سهام عدالت مبلغی است که از طرف دولت برای اکثریت افراد جامعه در نظر گرفته شده است تا کمکی به معیشت آنها باشد. مشمولان می‌توانند از طریق روش‌های مختلف به اطلاعات سهام عدالتشان دسترسی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم شما را با سهام عدالت، قوانین، زمان و نحوه استعلام سود آن آشنا کنیم…

یکی از طرح‌های اجرایی‌شده دولت برای افزایش رفاه مردم،‌ طرح جدید سهام عدالت است. هر ساله بخش بزرگی از جامعه سود سهام عدالت خود را در زمان مشخصی دریافت می‌کنند. با همه این صحبت‌ها اما خیلی از افراد اصلا نمی‌دانند که سهام عدالت چیست؟ سود سهام عدالت چیست؟ از کجا می‌آید و چطور محاسبه می‌شود؟ پیشنهاد می‌کنیم برای پاسخ به این سوالات و پرسش‌های دیگری مثل نحوه ثبت نام سهام عدالت، شرایط واریز سود جاماندگان، زمان واریز سود سهام عدالت، مبلغ سود و آشنایی با جزئیات بیشتر این سهام، تا انتهای مطلب را با‌دقت مطالعه کنید.

طرح سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت در حقیقت نوعی یارانه اجتماعی است که در زمان دولت نهم به ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد تصویب شد تا در اختیار مردم قرار گیرد. بنا بر طرح این سهام، قرار بر آن شد که بخشی از سهام تعدادی از شرکت و سازمان‌های دولتی، در اختیار قشر ضعیف تا متوسط جامعه قرار بگیرد تا آنها بتوانند از فعالیت این شرکت‌ها سود ببرند.

این سهام، یک سبد سرمایه‌گذاری است که سهام تقریبا 60 شرکت در آن وجود دارد. هنگام واریز سهام عدالت برای مشمولان، سود و زیان این شرکت‌ها به طور کاملا مساوی بین سهام‌داران توزیع می‌شود. اگر درمورد سهام عدالت، به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد میکنیم مقاله سهام عدالت چیست را مطالعه کنید.

چرا طرح سهام عدالت اجرایی شد؟

هدف از پیاده‌سازی این طرح، گسترش سهم تعاون و مشارکت بیشتر مردم عادی در درآمدهای دولتی است؛ اما، اهداف اجرای طرح سهام عدالت به اینجا ختم نمی‌شود. از دیگر اهداف تعیین شده برای اجرای طرح سهام عدالت به شرح زیر است:

سود سهام عدالت برای چه کسانی واریز می‌شود؟

در ابتدای تصویب این طرح، قرار بود که سهام شرکت‌های دولتی برای اقشار کم‌درآمد جامعه به‌ویژه افراد تحت پوشش کمیته‌ امداد امام خمینی، جانبازان و رزمندگان بیکار و افراد تحت پوشش بهزیستی در نظر گرفته شود. طبق تغییرات ایجاد‌شده در طرح جدید سهام عدالت، علاوه‌بر افراد مذکور، افراد ضعیف تا متوسط جامعه نیز در کنار آنها می‌توانند سود سهام عدالتشان را دریافت کنند.

سود سهام عدالت در چه زمانی واریز می‌شود؟

تاریخ واریز سهام عدالت 1402 تا آخر آذر ماه است و مشمولین می‌توانند سود این سهام را تا زمان مشخص‌شده دریافت کنند. این تاریخ با در نظر گرفتن اختلاف واریز شرکت‌ها اعلام شده است؛ چرا که پرداخت سود این شرکت‌ها به صورت چند مرحله‌ای بوده و یک‌جا انجام نمی‌شود.

سود سهام عدالت 1402 چقدر است؟

سود سهام عدالت 1402 چقدر است؟

طبق اعلام رئیس فراکسیون سهام عدالت‌،‌ مبلغ سهام عدالت 1402 برای افراد تحت پوشش بین 1 تا 2 میلیون تومان و برای افراد دیگر بین 400 تا 600 هزار تومان تعیین شده است.

