برای پرداخت حق بیمه باید چه میزان از حقوق کارگر کسر شود؟ حق بیمه را چطور محاسبه می‌کنند؟ چه مواردی در حق بیمه لحاظ می‌شود؟ تا چند سال دیگر می‌توانید کار کنید؟ نتیجه سال‌ها تلاش و کار شما چه خواهد شد؟ پس از رسیدن به دوران بازنشستگی تکلیف درآمد شما چه می‌شودو چگونه امرار معاش می‌کنید؟…

مزایای بیمه تامین اجتماعی چیست؟ برای پرداخت حق بیمه باید چه میزان از حقوق کارگر کسر شود؟ حق بیمه را چطور محاسبه می‌کنند؟ چه مواردی در حق بیمه لحاظ می‌شود؟ تا چند سال دیگر می‌توانید کار کنید؟ نتیجه سال‌ها تلاش و کار شما چه خواهد شد؟ پس از رسیدن به دوران بازنشستگی تکلیف درآمد شما چه می‌شود و چگونه امرار معاش می‌کنید؟ همه این‌ها از مهم‌ترین سوالاتی است که هر کسی ممکن است در طول زندگی خود با آن مواجه شود. به هر حال همه انسان‌ها تنها در دوران جوانی قادر به کار هستند و با رسیدن به دوران کهن‌سالی رفته‌رفته توان کار کردن خود را از دست می‌دهند. اما در این دوران چطور و از چه طریق می‌توان درآمد داشت؟ در این مقاله از پیشخوان 24 قرار است تا به کلیه این سوات پاسخ بدهیم و امیدواریم که بتوانیم در انتهای این مقاله به کلیه سوالاتی که در این باره برای شما پیش آمده است، جواب قانع کننده‌ای بدهیم.

حق بیمه چیست؟

طبق ماده 2 قانون تامین اجتماعی، حق بیمه عبارت است از وجوهی که بر اساس این قانون و برای استفاده از مزایای آن به سازمان پرداخت می‌شود. کل مبلغ حق بیمه 30 درصد از حقوق است و 23 درصد از آن سهم کارفرما بوده و هفت درصد باقیمانده نیز سهم کارگر است که هر ساله مبلغ آن مشخص می شود. به مبلغی که کارفرما به منظور برخورداری کارگر از مزایای بیمه به سازمان تامین اجتماعی کشور پرداخت می‌کند، حق بیمه گفته می‌شود.

نحوه محاسبه حق بیمه:

همه افرادی که در محیط‌هایی مانند کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، شرکت‌ها و… مشغول به کار هستند مشمول قوانین کار می‌شوند و باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند. سازوکار بیمه تامین اجتماعی به این صورت است که در قبال استفاده از مزایای بیمه تامین اجتماعی، بیمه‌شده باید در زمانی که مشغول به کار است مبالغی را به عنوان حق بیمه به این سازمان پرداخت کند.

این مبلغ همانطور که بیان شد، 30% از حداقل حقوق بیمه‌شده است که مقدار 23% آن توسط کارفرما و 7% باقی‌مانده از حقوق بیمه‌شده پرداخت می‌شود. البته این حق بیمه مخصوص بیمه‌های اجباری است در حالی که همه افراد می‌توانند بیمه تامین اجتماعی را دریافت کنند و به همین دلیل غیر از بیمه‌شدگان اجباری برای دیگر گروه‌های کاری که می‌خواهند از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند مقدار حق بیمه‌های پرداختی متفاوت است.

از میان 23 درصد سهم حق بیمه‌ای که از سوی کارفرما پرداخت می شود، 3 درصد آن به بیمه بیکاری تعلق دارد. کارفرمایان مشاغل سخت و زیان آور باید علاوه بر پرداخت حق بیمه و بیمه بیکاری، 4 درصد دیگر به عنوان مستمری کارهای سخت و زیان آور پرداخت نمایند.
هر بیمه شده ای باید بداند در ازای پرداخت حق بیمه تکمیلی تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی می تواند از کدام مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کند. مهم ترین مزایای بیمه تامین اجتماعی شامل موارد زیر است:
حمایت از بیمه شده طبق قوانین کار و پرداخت مستمری بازنشستگی به بیمه شده ارائه بیمه درمان از طریق صدور دفترچه بیمه درمانی برای بیمه شده و افراد تحت سرپرستی وی.

