تنوع بالای روش‌های پرداخت قبض باعث شده است که دیگر نیازی به انجام کار‌های وقت‌گیر و پرزحمتی مثل مراجعه حضوری نباشد. روش پرداخت هر نوع قبض متفاوت است اما مگر می‌شود برای هر نوع قبض از یک روش متفاوت استفاده کرد؟ در این مقاله علاوه بر معرفی راه‌های پرداخت قبوض، با بهترین روش پرداخت قبوض که امکان پرداخت تجمیعی قبض‌ها را فراهم کرده است، آشنا می‌شوید….

فراموش کردن پرداخت قبض از مشکلاتی است که هرکسی حداقل برای یک‌بار، آن را تجربه کرده است؛ اما این مشکل، پیامدهایی مثل جریمه یا حتی قطعی آب، برق، گاز یا تلفن را به‌دنبال دارد. با توجه به اهمیت تسویه به‌موقع قبوض، قصد داریم در ادامه شما را با نحوه پرداخت انواع قبوض، کد پرداخت قبض‌ها، آموزش تصویری پرداخت قبوض از طریق عابر بانک، طریقه پرداخت قبوض بانک ملی و بانک‌های دیگر و … آشنا کرده و بهترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

انواع قبض و روش‌های پرداخت آنها

انواع قبض شامل قبض آب، قبض برق، قبض گاز، قبض تلفن ثابت، قبض تلفن همراه و قبض عوارض شهرداری (مالیات شهری) به‌همراه قبوض جریمه راهنمایی و رانندگی است. هر قبض دارای یک شناسه قبض و یک شناسه پرداخت است. روش‌های پرداخت براساس این اطلاعات در دسترس شما قرار می‌گیرد.

مشخصات شناسه قبض و پرداخت
نوع شناسه تعداد ارقام مشخصات
شناسه قبض 6 الی 13 رقمی حداکثر 8 رقم شماره اشتراک مشتری سه رقم کد شرکت یک رقم کد قبض یک رقم کد کنترل قبض
شناسه پرداخت حداکثر 8 رقم مبلغ قبض یک رقم کد سال صدور قبض دو رقم کد دوره صدور قبض دو رقم کد کنترل قبض

بعضی از قبض‌ها، روش‌های پرداخت یکسانی دارد. در ادامه شما را با انواع روش‌های حضوری و غیرحضوری پرداخت قبوض ملی آب، برق، گاز و سایر قبوض مانند کد دستوری پرداخت قبض آشنا می‌کنیم.

آموزش پرداخت قبض با گوشی

امروزه با گسترش روش‌های پرداخت قبض آنلاین و ایجاد تنوع در آنها، افراد زیادی به‌دنبال آموزش پرداخت قبض با گوشی و یادگیری آن هستند. دسترسی اکثر مردم به گوشی و استفاده از آن، از جمله دلایلی است که باعث محبوبیت پرداخت قبض با موبایل شده است. روش‌های غیرحضوری که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم همگی قابل اجرا با گوشی هستند و می‌توانید مراحل آن‌ها را با گوشی موبایل انجام دهید.





نحوه پرداخت قبوض آب و برق و گاز با پیشخوان 24

اگر نمی‌خواهید زمان زیادی را صرف پرداخت قبوض گاز و آب و برق کنید یا آن‌ها را به‌صورت تجمیعی پرداخت کنید، استفاده از سرویس قبوض پیشخوان 24 بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. برای تسویه قبض از این سرویس نیاز به هیچ اطلاعاتی غیر از شناسه قبض و شناسه پرداخت ندارید. برای پرداخت قبض برق، آب و گاز از پیشخوان 24، باید به‌ ترتیب زیر عمل کنید:

پرداخت قبوض تلفن ثابت و تلفن همراه با پیشخوان 24

راحت‌ترین روشی که می‌توانید برای پرداخت قبوض تلفن ثابت و همراهتان پیدا کنید، استفاده از سامانه پیشخوان 24 است. در پرداخت قبض تلفن ثابت با پیشخوان 24 نه به شناسه قبض و نه به شناسه پرداخت نیاز دارید، فقط باید شماره تلفن موردنظرتان را در کادر مخصوص وارد کرده و تسویه قبض را انجام دهید. تسویه قبض تلفن و تلفن همراه در پیشخوان 24 به روش زیر انجام می‌شود:

پرداخت قبض با تلفن‌

پرداخت قبوض از طریق تلفن‌ هم روش دیگری است که از طرف سازمان‌های دولتی ارائه شده است. نحوه پرداخت قبوض از این روش، به این‌صورت است که باید با شماره‌های مربوطه، تماس بگیرید و پرداخت قبضتان را به‌صورت تلفنی انجام دهید که در جدول زیر لیستی از این شماره‌ تماس‌ها ارائه شده است.

