بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی بعد از تشکیل پرونده برای استفاده از خدمات متنوع و گوناگون بیمه تامین اجتماعی در این سازمان یک کد شماره اختصاصی و ویژه برای خود دریافت می‌کنند. این شماره بیمه تامین اجتماعی دارای 8 رقم است…

تا چندی پیش، اگر به‌دنبال شماره بیمه تامین اجتماعی می‌گشتید، آن را در صفحه‌ی اول دفترچه بیمه پیدا می‌کردید؛ اما، حالا چند وقتی است که دفترچه بیمه‌ای در کار نیست! شما باید روش جدیدی برای دریافت کد بیمه تامین اجتماعی پیدا کنید؛ اما، چگونه؟ ما در این مطلب از وبلاگ پیشخوان۲۴ می‌خواهیم روش‌های پیدا کردن شماره/کد بیمه تامین اجتماعی را آموزش دهیم؛ سپس، بهترین روش را معرفی و بررسی کنیم تا شما را در مسیر بدست آوردن شماره بیمه تامین اجتماعی یاری کنیم.

شماره بیمه تامین اجتماعی چیست؟

کد بیمه تامین اجتماعی یک شماره‌ی ۸ رقمی برای افراد شاغل و یک شماره‌ی ۱۰ رقمی برای افراد بازنشسته است. این شماره، شناسه‌ای منحصربه‌فرد است که به هر فرد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در این سازمان تعلق می‌گیرد تا هویت او شناسایی شود.

این شماره در تمام مدتی که تحت پوشش هستید، ثابت است و تغییر نمی‌کند؛ البته، همانطور که گفته شد برای افراد شاغل و بازنشسته متفاوت است. در نتیجه، اگر شما شاغل باشید سپس بازنشسته شوید، شماره بیمه تامین اجتماعی شما تفاوت می‌کند.

کاربرد شماره بیمه تامین اجتماعی

اصلی‌ترین کاربرد شماره بیمه تامین اجتماعی، دسترسی به پرونده بیمه‌ای در این سازمان است؛ اما، این تنها کاربرد کد بیمه تامین اجتماعی نیست! زمانی که شما مشغول به کار می‌شوید، باید این شماره را برای رد شدن بیمه از سوی کارفرما ارائه دهید. اگر شما شماره بیمه‌تان را نداشته باشید، باید آن را دریافت کنید. ما در ادامه مراحل دریافت کد بیمه تامین اجتماعی را آورده‌ایم؛ کافیست، این مراحل را به‌دقت مطالعه کنید.

کاربرد کد بیمه تامین اجتماعی

نام‌نویسی برای دریافت شماره بیمه تامین اجتماعی

اگر تا به‌حال تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نبوده‌اید؛ اما، حالا می‌خواهید تحت پوشش قرار بگیرید تا شماره بیمه داشته باشید، باید مراحل نام‌نویسی در سازمان تامین اجتماعی را طی کنید. ما در ادامه مراحل نام‌نویسی در سازمان تامین اجتماعی برای گرفتن شماره بیمه تامین اجتماعی را آورده‌ایم؛ کافیست، این مراحل را دنبال کنید تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرید و کد بیمه تامین اجتماعی را بگیرید.

  1. یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی را برای نام‌نویسی انتخاب کنید.
  2. واحد نام‌نویسی را در شعبه پیدا کنید؛ سپس، پرسش‌نامه نام‌نویسی را دریافت کنید.
  3. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی را همراه با پرسش‌نامه نام‌نویسی تکمیل‌شده تحویل واحد نام‌نویسی دهید.
  4. برای انجام آزمایشات به بخش آزمایشگاه شعبه مراجعه کنید؛ سپس، نتایج آزمایشات را به بخش نام‌نویسی تحویل دهید.
  5. شما می‌توانید نتیجه نام‌نویسی خود را در سامانه تامین اجتماعی مشاهده کنید؛ اما، باید در سامانه تامین اجتماعی ثبت‌نام کنید که در ادامه آموزش داده می‌شود.

هنگامی که مراحل نام‌نویسی را انجام دهید، شماره بیمه تامین اجتماعی به شما تعلق می‌گیرد اما شما نمی‌توانید آن را مشاهده کنید؛ مگر اینکه، استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی را انجام دهید. ما در ادامه این روش‌ها را معرفی و بررسی کرده‌ایم.

