اولین باری که یارانه در دولت محمود احمدی نژاد تصویب شد و به موجب آن در مجلس هم طرح پیشنهادی دولت برای عملی شدن به مجموع رای موافق نمایندگان رسید. صف‌های دریافت یارانه تشکیل شدند و همه برای دریافت یارانه 45.500 تومانی نام‌نویسی کردند….

اولین بار که زمزمه اجرای طرح واریز یارانه نقدی در دولت احمدی‌نژاد شنیده شد؛ افراد زیادی برای دریافت یارانه ۴۵.۵۰۰ هزار تومانی صف‌های طولانی تشکیل دادند. سپس نام‌نویسی کردند تا شاید بتوانند بخشی‌ از هزینه‌های کمرشکن زندگی را تامین کنند. اما متاسفانه با به پایان رسیدن مهلت ثبت‌نام، تعداد زیادی از افراد جا ماندند و امکان ثبت‌نام برای آن‌ها وجود نداشت. هر سال زمان مشخصی تعیین می‌شود تا افراد جدید و جاماندگان یارانه بتوانند مراحل ثبت‌نام یارانه را انجام دهند. در این مطلب از وبلاگ پیشخوان ۲۴ را به توضیح مراحل و مدارک لازم برای ثبت‌نام و زمان ثبت‌ نام یارانه ۱۴۰۲ اختصاص می‌دهیم؛ پس همراه ما باشید.

یارانه چیست؟

به صورت کلی یارانه کمک مالی است که دولت برای تامین نیاز‌های مردم به سازمان‌ها و مشاغل می‌دهد. انواع یارانه نقدی که دولت به مشاغل خاص یا سازمان‌ها می‌دهد تا کالاهایی را تولید کنند که مورد استفاده کاربران قرار بگیرد، عبارت‌اند از:

در ایران یارانه به شکل دیگری معنا می‌شود. سوبسید یا یارانه کمک مالی است که به صورت ماهیانه از سوی دولت به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. تا چند وقت پیش مبلغ یارانه ۴۵.۵۰۰ تومان بود؛ اما امروزه این هزینه به دلیل تورم افزایش پیدا کرده تا افراد بتواند حداقل امکانات رفاهی زندگی خود را تامین کنند.

ثبت نام یارانه 1400

چه کسانی مشمول دریافت یارانه نمی‌شوند؟

اگر این دغدغه برای شما هم ایجاد شده که چرا تنها عهده خاصی از افراد جامعه مشمول دریافت یارانه هستند و شما نمی‌توانید یارانه دریافت کنید؛ باید بگوییم اگر جز جاماندگان یارانه نباشید، احتمالا یکی از شرایط زیر در مورد شما صدق می‌کند که باعث می‌شود یارانه ماهانه به حساب بانکی شما واریز نشود.

در چند سال اخیر یارانه بسیاری از افراد قطع شده و از طرفی برخی از افراد از ثبت‌نام یارانه جامانده‌اند، به همین دلیل خواستار ثبت‌نام و دریافت مجدد یارانه هستند. در ادامه خواهیم گفت چه مراحلی برای ثبت‌ نام یارانه جدید سال ۱۴۰۲ باید انجام دهید تا هر ماه یارانه به حساب بانکی‌تان واریز شود.

چرا من یارانه معیشتی دریافت نمی‌کنم؟

۲ علت متفاوت برای عدم واریز یارانه معیشتی وجود دارد: اول اینکه یارانه به شخص تعلق نمی‌گیرد و دوم اینکه یارانه به شخص تعلق می‌گیرد؛ اما، اطلاعات او اشتباه است.

ثبت‌ نام جاماندگان یارانه جدید در سال ۱۴۰۲

چنانچه تا به امروز یارانه‌ای دریافت نکرده‌اید و شرایط بالا هم در مورد شما و خانواده‌تان صدق نمی‌کند، باید برای ثبت‌ نام یارانه جدید اقدام کنید. برای نام‌نویسی و انجام مراحل ثبت‌نام نیاز است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم از کامپیوتر یا لپ‌تاپ برای انجام مراحل ثبت‌نام استفاده کنید.