شماره تلفن پرداخت قبض آب و گاز و برق
نوع قبض شماره تماس
پرداخت قبض آب 122
پرداخت قبض برق 1521
پرداخت قبض گاز 194 (فیش گاز تهران)
1594
پرداخت تلفنی قبض تلفن ثابت 1818
2020
پرداخت قبض همراه اول 9990
سامانه پرداخت قبض ایرانسل 7071 (از خط ایرانسل)
۰۹۳۷۷۰۷۱۰۰۰ (از سایر خطوط)

*نکته: برای پرداخت قبض تلفن ثابت حتما باید از طریق خط تلفن ثابت تماس بگیرید؛ حتی در صورت قطع خط هم، تماس با این شماره‌‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

کدهای دستوری تسویه قبض

زمانی‌که به اینترنت دسترسی ندارید یا شرایط برقراری تماس تلفنی را هم ندارید، استفاده از کدهای دستوری تسویه قبض، می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. توجه داشته باشید که با این کدها فقط می‌توانید قبض را پرداخت کنید و امکان مشاهده جزئیات آن را ندارید. کدهای USSD پرداخت قبوض عبارتند از:

پرداخت قبوض از سایت‌

قبوض خدماتی را می‌توان از طریق سایت‌‌های سازمانی خودشان هم تسویه کرد. برای این کار کافیست به سامانه دولتی قبض پرداختی مراجعه کرده و پرداخت بدهی خود را انجام دهید. در جدول زیر آدرس اینترنتی این سامانه‌ها ارائه شده است.

مهم‌ترین مشکل این سامانه‌ها این است که شما برای تسویه هر قبض، باید وارد هر یک به‌صورت جداگانه شوید. این موضوع زمان و انرژی از شما تلف می‌کند.

سایت‌های دولتی پرداخت قبض
نام سامانه آدرس اینترنتی
سایت سازمان گاز nigc.ir
سایت سازمان آب و فاضلاب nww.ir
سایت سازمان برق bargheman.com
سایت شرکت مخابرات my.tci.ir

آموزش پرداخت قبض برق و آب از سامانه

نحوه پرداخت قبض آب و برق تقریبا مشابه یکدیگر است. طبق نکات مربوط به آموزش پرداخت قبض برق و آب از سامانه‌های مربوطه باید به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. ورود به سامانه
  2. درج شناسه قبض و شناسه پرداخت
  3. پرداخت

پرداخت قبض گاز از سایت سازمانی

برای پرداخت قبض گاز از سامانه دولتی، به شناسه قبض یا به شماره اشتراک داخل قبضتان نیاز دارید. تسویه قبض و بدهی گاز از سایت شرکت ملی گاز ایران به‌صورت زیر است:

  1. ورود به سامانه
  2. درج شماره اشتراک یا شناسه قبض
  3. پرداخت

پرداخت قبض تلفن و موبایل از سایت مخابرات

فرقی نمی‌کند که پرداخت قبض تلفن از چه استانی باشد، پرداخت قبض تلفن ثابت استان اصفهان، قبض تلفن ثابت استان فارس، قبض مخابرات خراسان رضوی و… را می‌توان از سامانه مخابرات کشور یا همان استان پرداخت کرد.

مراحل پرداخت قبض تلفن ثابت با موبایل یا کامپیوتر از طریق سایت مخابرات کشور به شرح زیر است:

  1. ورود به سایت
  2. درج شماره تلفن
  3. انتخاب قبض میان‌دوره یا پایان‌دوره
  4. پرداخت

پرداخت قبوض از طریق بانک

برخی از بانک‌ها برای راحتی مشتریان خود خدمات غیرحضوری خود را از طریق سایت و شماره تماس مخصوص، ارائه می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، پرداخت انواع قبض است. پرداخت قبض از درگاه بانک ملی یا هر بانک دیگری، امکان‌پذیر است اما این امکان هم وجود دارد که بعضی مواقع سایت درحال به‌روزرسانی بوده یا از دسترس خارج شده باشد و استفاده از تلفن‌بانک هم وقت‌گیر باشد. در جدول زیر لیستی از آدرس سایت و تلفن‌بانک‌های مختلف برای تسویه بدهی قبض ارائه شده است.

