انتقال سهام عدالت فوت شدگان و تقسیم سود آن در بین وراث، خدمتی است که اخیرا دولت آن را ارائه کرده است. وارثین برای دریافت سهام عدالت متوفی نیاز به ثبت درخواست و تشکیل پرونده در مراکز اعلام‌شده دارند. انجام مراحل انتقال سهام عدالت فوت‌شدگان نیازمند داشتن شرایط و مدارک خاص و مراحل مشخص مانند استعلام سهام فوت شدگان است که در این مقاله با آنها آشنا می‌شوید….

برای پاسخ به سوال سهام عدالت چیست، باید گفت که سهام عدالت یک مبلغ قانونی و دولتی است که هرساله در تاریخ مشخصی به حساب ثبت‌نام‌شدگان واریز می‌شود. کسانی‌که در قید حیات هستند، این مبلغ را برداشت یا پس‌انداز می‌کنند و برحسب نیازشان از آن استفاده می‌کنند؛ اما، تکلیف سهام عدالت فوت شدگان چه می‌شود؟ چگونه بفهمیم فرد فوت شده سهام عدالت دارد یا نه؟ چگونه استعلام سهام فوت شدگان را بگیریم؟

به‌تازگی دولت اعلام کرده‌ است که وارث یا وارثین فوت‌شدگانی که دارای سهام عدالت هستند‌، می‌توانند سود این سهام را به حساب خودشان منتقل کنند. اگر می‌خواهید از این فرصت استفاده کنید، باید راهنمای استعلام سهام فوت شدگان و مراحل انتقال آن به وراث را بخوانید تا از جزئیات سهام عدالت فوت شدگان و استعلام سهام متوفی با کد ملی و شماره موبایل، مطلع شوید. در نتیجه، تا انتهای این مطلب از پیشخوان۲۴ همراه ما بمانید.

سهام عدالت متوفیان چیست؟

سهام عدالت متوفیان، سهام باقی‌مانده از فوت‌شدگانی است که پیش از فوت، مشمول دریافت سهام عدالت بوده‌اند. اگر می‌خواهید معنای سهام عدالت را نیز بدانید، باید گفت که سهام عدالت نوعی یارانه به‌دست‌آمده از سهام برخی شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی است که در اختیار قشر ضعیف تا متوسط جامعه قرار می‌گیرد.

روش‌های استعلام سهام عدالت متوفیان

قبل از این‌که برای دریافت سهام عدالت فوت شدگان اقدام کنید،‌ اول باید از داشتن سهام و مبلغ آن مطمئن شوید. ممکن است مبلغ سهام عدالت فوت شدگان، ارزش دوندگی و پیگیری‌های قانونی و دولتی را نداشته باشد. روش‌های مختلفی برای این‌ کار معرفی شده است که از مطمئن‌ترین آن‌ها می‌توان به سامانه سهام عدالت و سامانه پیشخوان 24 اشاره کرد؛ البته، استعلام از پیشخوان 24 برای هر کدام از وراث که قصد پیگیری دارد، بسیار سریع و آسان‌تر است چون سامانه سهام عدالت مراحل بیشتر و پیچیده‌تری برای نمایش جزئیات سهام عدالت فوت شدگان دارد.

استعلام سهام فوت شدگان با سامانه سهام عدالت

یکی از راه‌های پیگیری سهام عدالت، مراجعه به سامانه آن یعنی سامانه samanese.ir است. اگر می‌خواهید از این سامانه استفاده کنید، باید وارد آدرس اینترنتی سامانه سهام عدالت یعنی samanese.ir شوید سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. انتخاب گزینه ورود به سامانه سهام عدالت
  2. انتخاب گزینه مشاهده دارایی
  3. وارد کردن کد ملی فوت‌شده
  4. انتخاب گزینه دریافت پیامک
  5. وارد کردن کد تصویر
  6. انتخاب گزینه ورود