ورود به سامانه ثبت‌ نام یارانه

برای نام‌نویسی دریافت یارانه نیاز است به سایت www.my.gov.ir مراجعه کنید. برای ورود به سامانه یارانه معیشتی باید شماره موبایل و کد امنیتی را همانند تصویر وارد کنید و سپس کد ۵ رقمی ارسال شده به تلفن همراه خود را وارد کنید.

تایید یا ویرایش کد پستی

در این بخش کد پستی بر اساس آخرین نشانی ثبت‌شده در سازمان ثبت‌احوال به شما نمایش داده می‌شود. اگر تمایل دارید نشانی محل سکونت خود را به‌روزرسانی کنید، باید کد پستی جدید را وارد کنید. در غیر این صورت بدون تغییر اطلاعات گزینه ثبت اطلاعات را انتخاب کنید.

بعد از انجام مراحل بالا می‌توانید وارد صفحه اصلی سایت شوید و از خدمات متعدد آن استفاده کنید. برای ثبت‌نام یارانه جدید باید گزینه مشاهده وضعیت مشمول بودن دریافت یارانه و ثبت درخواست را انتخاب کنید. اگر ازدواج کردید و قصد جداسازی یارانه خانوار را دارید باید برای جداسازی به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنید یا با اطلاعات سرپرست خانوار وارد سامانه شوید.

ثبت‌ نام جاماندگان یارانه جدید در سال ۱۴۰۱

ثبت‌ نام یارانه در سایت حمایت

جاماندگان یارانه کجا ثبت‌نام می‌کنند؟ تا چند وقت پیش تنها راه پیش رو برای ثبت‌نام یارانه مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت یا پلیس + ۱۰ بود، اما در دولت جدید (آقای رئیسی) تصمیماتی گرفته شده تا به کمک آن بتوانید مجددا ثبت‌نام کنید. متقاضیان جدید و جاماندگان ثبت‌نام یارانه ۱۴۰۲ می‌توانند به سامانه حمایت به نشانی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. این سایت توسط سازمان وزارت رفاه راه‌اندازی شده و برای ثبت‌نام یارانه جدید در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار گرفته شده است. برای ثبت‌نام یارانه جاماندگان غیر حضوری و اینترنتی می‌توانید فرآیند زیر را دنبال کنید.

سامانه ثبت نام یارانه 1400 برای جا ماندگان

ثبت‌نام یارانه برای افراد مجرد

تا چند وقت پیش برای پاسخ به سوال آیا مجردها هم می‌توانند یارانه جدید دریافت کنند؟ به صورت قطع می‌گفتیم خیر، این امکان وجود ندارد. ولی الان شرایط فرق کرده است. اگرچه توصیه می‌شود افراد مجردی که در خانه پدری هستند، به صورت جداگانه ثبت‌نام نکنند؛ اما اگر هم می‌خواهید به صورت جداگانه یارانه دریافت کنید. باید برای ثبت درخواست ثبت‌نام یارانه به سامانه my.gov.ir مراجعه کنید و مراحل ثبت‌نام را انجام دهید؛ چراکه هیچ سامانه‌ جداگانه‌ای برای ثبت‌نام یارانه افراد مجرد وجود ندارد.

نکته: در نظر داشته باشید که باید عضو خانواده‌ای باشید که یارانه‌ بگیر نباشند. در غیر این صورت امکان جداسازی و دریافت یارانه وجود ندارد.

توجه: اگر به دلیل وجود چند حقوق‌بگیر در خانواده، یارانه شما قطع شده، می‌توانید برای بازبینی مجدد وارد سایت حمایت شوید و درخواست خود را ثبت‌ کنید.

برای ثبت‌نام یارانه به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

سایت ثبت نام دوباره برای یارانه این امکان را به‌ وجود آورده که با تکمیل فرم ثبت نام یارانه معیشتی و تکمیل مراحل ثبت نام یارانه ۱۴۰۰، امکان دریافت مجدد کمک معیشتی برای افرادی که تاکنون موفق به دریافت یارانه نشده‌اند، نیز فراهم شود. در ادامه به شما می‌گوییم برای تکمیل ثبت‌نام به چه اطلاعی نیاز دارید.

شماره ملی سرپرست

برای ورود به سایت ثبت‌نام یارانه جاماندگان باید شماره ملی سرپرست خانوار را وارد کنید. شماره ملی سرپرست یک عدد ۱۰ رقمی است که باید بدون خط تیره یا فاصله وارد شود. به عنوان مثال 4561237891

نکته: اگر با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان یا پلیس + ۱۰ تغییراتی در ساختار خانوار ایجاد کردید؛ بهتر است اطلاعات ثبت شده را وارد کنید.