مزایای بیمه تامین اجتماعی اجباری

شرایط بیمه تکمیلی تامین اجتماعی آزاد

برای ثبت نام و خرید بیمه خویش فرما یا بیمه تامین اجتماعی اختیاری، باید شرایط بیمه تامین اجتماعی آزاد را به طور کامل و دقیق بدانید. مهم ترین قواعد و شرایط خرید این نوع بیمه عبارت اند از:

یکی از نکات مهمی که باید قبل از خرید بیمه تامین اجتماعی به آن توجه داشته باشید، این است که در بیمه اجباری تامین اجتماعی، تمامی مراحل ثبت نام توسط کارفرما انجام می شود اما در بیمه خویش فرما که جز دسته بیمه اختیاری قرار دارد، کلیه کارهای ثبت نام و پرداختی حق بیمه باید توسط خود متقاضی انجام شود.

چنانچه متقاضی بیمه اختیاری، با ارائه مدارک و اسناد غیرقانونی اقدام به انعقاد قرارداد کند، بیمه وی قطع شده و نمی تواند از مزایای سازمان تامین اجتماعی استفاده کند.

مزایای بیمه تامین اجتماعی چیست؟

سایر مزایای بیمه تامین اجتماعی اجباری و آزاد:

از دیگر مزایای بیمه تامین اجتماعی امکان دریافت دفترچه درمان به منظور استفاده از خدمات درمانی کلینیکی، پاراکلینیکی و توان‌بخشی است. به کمک دفترچه درمانی، بیمه‌شده و افراد تحت تکفل وی می‌توانند از خدمات و امکانات پزشکی با هزینه‌های کمتر و یا به صورت رایگان استفاده کنند. خدمات درمانی به صورت درمان مستقیم و غیر مستقیم ارائه می‌شود.

شیوه مستقیم: بیمه تامین اجتماعی دارای مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌هایی است که در صورت مراجعه بیمه‌شده به این مراکز انجام خدمات درمانی و استفاده از امکانات پزشکی برای وی رایگان خواهد بود.

شیوه درمان غیر مستقیم: گاهی ممکن است بیمه‌شده به هر دلیل از جمله فاصله زیاد تا مراکز درمانی تحت پوشش بیمه نتواند برای درمان به این مکان‌ها مراجعه کند. بیمه تامین اجتماعی علاوه بر مراکز درمانی تحت پوشش خود با بسیاری دیگر از بیمارستان‌ها و مراکز خدمات درمانی طرف قرارداد است که بیمه‌شده می‌تواند به آن‌ها نیز مراجعه و از امکانات آن استفاده کند. در این صورت پرداخت بخش اندکی از هزینه‌های درمانی به عهده بیمه‌شده است و بخش عمده آن توسط بیمه تامین اجتماعی به مراکز طرف قرارداد پرداخت می‌شود.

اما گاهی به خصوص در مواقع اضطراری پیش می‌آید که بیمه‌شده به هیچ یک از این مراکز دسترسی ندارد. در این مواقع بهتر است بیمه‌گزار به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه و نسبت به درمان خود اقدام کند. اگرچه در این شرایط پرداخت همه هزینه‌های درمانی باید توسط بیمه‌شده انجام شود اما پس از طی شدن مراحل درمان، وی می‌تواند با ارائه مدارک پزشکی، نسخ پزشک و فاکتورهای پرداخت‌شده، بخشی از هزینه‌های پزشکی که مطابق با تعرفه‌هایی که در هیئت‌وزیران تصویب شده است را دریافت کند.

