ترخیص خودرو از پارکینگ راهور کار سختی نیست اما معمولا زمان‌بر است. بعد از توقیف خودرو باید با شماره ۱۱۰ تماس بگیرید و مطمئن شوید که خودرو دزدیده نشده و به دستور پلیس توقیف شده است. سپس نیاز است برای ترخیص آن از پارکینگ مراحلی مانند ……..

احتمالا برای شما هم پیش‌آمده که از سر عجله یا فراموشی، خودرو خود را در مکانی پارک کنید؛ اما وقتی بعد از چند ساعت به محل پارک خودرو برگشتید، با جای خالی آن روبه‌رو شدید. گاهی‌اوقات رانندگان با این مشکل روبه‌رو می‌شوند. احتمالا اولین چیزی که در لحظه به ذهنتان رسیده این بوده که خودرو سرقت رفته است؛ اما در واقع، به علت بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی یا تصادف، خودروی شما به دستور پلیس توقیف شده و به پارکینگ منتقل شده است. بدون شناخت علت توقیف خودرو نمی‌توانید جلوی تکرار این اتفاق را بگیرید. برخلاف باور افراد، ترخیص خودرو از پارکینگ هم آن‌قدرها که به چشم می‌آید ساده نیست. برای ترخیص خودرو نیاز است با مراحل، مدارک و شرایط ترخیص خودرو از پارکینگ آشنا باشید. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب از وبلاگ پیشخوان ۲۴ در مورد این موضوع صحبت کنیم.

منظور از خودروی توقیف‌شده چیست؟

هیچ خودرویی بی‌دلیل توقیف نمی‌شود، انجام برخی از تخلفات رانندگی، شکایت فرد یا سازمان یا حتی تصادف می‌تواند دلیلی باشد تا خودرو به پارکینگ منتقل شود. در این شرایط می‌گویند خودرو توقیف شده است. توقیف خودرو باعث ایجاد محدودیت می‌شود و از اصلی‌ترین حق خود یعنی رانندگی در سطح شهر محروم می‌شوید. در ادامه در مورد انواع توقیف صحبت می‌کنیم.

چرا خودرو توقیف می‌شود؟

شاید به این فکر کرده باشید که چرا خودروتان توقیف شده است؟ گاهی علت آن آنقدر مشخص است که از چشم راننده هم دور نمی‌ماند و گاهی دلیل توقیف خودرو مشخص نیست. در ادامه به تمام دلایلی اشاره می‌کنیم که باعث می‌شوند تا خودروتان توقیف شود و به پارکینگ منتقل شود.

فوت یا مجروح شدن شخص در هنگام رانندگی

تصادف همیشه رخ می‌دهد؛ اما گاهی اوقات به دلیل بی‌توجهی راننده به قوانین، منجر به مرگ یا مجروح شدن عابر پیاده می‌شود. در این شرایط خودرو توسط پلیس توقیف می‌شود.

توقیف خودرو در اثر تصادف رانندگی

همراه نداشتن بیمه شخص ثالث یا مدارک خودرو

گاهی‌اوقات باید به دستور پلیس مدارک خودرو مانند کارت ماشین، گواهینامه یا بیمه شخص ثالث را تحویل دهید. اگر آن‌ها را همراه خود نداشته باشید یا تاریخ اعتبار بیمه شخص ثالث یا گواهینامه به پایان رسیده باشد، به جز پرداخت جریمه، خودرو توقیف می‌شود و به نزدیک‌ترین پارکینگ منتقل می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که رانندگی بدون داشتن گواهینامه هم توقیف خودرو را در پی دارد.

توقیف خودرو به دلیل انجام دو با چند تخلف رانندگی به صورت همزمان

انجام تخلفاتی مانند تجاوز از سرعت مجاز، رد کردن چراغ قرمز و … جریمه دارد؛ اما اگر دو جریمه رانندگی را به صورت همزمان انجام دهید، بدون شک خودروتان توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود. در جدول زیر می‌توانید جرائم رانندگی که انجام همزمان‌شان توقیف در پی دارد، مشاهده کنید.