شماره شبا واریز یارانه نقدی

برای ورود به سامانه و تکمیل ثبت‌نام باید شماره شبا را وارد کنید که می‌خواهید یارانه برای آن واریز شود. فراموش نکنید به هنگام وارد کردن اطلاعات حساب بانکی از گذاشتن خط تیره، فاصله، نقطه یا حروف خودداری کنید. مثال: 33335555

شماره ملی اعضای خانوار

برای ورود به سامانه ثبت یارانه معیشتی ۱۴۰۰- ۱۴۰۲ لازم است علاوه بر شماره ملی سرپرست، شماره ملی اعضای دیگر خانوار را نیز در فرم نمایش‌ داده شده وارد کنید. در نظر داشته باشید شماره ملی اعضای خانوار نیز یک عدد ۱۰ رقمی است که هیچ‌گونه فاصله، خط تیره در بین اعداد وجود ندارد. برای مثال: 0123456789

نکته: افراد مجرد برای جداسازی یارانه باید در این قسمت گزینه وضعیت تاهل را روی گزینه مجرد قرار دهند تا به عنوان سرپرست شناخته شوند و یارانه دریافت کنند.

تصویر امنیتی

برای تکمیل ثبت‌نام یارانه جدید نیاز است کد امنیتی را در کادر مشخص‌شده وارد کنید. این تصویر صرفا برای حفظ اطلاعات شما در سامانه قرار داده شده است.

بعد از ثبت‌نام در سامانه، اطلاعات شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر مجاز به دریافت یارانه باشید، از ماه بعد یارانه به شماره حساب بانکی‌تان واریز می‌شود. در غیر این صورت به دلیل نقض شرایط دریافت یارانه امکان گرفتن یارانه وجود ندارد.

نکات کلیدی و مهم زمان ثبت‌نام یارانه ۱۴۰۲

  • شماره حساب با شماره کارت متفاوت است و امکان ورود به سامانه با شماره کارت واریزی یارانه برای هیچ شخصی وجود ندارد.
  • اگر از شماره حساب خود اطلاعی ندارید، از بانکی که یارانه شما به آن واریز شده می‌توانید برای دریافت شماره حساب اقدام کنید. هم‌چنین امکان استفاده از سرویس تبدیل شماره شبا به شماره حساب اپلیکیشن پیشخوان ۲۴ نیز وجود دارد.
  • اگر با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت یا پلیس + ۱۰ تغییراتی در ساختار خانوار خود ایجاد و ثبت کرده‌اید، بهتر است آخرین اطلاعات مربوط به یارانه ۱۴۰۲ را وارد کنید.
  • اگر تعداد اعضای خانوار ۲ نفر است، باید به جز سرپرست خانوار، شماره ملی عضو دیگر را وارد کنید. در غیر این صورت اگر خانوار یک نفر باشد، نیاز است گزینه «خانوار یک نفره» را انتخاب کنید.
  • اگر ازدواج کردید و قصد دارید یارانه معیشتی خود را از خانوار جدا کنید؛ باید برای جداسازی یارانه و ویرایش ساختار خانوار به یکی از دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید.

 

چطور متوجه شویم عضو کدام دهک هستیم و چقدر یارانه دریافت می‌کنیم؟

بلغ دریافتی یارانه برای اقشار جامعه متفاوت است. از یک سو حدود ۸۰۰ هزار خانوار در دهک اول تا سوم قرار دارند و یارانه‌شان ۴۰۰ هزار تومان است. از سوی دیگر حدود یک میلیون و هفت‌صد هزار خانوار در دهک چهارم تا نهم قرار دارند و هر نفر مشمول دریافت یارانه ۳۰۰ هزار تومانی هست. از این رو خانواده ۴ نفره حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان به صورت ماهانه دریافت می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید در کدام دهک قرار دارید و باید ماهانه چقدر یارانه دریافت کنید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

برای مشخص‌ شدن نوع دهک خانوار می‌توانید از یکی از دو روش زیر استفاده کنید.

