جانبازان به دلیل رشادت‌های ویژه‌ای که در طول این همه سال برای دفاع از کشور در مقابل حجوم بیگانگان انجام داده‌اند، دارای برخی از معافیت‌ها هستند. در این مقاله قرار است به این موضوع بپردازیم که آیا جانبازان از پرداخت عوارض آزادراه هم معاف هستند یا خیر؟ و اگر این معافیت برای جانبازان وجود دارد…

جانبازان به دلیل رشادت‌های ویژه‌ای که در طول این همه سال برای دفاع از کشور در مقابل حجوم بیگانگان انجام داده‌اند، دارای برخی از معافیت‌ها هستند. در این مقاله قرار است به این موضوع بپردازیم که آیا جانبازان از پرداخت عوارض آزادراه هم معاف هستند یا خیر؟ و اگر این معافیت برای جانبازان وجود دارد چطور محاسبه می‌شود و برای این معافیت چه اقدامی از سوی جانبازان گرامی باید صورت پذیرد؟ از شما دعوت می‌کنیم که اگر علاقه‌مند به دانستن صحت این ماجرا هستید، تا انتهای این مقاله همراه پیشخوان 24 باشید تا ببنیم آیا معافیت جانبازان از پرداخت عوارض.

از شایعه تا واقعیت معافیت جانبازان از پرداخت عوارض آزادراه!

تاکنون قانونی برای معافیت جانبازان از پرداخت عوارض آزادراهی وجود نداشته است و هنوز دستورالعملی مبنی بر اینکه جانبازان عوارض آزادراه‌ها را به‌صورت الکترونیکی پرداخت نکنند، ابلاغ نشده است. تنها معیار قانون برای پرداخت عوارض آزادراه‌ها، پلاک خودروها هست و از روی پلاک خودرو نیز نمی‌توان متوجه این موضوع شد که فردی جانباز است، به همین دلیل تنها معیار قانونی برای این امر پلاک خودرو است و به همین خاطر نیز تاکنون برای معلولین و جانبازان پیامکی برای پرداخت عوارض ارسال نشده است؛ چراکه از پلاک خودرو این افراد می‌توان متوجه این موضوع شد البته که این موضوع به این معنی نیست که آن‌ها معاف از پرداخت هستند. درنتیجه درباره موضوع معافیت جانبازان نمی‌توانیم نظری دقیق بدهیم و بنیاد شهید و امور ایثارگران باید با وزارت راه به تفاهمی در این باره برسند.

نحوه پرداخت عوارض آزادراهی جانبازان

کاربر می‌تواند در مدل‌هایی نظیر ‌نصب اپلیکیشن‌های مربوطه نظیر پیشخوان 24، تاپ،  اتول‌ یار،  کیپاد،  دیجی‌پی، nspay یاپرنا، کسر مستقیم از حساب بانکی، کد دستوری  #۸*۷۲۰*، خودپرداز، کارت‌خوان‌های نصب شده در مجتمع‌های خدماتی-رفاهی، پرداخت سازمانی و تگ‌های قبلی ‌عوارض آزادراهی را پرداخت کند.

روش‌های اینترنتی پرداخت عوارض آزادراهی

روش‌های غیر حضوری جهت استعلام خلافی ماشین عبارتند از:

  • پرداخت عوارض آزاد راه از طریق پیامک
  • پرداخت عوارض آزاد راه از طریق اپلیکیشن موبایلی (پیشخوان 24، قبضینو و…)
  • پرداخت عوارض آزادراهی از طریق کسر از حساب بانکی
  • پرداخت عوارض آزادراهی از طریق کد دستوری
  • پرداخت عوارض آزادراهی از طریق کارت خوان

روش‌های حضوری پرداخت عوارض آزادراهی

روش‌های حضوری استعلام و پرداخت خلافی ماشین عبارتند از:

  • پرداخت عوارض آزادراهی از طریق خودپرداز
  • پرداخت عوارض آزادراهی از طریق کارت خوان
  • پرداخت عوارض آزادراهی از طریق تگ یا برچسب

 مهلت پرداخت عوارض آزاد راه

معرفی انواع روش‌های پرداخت جریمه ازادراهی آنلاین

1) پرداخت عوارض آزاد راهی از طریق پیامک

استعلام بدهی عوارض آزادراهی هم از طریق کد دستوری #۸*۷۲۰*‌ و هم از طریق ارسال پلاک به شماره‌ ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ امکان‌پذیر است.

2) پرداخت عوارض آزاد راهی از طریق اپلیکیشن موبایلی

در مدل پرداخت عوارض به صورت اپلیکیشن، پس از نصب یکی از برنامه‌های مذکور بر روی گوشی تلفن همراه و انتخاب گزینه پرداخت عوارض آزادراهی، کاربر مراحل انتخاب مسیر آزادراهی مورد نظر و پرداخت را در برنامه طی می‌کند.