استعلام سهام فوت شدگان با پیشخوان 24

استعلام سهام عدالت متوفی با کد ملی از طریق پیشخوان 24 کاملا ساده و سریع بوده و دریافت اطلاعات آن در لحظه انجام می‌شود. با توجه به طولانی بودن مراحل پیگیری سهام عدالت فوت شدگان،‌ استفاده از این روش پیشنهاد می‌شود. برای استعلام سهام عدالت فوت‌شدگان از پیشخوان 24، باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. انتخاب خدمت استعلام سهام عدالت از بخش خدمات اجتماعی
  2. وارد کردن کد ملی متوفی و زدن دکمه مشاهده ارزش سهام عدالت
  3. وارد کردن شماره تلفن‌همراه به‌نام متوفی برای دریافت کد یکبار مصرف
  4. وارد کردن کد ارسالی سهام عدالت و تایید کد برای مشاهده فرم استعلام

آیا انتقال سهام عدالت فوت شدگان به وراث امکان‌پذیر است؟

بله؛ وارثین افرادی که پیش از فوت، مشمول دریافت سهام عدالت بوده‌اند، می‌توانند این سهام را از طریق احراز هویت در سامانه سجام و تشکیل پرونده دریافت کنند. مبلغ سهام عدالت فوت شدگان به‌صورت ارث بین وارثین تقسیم می‌شود. این تقسیم‌بندی مراحلی دارد که با نظارت ارگان‌های مربوطه صورت می‌گیرد تا هیچ شک و شبهه‌ای برای وراث ایجاد نشود. لازم به ذکر است که این سهام فقط برای وراث سجامی قابل‌برداشت خواهد بود.

نکته: سامانه دریافت سهام عدالت فوت‌شدگان و استعلام سهام متوفی با کد ملی و شماره موبایل، از آبان ماه شروع به‌ کار کرده و تاکنون تشکیل پرونده حدود 5000 نفر از وارثین انجام شده است.

مبلغ سهام عدالت فوت شدگان

مبلغ سود سهام عدالت متوفیان، مقدار ثابتی نیست که بتوان آن را به‌صورت عدد و رقم معرفی کرد. تمام باقی‌مانده سود سهام عدالت شخص فوت‌شده، از زمان فوت تا تاریخ تایید پرونده، مبلغی است که به‌عنوان سهام عدالت متوفی به حساب وارث یا وارثین منتقل می‌شود.

میزان مبلغ سهام عدالت فوت شدگان با توجه به سود سالانه شرکت یا سازمانی است که صاحب حساب، سهام آن را خریداری کرده است. طبق قوانین سهام عدالت،‌ مجموع سود حساب‌شده مبلغ سهام عدالت فوت شدگان کمیته امداد یا ایثارگران، بیشتر از افراد عادی خواهد بود.

مبلغ سهام عدالت فوت شدگان

طریقه گرفتن سهام عدالت فوت‌شدگان

نحوه دریافت سهام عدالت متوفیان به این صورت است که وراث باید شرایط موردنیاز و مدارک لازم را داشته باشند؛ سپس، ثبت درخواست رسیدگی به سهام عدالت فوت شدگان را با تشکیل پرونده انجام دهند. در ادامه، باید برای پیگیری درخواست به مراکز فعال در تقسیم دارایی سهام عدالت فوت شدگان مراجعه کنند.

در حقیقت، برخی از مراحل فرآیند گرفتن سهام عدالت فوت‌شدگان حضوری و برخی غیرحضوری است که در ادامه تک تک این مراحل شرح داده می‌شود.

شرایط دریافت سود سهام عدالت متوفیان

افرادی که برای دریافت سود سهام عدالت فوت شدگان اقدام می‌کنند، باید شرایط دریافت آن را داشته باشند. تشکیل پرونده برای رسیدگی به تقسیم دارایی سهام عدالت متوفیان شامل شرایطی است که بی‌توجهی به آن‌ها باعث لغو مراحل تقسیم سود می‌شود. شرایط دریافت سهام عدالت فوت شدگان به شرح زیر است:

مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت فوت شدگان

تشکیل پرونده برای دریافت سود سهام عدالت متوفی، نیاز به ارائه برخی مدارک قانونی دارد. نبود یا عدم تطابق هر یک از این مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت فوت شدگان با شرایط اعلام‌شده، باعث لغو مراحل تقسیم سود می‌شود؛ بنابراین، بهتر است هنگام ثبت درخواست و مراجعه به مراکز اعلام‌شده تمام این مدارک را آماده کرده باشید تا کارتان بهتر و سریع‌تر پیش برود. مدارکی که برای ثبت درخواست رسیدگی به سهام عدالت فوت شدگان به آنها نیاز دارید، عبارتند از:

نکته: درصورت نبود کارت ملی متوفی یا وراث،‌ باید رسید آن که دارای مهر ثبت احوال است،‌ ارائه شود تا مراحل انجام شود.

مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت فوت شدگان

زمان تشکیل پرونده برای انتقال سهام عدالت فوت‌شدگان

در حال حاضر تاریخ دقیق و مشخصی برای دریافت سود سهام عدالت متوفیان از طرف دولت تعیین نشده است. وارثین هر زمان که بخواهند می‌توانند به‌دنبال تشکیل پرونده و دریافت سود این سهام بروند.

به‌طور کلی، سود سهام عدالت متوفیان در پرونده‌های تایید‌شده، پس از دو روز کاری به حساب وراث واریز می‌شود؛ درصورتی‌که وراث درخواستشان را طبق شرایط گفته‌شده در سامانه دریافت سهام عدالت ثبت کنند، زمان مشخصی برای تشکیل پرونده و رسیدگی به آن تعیین می‌شود.

در جدول زیر زمان‌بندی اعلام‌شده دولت، برای رسیدگی به امور دریافت سهام عدالت متوفیان ارائه شده است که با توجه به آن‌ها می‌توانید برای ثبت درخواست خود اقدام کنید:

زمان‌بندی رسیدگی به امور سهام عدالت فوت شدگان
تاریخ فوت تاریخ شروع تشکیل پرونده
1384 13 / 08 / 1402 (آبان ماه)
1385 27 / 08 / 1402 (آبان ماه)
1386-1387 11 / 09 / 1402 (آ‌ذر ماه)
1388-1389 25 / 09 / 1402 (آ‌ذر ماه)
1390-1391 09 / 10 / 1402 (دی ماه)
1392-1393 23 / 10 / 1402 (دی ماه)
1394-1395 07 / 11 / 1402 (بهمن ماه)
1396-1397 21 / 11 / 1402 (بهمن ماه)
1398-1399 05 / 12 / 1402 (اسفند ماه)
1400 به بعد 19 / 12 / 1402 (اسفند ماه)

لیست مراکز فعال در تقسیم دارایی سهام عدالت فوت شدگان

پیگیری پرونده و دریافت اسناد تاییدشده، نیاز به مراجعه حضوری به مراکز معرفی‌شده دولتی دارد. این سازمان‌ها و ادارات از طرف مراجع حقوقی، عهده‌دار بررسی اسناد و مدارک مربوط به انتقال سهام فوت‌شدگان هستند. نتیجه اعلام‌شده توسط کارشناسان بانک‌ها و کارگزاری‌های سهام عدالت که در جدول زیر معرفی شده‌اند، باعث تایید یا لغو درخواست تقسیم سود سهام عدالت متوفیان خواهد شد.

مراکز رسیدگی به انتقال سهام عدالت فوت شدگان
کارگزاری آگاه
کارگزاری پویان
کارگزاری ایساتیس پویا
کارگزاری اقتصاد بیدار
کارگزاری مبین سرمایه
کارگزاری بانک سامان
کارگزاری بانک انصار
کارگزاری نهایت نگر
کارگزاری بانک پاسارگاد
کارگزاری مفید
کارگزاری بانک ملی ایران
کارگزاری خبرگان
کارگزاری دانایان
کارگزاری آپادانا
کارگزاری راهین
کارگزاری تامین سرمایه نوین
کارگزاری پیشرو
کارگزاری پارسیان
کارگزاری بانک ملت
کارگزاری بانک کارآفرین
کارگزاری آسمان
کارگزاری برهان سهند
کارگزاری فارابی
کارگزاری بانک تجارت
کارگزاری بانک رفاه
شعب بانک ملی در سراسر کشور
شعب بانک تجارت در سراسر کشور
شعب بانک پارسیان در سراسر کشور
شعب بانک ملت در سراسر کشور

انواع روش‌های دریافت سهام عدالت فوت‌شدگان

آشنایی با روش‌های انتقال سهام عدالت متوفی به وارث یا وارثین، به شما کمک می‌کند که با توجه به شرایطی که دارید، بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. روش‌های غیرحضوری باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌هایتان می‌شود اما روش‌های حضوری هم برای کسانی که دسترسی به اینترنت نداشته یا اطلاعات زیادی درباره روند کار ندارند، گزینه مناسبی خواهد بود.

