زمانی که استعلام سوابق بیمه خود را می‌گیرید، ممکن است با اطلاعاتی روبرو شوید که با سوابق کاری شما متفاوت است؛ در چنین شرایطی باید سراغ اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی بروید. اعتراضات معمولا مربوط به سوابق ناموجود یا دارای کسری است. در این مطلب درباره اطلاع از نحوه اعتراض به سوابق ناموجود تامین اجتماعی یا سوابق دارای اشکال و قوانین آنها، صحبت می‌کنیم….

اگر شاغل باشید، احتمالا در طول دوره کاری‌تان با افرادی برخورد کرده‌اید که به‌خاطر عدم ثبت سوابق در نتیجه‌ی پرداخت نکردن حق‌بیمه از سوی کارفرما، به مشکل خورده‌اند سپس با ارائه فرم ادعای سابقه تامین اجتماعی به دادسرا و هیئت حل اختلاف مراجعه کرده‌اند؛ حتی، ممکن است این شرایط پیش آمده باشد که حق بیمه پرداخت شده ولی ثبت نشده باشد! در شرایطی که گفته شد، تنها کاری که باید کرد، اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی است.

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که نحوه اعتراض به بیمه تامین اجتماعی چگونه است؟ شرایط و مدارک لازم برای آن چیست؟ چقدر طول می‌کشد تا نتیجه اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی مشخص شود؟ و … . ما در این مطلب از پیشخوان۲۴، پاسخ تمام سوال‌های شما را داده‌ایم؛ بنابراین، اگر نیاز به آموزش اعتراض به سوابق ناموجود و ناقص دارید همچنین نیاز به مشاهده نمونه نامه اعتراض به سوابق بیمه دارید، همراه ما بمانید.

اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی چیست؟

اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی اقدامی است که از سوی افراد تحت پوشش بیمه به‌علت ناموجود بودن سوابق بیمه یا ناقص بودن سوابق بیمه انجام می‌شود. افراد شاغل با ثبت اعتراض در سامانه بیمه تامین اجتماعی، برای اصلاح این مشکلات، اقدام می‌کنند.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که وقتی استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی را می‌گیرید، باید تمام موارد ثبت‌شده که مربوط به جمع کل سوابق بیمه تامین اجتماعی است را با دقت بررسی کنید؛ چون، ممکن است خطایی عمدی یا سهوی در آنها وجود داشته و نیازمند اصلاح باشد.

چه نوع سوابق بیمه‌ای نیاز به اعتراض دارند؟

سوابق بیمه‌ای که معمولا مورد اعتراض قرار می‌گیرد، سوابق شامل کسری کارکرد و اشکال یا سوابق ناموجود تامین اجتماعی است. این سوابق هر کدام شرایطی دارد که باید با توجه به آن اعتراض‌تان را ثبت کنید.

درصورت عدم ثبت سوابق بیمه، اعتراض به سوابق ناموجود بیمه تامین اجتماعی و درصورت ثبت ناقص کارکرد، اعتراض به سوابق دارای کسری و اشکال، در سامانه انجام می‌شود. شما می‌توانید برای مشاهده کل سوابق کاری‌تان، بخش سوابق تلفیقی بیمه تامین اجتماعی را مشاهده کنید که تمام سابقه‌هایتان را نشان می‌دهد.

تفاوت سوابق بیمه ناموجود تامین اجتماعی با سوابق بیمه چیست؟

همان‌طور که از نام سوابق بیمه مشخص است، کارفرما ماهیانه حق بیمه را برای نیروی کار خود پرداخت می‌کند. این پرداخت همیشگی است؛ اما، گاهی اوقات به دلیل وجود مشکل، بیمه یک ماه رد نمی‌شود یا وقفه یک یا چند روزه در روند پرداخت ایجاد می‌شود، در این شرایط می‌گویند سوابق بیمه رد نشده است. در نتیجه نیروی کار می‌تواند بابت کسری کارکرد و اشکال در بیمه اعتراض کند.

در حالی که سوابق بیمه ناموجود تامین اجتماعی زمانی معنا پیدا می‌کند که حق بیمه توسط کارفرما اصلا رد نشده باشد؛ در این شرایط به دلیل عدم پرداخت حق بیمه می‌توانید نسبت به احیای سوابق بیمه ناموجود اقدام کنید.

شرایط اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین شرایط اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی این است که واقعا کار کرده باشید اما سابقه برایتان رد نشده باشد یا ناقص رد شده باشد.