نام‌نویسی برای دریافت شماره بیمه تامین اجتماعی

روش‌های استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی

روش‌های استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی شامل ۴ روش است. شما می‌توانید هر کدام از روش‌ها را متناسب با اطلاعاتی که در دست دارید، انتخاب کنید تا کد بیمه تامین اجتماعی‌تان را استعلام کنید. ما در ادامه هر ۴ روش را به‌تفصیل معرفی و بررسی کرده‌ایم:

استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی با پیشخوان۲۴

پیشخوان۲۴ سامانه‌ی جامع استعلام و پرداخت است که خدمات کاربردی دفاتر پیشخوان را در کنار سایر خدمات دوره‌ای ارائه می‌دهد. یکی از خدمات پراستفاده‌ی پیشخوان۲۴، استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی با کد ملی و رمز عبور است که از طریق خدمت سوابق بیمه انجام می‌شود. در حقیقت، شما با استفاده از خدمت سوابق بیمه با یک تیر، دو نشان می‌زنید، هم سوابق بیمه را چک می‌کنید هم شماره بیمه را دریافت می‌کنید. شما برای استفاده از خدمت سوابق بیمه پیشخوان۲۴ تنها به کد ملی و رمز عبور نیاز دارید.

استعلام سوابق بیمه با پیشخوان ۱

رمز عبور همان رمزی است که شما در ثبت‌نام سامانه تامین اجتماعی انتخاب می‌کنید؛ البته، شاید از قبل آن را داشته باشید یا نداشته باشید. اگر از قبل آن را دارید، باید وارد کنید؛ اما، اگر از قبل آن را ندارید، باید ثبت‌نام را تکمیل کنید تا رمز عبور را دریافت کنید که از روش دریافت شماره بیمه تامین اجتماعی با کد ملی پیشخوان۲۴ استفاده کنید. ما در ادامه، ثبت‌نام در سامانه تامین اجتماعی را آموزش داده‌ایم.

نکته‌ی حائز اهمیت در مورد استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی با پیشخوان۲۴ این است که شما هزینه‌ای برای مشاهده شماره بیمه تامین اجتماعی نمی‌دهید. این در حالی است که برای دیدن سوابق بیمه، باید ۵.۲۰۰ تومان را تسویه کنید.

استعلام سوابق بیمه با پیشخوان ۲

استفاده از کد استعلام بیمه تامین اجتماعی (USSD)

شما می‌توانید با استفاده از کد استعلام بیمه تامین اجتماعی نسبت به دریافت کد بیمه تامین اجتماعی اقدام کنید؛ کافیست، کد دستوری #1420*4* را در بخش شماره‌گیر تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید. هنگامی که این کد را شماره‌گیری کنید، باید مراحلی که در ادامه آمده است را طی کنید:

  1. گزینه‌ی استعلام‌ها با شماره ۲ را از میان گزینه‌های «برخورداری از حمایت درمانی»، «استعلام‌ها»، «درمانی» و «بعدی» انتخاب کنید.
  2. گزینه‌ی آخرین سابقه با شماره ۱ را از میان گزینه‌های «آخرین سابقه»، «رابطه بیمه‌ای»، «بعدی» و «بازگشت» انتخاب کنید.
  3. کد ملی خود را وارد کنید تا آخرین سابقه را به همراه کد بیمه تامین اجتماعی مشاهده کنید.

نکته: این روش در حال حاضر به‌درستی نتیجه استعلام شماره بیمه شخص ثالث را نمایش نمی‌دهد؛ بنابراین، اگر از این روش پاسخ نگرفتید، از سایر روش‌ها استفاده کنید.

استعلام شماره بیمه با کد ملی از سامانه تامین اجتماعی

برای دریافت شماره بیمه با کد ملی، می‌توانید از روش سایت تامین اجتماعی و اپلیکیشن تامین من اقدام کنید؛ کافیست، وارد ساید es.tamin.ir یا وارد اپلیکیشن تامین من شوید سپس سایر مراحل را طی کنید:

  1. کد ملی و رمز عبور تامین اجتماعی‌تان را وارد کنید.
  2. گزینه‌ی بیمه‌شدگان را از نوار ابزار خدمات سامانه انتخاب کنید.
  3. گزینه‌ی خدمات سابقه را از میان گزینه‌های زیرمجموعه بیمه‌شدگان برگزینید.
  4. بر روی گزینه‌ی کلیه سوابق کلیک کنید تا در نتیجه‌ی آن، کد بیمه تامین اجتماعی را مشاهده کنید.

