در این مقاله به شما می‌گوییم که چگونه کد رهگیری مرسوله پستی خود را دریافت کنید و چگونه مشکلاتی مثل فراموشی یا گم کردن کد رهگیری را به‌راحتی حل کنید….

کد رهگیری مرسوله پستی به شما کمک می‌کند تا از آخرین وضعیت مرسوله خود مطلع شوید. در واقع با استفاده از این کد، شما می‌توانید موقعیت فعلی مرسوله، زمان ارسال، مشخصات فرستنده و گیرنده را مشاهده کنید. ما هم در این مقاله، قرار است به شما بگوییم که نحوه دریافت کد رهگیری مرسولات پستی چگونه است و شما از چه طریقی می‌توانید مرسوله پستی خود را رهگیری کنید. تا پایان با ما همراه باشید.

کد رهگیری مرسوله پستی چیست؟

کد رهگیری پستی یک کد ۲۰ یا ۲۴ رقمی منحصربه‌فرد است که به هریک از مرسولات پستی اختصاص داده می‌شود. وقتی که فرستنده مرسوله‌ی خود را به پست تحویل می‌دهد، کد رهگیری مرسوله صادر می‌شود. فرستنده و گیرنده نیز با استفاده از این کد، می‌توانند وضعیت مرسوله خود را پیگیری کنند.

اهمیت کد رهگیری در پیگیری مرسولات پستی

اگر کد رهگیری مرسوله پستی خود را نداشته باشید یا آن را فراموش کنید، پیگیری مرسوله کمی سخت می‌شود و باید وضعیت آن را با ارائه اطلاعات شناسایی فرستنده و گیرنده از اداره پست پیگیری کنید؛ همچنین در صورتی که کد رهگیری نداشته باشید و مرسوله شما به مقصد اشتباهی ارسال شود یا برگشت بخورد، کار سختی برای پیدا کردن آن در پیش خواهید داشت.

اهمیت کد رهگیری در پیگیری مرسولات پستی

چگونه کد رهگیری مرسوله پستی را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن کد رهگیری مرسوله پستی روش‌های مختلفی وجود دارد. در این بخش، این روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

دریافت کد رهگیری مرسوله پستی از طریق رسید پستی

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های دریافت کد رهگیری مرسوله، بررسی رسید پستی است. این رسید در زمان ارسال مرسوله به فرستنده تحویل داده می‌شود و شامل تمامی اطلاعات مرتبط با مرسوله مانند وزن و کد رهگیری است.

دریافت کد رهگیری مرسوله پستی از طریق پیامک

در اغلب مواقع، شرکت پست کد رهگیری مرسوله را برای فرستنده و گیرنده‌ی مرسوله پیامک می‌کند؛ بنابراین از این طریق می‌توانید کد رهگیری مرسوله خود را دریافت کنید. این پیامک در صورتی ارسال می‌شود که اطلاعات فرستنده و گیرنده به‌طور کامل و دقیق ثبت شده باشد.

گرفتن کد پیگیری مرسوله با مراجعه حضوری به دفاتر پستی

در صورتی که کد رهگیری بسته پستی خود را ندارید یا آن را فراموش کرده‌اید، می‌توانید با مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر پستی و ارائه اطلاعات خود، کد رهگیری مرسوله را دریافت کنید.

نحوه استعلام وضعیت مرسوله با کد رهگیری

برای پیگیری وضعیت مرسوله پستی با کد رهگیری سه راه وجود دارد. ما در این بخش به معرفی این سه راه می‌پردازیم و بهترین روش را هم معرفی می‌کنیم.

استعلام مرسوله پستی با کد رهگیری از طریق پیشخوان۲۴

بهترین روش پیگیری کد مرسوله پستی، استفاده از سامانه پیشخوان۲۴ است. برای انجام این کار، کافیست به سایت یا اپلیکیشن پیشخوان۲۴ مراجعه کرده و از بخش خدمات پستی، گزینه‌ی «پیگیری مرسوله پستی» را انتخاب کنید. در ادامه:

  1. بارکد پستی یا همان کد رهگیری مرسوله را در کادر استعلام وارد کرده و روی گزینه‌ی «پیگیری» کلیک کنید.
  2. برای پرداخت هزینه‌ی استعلام، روی گزینه‌ی «تایید و ادامه» کلیک کنید.
  3. حالا اطلاعات مرسوله شما شامل نوع سرویس (معمولی، پیشتاز و…)، آخرین وضعیت مرسوله، جزئیات رهگیری و … نمایش داده می‌شود.