با در نظر گرفتن این مسئله که بسیاری از افراد می‌دانند سود سهام عدالت چیست و تا حدودی با آن آشنایی دارند، می‌توان گفت که مبلغ سود سهام عدالت امسال نیز مانند دوره‌های قبل با توجه به دهک‌بندی تعیین‌شده واریز می‌شود.

در‌واقع سهامی که به افراد تحت پوشش نهادهای دولتی (مثل کمیته امداد و بهزیستی) تعلق گرفته است، دو برابر افراد دیگر است و در نتیجه سود واریزی برای آن‌ها هم باید دو برابر باشد.

نحوه واریز سود سهام عدالت 1402

سهام عدالت از یک سبد سرمایه‌گذاری تشکیل شده است که در آن سهام 60 شرکت بورسی و فرابورسی وجود دارد. سهام عدالت هر شخص متعلق به خود اوست و از طریق شماره شبای شخصی که در سیستم ثبت شده است به حساب او واریز می‌شود؛ همچنین لازم است بدانید که سود سهام عدالت جزئیات سهام عدالت امسال هم مانند سال قبل بوده و به صورت دو‌مرحله‌ای در تاریخ تعیین‌شده به حساب ثبت‌نام‌شدگان واریز می‌شود.

نحوه استعلام واریز سود سهام عدالت

برای مشاهده سود سهام عدالت می‌توانید از روش‌های مختلفی اقدام کنید. با گذشت زمان و ارائه سامانه‌ها و پلتفرم‌های مختلف،‌ استعلام واریز سود سهام عدالت و مراحل انجام آن، راحت‌تر و سریع‌تر شده‌است. در ادامه شما را با انواع روش‌های مشاهده سود سهام عدالت آشنا می‌کنیم.

استعلام سود سهام عدالت با پیشخوان 24

یکی از روش‌های ساده، سریع و بی‌دردسر برای استعلام و مشاهده سهام عدالت، استفاده از سرویس پیشخوان 24 است. دسترسی به‌ این سرویس هم از طریق وبسایت و هم اپلیکیشن اندرویدی و IOS امکان‌پذیر است. مراحل استعلام آخرین واریزی سود سهام عدالت 1402 از پیشخوان 24 به ترتیب زیر است:

  1. بعد از ثبت‌نام در پیشخوان 24، وارد سرویس ارزش سهام عدالت شوید.
  2. کد ملی خود را در قسمت مشخص‌شده وارد کنید.
  3. کد ارسال‌شده به شماره تلفن خود را در صفحه باز‌شده وارد کرده و دکمه تایید را بزنید تا بتوانید از آخرین واریزی سود سهام عدالت 1402 خود مطلع شوید.

استعلام سود سهام عدالت با پیشخوان 24

استعلام از سایت سهام عدالت

یکی از اولین راه‌هایی که برای اطلاع از واریز سود سهام عدالت می‌توانید انتخاب کنید، مراجعه به سامانه سهام عدالت است. برای این که بتوانید عملیات پیگیری سهام عدالت با کد ملی خود را انجام دهید و از جزئیات سهام عدالت مطلع شوید، باید مطابق مراحل زیر عمل کنید:

  1. وارد آدرس اینترنتی سامانه سهام عدالت شوید و پس از ورود به پایگاه اطلاع‌رسانی سهام عدالت، بر روی لینک مشخص‌شده کلیک کنید.
  2. پس از مطالعه‌ کامل قوانین سایت در صفحه بازشده، روی گزینه “می‌پذیرم” کلیک کنید تا گزینه‌ ادامه نیز برای شما فعال شود.
  3. در این مرحله، مطابق شکل، کد ملی خود را در کادر وارد کنید.
  4. پس از وارد کردن کد ملی، کد امنیتی ارائه‌شده را در کادر وارد کنید.
  5. برای استعلام سهام عدالت خود، سه نام را برای شما نمایش می‌دهد که شما باید نام و نام خانوادگی خود را از بین آنها انتخاب کنید.
  6. نام پدر خود را از بین سه نام نمایش داده‌شده انتخاب کنید.
  7. سال تولد صحیح خود را از بین گزینه‌ها انتخاب کنید و ادامه را بزنید.
  8. در این مرحله باید شماره شناسنامه‌ خود را انتخاب کنید.
  9. در انتها اطلاعات هویتی شما به طور کامل به نمایش درمی‌آید و شما در این مرحله باید اطلاعات نمایش داده‌شده را تایید کنید. اگر هم مشکلی در اطلاعاتتان وجود دارد می‌توانید آن را اصلاح کنید.
  10. شما در برگه‌ استعلام سود سهام عدالت خود 7 ردیف مشاهده می‌کنید که این 7 ردیف شامل عناوین: ارزش سهام تخصیصی اولیه با توجه به بعد خانوار، مجموع مبالغ دریافت‌شده توسط دولت از محل سود سهام، سود پرداخت‌شده نقدی، ارزش اقساط تسویه‌شده، بهره‌مندی از تخفیف دو دهک اول، باقی‌مانده ارزش اولیه سهام تخصیصی، دارایی مشمول (ارزش اسمی سهام متعلق به مشمول) است.