استعلام سوابق بیمه با سامانه تامین اجتماعی

استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی با مراجعه حضوری به شعب بیمه

شاید تمایلی به روش‌های آنلاین برای پيدا كردن شماره بيمه با كد ملی نداشته باشید؛ همچنین، از روش کد استعلام بیمه تامین اجتماعی نیز جوابی نگیرید. در نتیجه، تنها روشی که برایتان باقی می‌ماند، مراجعه‌ی حضوری به شعب بیمه است. شما می‌توانید با در دست داشتن مدارک شناسایی خود مانند اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی برای بدست آوردن شماره بیمه از روی کد ملی با شناسنامه و کارت ملی اقدام کنید. مراحل استفاده از این روش در شعب تامین اجتماعی متفاوت است؛ بنابراین، بهترین روش این است که پس از مراجعه‌ی حضوری از اطلاعات شعبه برای آمورش مراحل استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی اقدام کنید.

ثبت‌نام در سامانه تامین اجتماعی

اگر می‌خواهید روش‌های دریافت شماره بیمه تامین اجتماعی با کد ملی را انتخاب کنید، باید در سامانه تامین اجتماعی ثبت‌نام کنید تا رمز عبور داشته باشید. ما در ادامه، مراحل ثبت‌نام در سامانه تامین اجتماعی را آورده‌ایم تا شما را در مسیر بدست آوردن شماره بیمه از روی کد ملی کمک کنیم:

  1. وارد سایت es.tamin.ir یا اپلیکیشن تامین من شوید تا ثبت‌نام را انجام دهید.
  2. گزینه‌ی ثبت‌نام را انتخاب کنید؛ سپس، گزینه‌ی مناسب از میان گزینه‌ی اشخاص حقیقی یا اتباع خارجی را برگزینید.
  3. کدملی و شماره موبایل متعلق به کدملی را وارد کنید؛ سپس، اطلاعات شناسنامه شامل نام، جنسیت، شماره شناسنامه و تاریخ تولد را وارد کنید.
  4. آدرس ایمیل را وارد کنید؛ سپس، رمز عبور خود را انتخاب کنید. در ضمن، آن را دو مرتبه در کادر خالی وارد کنید. شما باید قوانینی را برای انتخاب رمز عبور رعایت کنید.

رمز عبوری که برای ثبت‌نام در سامانه تامین اجتماعی انتخاب کردید را یادداشت کنید تا فراموش نکنید؛ چرا که، استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی

نکته: شما پس از ثبت‌نام در سامانه تامین اجتماعی، می‌توانید نتیجه‌ی نام‌نویسی در این سازمان را از مسیر بیمه شدگان >> خدمات نام نویسی >> استعلام اطلاعات هویتی و شماره تامین اجتماعی مشاهده کنید. اگر نام‌نویسی شما تکمیل شده باشد، شماره بیمه به شما تعلق گرفته است.

بازیابی شماره بیمه تامین اجتماعی پس از فراموشی آن

شاید شما هم در دسته‌ی افرادی باشید که می‌گویید: شماره بیمه تامین اجتماعی را فراموش کردم چه کار کنم؟ باید بگوییم که فراموشی شماره بیمه تامین اجتماعی عادی است! برخی اوقات پیش می‌آید که شخص بیمه‌شده، شماره بیمه تامین اجتماعی را فراموش می‌کند. تنها روش شما بازیابی شماره بیمه تامین اجتماعی از روش‌های استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی است. در حقیقت، تمام روش‌های استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی برای بازیابی شماره بیمه تامین اجتماعی به کار می‌آید؛ اما، اگر بخواهیم بهترین روش را معرفی کنیم، روشی است که جامع و کامل باشد. پیشخوان۲۴ این ویژگی را دارد. شما می‌توانید با استفاده از سامانه پیشخوان۲۴ علاوه‌بر بازیابی شماره بیمه تامین اجتماعی‌تان، خدمات استعلام و پرداخت دوره‌ای مانند استعلام و پرداخت قبوض، خدمات خودرو و موتور، خدمات اجتماعی، خدمات مالی و … را استفاده کنید. ما در ادامه سایر ویژگی‌های پیشخوان۲۴ را به‌عنوان یک سامانه دریافت شماره بیمه تامین اجتماعی با کد ملی آورده‌ایم:

سوالات متداول

چه زمانی به شماره بیمه تامین اجتماعی نیاز داریم؟

شما زمانی به کد بیمه تامین اجتماعی نیاز دارید که بخواهید از خدمات تامین اجتماعی استفاده کنید؛ همچنین، کارفرمای خود را تغییر دهید چرا که کارفرما برای رد کردن بیمه‌تان به شماره بیمه‌ی شما نیاز دارد.