نکته: بیمه‌شده در تمامی مراجعات خود به بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و دیگر مراکز ارایه خدمات پزشکی باید دفترچه درمان معتبر را همراه خود داشته باشد.

افزایش مزایای بیمه تامین اجتماعی

مزایای بیمه تامین اجتماعی غیر مستقیم چیست؟

در پرداخت مزایای غیر مستمر روال ثابتی وجود ندارد و امکان دارد هر چند ماه یه مرتبه به حساب کارگران واریز انجام شود که عبارتند از:

 مزایای بیمه تامین اجتماعی برای بازنشستگان

مزایای بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد چیست؟

یکی از انواع بیمه های خویش فرمای تامین اجتماعی، بیمه مشاغل آزاد است. آن دسته از کسانی که حرفه و شغل آزاد دارند یا افرادی که تحت عنوان کارفرما مشغول به کار هستند، می توانند از این نوع بیمه تامین اجتماعی تحت عنوان بیمه خویش فرما یا اختیاری بهره مند شوند.

شرط سنی تحت پوشش قرار گرفتن در این نوع بیمه برای زنان ۴۵ و برای مردان ۵۰ سال است. اما کسانی که سن آن ها از این عدد بیشتر باشد، فقط زمانی می توانند از بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند که دو برابر مازاد سنی تعیین شده سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی داشته باشند.

در بیمه مشاغل آزاد، برای بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی درصدهای متفاوتی در نظر گرفته شده است که به صورت زیر است:

فرانشیز بیمه مشاغل آزاد

مزایای بیمه کارگری تامین اجتماعی چیست؟ درمان در بیمه مشاغل آزاد فرانشیز دارد. به این معنی که اگر فرد به مراکز درمانی که با تامین اجتماعی قرارداد داشته باشند مراجعه کند، بیمه هزینه درمانی او را پرداخت می کند. اما این هزینه ها شامل هزینه‌های دندانپزشکی نمی‌شود. همچنین این نوع از بیمه شامل بیمه بیکاری نمی‌شود و غرامت بیکاری نیز به افراد بیمه شده تعلق نمی‌گیرد. لازم به ذکر است که رانندگان محترم میتوانند از طریق صفحه بیمه رانندگان تامین اجتماعی در این مورد اطلاعات کسب کنند.

مبلغ مزایای بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد

با توجه به حداقل دستمزد کارگران که در سال 99 محاسبه شد، مبلغ بیمه مشاغل آزاد در ماه های 31 روزه طبق حداقل دستمزد به صورت زیر است:

  1. نرخ 18 درصد: بدون درمان 2/821/399 ریال
  2. نرخ 14 درصد: بدون درمان 2/194/421 ریال
  3. نرخ 12 درصد: بدون درمان 1/880/932 ریال

مبلغ بیمه مشاغل آزاد در ماه‌های ۳۰ روزه براساس حداقل دستمزد:

  1. نرخ 18 درصد: بدون درمان 2/730/386 ریال
  2. نرخ 14 درصد: بدون درمان 2/123/633 ریال
  3. نرخ 12 درصد: بدون درمان 1/820/257 ریال

معایب بیمه تامین اجتماعی چیست؟

شرایط بیمه تامین اجتماعی چیست؟

شرایط و مزایای بیمه تامین اجتماعی

روش های پرداخت فیش حق بیمه سازمان تامین اجتماعی

الف) پرداخت از طریق اینترنت

برای پرداخت فیش حق بیمه از طریق اینترنت می توانید به سایت بانک ملت به آدرس: www.bankmellat.ir مراجعه نموده، از منوی بانکداری الکترونیک گزینه سامانه واریز وجوه به حساب سازمان ها را انتخاب نمایید. در صفحه نمایش داده شده، سازمان تامین اجتماعی را انتخاب نمایید.

وارد کردن نام ، نام خانوادگی، پست الکترونیک، شماره همراه و شرح واریز، اجباری نیست ولی پس از پایان عملیات پرداخت، در رسیدی که برای شما صادر می شود استفاده می شود. (ترجیحا نام و نام خانوادگی را وارد نمایید).

