همه می‌دانیم که مبلغ یارانه کم است؛ اما، بسیاری از خانواده‌ها نیاز به همین مبلغ یارانه کم دارند تا زندگی‌شان را بگذرانند به خصوص زمانی که یک خانواده‌ی دو نفره با اضافه شدن نوزاد تازه متولد شده تبدیل به یک خانواده‌ی سه نفره یا چند نفره می‌شود. چنین مواقعی دغدغه‌ها برای ثبت نام یارانه نوزاد افزایش می‌یابد…

سال‌های متمادی است که طرح یارانه برای کمک به معیشت خانواده‌ها اجرا می‌شود. این طرح در طی این سال‌های متمادی تغییرات و تحولات فراوانی داشته است؛ اما، در حال حاضر، واریز نقدی مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان (وابسته به دهک‌بندی یکم تا سوم یا چهارم تا نهم) به حساب سرپرست خانواده در بیستم هر ماه انجام می‌شود.

همه می‌دانیم که این مبلغ کم است؛ اما، بسیاری از خانواده‌ها نیاز به همین مبلغ کم دارند تا زندگی‌شان را بگذرانند به خصوص زمانی که یک خانواده‌ی دو نفره با اضافه شدن نوزاد تازه متولد شده تبدیل به یک خانواده‌ی سه نفره یا چند نفره می‌شود. چنین مواقعی دغدغه‌ها برای ثبت نام یارانه نوزاد افزایش می‌یابد؛ بنابراین، ایجاد یک راهنمای جامع ثبت نام یارانه نوزاد واجب به نظر می‌آید.

یارانه نوزاد چیست؟

پیش از اینکه معنای یارانه نوزاد را شرح دهیم، باید معنای یارانه را شرح دهیم. یارانه نوعی کمک دولتی برای افزایش سطح رفاه خانواده‌ها است که انواع مالی و انواع غیرمالی دارد. یارانه مالی در ایران مانند یارانه نقدی ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی است و یارانه غیرمالی در ایران مانند یارانه کالابرگ است که هنوز اجرایی نشده است.

خوب است بدانید که فرقی نمی‌کند شما چند سال دارید تا یارانه دریافت کنید! در نتیجه، یارانه نوزاد همان یارانه است که برای نوزاد تازه متولد شده واریز می‌شود. این یارانه می‌تواند مالی یا غیرمالی باشد. اکنون، تنها یارانه در ایران همان یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی است که برای نوزاد تازه متولد شده واریز می‌شود تا والدین را کمک کند.

یارانه نوزاد

چه کسانی مشمول دریافت یارانه نوزاد هستند؟

نکته‌ی حائز اهمیت در مورد یارانه در ایران این است که همه مشمول دریافت آن نیستند؛ بلکه، تنها قشر متوسط و ضعیف جامعه مشمول دریافت آن هستند. حتما می‌پرسید که چگونه قشر متوسط و ضعیف جامعه به خصوص نوزاد تازه متولد شده برای دریافت یارانه شناسایی می‌شود؟

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه‌ی دهک‌بندی جامعه طبق معیارهای متفاوت را دارد تا قشر متوسط و ضعیف جامعه را برای دریافت یارانه شناسایی کند. این دهک‌بندی شامل ۱۰ دهک است. دهک ۱ تا ۳ ضعیف و دهک ۴ تا ۱۰ متوسط نامیده شده‌اند.

اگر خانواده‌ای در دسته‌ی دهک ضعیف یا در دسته‌ی دهک متوسط باشد، نوزاد تازه متولد شده آنها نیز در دسته‌ی مشابه قرار می‌گیرد؛ بنابراین، یارانه نوزاد مشابه با یارانه خانواده‌اش است. اگر خانواده‌ای قشر ضعیف ۱ تا ۳ باشد، نوزاد آنها مانند اعضای خانواده یارانه ۴۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کند؛ همچنین، اگر خانواده‌ای قشر متوسط ۴ تا ۱۰ باید، نوزاد آنها مانند اعضای خانواده یارانه ۳۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کند.

نکته: اگر خانواده‌ای مشمول دریافت یارانه نباشد، نوزاد تازه متولد شده آنها نیز مشمول دریافت یارانه نخواهد بود؛ البته، اعتراض به قطع یارانه برای بررسی مجدد دهک‌بندی خانواده امکان‌پذیر است.

یارانه نوزاد تازه متولد شده

مراحل ثبت نام یارانه نوزاد

اگر نوزادی به جمع خانواده‌تان اضافه شده است، احتمالاً برایتان سوال است که چگونه ثبت نام نوزاد برای یارانه را انجام دهید؟ ابتدا باید مشخص کنید که خودتان به عنوان خانواده نوزاد تازه تولد شده مشمول واریز یارانه هستید یا خیر؟

ثبت نام یارانه نوزاد با والدینی که یارانه می‌گیرند.

اگر خانواده نوزاد یارانه بگیرند، مراحل ثبت نام یارانه نوزاد ساده است؛ کافیست، شناسنامه نوزاد را دریافت کنند! هر ماه اطلاعات هویتی نوزاد تازه متولد شده از سازمان ثبت احوال به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌شود؛ سپس، یارانه نوزاد تازه متولد شده به صورت خودکار به حساب سرپرست واریز می‌شود.

نکته: ثبت نام یارانه نوزاد با والدینی که یارانه می‌گیرند، نیاز به هیچ اقدامی به غیر از دریافت شناسنامه ندارد.

ثبت نام یارانه نوزاد با والدینی که یارانه نمی‌گیرند.