چگونه باید شماره بیمه تامین اجتماعی را به دست آوریم؟

اگر شماره بیمه به شما تعلق گرفته است، تنها باید از روش‌های استعلام برای بدست آوردن شماره بیمه از روی کد ملی استفاده کنید؛ اما، این روش‌ها به تفصیل در مطلب معرفی و بررسی شده‌اند. اگر به‌دنبال بهترین روش برای دریافت شماره بیمه تامین اجتماعی با کد ملی هستید، پیشنهاد ما پیشخوان۲۴ است که خدمات متنوعی را در کنار خدمت سوابق بیمه ارائه می‌دهد تا نیاز شما را به سایر برنامه‌ها برطرف سازد.

مدارک مورد نیاز برای مشاهده شماره بیمه تامین اجتماعی چیست؟

اگر می‌خواهید از روش دریافت شماره بیمه تامین اجتماعی با کد ملی استفاده کنید، تنها اطلاعات مورد نیاز، کد ملی و رمز عبور تامین اجتماعی است؛ اما، اگر می‌خواهید از روش حضوری برای گرفتن شماره بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید، باید اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی را نیز همراه داشته باشید.

آیا بعد از فراموشی شماره تامین اجتماعی می‌توان آن را مجدد استعلام گرفت؟

بله؛ فقط باید از روش‌های استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی که در مطلب معرفی و بررسی شد برای بازیابی کد بیمه‌ی فراموش‌شده استفاده کنید؛ البته، اگر اطلاعات مورد نیاز برای روش‌های مذکور را در دست نداشته باشید، تنها باید از روش مراجعه حضوری به شعب برای بازیابی کد بیمه اقدام کنید.

ثبت دیدگاه
آزیتاجمشیدی

بیمه تامین اجتماعی

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و درود بر شما سرکار خانم جمشیدی
برای دریافت شماره بیمه تامین اجتماعی و سوابق بیمه خود، لطفا به صفحه «مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی» مراجعه کنید.
برقرار و شاد باشید

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

شماره بیمه

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود و وقت بخیر
برای دریافت شماره بیمه باید به صفحه «استعلام سوابق بیمه» وارد شوید و با وارد کردن کد ملی و کلمه عبوری که در سامانه تامین اجتماعی ثبت کرده‌اید، شماره بیمه‌تان را دریافت کنید.
سلامت و موفق باشید

فاروق کریمی

دریافت شماره بیمه

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و احترام
برای دریافت شماره بیمه باید به صفحه «استعلام سوابق بیمه» مراجعه کرده و با وارد کردن کد ملی و کلمه عبوری که در سامانه تامین اجتماعی ثبت کرده‌اید، شماره بیمه‌تان را دریافت کنید.
تندرست باشید

سعیدبیرانوند

شماره بیمه

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود بر شما جناب بیرانوند
یرای دریافت شماره بیمه خود می‌توانید به صفحه «استعلام سوابق تامین اجتماعی» بروید و با وارد کردن کد ملی و کلمه عبور تأمین اجتماعی خود، شماره بیمه‌تان را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که برای استعلام شماره بیمه در سامانه پیشخوان 24 نیازی به پرداخت هزینه نیست.
برقرار باشید

جلال افشار

سابق بیمه

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود و وقت جناب افشار
برای دریافت سابقه بیمه، باید به صفحه «استعلام سوابق تامین اجتماعی» مراجعه کرده و کد ملی خود به‌همراه کلمه عبور ثبت‌شده در سامانه تامین اجتماعی را در کادرهای ابتدای صفحه وارد کنید. در ادامه، با کلیک روی دکمه «مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی» می‌توانید سوابق بیمه خود را دریافت کنید.
سبز باشید و مانا

حجت اله خواجوند گت کش

شماره بیمه

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود بر شما
جهت دریافت شماره بیمه لطفا وارد خدمت سوابق بیمه از خدمات اجتماعی شده و اطلاعات خواسته‌شده را وارد کرده و دکمه مشاهده سوابق را بزنید. در اطلاعات نمایش‌داده‌شده می‌‌توانید شماره بیمه خود را هم مشاهده کنید.
سربلند و مانا باشید.