استعلام از سایت سهام عدالت

پرداخت سود سهام عدالت فوت شدگان

پرداخت سود سهام عدالت فوت شدگان پس از فوت آن‌ها ادامه می‌یابد و وارثان هم پس از معرفی می‌توانند از این سود بهره ببرند؛ البته دانستن این نکته نیز ضروری است که تا زمانی که همه‌ وارثان حقوقی و قانونی، نسبت به تهیه‌ مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه اقدام نکنند به درخواست آنها برای تقسیم سود و دسترسی به مبلغ سهام عدالت فوت شدگان، رسیدگی نخواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت فوت‌شدگان

برای دریافت سود متوفی و پیگیری سهام عدالت او، هم می‌توانید به صورت حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و هم از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir، اقدام کنید. لازم به ذکر است که 6 هزار شعبه کارگزاری بورسی و شعب بانک‌های ملت، پارسیان، ملی و تجارت به این سامانه آنلاین متصل هستند و امکان استعلام سود سهام عدالت با کد ملی را برای سهامدارن فراهم کرده‌اند.

وارثان می‌توانند با تکمیل مراحل تقسیم قهری و گرفتن تاییدیه پرونده بعد از حداکثر یک روز کاری به سود تقسیم‌شده سهام و متوفی دسترسی داشته باشند. مدارک لازم برای دریافت استعلام واریزی سهام عدالت متوفی عبارتند از:

ثبت نام سهام عدالت چگونه است؟

متاسفانه در حال حاضر ثبت‌نام سهام عدالت انجام نمی‌گیرد؛ بنابراین جاماندگان ثبت‌نام سهام عدالت باید تا اعلام مجدد تاریخ نام‌نویسی منتظر بمانند. در حال حاضر تاریخ مشخصی از طرف دولت برای این موضوع در نظر گرفته نشده است؛ لذا به محض اعلام، پیشخوان24 در صفحه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام می‌دهد.

اصطلاحات قانونی سهام عدالت

ممکن است هنگام استعلام و ثبت نام سهام عدالت با اصطلاحاتی روبرو شوید که تابه‌حال به گوشتان نخورده یا متوجه مفهوم آنها نمی‌شوید. اطلاع از معنی این اصطلاحات به شما کمک می‌کند که مطالب نوشته‌شده در برگه استعلام سهام عدالت را به خوبی درک کنید و از تغییرات درج‌شده در آن مطلع شوید. در ادامه جدولی برایتان آماده کرده‌ایم که اصطلاحات مربوط به پیگیری سهام عدالت و معانی آنها در آن ذکر شده است.