لیست سایت و تلفن‌بانک‌ها
نام بانک آدرس سایت تلفن‌بانک
بانک ملی bmi.ir 09622
بانک ملت bankmellat.ir 8132 021
بانک سپه banksepah.ir 1557
بانک شهر shahr-bank.ir 87611 021
بانک کشاورزی bki.ir 09603
بانک مسکن bank-maskan.ir 64096 021
بانک صادرات www.bsi.ir 09602
بانک رفاه refah-bank.ir 8307 021
بانک سامان sb24.ir 021 6422
بانک تجارت tejaratbank.ir 1554
بانک پارسیان parsian-bank.ir 89111 021
بانک پاسارگاد bpi.ir 82890

پرداخت قبوض به روش حضوری

در این روش از روش‌های پرداخت قبض بدون رمز دوم، مشترکین برای تسویه قبوض باید به بانک مراجعه کنند؛ مثلا برای پرداخت قبض مخابرات خراسان رضوی، قبض گاز تهران، قبض تلفن ثابت فارس یا هر شهر و استان دیگری باید به بانک مراجعه کرده و بعد از گرفتن نوبت، قبضتان را پرداخت کنید.

روش حضوری در گذشته تنها راه تسویه قبوض بود، اما در شرایط امروزی تقریبا آخرین راهی است که به ذهن کسی می‌رسد. این روش هم وقت‌گیر است، هم درصورت داشتن شرایط پرداخت غیرحضوری، توجیه منطقی ندارد.

آموزش تصویری پرداخت قبوض از طریق عابر بانک

افرادی که دارای گوشی هوشمند نیستند یا دسترسی به برنامه‌ها یا سامانه‌های تسویه قبض ندارند، معمولا ترجیح می‌دهند که روش پرداخت قبض با عابر بانک را انتخاب کنند. آموزش تصویری پرداخت قبوض از طریق عابر بانک به شما کمک می‌کند که بتوانید بدون اتلاف وقت و با استفاده از یک راهنمای تصویری قبضتان را بی‌دردسر از ATM پرداخت کنید. علاوه بر آموزش تصویری پرداخت قبوض از طریق عابر بانک، در ادامه آموزش پرداخت قبض با عابر بانک را برای هر یک از قبوض به‌صورت جداگانه توضیح داده‌ایم.

نحوه پرداخت قبض موبایل با عابر بانک و تلفن ثابت

تمام قبوض را می‌توان از طریق دستگاه خودپرداز و پرداخت کرد. شاید پرداخت قبض موبایل با عابر بانک و تلفن ثابت کمی غیرمعمول باشد اما امکان‌پذیر است. طریقه پرداخت قبض موبایل با عابر بانک یا ATM و تلفن ثابت به‌صورت زیر است:

  1. وارد کردن کارت در دستگاه و رمز ورود
  2. انتخاب گزینه پرداخت قبوض
  3. وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت
  4. تایید
  5. دریافت رسید پرداخت

نحوه پرداخت قبض برق با عابر بانک و آب و گاز

برای پرداخت قبض برق هم مانند قبض موبایل، فقط باید شناسه قبض و شناسه پرداخت مربوط به آن را وارد کرده و رسید پرداخت که شامل کد رهگیری و اطلاعات دیگر پرداخت است را دریافت کنید. مراحل پرداخت قبض با دستگاه خودپرداز برای تمام قبوض یکسان است، طوری‌که می‌توانید این مراحل را برای پرداخت قبض گاز و آب با عابر بانک همچنین قبوض دیگر هم انجام دهید.

پرداخت قبوض شهرداری با پیشخوان 24

قبوض شهرداری هم از جمله قبوضی است که توسط شهروندان پرداخت می‌شود. مالیات مربوط به شهرداری شامل موارد مختلفی می‌شود اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها تسویه قبض مربوط به عوارض ملک است. این عوارض مربوط به خدمات پسماند و عمران مسکونی بوده و افراد ساکن در شهرها باید آن را تسویه کنند.

طریقه پرداخت قبض عوارض ملک در پیشخوان 24 به ترتیب زیر است:

مزایای پرداخت قبوض از پیشخوان 24

استعلام قبوض میان‌دوره و پایان‌دوره در پیشخوان 24، به‌طور کامل انجام شده و دسترسی به سوابق پرداخت هم برای شما امکان‌پذیر است. در این سامانه شما به همه اطلاعات مربوط قبض و پرداختتان دسترسی دارید. حتی اگر نیاز به بررسی قبوض پرداخت‌شده هم داشتید، می‌توانید به قسمت پیگیری قبوض مراجعه کنید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از پیشخوان 24 برای پرداخت قبوض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای پرداخت قبوض از پیشخوان 24

پرداخت تکراری قبوض

در پیشخوان 24 امکان پرداخت صورتحساب تکراری وجود ندارد. باتوجه به این که در این برنامه بخشی تحت عنوان «سوابق» وجود دارد، به راحتی می‌توانید از قبضی که پیش‌تر پرداخت کرده‌اید، اطلاع پیدا کنید.

پیشخوان24 پیشنهاد می‌کند نوشته مربوط به پیگیری قبوض پرداخت شده و راهکار پرداخت تکراری قبوض را نیز مطالعه کنید تا در این زمینه اطلاعات به دست بیاورید.