در حقیقت، تا تجربه کار در یک شرکت را نداشته باشید، اجازه ثبت اعتراض به سوابق بیمه ناموجود تامین اجتماعی را ندارید؛ اما، یک استثناء وجود دارد و آن هم چیزی نیست جز رد کردن بیمه ناموجود برای افراد بالای ۶۰ سال!
اگر بالای ۶۰ سال سن دارید؛ اما، سوابق بیمه‌تان ناموجود یا ناقص و کمتر از ۱۰ سال است، نیازی نیست اعتراض به سابقه بیمه را ثبت کنید؛ درواقع شما می‌توانید حق بیمه باقی‌مانده تا سقف ۱۰ سال را به صورت یکجا پرداخت کنید. این امکان فراهم شده است تا افراد بالای ۶۰ سال برای دریافت مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی دچار مشکل نشوند.

چه کسانی امکان اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی را دارند؟

مدارک لازم برای اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی

شما برای ثبت و ایجاد سوابق ناموجود تامین اجتماعی یا سوابق دارای کسری کارکرد و اشکال، نیاز به ارائه مدارک دارید. اگر این مدارک قابل ارائه نباشد یا ناقص باشد،‌ پیگیری حق بیمه پرداخت نشده و با مشکل روبه‌رو خواهد شد. مدارکی که برای احیای حق و دریافت فرم ادعای سابقه تامین اجتماعی نیاز دارید، در ادامه آورده شده است:

استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی برای ثبت اعتراض

اگر می‌خواهید اعتراض به سوابق ناموجود یا اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال را انجام دهید، باید ابتدا از درست بودن و به‌جا بودن ادعای سابقه تامین اجتماعی مطمئن شوید؛ اما، چطور؟ شما باید استعلام سوابق بیمه خود را بگیرید، تا متوجه شوید که نیاز به پیگیری سوابق ناموجود تامین اجتماعی یا سوابق ناقص را دارید یا ندارید! حتما توجه کنید که اطلاعات دریافتی شما دقیق و درست باشد وگرنه این موارد تایید نمی‌شود.

پیشخوان 24 سریع‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای این کار است تا هم اطلاعات شما دقیق و درست باشد و هم این اطلاعات در سوابق شما ثبت شود تا دسترسی به آن امکان‌پذیر باشد.

استعلام سوابق تامین اجتماعی برای اعتراض با پیشخوان 24

پیگیری سوابق ناموجود تامین اجتماعی و اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال، بعد از استعلام آنها و آگاهی از آنها انجام می‌شود. در حقیقت، پس از جمع آوری سوابق بیمه باید برای پیگیری و اعتراض اقدام کنید. یکی از بهترین روش‌هایی که در کمترین زمان و با بالاترین دقت، آخرین سابقه بیمه تامین اجتماعی شما را نمایش می‌دهد، پیشخوان 24 است. طریقه استعلام و مشاهده سریع سوابق بیمه در این سامانه به ترتیب زیر انجام می‌شود:

  1. مراجعه به سامانه و انتخاب خدمت سوابق بیمه از منوی سامانه
  2. ورود اطلاعات لازم شامل کد ملی و کلمه عبور تامین اجتماعی
  3. استعلام و مشاهده سوابق

 استعلام سوابق تامین اجتماعی برای اعتراض با پیشخوان 24

راه‌های اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی

برای اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی را‌ه‌های حضوری و غیرحضوری مختلفی وجود دارد. شما با استفاده از خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی هم می‌توانید اعتراض خود را درباره وقفه در بیمه تامین اجتماعی یا عدم ثبت سوابق بیمه، مورد بررسی قرار دهید؛ همچنین، با مراجعه حضوری به دفاتر بیمه‌ تامین اجتماعی هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

نحوه اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی در tamin.ir

بعد از استعلام و تکمیل مدارک باید به سامانه بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نحوه اعتراض به سوابق ناموجود تامین اجتماعی با اعتراض به کسری سوابق متفاوت است. کسری سوابق مربوط به ویرایش اطلاعات شده و پیگیری سوابق ناموجود تامین اجتماعی بیشتر با افزودن اطلاعات در ارتباط است.

اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی

نحوه اعتراض به سوابق تامین اجتماعی دارای کسری

برای اعتراض به سوابق تامین اجتماعی دارای کسری و اشکال می‌توانید از طریق سامانه تامین اجتماعی اقدام کنید. برای اثبات وقفه در بیمه تامین اجتماعی، باید دارای مدارک موثق و مطمئن باشید تا مشکلی در تایید ادعای شما وجود نداشته باشد. بعد از رفتن به سایت اعتراض به تامین اجتماعی برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی و بررسی کسری کارکرد، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. انتخاب گزینه بیمه‌شدگان از منوی سامانه
  2. رفتن به بخش خدمات سابقه
  3. انتخاب اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال
  4. انتخاب گزینه ویرایش
  5. وارد کردن روزها و ساعات صحیح در فرم اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی
  6. تایید اطلاعات و ارسال متن اعتراض به بازرسی تامین اجتماعی

نکته: تصویر زیر نمونه فرم ادعای سابقه بیمه برای سوابق دارای اشکال و کسری کارکرد است:

نحوه اعتراض به سوابق تامین اجتماعی دارای کسری

نحوه اعتراض به سوابق ناموجود تامین اجتماعی

اکثر افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های غیرحضوری برای مشاهده سوابق بیمه ناموجود خود استفاده کنند؛ زیرا، در این شرایط بدون معطلی می‌توانند ویرایش اطلاعات تامین اجتماعی را انجام داده و در کوتاه‌ترین زمان اعتراض خود را ثبت کنند. برای ثبت اعتراض به سوابق بیمه ناموجود هم می‌توانید از خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی استفاده کنید. نحوه اعتراض به بیمه تامین اجتماعی به‌صورت زیر است:

  1. ورود به سامانه
  2. رفتن به بخش بیمه‌شدگان
  3. انتخاب خدمات سابقه
  4. انتخاب گزینه جدید
  5. پرکردن فرم ادعای سابقه تامین اجتماعی
  6. انتخاب گزینه ذخیره
  7. درج توضیحات درصورت لزوم
  8. زدن دکمه تایید و ارسال

نکته: در تصویر زیر می‌توانید نمونه نامه اعتراض به سوابق بیمه ناموجود را مشاهده کنید:

نحوه اعتراض به سوابق ناموجود تامین اجتماعی

نحوه اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی به‌صورت حضوری

اگر شرایط استفاده از روش‌های غیرحضوری را ندارید، می‌توانید سراغ راه حل آخر یعنی مراجعه حضوری به سازمان تامین اجتماعی بروید. در این روش برای بازیابی و احیای سوابق بیمه ناموجود یا دارای اشکال باید همراه با مدارک مورد نیاز به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید.

شما می‌توانید پیش از مراجعه حضوری از طریق تماس با شماره پشتیبانی سایت تامین اجتماعی ۱۴۲۰ در مورد مدارک مورد نیاز پرس‌و‌جو کنید؛ همچنین، از طریق تلفن شکایات تامین اجتماعی برای ثبت اعتراض اقدام کنید سپس حضوری مراجعه کنید.

فراموش نکنید که برای اثبات ادعای اشتغال خود، به مدارک گفته‌شده به علاوه رسید دریافت حق‌الزحمه، حکم کارگزینی یا مدارکی که نشان دهد شما برای شرکت مربوطه کار کرده‌اید، نیاز دارید؛ در غیر این صورت ممکن است نتوانید ادعای خود را ثابت کنید و حقتان را از شرکت مربوطه پس بگیرید.

پیگیری حق بیمه پرداخت نشده به‌صورت حضوری

پیگیری اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی

در سامانه غیرحضوری بخشی به‌عنوان تأمین اجتماعی من در نظر گرفته شده است که بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به این قسمت، وضعیت آخرین درخواست‌های خود را پیگیری و مشاهده کنند و از این طریق از نتیجه اعتراضات خود مطلع شوند.

مدت‌زمان رسیدگی به متن اعتراض سوابق

بعد از مراجعه به سایت اعتراض بیمه تامین اجتماعی و ثبت درخواست، فرم ادعای سابقه بیمه تامین اجتماعی و مواردی که ذکر کرده‌اید، از طریق هیات بازرسی تامین اجتماعی،‌ بررسی می‌شود. مدت‌زمان رسیدگی به متن اعتراض سوابق به بازرسی تامین اجتماعی و پیگیری آن به عوامل مختلفی مثل حجم درخواست‌های ثبت‌شده در آن شعبه، کم یا زیاد بودن جزئیات پرونده،‌ پیچیدگی علت ثبت نشدن پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و … بستگی دارد. پیگیری اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی و رسیدگی به آن معمولا بین یک هفته تا دو ماه متغیر است.

