اگر تصمیم به پرداخت خلافی خودروی خود دارید، مسلما آشنا شدن با انواع روش‌های استعلام و پرداخت جرایم برایتان حائز اهمیت خواهد بود. خلافی ماشین از مواردی‌ است که باید سر موقع پرداخت شود. در غیر این صورت عواقب نا‌خوشایندی برای راننده خواهد داشت. ما اینجاییم تا انواع روش‌های نوین استعلام خلافی را به شما…

اگر تصمیم به پرداخت خلافی خودروی خود دارید، مسلما آشنا شدن با انواع روش‌های استعلام و پرداخت جرایم برایتان حائز اهمیت خواهد بود. خلافی ماشین از مواردی‌ است که باید سر موقع پرداخت شود. در غیر این صورت عواقب نا‌خوشایندی برای راننده خواهد داشت. ما اینجاییم تا انواع روش‌های نوین استعلام خلافی را به شما معرفی کنیم. آسان‌ترین روش استعلام توسط پیشخوان و با استفاده از بارکد و کد وین صورت می‌گیرد.

طبیعتا استعلام موفق و پرداخت مطمئن خاطره و تجربه دلنشین و ماندگاری را برای شما می‌سازد. این همان چیزیست که پیشخوان برای شما به ارمغان آورده است. با استعلام از اپلیکیشن پیشخوان گامی بزرگ در ذخیره وقت خواهید داشت. حسن استفاده از اپلیکیشن پیشخوان24 این است که قادر به مشاهده خلافی خودرو ها آن هم به شکل موردی خواهید بود.

پیشخوان24

کارت ماشین

کارت ماشین دارای اطلاعات مهمی از جمله مشخصات راننده می‌باشد. هنگامی که اتومبیلی را خریداری می‌کنید، اطلاعات مربوط به آن در کارتی درج خواهد شد، که با آن مالکیت شما نسبت به ماشین خریداری شده اثبات می‌شود. در این کارت اطلاعات مهمی همچون نام‌خانوادگی، ظرفیت ماشین، رنگ و نوع سوخت نمایش داده شده است. پشت کارت سوخت یک بارکد و یک شماره 8 رقمی درج شده است که مدنظر ماست.

صفر تا صد پیگیری کارت ماشین

ماهیت کارت خودرو
هنگامی که خودرویی را خریداری می‌کنید، به شما کارت خودرو داده می‌شود. به معنای دیگر ، کارت از طریق اداره پست به محل سکونت شما پست می‌شود.
این کارت بیان‌گر این است که صاحب اتومبیل چه کسی است و حکمی مشابه سند دارد و هر وقت هم که قرار به استفاده از خودرو بود، باید این کارت را با خودتان به همراه داشته باشید. اما سوال مهم این است که روی این کارت چه اطلاعاتی نوشته می‌شود. روی کارت خودرو اطلاعاتی به شرح زیر وجود دارد: مشخصات خودرو، مشخصات مالک خودرو.

در بخش مشخصات خودرو اطلاعاتی مانند شماره پلاک، نوع خودرو و مدل آن در کنار رنگ، سیستم، ظرفیت، شماره موتور، شماره شاسی، اتاق، تیپ خودرو و… قید می‌شود. مثلا گفته می‌شود که: 

در بخش مشخصات مالک خودرو هم اطلاعات صاحب ماشین نوشته می‌شود. اطلاعاتی مانند موارد زیر:

شماره VIN هم از جمله اطلاعاتی است که روی کارت خودرو نوشته می‌شود. اما معنای آن چیست؟ این شماره مخفف عبارت Vehicle Identification Number، شماره شناسایی خودروست.
شماره یا کد شناسایی خودرو:

رمزگشایی از اعداد موجود در این کد نشان می‌دهد که هر خودرو در چه شرکتی ساخته شده، منطقه ساخت کجا بوده، مدل آن چیست، نوع بدنه چیست و …. پس همان‌طور که می‌بینید، شماره وین یا همان VIN اطلاعات بسیار مهمی را در خود دارد که بسیاری از افراد از آن اطلاعی ندارند. همه این جزئیات روی کارت خودرویتان وجود دارد.

کد وین خودرو

کد وین

کد VIN، مجموعه‌ای چند حرفی از اعداد و حروف است که بیشتر افراد نسبت به آن بی‌اهمیت هستند. VIN به معنی شماره شناسایی خودرو است و همان‌طور که از نامش پیدا است، از مهم‌ترین اطلاعات یک خودرو محسوب می‌شود. حداقل اهمیت آن زمانی آشکار می‌شود که خودرو برای اعمال تغییراتی از سوی سازنده به کارخانه فراخوانی شده یا حتی دزدیده می‌شود. پس اهمیت دارد که همیشه این کد را حفظ کنید یا در جایی برای خود یادداشت کنید.