روش‌های دریافت سهام عدالت فوت‌شدگان

پیگیری سهام عدالت فوت‌شدگان به روش حضوری

برای دریافت و انتقال سهام عدالت فوت شدگان به روش حضوری، کافیست به یکی از دفاتر معرفی‌شده مراجعه کرده و مراحل آن را طی کنید. برای این که مشکلی در روند ثبت درخواست و پیگیری پرونده پیش نیاید،‌ حتما مدارک اعلام‌شده را به‌همراه داشته باشید و در تاریخ اعلام‌شده به این مراکز مراجعه کنید.

انتقال و استعلام سهام فوت‌ شدگان از سامانه میراث

سامانه میراث به‌تازگی راه‌اندازی شده و از اواسط آبان‌ماه شروع به فعالیت کرده‌ است. این سامانه به منظور استعلام سهام فوت شدگان و رسیدگی به امور مربوط به سهام عدالت فوت شدگان ۱۴۰۲ و قبل و بعد از آن، طراحی شده و دسترسی به آن بسیار آسان است.

ورود به سامانه استعلام سهام فوت‌ شدگان از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (ddn.csdiran.ir) امکان‌پذیر است. مراحل دریافت و استعلام سهام عدالت متوفی با کد ملی از سامانه میراث، به ترتیب زیر است:

  1. جستجوی سامانه استعلام سهام فوت‌ شدگان و ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir
  2. انتخاب امور سهام عدالت متوفی
  3. ورود به بخش استعلام نوبت تشکیل پرونده
  4. وارد کردن تاریخ تولد و کد ملی شخص فوت‌شده
  5. استعلام جزئیات سهام عدالت فوت شدگان و تاریخ تشکیل پرونده
  6. دریافت تایید برای تشکیل پرونده در صورت مطابقت تاریخ اعلام‌شده
  7. مراجعه حضوری به یکی از مراکز برای تشکیل پرونده انتقال سهام فوت شدگان
  8. پیگیری آخرین وضعیت درخواست از قسمت استعلام وضعیت پرونده در سامانه ddn.csdiran.ir

انتقال و استعلام سهام فوت‌ شدگان از سامانه میراث

هزینه انتقال سهام عدالت فوت‌شدگان

دولت فعلا هزینه‌ای برای مراحل ثبت درخواست و انتقال سود سهام عدالت متوفیان در نظر نگرفته است. تمام مراحل آنلاین و حضوری استعلام سهام فوت‌ شدگان، کاملا رایگان بوده و هیچ مبلغی به‌عنوان هزینه ثبت‌نام یا تشکیل پرونده برای آن اعلام نشده است. درخواست وجه در هر یک از مراحل این فرآیند از استعلام سهام فوت‌ شدگان تا تایید پرونده، غیرقانونی بوده و می‌توانید نسبت به آن اعتراض کنید.

نکات تعیین تکلیف سهام عدالت فوت شدگان

در زمان پیگیری سهام عدالت فوت شدگان توجه به برخی نکات باعث انجام درست کارها و پیشرفت سریع‌تر و بهتر آن‌ها می‌شود. زمانی که از جزئیات مربوط به وضعیت سود سهام عدالت فوت شدگان اطلاع داشته باشید، جواب خیلی از سوالات مثل این‌که سهام عدالت فوت شدگان چگونه بین وراث تقسیم می‌شود؟ سهام عدالت فوت شدگان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ سهام عدالت فوت شدگان را چگونه دریافت کنیم؟ برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم؟ و … را هم می‌گیرید. نکاتی که برای استعلام سهام فوت‌ شدگان و انتقال بی‌دردسر سهام عدالت فوت شدگان باید به آنها توجه داشته باشید، شامل موارد زیر می‌شود:

سوالات متداول

آیا انتقال سهام متوفی از طریق وارث به شخص دیگری امکان‌پذیر است؟

انتقال سهام فوت‌شدگان فقط به وارثین قانونی که نامشان در گواهی انحصار وراثت ثبت شده، امکان‌پذیر است. وارثین نمی‌توانند سهم‌الارث خود را به شخص دیگری غیر از این افراد منتقل کنند.