تجاوز از سرعت مجاز (حداکثر ۵۰ کیلومتر) سبقت غیر مجاز در خیابان‌های دوطرفه
رد کردن چراغ قرمز انجام حرکات نمایشی مانند رانندگی به صورت مارپیچ
تجاوز به چپ از مجور راه پارک در محل ممنوع
ایستادن در داخل پیاده‌رو

 

عبور از سقف مبلغ جریمه رانندگی

با استعلام خلافی خودرو می‌توانید جلوی توقیف خودرو را بگیرید. برای اطلاع از مبلغ جریمه و تسویه آن می‌توانید از خدمت استعلام و پرداخت خلافی خودرو با جزئیات پیشخوان ۲۴ استفاده کنید. اگر جریمه خود را پرداخت نکنید و به سقف مجاز برسد، پلیس در ابتدا برای شما ابلاغیه ارسال می‌کند تا نسبت به پرداخت اقدام کنید. اگر نسبت به این موضوع بی‌توجهی کنید، خودرو توقیف می‌شود و تا زمان پرداخت کامل جرائم در پارکینگ راهور می‌ماند.


پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک خودرو

این روزها شاهد این هستیم که بسیاری از رانندگان پلاک خودرو را می‌پوشانند، مخدوش می‌کنند یا حتی بدون داشتن پلاک رانندگی می‌کنند. در صورت شناسایی توسط پلیس یا دوربین‌های راهنمایی و رانندگی، با راننده خاطی برخورد جدی می‌شود. البته گاهی‌ پیش می‌‌آید که پلاک خودرو مخدوش می‌شود اما راننده مجوز رانندگی با خودرو را به دلیل تصادف دارد، در این شرایط مشکلی پیش نمی‌آید و می‌تواند بدون نگرانی بابت توقیف خودرو به مسیر خود ادامه دهد.

توقیف خودرو به حکم قضایی

در این شرایط خودرو به دلیل داشتن چک و سفته یا مهریه توسط دادگاه توقیف می‌شود و پلیس راهور نقشی در توقیف خودرو ندارد. در نتیجه تا زمان پرداخت کامل بدهی، اجازه تغییر مالکیت یا خرید و فروش خودرو را ندارید. توجه داشته باشید اگرچه توقیف قانونی متفاوت از فیزیکی است؛ اما گاهی شاکی و طلب‌کار درخواست توقیف فیزیکی را می‌دهد، در این شرایط به جز عدم اجازه برای رانندگی، خودرو نیز به پارکینگ منتقل می‌شود.

 

چطور متوجه شویم که خودرو توقیف شده است؟

در اغلب موارد بعد از توقیف خودرو، پیامکی از سوی راهور برای شما ارسال می‌شود که در آن نام پارکینگ درج شده است. اما شاید به این فکر افتاده باشید که باید از کجا مطمئن شوید خودرو سرقت نرفته و توسط جرثقیل پلیس راهنمایی و رانندگی به پارکینگ منتقل شده است. ساده‌ترین راه برای استعلام توقیف خودرو، مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر پلیس + ۱۰ است. اگر می‌خواهید بدون مراجعه حضوری متوجه این موضوع شوید، باید برای استعلام توقیف سیستمی خودرو با شماره ۱۱۰ تماس بگیرید یا شماره پلاک خودرو خود را بدون گذاشتن فاصله یا حروف اضافه به سرشماره ۳۰۰۰۵۳۵۳ ارسال کنید. در غیر این صورت جوابی از مرکز پلیس دریافت نخواهید کرد.

حمل خودرو با جرثقیل

مراحل ترخیص حضوری خودرو از پارکینگ راهور

اگر مطمئن شدید که خودرو توقیف شده و به پارکینگ منتقل شده، بهتر است بیش از این، زمان خود را تلف نکنید و برای انجام مراحل ترخیص خودرو اقدام کنید. توجه داشته باشید مالک خودرو تنها شخصی است که می‌تواند همراه با سند مالک خودرو و دیگر مدارک ماشین به پارکینگ مراجعه کند و مراحل را انجام دهد. در غیر این صورت باید از مالک خودرو توقیفی وکالت‌نامه بگیرید. هم‌چنین گاهی‌اوقات مدت زمان مشخصی برای توقیف خودرو در نظر گرفته می‌شود. در این شرایط شما نمی‌توانید زودتر از زمان موعد به پارکینگ مراجعه کنید و باید حتما تا پایان زمان اعلام‌شده منتظر بمانید و سپس برای ترخیص خودرو اقدام کنید.

۱) آماده‌سازی مدارک و پرداخت هزینه‌ لازم

مالک خودرو باید پیش از مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ باید مدارک مورد نیاز برای ترخیص خودرو مانند موارد زیر را آماده کند.

مدارک لازم برای ترخیص خودرو

سپس با پرداخت هزینه‌های زیر می‌توانید برگه عدم خلافی خودرو، رسید پرداخت عوارض شهرداری و رسید پرداخت هزینه پارکینگ را نیز همراه خود داشته باشید.

