پیگیری کنید.
تندرست باشید

مسلم میزای

چرا یارانه قطع شده

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود و وقت بخیر
برای پیگیری این موضوع لطفا به سامانه حمایت مراجعه کرده یا از طریق تماس با شماره تلفن‌های 0216369 یا 09200006369 اعنراض خود را ثبت و پیگیری کنید.
تندرست باشید

لطیف نویدی خزاعی

سلام ۸ سال برای من یارانه واریز نمیشه برای چی واریز نمیشه

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود و وقت بخیر
برای پیگیری این موضوع می‌توانید با شماره‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید به سامانه اینترنتی حمایت مراجعه کنید.
مانا و سبز باشید

علی رضایی

به دلیل قطع یارانه و مشکلات معشیتی تقاضا دارم رسیدگی شود باتشکر

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و احترام جناب رضایی
برای پیگیری این موضوع می‌توانید با شماره‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید به سامانه اینترنتی حمایت مراجعه کنید.
برقرار و سلامت باشید

ابراهیم پوربابایان

اعتراض به قطع شدن یارانه

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود بر شما جناب پوربابایان
برای بررسی و پیگیری این مسئله، لطفا با شماره‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید به سامانه اینترنتی حمایت نیز مراجعه فرمایید.
برقرار باشید

سمیه علی نژاد

اعتراض به قطع شدن رایانه

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و وقت بخیر سرکار خانم علی‌نژاد
برای بررسی و پیگیری این مسئله، لطفا با شماره‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید به سامانه اینترنتی حمایت نیز مراجعه فرمایید.
شاد و پیروز باشید

اکبر

در خصوص عدم دریافت یارانه وبززسی مجددحالا من یه باز نشسته هستم از سال 1401 یارانه ام قطع کردند

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود و احترام خدمت شما
برای پیگیری این موضوع لطفا با شماره‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید به سامانه اینترنتی حمایت نیز مراجعه فرمایید.
تندرست و پیروز باشید

اکبر

در خصوص عدم دریافت یارانه وبززسی مجدد

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و درود
برای پیگیری این موضوع می‌توانید با شماره‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید به سامانه اینترنتی حمایت مراجعه کنید.
تندرست باشید

هانیه

من یارانه ام و از مادرم جدا کردم گفتن برو ماه بعد برات واریز میشه اما نشده پیش خوان دولت و بانکم رفتم

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود و احترام خدمت شما
برای پیگیری این موضوع می‌توانید با شماره‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید به سامانه اینترنتی حمایت مراجعه کنید.
موفق و سبز باشید

ابراهیم برزین

دهک چندم هستم .چرا یارانه شامل من نمی شود

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام بر شما جناب برزین عزیز
برای استعلام دهک معیشتی لطفا به صفحه «مشاهده دهک معیشتی خانوار» مراجعه کنید.
موفق و تندرست باشید

ابراهیم برزین

دهک چندم هستم

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام بر شما جناب برزین گرامی
برای استعلام دهک خود لطفا به صفحه «استعلام دهک معیشتی» مراجعه کنید.
موفق و برقرار باشید

سیداکبرسیدسیاهی

سیاهی هستم الان نزدیک۸ ماهه ازدواج کردیم یارانه خودمو همسرم رو از خانوادها جدا کردیم به ما گفتن ۳ ماه دیگه برقرار میشه تا الان هیچ یارانه ای دریافت نکردیم خواهشا پیگیر وصل یارانه باشید

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و درود
برای پیگیری این موضوع می‌توانید با شماره‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید به سامانه اینترنتی حمایت مراجعه کنید.
شاد و سلامت باشید

ناصرنظری

یارانه معیشتی رو قطع کردن خانه و ماشین داشتنم فروختم الان بیکارم درآمدی ندارم و به جای دهک اول تا سه دهک نهمم چرا دو تا فرزند دارم درآمدی ندارم

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و احترام
برای پیگیری این موضوع می‌توانید با شماره‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید به سامانه اینترنتی حمایت مراجعه کنید.
مانا باشید

مسلم میرزای

یارانه ام را قطع کردن. چکار کنم وصل بشه

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و وقت بخیر
برای بررسی و پیگیری این مسئله لطفا با شماره‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید به سامانه اینترنتی حمایت نیز مراجعه فرمایید.
برقرار و تندرست باشید

علیرضا طالبی نیکی کند

سلام . خسته نباشید میشه بفرمایید چرا یارانه منو قطع کردن

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود و احترام خدمت شما
لطفا برای بررسی و پیگیری این مسئله، با شماره‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید یا به سامانه اینترنتی حمایت نیز مراجعه نمایید.
شاد و سبز باشید

جلال عادلی

یارانه ما را قطع کرده اند

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و احترام جناب عادلی
لطفا با شماره تلفن‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید و اعتراض خود را ثبت کنید تا پیگیری‌های لازم انجام شود؛ همچنین می‌توانید به سامانه اینترنتی حمایت مراجعه فرمایید.
موفق و شاد باشید

سمیه

یارانه قطع شده

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام بر شما همراه گرامی
لطفا با شماره تلفن‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید و اعتراض خود را ثبت کنید تا پیگیری‌های لازم انجام شود؛ همچنین می‌توانید به سامانه اینترنتی حمایت مراجعه فرمایید.
شاد و سبز باشید

آرش مرادی

سلام یارانه ماه ۴۰۰ بود یارانه فرزند را وسط شود شودیم ۳۰۰ تومن

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام جناب مرادی
لطفا با شماره تلفن‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید و اعتراض خود را ثبت کنید تا پیگیری‌های لازم انجام شود؛ همچنین می‌توانید به سامانه اینترنتی حمایت مراجعه فرمایید.
موفق باشید

عباسعلی پیری

قطع یارانه فروردین

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و درود بر شما
لطفا با شماره تلفن‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید و اعتراض خود را ثبت کنید تا پیگیری‌های لازم انجام شود؛ همچنین می‌توانید برای پیگیری این مسئله به سامانه اینترنتی حمایت مراجعه فرمایید.
تندرست باشید

مصطفی ولیپوری

یارانه مرا قطع کردن

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود و احترام
برای اعتراض به این موضوع می‌توانید با شماره‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید به سامانه اینترنتی حمایت نیز مراجعه فرمایید.
پیروز باشید

ثابت منصوری

چرا برای من کالا برگ اختصاص داده نشده است.

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام وقت بخیر
لطفا به سامانه حمایت مراجعه کرده و بعد از ثبت‌نام وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید اطلاعات مربوط به حساب یارانه‌تان را مشاهده کرده و درصورت نیاز اعتراضتان را ثبت کنید.
پاینده و مانا باشید.