چگونه انحصار وراثت انتقال سهام عدالت فوت شدگان انجام می‌شود؟

ابتدا باید در سایت ثنا ثبت‌نام کنید؛ سپس، درخواست خود را در سامانه خدمات قضایی من،‌ ثبت کنید و در نهایت برای دریافت گواهی به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید.

واریز سود سهام عدالت فوت شدگان چگونه انجام می‌شود؟

سهام عدالت تقسیم‌شده بین وراث، از طریق سامانه سجام انجام می‌شود. تنها وارثینی که در این سامانه احراز هویت کرده باشند، امکان دسترسی به سود سهام را دارند.

سهام عدالت فوت شدگان کمیته امداد کی واریز می‌شود؟

تاریخ واریز سهام عدالت فوت شدگان کمیته امداد هم مانند افراد دیگر، 2 روز بعد از تایید پرونده انتقال سهام عدالت متوفی خواهد بود.

آیا وراث می‌توانند سهام عدالت تقسیم شده را بفروشند؟

خیر؛ فعلا امکان فروش سهام عدالت تقسیم‌شده بین وارثین فوت‌شدگان وجود ندارد و امکان فروش و سوددهی آن مانند سهام عدالت عادی، بر عهده دولت خواهد بود.

سود سهام عدالت فوت شدگان کی واریز می‌شود؟

تشکیل پرونده و پیگیری مراحل تایید دریافت سود سهام عدالت فوت شدگان آغاز شده و تا اسفند 1402 ادامه دارد. حداکثر بعد از 2 روز کاری سود سهام عدالت وارثینی که تاییدیه پرونده سهام عدالت فوت شدگان را دریافت کرده‌اند، به حسابشان واریز خواهد شد.

قیمت سهام عدالت فوت شدگان چقدر است؟

ارزش سهام عدالت فوت شدگان به سود دریافتی شرکتی که متوفی سهام آن را خریداری کرده است، بستگی دارد. برای اطلاع از ارزش این سهام باید در سامانه میراث، به قسمت استعلام نوبت تشکیل پرونده مراجعه کنید.

سهام عدالت متوفیان را چگونه پیگیری کنیم؟

پیگیری سهام عدالت فوت شدگان به دو روش حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. در روش اول، متقاضیان به مراکز اعلام‌شده توسط دولت مراجعه کرده و با در دست داشتن مدارک لازم،‌ درخواست تشکیل پرونده می‌دهند. پیگیری سهام عدالت فوت شدگان به روش غیرحضوری هم از طریق مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir، انجام می‌شود.

نتیجه‌گیری

دریافت سهام عدالت فوت شدگان و انتقال آن‌ها به وارثین از اواسط آبان آغاز شده است. رسیدگی به امور استعلام و تقسیم سود این سهام بر‌عهده کارگزاری‌ها و شعبات بانک‌های اعلام‌شده توسط دولت خواهد بود. علاوه بر مدارک حقوقی و شناسایی برای استعلام سهام فوت‌ شدگان همچنین ثبت درخواست و تشکیل پرونده دریافت سهام عدالت فوت شدگان، لازم است وارثی که پیگیر امور شده است، در سامانه سجام احراز هویت کند و گواهی انحصار ورثه را نیز همراه با این مدارک ارائه دهد.

تمامی مطالب عنوان‌شده در این مقاله سوالات و نکاتی بودند که در فرآیند انتقال سهام عدالت فوت شدگان به وراث تاثیرگذار است و برای مشمولان و جاماندگان سهام عدالت که وارث فرد فوت‌شده سهام‌دارند، به کار می‌آید. امیدواریم با خواندن این مطلب، انجام مراحل انتقال سهام را راحت‌تر و سریع‌تر انجام دهید.

ثبت دیدگاه