3) پرداخت عوارض آزادراهی از طریق کسر از حساب بانکی

در مدل کسر مستقیم از حساب بانکی، با موافقت کاربر و دادن اجازه برداشت از حساب مبلغ عوارض در ازای هر بار تردد در آزادراه‌ها به صورت خودکار از حساب بانکی اعلام شده کسر و به مالک خودرو اطلاع رسانی می‌شود؛ در حال حاضر دارنده‌های حساب در بانک‌های ملت، سپه، اقتصاد نوین، انصار، شهر، ایران زمین، دی، پست بانک و سرمایه می‌توانند از این روش پرداخت استفاده کنند.

4) پرداخت عوارض آزادراهی از طریق کد دستوری

در مدل کد دستوری استعلام بدهی و یا پرداخت عوارض آزادراهی با گرفتن کد دستوری پرداخت عوارض آزادراهی #۸*۷۲۰*‌ توسط گوشی تلفن همراه به راحتی قابل انجام است.

5) پرداخت عوارض آزادراهی از طریق سازمانی

در مدل پرداخت سازمانی، شرکت‌ها و کسب و کارهایی که متولی تعدادی خودرو هستند می‌توانند از خدمات پرداخت گروهی برای مدیریت عوارض خودروهای تحت پوشش خود با مراجعه به سایت‌های https://www.nspay.ir/ و http://www.aaniro.com/ استفاده کنند.

روش های پرداخت عوارض آزاد راه



معرفی انواع روش‌های پرداخت جریمه ازادراهی حضوری

1) پرداخت عوارض آزادراهی از طریق خودپرداز

در روش پرداخت از طریق خودپرداز، بدهی‌های معوق عوارض آزادراهی از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانکی در سراسر کشور قابل پرداخت است، مالکان خودرو که پیامک حاوی شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت کردند و یا از وب سایت https://www.nspay.ir/دریافت می‌کنند می‌توانند با مراجعه به دستگاه خودپرداز بانک‌های ملت، سامان، انصار و شهر نسبت به پرداخت اقدام کنند.

2) پرداخت عوارض آزادراهی از طریق کارت خوان

در مدل پرداخت از طریق کارت خوان، امکان پرداخت عوارض آزادراهی از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مستقر در پمپ‌بنزین‌ها، مجتمع‌های خدماتی رفاهی و توقفگاه‌های بین راهی در آزادراه‌های کشور فراهم شده است.

3) پرداخت عوارض آزادراهی از طریق تگ یا برچسب

در روش پرداخت از طریق تگ، کاربر قبل از تردد نسبت به تهیه و نصب آن بر روی خودرو اقدام می‌کند و مبلغ عوارض به طور خودکار پس از عبور خودرو از آزادراه، از مبلغ در کیف پول کسر می‌شود.

استعلام عوارض آزادراهی با پیشخوان 24

استعلام خلافی با پیشخوان 24

برای استعلام و پرداخت عوارض آزاد راهی با اپلیکیشن پرداخت عوارض خودرو،  ابتدا باید پیشخوان 24 را با یکی از روش‌های زیر دانلود کنید:

دانلود مستقیم

دانلود ازکافه بازار

دانلود از گوگل پلی

دانلود از مای کت

 سپس از منوی پیشخوان 24 عوارض آزادراهی را انتخاب کنید:

پرداخت عوارض ازادراهی خودرو

حالا می‌توانید از دو راه اقدام به مشاهده و پرداخت عوارض ازادراهی خود کنید. اولین راه از طریق شماره بارکد و اسکن است آن و همچنین می‌توانید به سربرگ قبض کاغذی که در عکس زیر نشان داده شده است نیز سوئیچ کنید.

پرداخت آزادراهی بانک مسکن

در حالت دوم برای استفاده از سامانه پرداخت عوارض خودرو پیشخوان 24 در صورتیکه قبض کاغذی دارید می‌توانید با وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت نیز اقدام به پرداخت و شارژ عوارض ازادراهی خود کنید.

نحوه پرداخت عوارض آزادراه تهران شمال

جدیدترین جدول نرخ عوارض آزادراهی

عوارض آزادراهی با توجه به دوره زمانی خاص و مشخصی تعریف می‌شوند. در ادامه این مقاله می‌توانید آخرین نرخ اعلام شده عوارض جاده‌ای که توسط معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تصویب شده است را ببینید. توجه کنید که این مبالغ در سال 1400 به روز رسانی شده‌اند و به محض اینکه تغییراتی در این لیست ایجاد شود، مطلب به روزرسانی می‌شود. همچنین برای راحتی شما عزیزان واحد مبالغ درج شده در این جدول تومان در نظر گرفته شده است.

استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو

آزادراه تهران-شمال

قطعات مختلف آزادراه سواری وانت مینی بوس کامیونت اتوبوس کامیون ۲ محور کامیون ۳ محور تریلی
 قطعه یک (روزهای غیر پیک) ۳۰۰۰۰ ۴۰۰۰۰ ۴۱۰۰۰ ۴۶۰۰۰
 قطعه یک (روزهای پیک) ۴۰۰۰۰ ۴۰۰۰۰ ۴۱۰۰۰ ۴۶۰۰۰
تهران-شمال قطعه چهار ۱۰۰۰۰ ۱۶۰۰۰ ۱۴۰۰۰ ۲۰۰۰۰ ۲۰۰۰۰ ۲۳۰۰۰ ۳۰۰۰۰ ۳۷۰۰۰

آزادراه تهران-پردیس

نام آزادراه سواری وانت مینی بوس کامیونت اتوبوس کامیون ۲ محور کامیون ۳ محور تریلی
تهران-پردیس ۶۰۰۰ ۷۰۰۰ ۶۰۰۰ ۱۱۰۰۰ ۱۱۰۰۰ ۱۱۰۰۰ ۱۳۰۰۰ ۱۵۰۰۰

آزادراه همت-کرج

نام آزادراه سواری اتوبوس مینی بوس
شهید همت-کرج ۶۰۰۰ ۶۰۰۰ ۸۰۰۰

آزادراه قزوین-رشت

نام آزادراه سواری وانت مینی بوس کامیونت اتوبوس کامیون ۲ محور کامیون ۳ محور تریلی
قطعه قزوین-رودبار ۹۰۰۰ ۱۲۰۰۰ ۱۱۰۰۰ ۱۵۰۰۰ ۱۶۰۰۰ ۱۷۰۰۰ ۱۹۰۰۰ ۲۲۰۰۰
قطعه رستم آباد – امام زاده هاشم ۴۰۰۰ ۴۰۰۰ ۵۰۰۰ ۵۰۰۰ ۵۰۰۰ ۵۰۰۰ ۶۰۰۰ ۶۰۰۰

آزادراه قم-کاشان

نام آزادراه سواری وانت مینی بوس کامیونت اتوبوس کامیون ۲ محور کامیون ۳ محور تریلی
آزادراه قم-کاشان ۵۰۰۰ ۶۰۰۰ ۵۰۰۰ ۶۰۰۰ ۶۰۰۰ ۷۰۰۰ ۱۱۰۰۰ ۱۳۰۰۰

آزادراه ساوه-همدان

نام آزادراه سواری وانت مینی بوس کامیونت اتوبوس کامیون ۲ محور کامیون ۳ محور تریلی
قطعه ۲ آزادراهسواه-همدان ۸۰۰۰ ۱۲۰۰۰ ۱۰۰۰۰ ۱۴۰۰۰ ۱۹۰۰۰ ۲۴۰۰۰ ۲۶۰۰۰ ۳۳۰۰۰

آزادراه حرم تا حرم

نام آزادراه سواری وانت مینی بوس کامیونت اتوبوس کامیون ۲محور کامیون ۳ محور تریلی
قم-گرمسار (ایستگاه قم) ۹۰۰۰ ۱۲۰۰۰ ۱۱۰۰۰ ۱۷۰۰۰ ۱۹۰۰۰ ۲۴۰۰۰ ۳۰۰۰۰ ۳۸۰۰۰
قم- گرمسار (ایستگاه گرمسار) ۹۰۰۰ ۱۲۰۰۰ ۱۱۰۰۰ ۱۷۰۰۰ ۱۹۰۰۰ ۲۴۰۰۰ ۳۰۰۰۰ ۳۸۰۰۰

نتیجه‌گیری معافیت جانبازان از پرداخت عوارض

همانطور که در این مقاله خواندید، جانبازان و معلولین هرچند دارای برخی از امتیازات ویژه به دلیل رشادت‌هایی که انجام داده‌اند، هستند ولی معافیت از عوارض آزادراهی نصیب حال ایشان نمی‌شود. اما برای پرداخت عوارض آزادراهی تهران قم، تهران شمال و… می‌توانید خیلی راحت به کمک روش‌هایی که در بالا برای طریقه پرداخت عوارض آزادراهی خودرو گفته شد (کد استعلام عوارض خودرو، سامانه پرداخت عوارض خودرو و…)  نسبت به تصویه جریمه خود اقدام کنید. از اینکه تا انتهای مقاله معافیت جانبازان از پرداخت عوارض با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

ثبت دیدگاه