۲) مراجعه به پارکینگ راهور

بعد از گذشت یک روز (۲۴ ساعت) از زمان توقیف خودرو باید به پارکینگ راهور مراجعه کنید و برگه توقیف ماشین را از مسئولین مربوطه دریافت کنید. همیشه ستاد ترخیص خودرو و پارکینگ راهور از ساعت ۷ صبح کار خود را شروع می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در اسرع وقت به پارکینگ مراجعه کنید تا کارهایتان زودتر انجام شود و بتوانید پیش از شلوغی مراکز خودرو خود را از پارکینگ خارج کنید.

مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ

مراجعه به ستاد ترخیص خودرو

بعد از اینکه برگه ترخیص خودرو را از پارکینگ راهور دریافت کردید، باید همراه با اصل و کپی مدارک خودرو به اداره ترخیص مراجعه کنید. بعد از انجام کارهای اداری و پرداخت هزینه‌های ضروری، نامه ترخیص خودرو (نامه‌ای به نام ارجاع به ستاد ترخیص) صادر می‌شود. در ادامه نگاهی به ستاد ترخیص خودرو تهران می‌اندازیم.

آدرس ستاد ترخیص خوردرو تهران

نام مرکز نشانی
منطقه ۱ اتوبان ارتش، نرسیده به چهارراه مینی سیتی، انتهای بلوار اوشان، مقابل بیمارستان ارتش
منطقه ۲ بزرگراه همت، تقاطع یادگار امام
منطقه ۳ بزرگراه حقانی، بعد از خروجی مدرس
منطقه ۴ فلکه چهار تهران‌پارس، خیابان توحید، خیابان نهم غربی، میدان قرآن
منطقه ۵ بزرگراه همت، جنت‌آباد شمالی، کوچه دانش
منطقه ۶ میدان ولیعصر، ابتدای بلوار کریم‌خان زند
منطقه ۷ خیابان سهروردی جنوبی، پایین تر از مطهری، نبش کوچه مریوان پلاک ۱۱۴
منطقه ۸ بزرگراه شهید باقری، تقاطع خیابان رسالت، جنب بزرگراه سردار سلیمانی
منطقه ۹ خیابان قزوین، نرسیده به سه‌راه بوتان، روبه‌روی خیابان جرجانی
منطقه ۱۰ نواب، نبش محبوب مجاز
منطقه ۱۱ میدان قزوین، خیابان قزوین، نرسیده به خیابان استخر، جنب شهرداری منطقه ۱۱
منطقه ۱۲ شوش، پشت بوستان بهاران، جنب کلانتری
منطقه ۱۳ اتوبان شهید دوران
منطقه ۱۴ شهید محلاتی، ابتدای خیابان قیام
منطقه ۱۵ سه‌راه افسریه، پشت شهرداری منطقه ۱۵، کنار ترمینال خاوران
منطقه ۱۶ میدان بهمن، اول تندگویان
منطقه ۱۷ بزرگراه آیت‌الله سعیدی، پل ساوه، خیابان آزادی، کنار آتش‌نشانی
منطقه ۱۸ ابتدای جاده ساوه، بین تقاطع بوتان و زرند
منطقه ۱۹ نعمت‌آباد، اتوبان کاظمی
منطقه ۲۰ شهر ری، خ شیرازی، بعد از فروشگاه شهروند
ورامین میدان ولیعصر، بلوار بصیرت، ابتدای خیابان منتظران
شهریار فردوسیه، کنار ساختمان شهرداری
خیابان زنجان خیابان ستارخان، جنب کلانتری ۱۱۸
خلیج فارس کیلومتر ۷ جاده قدیم کرج، خیابان خلیج فارس، خیابان راهنما

نکته: اگر خودرو با حکم قضایی توقیف شده و به پارکینگ منتقل شده، برای ترخیص آن تنها می‌توانید به ستاد ترخیص خودروی مرکزی در شادمان، خیابان زنجان شمالی مراجعه کنید. در غیر این صورت می‌توانید از مراکز بالا برای ترخیص خوردوی توقیفی فیزیکی استفاده کنید.

مراجعه به پارکینگ برای ترخیص خودرو

در قدم آخر باید برای ترخیص خودرو به پارکینگ مراجعه کنید و مجوز و نامه ترخیصی که از ستاد ترخیص گرفته بودید، به مسئول مربوطه ارائه دهید تا خودروتان ترخیص شود. توجه داشته باشید پیش از ترخیص کامل خودرو بهتر است بدنه ماشین و سیستم تعلیق آن را بررسی کنید تا آسیب ندیده باشد، سپس می‌توانید با خیالی راحت خودرو خود را از پارکینگ خارج کنید.