لازم است بدانید که در این سامانه، نتیجه استعلام شما ذخیره می‌شود و از طریق بخش «سوابق تراکنش‌ها» در دسترس است. کد رهگیری مرسوله‌تان نیز ذخیره شده و برای استعلام‌های بعدی، کافیست روی آن کلیک کنید.

استعلام مرسوله پستی با کد رهگیری از طریق سایت شرکت پست

برای رهگیری بسته پستی از طریق سامانه شرکت پست باید به سامانه tracking.post.ir مراجعه کرده و پس از وارد کردن کد رهگیری مرسوله خود در کادر استعلام، روی ذره‌بین زردرنگ کلیک کنید. پس از انجام این مراحل، آخرین وضعیت مرسوله شما نمایش داده می‌شود.

استعلام مرسوله پستی با کد رهگیری از طریق تماس با پست

برای رهگیری مرسوله خود به‌صورت تلفنی، می‌توانید با واحد خدمات شرکت پست به شماره ۱۹۳ تماس بگیرید و با ارائه اطلاعات مرسوله به اپراتور، آخرین وضعیت مرسوله‌تان را پیگیری کنید.

راهکارهای پیگیری مرسولات بدون کد رهگیری

ممکن است به هر دلیلی کد رهگیری خود را فراموش کرده یا آن را گم کرده باشید. در این حالت، باید از طریق روش‌هایی برای رهگیری مرسوله خود اقدام کنید که نیازی به کد رهگیری ندارد. در ادامه، به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم.

راهکارهای پیگیری مرسولات بدون کد رهگیری

تماس با فرستنده برای رهگیری مرسوله پستی

اگر گیرنده‌ی مرسوله هستید، می‌توانید با فرستنده تماس بگیرید و آخرین وضعیت مرسوله‌تان را پیگیری کنید؛ همچنین می‌توانید از او کد رهگیری مرسوله را دریافت کرده و از طریق سامانه پیشخوان۲۴، مرسوله پستی خود را رهگیری کنید.

تماس با پشتیبانی شرکت پست برای رهگیری مرسوله پستی

برای رهگیری تلفنی مرسوله پستی بدون کد رهگیری، می‌توانید با واحد پشتیبانی شرکت پست به شماره ۱۹۳ تماس بگیرید و با ارائه اطلاعات فرستنده و گیرنده، وضعیت مرسوله‌تان را پیگیری کنید.

مراجعه حضوری به اداره پست برای پیگیری بسته پستی

در صورت فراموشی کد رهگیری مرسوله پستی، می‌توانید به‌صورت حضوری به یکی از دفاتر پستی مراجعه کرده و با ارائه اطلاعات فرستنده و گیرنده، مرسوله خود را رهگیری کنید.

مشکلات رایج در رهگیری مرسولات پستی و راه‌حل‌ آن‌ها

گاهی اوقات به‌دلیل مشکلاتی مانند کد رهگیری نامعتبر، گم کردن مرسوله و … امکان رهگیری مرسوله وجود ندارد؛ اما جای نگرانی نیست چراکه هریک از این مشکلات راه‌حل خودش را دارد. در این بخش به مشکلات رایج در رهگیری مرسوله پستی و راه‌حل آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کد رهگیری نامعتبر

در صورت گم شدن کد رهگیری، با فرستنده بسته تماس بگیرید تا کد جدید را برای شما ارسال کند؛ به اداره پست منطقه خود مراجعه کنید و با ارائه اطلاعات مربوط به بسته، درخواست خود را برای بازیابی کد رهگیری ثبت کنید.

فراموشی کد مرسوله پستی

در صورت فراموشی بارکد پستی، می‌توانید با واحد خدمات شرکت پست به شماره ۱۹۳ تماس بگیرید یا به‌صورت حضوری به یکی از دفاتر پستی مراجعه کنید؛ همچنین می‌توانید با فرستنده مرسوله تماس بگیرید و کد رهگیری مرسوله را دریافت کنید.