اگر درخواست‌ اعتراض به بیمه تامین اجتماعی پذیرفته شده باشد، حق بیمه شما بر اساس قانون سال جاری محاسبه شده و طبق قوانین اعتراض تامین اجتماعی، به کارفرما اعلام می‌شود. کارفرما موظف است حق بیمه را به ازای مدت زمانی که بیمه‌شده در شرکت حضور داشته، پرداخت کند. در نهایت بعد از انجام مراحل قانونی مربوط به فرم ادعای سابقه تامین اجتماعی، حق بیمه باقی‌مانده، احیا شده و در سوابق بیمه‌تان ثبت می‌شود.

سوالات متداول

احیای حق یعنی چه؟

در موارد مربوط به اعتراض به سوابق بیمه، احیای حق به معنای پیگیری پرداخت اشتباه بیمه تامین اجتماعی یا پیگیری عدم پرداخت بیمه تامین اجتماعی، برای برطرف کردن مشکلات موجود است.

فرم ادعای سابقه چیست؟

فرم ادعای سابقه تامین اجتماعی، فرمی است که در آن تمام اطلاعات مربوط به عدم وجود سوابق کاری در سامانه تامین اجتماعی را وارد کرده و آن را برای اعتراض در این سامانه ثبت می‌‌کنید.

سابقه بیمه برای بازنشستگی چند روز است؟

به طور میانگین حداقل سابقه بیمه تامین اجتماعی برای بازنشستگی 10 و حداکثر سابقه بیمه تامین اجتماعی برای بازنشستگی 30 سال است که به‌ترتیب 3650 روز و 10950 روز است.

چگونه وقفه در بیمه تامین اجتماعی را اصلاح کنیم؟

شما می‌توانید با خرید سوابق بیمه ردنشده یعنی پرداخت حق بیمه آن، کسری موجود در بیمه به‌خاطر وقفه در بیمه تامین اجتماعی را برطرف کنید.

نحوه اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی چگونه است؟

طریقه ثبت اعتراض در سامانه به این‌صورت است که باید به قسمت خدمات سابقه از منوی بیمه‌شدگان بروید و بر اساس شرایط خود، یکی از موارد اعتراض به سوابق ناموجود یا اعتراض به سوابق دارای کسری کارکرد یا اشکال را انتخاب کنید؛ بعد از رفتن به صفحه مورد نظر اطلاعات خواسته‌شده را تکمیل کرده و آنها را تایید و ارسال کنید.

چگونه فرم اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی را پر کنیم؟

اگر از خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی استفاده می‌کنید، می‌توانید این فرم را از سامانه و بخش مربوط به اعتراض خود دریافت کنید. اگر به‌صورت حضوری به ادارات تامین اجتماعی مراجعه کنید، کارشناسان فرم اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی را در اختیارتان می‌گذارند.

برای این کد ملی درخواست تکمیل نشده وجود دارد، چه معنایی دارد؟

گاهی اوقات پیش می‌آید که هنگام تکمیل فرم در سایت اعتراض به تامین اجتماعی، سامانه دچار اختلال شده و برخی کدها را ثبت نمی‌کند،‌ نمایش این پیام مربوط به چنین شرایطی است.

چند روز بعد از پرداخت فیش تامین اجتماعی می‌توان نسبت به آن اعتراض کرد؟

برای اعتراض به فیش حقوقی تامین اجتماعی به زمان زیادی نیاز ندارید و به محض دریافت فیش می‌توانید اقدام به ثبت اعتراض کنید.

چقدر طول می‌کشد تا نتیجه اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی مشخص شود؟

معمولا بین یک هفته تا دو ماه متغیر بوده و به حجم پرونده‌های در حال بررسی بستگی دارد.

جمع‌بندی

بهترین راهی که می‌توانید از وقفه در بیمه تامین اجتماعی یا عدم ثبت سوابق بیمه مطمئن شوید،‌ استعلام سوابق و ساعات کاری ثبت‌شده در سامانه است. استعلام حق بیمه تامین اجتماعی حتما باید از مرجع درستی انجام شود تا اطلاعات کامل برای شما قابل مشاهده باشد که پیشخوان 24 سریع‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای این کار است که تنها با وارد کردن کد ملی و کلمه عبور تامین اجتماعی، نتیجه را نمایش می‌دهد. اگر نحوه دستیابی به کلمه عبور تامین اجتماعی را نمی‌دانید، می‌توانید مطلب ورود به سامانه تامین اجتماعی را بخوانید.

همان‌طور که در این مقاله هم عنوان شد، اولین قدم بعد از استعلام بیمه، تکمیل فرم ادعای سابقه تامین اجتماعی است. پیگیری اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی بعد از ثبت آن انجام می‌شود. شما می‌توانید با کمک این آموزش کامل و جامع، فرآیند اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی را با موفقیت پشت سر بگذارید.

ثبت دیدگاه