کد VIN همانند اثر انگشت خودروی شما است. بهترین راه شناسایی یک خودرو از طریق بررسی VIN آن است. به این نکته توجه کنید هیچ دو خودرویی کد وین یکسانی ندارند. این کد علاوه بر یکتا بودن، حاوی اطلاعات مهمی درباره خودرو است. اطلاعاتی مثل محل ساخت آن گرفته یا نوع پیشرانه‌ی استفاده شده با استفاده از کد وین قابل استخراج هستند.. اگر بدانید که چگونه این اطلاعات را استخراج کنید، می‌توانید خودرویی را که هرگز از نزدیک ندیده‌اید تا حدودی بشناسید.

برای استخراج اطلاعات VIN به این نکته توجه داشته باشید که هر خودروساز از الگوی خاصی برای ترجمه حروف این کد استفاده می‌کند. در واقع در تمام کدهای VIN رشته خاصی از حروف، نشانگر اطلاعات یکسانی هستند (مثل کارخانه ساخت). اما با توجه به شرکت تولید کننده‌ی هر خودرو، برای فهمیدن اطلاعات داخل این رشته، باید بر اساس الگوی خودروساز عمل کرد.



تفاوت کد وین با بارکد پستی

به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از افراد کد کنار بارکد را با کد وین اشتباه می‌گیرند و این امر در مراحل استعلام مشکل ایجاد می‌کند. کد وین کدی متشکل از اعداد وحروف است اما کد کنار بارکد فقط از اعداد تشکیل شده است و یک کد 8 یا 9 رقمی است.

بارکدپستی و کدوین

استعلام خلافی

سهل‌انگاری، تعجیل هنگام رانندگی، بی‌توجهی به نکات راهنمایی و رانندگی همگی از مواردیست که موجب جریمه شدن می‌شود. جرایم رانندگی در دسته‌های زیر طبقه بندی می‌شوند:

برخی ازجریمه‌ها از جمله جریمه الصاقی و دو برگی پس از 60 روز دو برابر می‌شوند. برای جلوگیری از دوبرابر شدن جرایم حتما باید به موقع پرداخت شوند. امروزه استعلام خلافی و پرداخت خلافی بسیار ساده و راحت شده است.

استعلام خلافی با کد وین

کافیست که شماره بارکد 8 یا 9 رقمی پشت کارت ماشین خود را در قسمت کادر خواسته شده وارد و استعلام خلافی خود را به راحتی انجام دهید.

کارت ماشین

روش‌های دیگر استعلام خلافی‌ها

روش‌های مختلفی را می‌توان به عنوان روش‌های پرداخت خلافی معرفی کرد برای مثال سایت راهور ناجا از روش‌های معمول برای پرداخت خلافی خودرو می‌باشد.

برای استعلام خلافی از طریق سایت راهور می‌توانید به آدرس rahvar120.ir مراجعه کرده و از بین خدمات الکترونیک راهور ،گزینه استعلام تخلفات رانندگی را انتخاب کنید.

استعلام خلافی با پیامک

پشت کارت ماشین خود را با دقت نگاه کنید. در پشت این کارت، کد 17 رقمی وین را می‌بینید.
اکنون شما میبایست این کد را به شماره 1101202020 از طریق SMS پیامک ارسال کنید.
پس از چند لحظه مقدار جریمه ماشین و تعداد دفعات آن برای شما ارسال میشود.
دقت داشته باشید که در هنگام تایپ کد 17 رقمی فاصله لازم نیست. در تشخیص اعداد و حروف به خصوص 1 و i دقت کنید چون گاهی به جای حروف عدد و یا به جای عدد حروف تایپ می‌کنید و این باعث عدم پاسخ می‌شود.
پزداخت پیامکی

استعلام خلافی با پیشخوان24

دانلود از پیشخوان 24

هم اکنون دانلود این برنامه مفید و پر‌کاربرد در کافه بازار و گوگل پلی قابل دریافت است، شما می‌توانید از لینک زیر دریافت کنید.

دانلود از سایت پیشخوان

نحوه پرداخت خلافی و جرایم در پیشخوان 24

پس از دانلود کامل برنامه از منابع بالا با وارد کردن شماره و درج کد امنیتی وارد منوی اپلیکیشن شوید، مراحل زیر را طی کنید:

پیشخوان24

گزینه خلافی خودرو را لمس کنید.

منوی پیشخوان

در این بخش شماره بارکد 8 یا 9 رقمی پشت کارت ماشین خود را وارد کنید و سپس گزینه استعلام خلافی خودرو را انتخاب کنید.