اگر خانواده نوزاد یارانه نگیرند، مراحل ثبت نام یارانه نوزاد پیچیده است؛ چون، ابتدا باید خانواده نوزاد برای تعیین و تکلیف یارانه اقدام کنند. در ادامه، طریقه درخواست یارانه برای جاماندگان آورده شده است:

  • شما باید وارد سایت www.my.gov.ir شوید.
  • تلفن همراه و کد امنیتی را به دقت وارد کنید.
  • کد ارسال شده ۵ رقمی به تلفن همراه را وارد کنید.
  • کد پستی خود را تأیید کنید تا وارد صفحه اصلی شوید.
  • گزینه ثبت نام یارانه را برگزینید؛ سپس، کد ملی سرپرست را وارد کنید.

نکته: شما می‌توانید درخواست دریافت یارانه نوزاد را به صورت غیرحضوری در www.refahi.ir ثبت کنید یا درخواست دریافت یارانه نوزاد را به صورت حضوری در پلیس +۱۰ ثبت کنید.

ثبت نام یارانه نوزاد

مدارک ثبت نام یارانه نوزاد

شما برای ثبت نام یارانه نوزاد تنها به شناسنامه نوزاد نیاز دارید؛ بنابراین، فرقی نمی‌کند که مشمول دریافت یارانه هستید یا مشمول دریافت یارانه نیستید، باید برای یارانه نوزادتان شناسنامه داشته باشید تا اطلاعات هویتی را در سازمان ثبت احوال ذخیره کرده باشید.

استعلام یارانه نوزاد

شاید پیش بیاید که منتظر یارانه نوزاد باشید؛ اما، آن را دریافت نکنید. چنین موقعی نیاز به پیگیری یارانه نوزاد دارید تا خیالتان راحت باشد. در ادامه، روش‌های استعلام یارانه نوزاد را آورده‌ایم:

  • استعلام ثبت یارانه نوزاد تازه متولد شده با سامانه پیشخوان۲۴
  • پیگیری یارانه نوزاد با کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴*
  • پیگیری یارانه نوزاد با شماره تماس ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹
  • پیگیری یارانه نوزاد با سایت refahi.ir
  • شماره پیامک یارانه نوزاد ۶۳۶۹

در ادامه، ساده‌ترین روش از میان روش‌های پیگیری یارانه نوزاد را معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید.


استعلام ثبت یارانه نوزاد تازه متولد شده با سامانه پیشخوان۲۴

پیشخوان۲۴ سایت و اپلیکیشن در حوزه‌ی استعلام و پرداخت است که خدمات جامعی را برای شما ارائه می‌دهد. پیگیری یارانه نوزاد یک نمونه از خدمات این سامانه‌ی جامع است؛ کافیست، وارد سایت یا اپلیکیشن شوید. در ادامه، گزینه‌ی «یارانه» را انتخاب کنید؛ سپس، کد ملی، سال تولد و شماره حساب که متعلق به سرپرست خانواده است را وارد کنید.

شما می‌توانید جزئیات مرتبط با یارانه شامل مشخصات سرپرست، مشخصات حساب، اطلاعات آخرین دوره پرداخت شده، سوابق واریزی و … را مشاهده کنید. اگر یارانه نوزاد شما در کنار یارانه خودتان واریز شده باشد، مجموع مبلغ به اندازه‌ی ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

زمان واریز یارانه نوزاد

سوالات متداول

چه زمانی اولین یارانه نوزاد واریز می‌شود؟

معمولاً، اولین یارانه نوزاد یک ماه پس از دریافت شناسنامه به صورت خودکار به حساب سرپرست واریز می‌شود؛ البته، این موضوع وابسته به زمان ارسال اطلاعات از سازمان ثبت احوال به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. ممکن است که زمان ارسال اطلاعات بیش از یک ماه طول بکشد؛ بنابراین، اولین یارانه نوزاد دو ماه، سه ماه یا … پس از دریافت شناسنامه انجام شود.

اگر اولین یارانه نوزاد واریز نشد، چگونه پیگیری کنیم؟

اگر شما مشمول دریافت یارانه هستید اما پس از گذشت چند ماه از دریافت شناسنامه متوجه شدید که واریز اولین یارانه نوزاد شما انجام نمی‌شود، باید همراه با مدارک شناسایی خودتان و نوزادتان به یک مرکز police +10 مراجعه کنید.

جمع‌بندی…

ما در این مطلب راهنمای جامع ثبت نام یارانه نوزاد را به شما ارائه دادیم. ابتدا، معنای یارانه نوزاد را مشخص کردیم؛ سپس، مشمولان دریافت این یارانه را معرفی کردیم. همانطور که گفتیم، اگر خانواده‌ی نوزاد مشمول دریافت یارانه باشد، نوزاد نیز مشمول دریافت یارانه به میزان مشابه با خانواده‌اش است. در ادامه، مراحل ثبت نام نوزاد برای یارانه را گفتیم؛ سپس، مدارک آن را معرفی کردیم. در ادامه، روش‌های استعلام ثبت یارانه نوزاد در جهت کسب اطمینان از مشمولیت را بررسی کردیم؛ سپس، دو سوال مهم مطرح کردیم:

چه زمانی اولین یارانه نوزاد واریز می‌شود؟ اگر اولین یارانه نوزاد واریز نشد، چکار کنیم؟ پاسخ این سوالات را به صورت دقیق دادیم تا شما را در مسیر پیگیری یارانه نوزاد یاری کنیم. از اینکه با ما تا انتهای این مطلب همراه بودید، متشکریم؛ همچنین، خواهشمندیم که اگر انتقاد یا پیشنهاد برای بهبود این مطلب دارید، حتما با پیشخوان۲۴ در میان بگذارید.

ثبت دیدگاه
ایلیا

خیلی ممنونم ازراهنمایی کاملتون