شناسه واریز را وارد نمایید. توجه داشته باشید؛ حتماً شناسه بانک ملت را وارد کنید.

مبلغ را مطابق فیش وارد و گزینه تایید را انتخاب نمایید. (چنانچه شناسه یا مبلغ اشتباه باشد با پیغام خطای “شناسه واریز را به طور صحیح وارد کنید” مواجه می شوید.)

گزینه “صحت اطلاعات تایید می گردد” را علامت زده و گزینه تایید را انتخاب کنید.

به صفحه پرداخت الکترونیکی بانک ملت هدایت خواهید شد.

ب) از طریق دستگاه عابربانک

برای پرداخت فیش حق بیمه از طریق دستگاه عابر بانک، لازم است به یکی از دستگاه های عابر بانک رفاه، ملی، صادرات، کشاورزی، سپه،ملت و تجارت مراجعه نمایید. شیوه پرداخت در بانک های ذکر شده تفاوت زیادی ندارد، فقط در برخی موارد گزینه ها یا منوها با یکدیگر متفاوت است.

ج) پرداخت بیمه تامین اجتماعی از طریق تلفنبانک رفاه

یکی دیگر از روش‌های پرداخت حق بیمه، تلفنبانک رفاه است. البته رمز دوم کارت باید فعال باشد.

مراحل انجام کار:

  1. با شماره 84043000-021 تماس بگیرید. (سامانه بصورت گویا شما را راهنمایی خواهد کرد)
  2. برای پرداخت قبوض عدد 3 را انتخاب نمایید.
  3. برای پرداخت قبض تامین اجتماعی عدد 2 را انتخاب نمایید.
  4. شماره کارت (16 رقم) را وارد نمایید و پس از آن علامت ستاره * را وارد نمایید.

شناسه برگ پرداخت را وارد نمایید و پس از آن علامت ستاره * را وارد نمایید.

مبلغ حق بیمه را طبق فیش وارد نمایید و پس از آن علامت ستاره * را وارد نمایید.

سامانه شناسه پرداخت و مبلغ را برای شما اعلام می کند. اگر صحیح بود عدد 1 را وارد نمایید.

رمز دوم کارت را وارد نمایید.

قبض شما پرداخت خواهد شد. شماره پیگیری را یادداشت نمایید.

د) پرداخت بیمه تامین اجتماعی از طریق تلفن همراه

در این روش با استفاده از سامانه مبتنی بر USSD و وارد کردن کد دستوری#1420*4*می توان وارد منوی پرداخت الکترونیکی حق بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی شد و بعد از ثبت اطلاعات قبض، با هریک از کارت‌های عضو شتاب پرداخت را انجام داد.

ه) پرداخت بیمه تامین اجتماعی در محل شعب سازمان تامین اجتماعی

در این شیوه نیز با مراجعه حضور افراد در شعب مختلف سازمان تامین اجتماعی، می توان حق بیمه را پرداخت کرد که البته امروزه به دلیل وقت کم و افزایش مشغله مردم ترجیح می دهند از روش های غیرحضوری به منظور جلوگیری از اتلاف وقت خود استفاده کنند.

استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی





استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد USSD

با استفاده از کد دستوری #4* می‌توانید به راحتی استعلام سوابق بیمه‌ای خود را انجام دهید. با استفاده از این کد دستوری علاوه بر مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی، امکان پیگیری رجیستری گوشی، امور مربوط به ثبت احوال، استانداری‌ها، وزارت کار و چندین خدمت دیگر نیز به راحتی در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای دسترسی به هر یک از خدمات در هر مرحله کافیست شماره مربوط به گزینه بعدی را ارسال کنید تا تمامی خدمات را مشاهده نمایید.

کد USSD اپراتورهای تلفن همراه برای استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی

برای استعلام سابقه بیمه تامین اجتماعی با استقاده از کد دستوری هر یک اپراتورها نیز باید مراحل قبلی را تکرار کنید تا سوابق بیمه‌ خود را مشاهده نمایید.