جمع‌بندی

با گسترش جمعیت و افزایش مشغله‌های کاری، روش‌های پرداخت قبوض متنوع‌تر و آسان‌تر شده‌ است. روش‌هایی مثل پرداخت تجمیعی قبض تلفن ثابت با کد پرداخت قبض، پرداخت آنلاین قبوض آب و برق و گاز، پرداخت قبض با کد دستوری و …، علاوه بر کاهش ازدحام و تشکیل صف‌های طولانی از اتلاف وقت افراد نیز جلوگیری کرده‌اند.

با پرداخت قبوض در پیشخوان 24، علاوه بر دسترسی سریع به جزئیات قبض، می‌توانید به سوابق پرداخت خود هم دسترسی داشته باشید؛ مثلا برای پیگیری قبوض پرداخت شده بانک ملی یا هر کارت بانکی دیگری، فقط کافیست به قسمت مربوطه مراجعه کنید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع روش‌های تسویه قبض به‌خصوص بهترین آن‌ها آشنا کنیم، امیدواریم با خواندن این مطلب جواب سوالات خود را دریافت کرده باشید.

سوالات متداول

آیا برای پرداخت بدهی قبض ایرانسل باید شناسه پرداخت داشته باشیم؟

پرداخت بدهی قبض ایرانسل در پیشخوان 24 نیازی به دریافت شناسه قبض ایرانسل ندارد. نحوه پرداخت قبض ایرانسل ثابت در این سرویس به‌ این‌صورت است که فقط باید شماره تلفن‌همراهتان را وارد کرده و گزینه استعلام قبض را انتخاب کنید.

آیا پرداخت قبض تلفن تجمیعی در پیشخوان 24 امکان‌پذیر است؟

بله، طرز پرداخت قبض تلفن ثابت یا هر قبض دیگر به‌صورت تجمیعی، در پیشخوان 24 به این‌صورت است که شناسه قبوض را در سرویس وارد کرده و مراحل استعلام و پرداخت آن‌ها را تکمیل می‌کنید.

مشاهده قبض گاز استان تهران از چه راهی امکان‌پذیر است؟

برای استعلام قبض گاز استان تهران و هر استان دیگری می‌توانید به سرویس استعلام قبض گاز پیشخوان 24 مراجعه کرده و یکی از گزینه‌های کد اشتراک یا شناسه قبض را انتخاب کنید. بعد از درج گزینه استعلام را انتخاب کنید تا وارد مرحله مشاهده قبض و پرداخت شوید. با استفاده از این سرویس دیگر نیازی نیست به سامانه پرداخت قبض گاز تهران مراجعه کنید و بدهی شما در لحظه تسویه خواهد شد.

آیا امکان پرداخت قبض برق با تلفن ثابت وجود دارد؟

بله؛ با شماره‌گیری کد دستوری 1521 به سامانه پرداخت قبض برق متصل شده و می‌توانید بدهی خود را تسویه کنید.

باید با چه کدی قبض تلفن ثابت را پرداخت کنیم؟

برای پرداخت بدهی تلفن ثابت با موبایل یا خط تلفن، کافیست برای پرداخت قبض تلفن ثابت تهران 1818 یا 2020 را شماره‌گیری کنید (برای همه استان‌ها امکان‌پذیر است) و مراحل پرداخت را دنبال کنید. با این کد می‌توانید پرداخت قبض تلفن ثابت فارس، تهران یا هر استان دیگری را انجام دهید.

شماره پرداخت قبوض بانک ملی چند است؟

برای پرداخت قبوض از بانک ملی باید با تلفن‌بانک ملی به شماره 09622 تماس بگیرید.

چگونه با عابر بانک قبض پرداخت کنیم؟

برای پرداخت قبض با عابر بانک باید شناسه قبض و شناسه پرداخت داشته باشید. بعد از وارد کردن کارت در دستگاه و رمز آن، گزینه پرداخت قبوض خدماتی را انتخاب کرده و شناسه‌ها را وارد کنید؛ در نهایت مبلغ قبض را تسویه کرده و رسید پرداخت را دریافت کنید.

باید با چه کدی قبض پرداخت کنیم؟

کد دستوری پرداخت قبض که با استفاده از آن بتوان به درگاه پرداخت همه قبوض دسترسی پیدا کرد شامل موارد زیر می‌شود:

733#*، 720#*، 765#*، 713#*، 724#*، 719#*، 712#*، 780#*، 137#*.

پرداخت قبض عمومی چیست؟

پرداخت قبوض عمومی مربوط به قبوض تجمیعی ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری می‌شود که در استفاده از برخی خدمات مثل گاز یا برق مشترک هستند و پرداخت آنها مشارکتی انجام می‌شود.

ثبت دیدگاه