ارزش سهام تخصیصی ارزش سهام اختصاص‌یافته با در نظر گرفتن تعداد اعضای خانواده است.
مجموع مبالغ دریافت‌شده توسط دولت مجموع مبالغ و سودهای ایجادشده که سهام شما تا تاریخ معین برایتان ایجاد کرده است.
سود پرداخت‌شده نقدی مجموع مبالغی که به عنوان سود سهام تا دوره‌های پیشین به شما پرداخت شده است.
ارزش اقساط تسویه‌شده مبلغ خالص سودی است که به عنوان اقساط شما محاسبه‌ شده و بابت اقساط سهام پرداخت شده است؛ یعنی اگر از مجموع مبالغ دریافت‌شده توسط دولت، سود پرداخت‌شده نقدی که به شما تعلق گرفته است را کم کنیم؛ مقدار ارزش اقساط تسویه به دست می‌آید.
بهره‌مندی از تخفیف دو دهک اول مبلغی است که شما از تخفیف دو دهک اول برخوردار شده‌اید و به همان مقدار از پرداخت اقساط معاف هستید.
باقیمانده ارزش اولیه سهام تخصیصی این عنوان شامل مبلغی از ارزش اولیه سهام شماست که قسط آن از محل سود دریافتی، پرداخت‌ نشده است و شما می‌توانید آن را پرداخت کنید تا به مقدار دارایی شما افزوده شود.
دارایی مشمول این عنوان شامل مبلغی از سهام شماست که اقساط آن تاکنون پرداخت‌ شده است و اکنون متعلق به شماست.

جمع‌بندی

سهام عدالت مبلغی است که از طرف دولت تعیین شده‌ است تا افراد تحت پوشش و کسانی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند بتوانند سهمی از سود برخی شرکت‌های بزرگ دولتی دریافت کنند. این سهام هر ساله در تاریخ اعلام‌شده به حساب مشمولین واریز می‌شود و امکان پیگیری عدم واریز سود سهام عدالت با کد ملی برای افراد نیز از طریق سایت سهام عدالت وجود دارد.

فعلا تاریخ مشخصی برای درخواست سهام عدالت جاماندگان 1402 اعلام نشده است اما وارثین افراد فوت‌شده‌ای که مشمول طرح سهام عدالت هستند می‌توانند به روش‌های حضوری و غیرحضوری عنوان‌شده در این مقاله اقدام به تقسم سود سهام عدالت متوفی کنند.

سوالات متداول

چه کسانی سهام عدالت یک میلیونی دارند؟

مبلغ درنظرگرفته‌شده برای واریز سهام عدالت ایثارگران،‌ افراد تحت پوشش کمیته امداد و مستضعفین طبق اعلام سازمان سهام عدالت چیزی حدود 1 تا 2 میلیون تومان است.

سهام عدالت فوت شدگان کمیته امداد کی واریز می‌شود؟

در صورت تایید مدارک و انجام امور مربوط به حصر وراثت بازماندگان‌ حداکثر تا 24 ساعت بعد سود سهام عدالت متوفی به حساب آنها واریز می‌شود. همچنین زمان واریز سهام عدالت کمیته امداد نیز حداکثر تا آخر آذر ماه امسال خواهد بود.

آیا سایت سهام عدالت فوت شدگان باز شده است؟

در حال حاضر رسیدگی به امور مربوط به استعلام و دریافت مبلغ سهام عدالت فوت‌شدگان از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir انجام می‌شود.

استعلام واریز سود سهام عدالت از چه طریقی انجام می‌شود؟

‌شما می‌توانید استعلام واریزی سهام عدالت خود را از طریق سرویس سهام عدالت پیشخوان پیگیری کنید. علاوه بر مشاهده وضعیت دارایی سهام با کد ملی از طریق این خدمت می‌توانید از جزئیات سهام عدالت خود نیز مطلع شوید.

چگونه می‌توان درخواست سهام عدالت کرد؟

درحال حاضر امکان ثبت‌نام سهام عدالت وجود ندارد اما در صورت اعلام باید از طریق سامانه الکترونیکی سهام عدالت ثبت شماره شبا را انجام داده و مراحل ثبت نام آن را تکمیل کنید.

سود سهام عدالت فوت‌شدگان کی واریز می‌شود؟

وارثان فوت‌شدگانی که دارای سهام عدالت هستند می‌توانند پس از تکمیل مدارک،‌ تا آخر آذرماه سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند.

برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم؟

برای فروش سهام عدالت، روشهای مختلفی وجود دارد. برای اینکه بدانید برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنید، روی لینک مربوطه کلیک کنید تا اطلاعات کاملی به دست آورید.

ثبت دیدگاه