دریافت سوابق بیمه تامین اجتماعی با مراجعه حضوری به شعب

با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی می‌توانید درخواست دریافت سوابق بیمه خود را به واحد مربوطه ارائه دهید و آن را دریافت نمایید. این روش دریافت سوابق در مقایسه با دیگر روش‌ها بسیار وقت‌گیر است که با استفاده از پیشخوان 24 بسیار ساده‌تر و سریع‌تر می‌توانید این کار را انجام دهید.

مشاهده سوابق تامین اجتماعی از طریق سایت تامین اجتماعی

برای مشاهده سوابق تامین اجتماعی می‌توانید از طریق آدرس https://eservices.tamin.ir/view/#/main اقدام کنید و از تمامی خدمات الکترونیک تامین اجتماعی از جمله مشاهده سوابق تامین اجتماعی، مشاهده فیش حقوقی، و مشاهده حکم بازنشستگی تامین اجتماعی استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از خدمات این سایت باید از قبل در این سامانه ثبت نام کرده باشید و با نام کاربر و گذرواژه وارد سایت شوید.

استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی با پیشخوان 24

 

پیشخوان 24 یک اپلیکیشن جامع و کاربردی است. این اپلیکیشن قابلیت‌های مختلفی نظیر خدمات پرداخت، استعلام خلافی، خلافی موتور، عوارض آزاد راهی، بیمه شخص ثالث، خدمات یارانه‌، خدمات شارژ و اینترنت، خدمات مربوط به سهام عدالت، سوابق بیمه، ارزش سهام عدالت، اعتبار دفترچه بیمه، خدمات مربوط به تامین اجتماعی، خدمات مالی (ارز، سکه و طلا، ارز دیجیتال، چک صیادی، تبدیل شبا)، پیگیری مرسولات پستی، کارت سوخت، کارت خودرو، کارت خودرو، شناسنامه خودرو و… را در یک برنامه گرد هم آورده تا به راحتی بتوانید از همه آن‌ها استفاده کنید.

پیش از این که به توضیح مراحل دریافت سوابق بیمه تامین اجتماعی با برنامه پیشخوان 24 بپردازیم، باید بگوییم که اگر اَپلیکیشن را روی موبایل خود نصب ندارید، ابتدا باید برنامه را از گوگل پلی یا کافه بازار یا سایت پیشخوان24 به صورت مستقیم دانلود کنید.

برای دریافت سوابق بیمه تامین اجتماعی از طریق پیشخوان 24 بایستی تا مراحل زیر را انجام بدهید:

1 ) وارد برنامه پیشخوان 24 شده، بر روی ایکون “سوابق بیمه تامین اجتماعی” کلیک کنید تا صفحه بعدی برایتان باز شود.

2 ) سپس در صفحه باز شده، با وارد کردن کدملی و رمز عبور، می‌توانید سوابق خود را مشاهده کنید.

استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی با پیشخوان 24

و در آخر…

هر بیمه شده‌ای باید بداند در ازای پرداخت حق بیمه‌ی تکمیلی تامین اجتماعی می‌تواند از کدام مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کند. مهم ترین مزایای بیمه تامین اجتماعی شامل موارد زیر است: حمایت از بیمه شده طبق قوانین کار و پرداخت مستمری بازنشستگی به بیمه شده ارائه بیمه درمان از طریق صدور دفترچه بیمه درمانی برای بیمه شده و افراد تحت سرپرستی وی. مزایای بیمه تامین اجتماعی اغلب آنقدر زیاد است که بیشتر افراد تمایل دارند که حتی برای دریافت مستمری بازنشستگی هم که شده تحت پوشش این بیمه باشند. امیدواریم در این مقاله از پیشخوان 24 توانسته باشیم کلیه مزایای سازمان بیمه تامین اجتماعی را برای شما شرح داده باشیم. ممنون از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

 

ثبت دیدگاه