ترخیص اینترنتی خودرو با استفاده از اپلیکیشن پلیس من

انجام مراحل ترخیص خودرو به صورت حضوری کمی زمان‌بر است و ممکن است مجبور شوید یک‌روز کامل به دنبال انجام کارهای اداری بروید. حالا این امکان فراهم شده تا بتوانید با سامانه ترخیص خودرو تمام مراحل را به صورت اینترنتی انجام دهید و تنها در لحظه آخر برای ترخیص خودرو به پارکینگ مراجعه کنید.

برای ترخیص خودرو به کدام پارکینگ مراجعه کنیم؟

گاهی‌اوقات بسیاری از افراد اطلاعی از مکان توقیف خودرو ندارند. برای اینکه بدانید، خودرو بعد از توقیف به کدام پارکینگ منتقل شده، باید در مرحله اول به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید. بعد از آن می‌توانید با نگاهی به جدول زیر نشانی پارکینگ خودروی توقیفی را پیدا کنید و سپس برای ترخیص وسیله‌نقلیه اقدام کنید.

ستاد ترخیص منطقه نشانی
جنوب تهران پارکینگ دانشکده شریعتی: میدان بهمن، اتوبان شهید تندگویان، خیابان میثاق جنوبی، خیابان ۶۱ شرقی، خیابان دانشگاه
پارکینگ اتکا یاخچی آباد: یاخچی ‌آباد، میدان باربری، خیابان شریعتی، روبه‌روی کوچه حامدی
پارکینگ پاسارگاد نواب: نعمت‌آباد، بین نسیم ۱ و اتوبان کاظمی، بلوار شقایق (محله شهید کاظمی)
پارکینگ فدائیان اسلام: ضلع جنوبی تقاطع اتوبان آزادگان و خیابان فداییان اسلام
پارکینگ توقیفی بهاران: نعمت‌آباد، کنارگذر آیت‌الله سعیدی، جنب جایگاه گاز CNG (ظلع شرقی جاده ساوه)
شمال تهران پارکینگ توقیفی میلینیوم: اتوبان شهید همت، خیابان شیخ بهایی جنوبی، بین مجتمع پارک ونک و مجتمع ایساتیس
پارکینگ توقیفی شیخ بهایی: بزرگراه چمران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی
پارکینگ کل ستاری: شمال غرب تهران، اتوبان ستاری، بالاتر از اتوبان آبشناسان
پارکینگ لواسان: کمربندی رجایی، خیابان خیبر، نیکی یازدهم
پارکینگ یاسر: شمال شرق تهران، خیابان جششنواره، نرسیده به میدان فرهنگسرا، کوچه فتاحی، روبه‌روی مدرسه جوادالائمه
غرب تهران پارکینگ توحید: خ ستارخان، خ صحرایی، خ دستبند غربی
شرق تهران پارکینگ دوکوهه: اتوبان شهید دوران، خروجی جایگاه سوخت
پارکینگ تختی: اتوبان بسیج، هجرت، ضلع جنوبی ورزشگاه تختی

نکته: ساعت کاری ستاد ترخیص خودرو در روز‌های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۱۴ و در روزهای پنجشنبه تا ۱۲ است. پس بهتر است پیش از شلوغی مراکز به آنجا مراجعه و روند کاری را دنبال کنید تا بتوانید زودتر ترخیص خودرو را انجام دهید.

سخن آخر

اگر خودرو با حضور شما توقیف شده، باید بدانید که دلیل آن همراه نداشتن مدارک خودرو، بیمه شخص ثالث دارای اعتبار، سرعت غیر مجاز، داشتن خلافی بالای ۳ میلیون تومان یا تصادف است. در غیر این صورت به دلیل ثبت شکایت از خودرو یا پارک در محل نامناسب، خودرو شما توقیف شده و به پارکینگ منتقل شده است. برای ترخیص خودرو همراه داشتن تمام مدارک الزامی است و بدون داشتن برگ سبز نمی‌توانید برای ترخیص خودرو توقیف‌شده اقدام کنید. در نهایت امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب از وبلاگ پیشخوان ۲۴ اطلاعات خوبی در مورد استعلام خودرو توقیفی و ترخیص خودرو در اختیار شما قرار دهیم.

ثبت دیدگاه
پژو ۴۰۵

مهریز پارکینگ

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود و احترام
شما باید به دفاتر پلیس + ۱۰ شهر خود مراجعه کرده و نشانی پارکینگ خودروی توقیفی را از آن‌ها دریافت کنید.
مانا و سبز باشید