  • تماس با تلفن گویا: اولین و در دسترس‌ترین راه تماس با شماره 09200006369 یا 0216369 است. برای اطلاع از دهک خود به شماره تماس و کد ملی سرپرست خانوار نیاز دارید.
  • مراجعه به سایت یارانه: اگر به هر دلیلی از روش اول نتوانستید استفاده کنید. باید برای شناخت وضعیت دهک خود به سایت حمایت به نشانی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید.
هزینه یک خانوار در ماه نوع دهک درآمدی
حدود ۲ میلیون تومان دهک اول (جزء ۱۰‌درصد از فقیر‌ترین خانوار‌ها شناخته می‌شوند.)
حدود ۳ میلیون تومان دهک دوم
حدود ۴ میلیون تومان دهک سوم
حدود ۵ میلیون تومان دهک چهارم
حدود ۶ میلیون تومان دهک پنجم (دهک میانی)
حدود ۷ میلیون تومان دهک ششم
حدود ۸ میلیون تومان دهک هفتم
حدود ۹ میلیون تومان دهک هشتم
جدود ۱۲ میلیون تومان دهک نهم
حدود ۲۰ میلیون تومان دهک دهم (ثروتمندان جامعه)

نکته: اطلاعات این جدول بر اساس آخرین آمار در سال ۱۴۰۱ است.

هر خانوار چقدر یارانه معیشتی دریافت می‌کند؟

تعداد عضو خانوار مبلغ یارانه معیشتی
دهک اول تا سوم
خانواده ۲ نفره ۸۰۰ هزار تومان
خانواده ۳ نفره ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
خانواده ۴ نفره ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
خانواده ۵ نفره ۲ میلیون تومان
دهک چهارم تا نهم
خانواده ۲ نفره ۶۰۰ هزار تومان
خانواده ۳ نفره ۹۰۰ هزار تومان
خانواده ۴ نفره ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
خانواده ۵ نفره ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

اگر جز دهک دهم یعنی قشر ثروتمند جامعه باشید؛ مشمول دریافت یارانه نمی‌شوید و نمی‌توانید سوبسید خود را به صورت ماهیانه دریافت کنید.

چه زمانی یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود؟

اگر ثبت‌نام یارانه را انجام داده باشید، احتمالا این سوال برای شما پیش‌آمده که یارانه جدید کی واریز می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم معمولا تاریخ واریز یارانه مشخص نیست اما تا به امروز، مبلغ یارانه دریافتی ۱۹‌ام تا ۲۲‌ام هر ماه به حساب بانکی سرپرست خانوار واریز شده است.

اما در آخر استعلام یارانه

برای مشاهده آخرین مبلغ یارانه واریزی و جزئیات بیشتر مانند تعداد خانوار و اطلاعات سرپرست خانوار می‌توانید از روش‌‌های استعلام زیر استفاده کنید.

  • استعلام یارانه معیشتی با کد ملی از طریق سامانه پیشخوان ۲۴
  • استعلام یارانه با شماره‌گیری 0216369
  • استعلام یارانه با کد ملی با مراجعه به سایت refahi.ir

چگونه با کد ملی از مبلغ یارانه خودمان باخبر شویم؟

بعد از ثبت‌نام یارانه همیشه این دغدغه وجود دارد که آیا یارانه کمک معیشتی واریز شده یا نه! برای پیگیری و استعلام یارانه با کد ملی می‌توانید از سایت یا اپلیکیشن پیشخوان ۲۴ استفاده کنید.


نتیجه‌گیری

در این مطلب از وبلاگ پیشخوان ۲۴ در مورد نحوه ثبت‌نام یارانه جدید صحبت کردیم. اگر تاکنون یارانه دریافت نمی‌کردید یا به دلایل متعدد سوبسید شما قطع شده بود، می‌توانید برای دریافت مجدد و ثبت‌نام دوباره به سایت حمایت به نشانی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید. برای تغییر شماره حساب یارانه سرپرست خانوار هم امکان استفاده از سامانه refahi.ir وجود دارد. در نهایت برای مشاهده مبلغ یارانه و جزئیات بیشتر هم پیشنهاد می‌کنیم از سرویس استعلام یارانه پیشخوان ۲۴ استفاده کنید. امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب به سوالات شما پاسخ دهیم.

ثبت دیدگاه