مرسوله گم‌شده یا تحویل‌نشده

گاهی اوقات مرسوله پستی به‌دلیل تغییر آدرس گیرنده یا اشتباه وارد شدن آن، مراجعه نکردن گیرنده برای دریافت مرسوله، فوت گیرنده و … به اداره پست برگشت می‌خورد. در صورتی که گیرنده طی ۵ تا ۱۵ روز برای دریافت مرسوله پستی اقدام نکند، بسته برای فرستنده ارسال می‌شود.

تاخیر در به‌روزرسانی وضعیت مرسوله

در صورتی که پس از رهگیری مرسوله متوجه شدید که وضعیت آن به‌روزرسانی نشده است، می‌توانید با پشتیبانی اداره پست به شماره ۱۹۳ تماس بگیرید و از آخرین وضعیت مرسوله‌تان مطلع شوید.

تاخیر در به‌روزرسانی وضعیت مرسوله

جمع‌بندی

در این مقاله به شما گفتیم که روش‌ پیدا کردن کد مرسوله پستی چیست و شما چگونه می‌توانید وضعیت مرسوله خود را استعلام بگیرید؛ همچنین اشاره کردیم که در صورت مشکلاتی مثل گم کردن کد رهگیری مرسوله پستی یا تحویل نگرفتن مرسوله، چه کارهایی انجام دهید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم که اگر کد رهگیری مرسوله‌تان را در اختیار دارید، همین حالا به سامانه پیشخوان۲۴ مراجعه کرده و از آخرین وضعیت مرسوله خود مطلع شوید. در این سامانه می‌توانید موقعیت فعلی مرسوله، اطلاعات فرستنده، اطلاعات‌نامه رسان و … را مشاهده کنید.

سوالات متداول درباره کد رهگیری مرسوله پستی

در این بخش، سوالات متداول درباره نحوه دریافت کد رهگیری مرسوله پستی را آورده‌ایم:

کد رهگیری مرسوله پستی چند رقمی است؟

کد رهگیری پستی بین ۲۰ یا ۲۴ رقم است که به هریک از مرسولات پستی اختصاص داده می‌شود.

کد مرسوله پستی را کجا وارد کنیم؟

شما می‌توانید به بخش «پیگیری مرسولات پستی» در سامانه پیشخوان۲۴ مراجعه کنید و در کادر استعلام ابتدای صفحه، کد رهگیری خود را وارد کنید. در ادامه، روی گزینه‌ی «پیگیری مرسوله پستی» کلیک کنید تا آخرین وضعیت مرسوله‌تان نمایش داده شود.

نحوه بازیابی کد رهگیری پست چگونه است؟

از طریق روش‌هایی مانند تماس با فرستنده، تماس با پشتیبانی شرکت پست به شماره ۱۹۳ یا مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پستی، می‌توانید کد رهگیری مرسوله خود را پیدا کنید.

اگر کد مرسوله پستی را فراموش کردیم، چه کنیم؟

اگر کد مرسوله پستی خود را فراموش کردید، می‌توانید با واحد خدمات شرکت پست به شماره ۱۹۳ تماس بگیرید یا به‌صورت حضوری به یکی از دفاتر پستی مراجعه کنید؛ علاوه‌بر این، می‌توانید با فرستنده مرسوله نیز تماس بگیرید و کد رهگیری مرسوله خود را دریافت کنید.

کد مرسوله پستی به دستم نرسیده است، چه‌کار کنم؟

از طریق روش‌هایی مانند تماس با فرستنده، تماس با پشتیبانی شرکت پست به شماره ۱۹۳ یا مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پستی، می‌توانید کد رهگیری مرسوله خود را دریافت کنید؛ همچنین می‌توانید با فرستنده مرسوله نیز تماس بگیرید و کد رهگیری را از او بخواهید.

آیا دریافت کد مرسوله پستی با کد ملی امکان‌پذیر است؟

در حال حاضر، دریافت کد رهگیری مرسوله پستی با استفاده از کد ملی امکان‌پذیر نیست و شما باید برای دریافت کد رهگیری به یکی از دفاتر پستی مراجعه کرده یا با واحد پشتیبانی شرکت پست به شماره ۱۹۳ تماس بگیرید.

چرا کد مرسوله پستی ارسال نمی‌شود؟

برای پیگیری لطفا به یکی از دفاتر پستی مراجعه کرده و با ارائه اطلاعات خود و مرسوله، کد مرسوله پستی را دریافت کنید.

ثبت دیدگاه