استعلام با پیشخوان

پیشخوان این قابلیت را برای شما فراهم کرده‌است تا همه قبض‌های خود را در زمینه خلافی هم به صورت موردی هم به شکل تجمیعی و یک‌جا پرداخت کنید. شما می‌توانید همه خلافی‌های خود را به صورت تجمیعی انتخاب و پرداخت کنید و یا تعدادی از آن‌ها را انتخاب و سپس برای پرداخت اقدام کنید.

 

پرداخت موردی

پرداخت با پیامک و اس ام اس

اگر اینترنت در اختیار ندارید و نمی‌توانید ازروش‌های آنلاین برای پرداخت واستعلام تخلفات رانندگی استفاده کنید میتوانید از طریق  پیامک واس ام اس استعلام خودرو خود را بگیرید و از تخلفات رانندگی خود مطلع شوید برای اینکار شما لازم ندارید مراحل پیچیده ای را طی کنید وتنها نیاز به کد وین-کد شناسایی خودرو دارید . در گذشته شما می‌توانستید با استفاده از سامانه پیامکی30005151 وسامانه پیامکی دیگری به شماره 110005151 تخلفات راهنمایی و رانندگی خود را مشاهده کنید اما این دو سامانه با اطلاع رسانی رئیس پلیس مرکز  راهور ناجا از دسترس خارج شد و سامنه پیامکی دیگری به شماره1101202020 جایگزین دو شماره قبلی شد اما یک شماره اصلی وجود دارد که باید کدشناسه خودرو یا وین را که هفده رقمی است و با آی آر شروع می‌شود را با یک ستاره به شماره 110005151 ارسال کنید.

 

*کد وین-VIN   

ویا اگر کد وین در دسترس شما نیست با استفاده از همان کدی که در کنار بارکد پشت  کارت خودرو درج شده است می‌توانید به راحتی به صورت حساب خودرو دسترسی پیدا کنید برای اینکار کافیست کد کنار بارکد را به فرمت زیر به شماره 1101202020 ارسال کنید.

#عدد هشت رقمی کنار بارکد کارت خودرو *

پرداخت خلافی با اس ام اس

پرداخت از طریق دیگر برنامه ها

امروزه با پیشرفت پرداخت آنلاین قبوض و جرایم رانندگی ،استارتاپ های زیادی دست به کار شده ‌اند، برنامه‌هایی مانند آسان پرداخت (آپ)،قبضینو،تاپ،سکه این امکان را به کاربر می‌دهد تا راحت تر قبض های آب و برق و جرایم رانندگی خود را پرداخت کنند.نیاز نداشتن به شماره قبض و شماره سریال در پرداخت خلافی ، فرآیند پرداخت را برای کاربر راحت تر کرده است. برای پرداخت جریمه از طریق اپلیکیشن های موبایل نیاز به شماره خلافی دارید.

اپ سکه

کدهای ussd

برخی مواقع ممکن است پیش بیاید که به اینترنت دسترسی نداشته باشید، می‌خواهیم روشی را معرفی کنیم که به راحتی و بدون اینترنت صورت حساب خودرو خود را پرداخت کنید  و به علت نداشتن اینترنت مشکلی برای تسویه نداشته باشید کدهای یو اس اس دی ، کدهایی هستند که قرار است به ما کمک کنند تا قبوض صادر شده  را به راحتی و بدون اینترنت پرداخت کنیم یو اس اس دی بانکها و برنامه های مختلف با یکدیگر فرق می‌کند برای مثال ، کد یو اس اس دی بانک کشاورزی *730# و*733# برای اپلیکیشن آسان پرداخت (آپ) شماره گیری می‌شود، مراحل پرداخت بربا یو اس اس دی به صورت زیر است

ابتدا کد یو اس اس دی را شماره گیری کنید برای نمونه ما کد بانک کشاورزی را بر روی تلفن همراه شماره گیری می‌کنیم وچند ثانیه منتظر اجرای کد می‌مانیم تا کادر زیر بر روی صفحه گوشی نمایان شود و با توجه به خواسته ما که پرداخت تخلفات رانندگی است شماره 3 را وارد می‌کنیم و سپس ارسال را لمس میکنید و سپس شناسه قبض را وارد کرده ودر جریان کامل مراحل پرداخت  قرار می‌گیرید وبا وارد کردن شماره کارت و رمز دوم پویا به مراحل پرداخت پایان می‌دهید

کد های ussd

شما در وبلاگ پیشخوان24 می‌توانید مطالب مهمی در مورد خلافی، بیمه خودرو، تعویض پلاک و همچنین کارت خودرو را مطالغه کنید. و با استفاده از اپلیکیشن از خلافی استعلام بگیرید. شما می‌توانید سایر مقالات مشابه را از سایت ما دنبال کنید.
ثبت دیدگاه