پیاده‌روی اربعین یکی از مراسم‌های مذهبی است که میان دوست‌داران امام حسین طرفداران متعددی دارد. همین موضوع موجب شلوغ شدن مرزها در این ایام شده است؛ اما، حالا سامانه سماح اربعین ایجاد شده است تا پیاده‌روی اربعین را ساماندهی کند….

چند سالی پیاده‌روی اربعین به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف شده بود؛ اما، هنگامی که از سر گرفته شد، تغییرات و تحولات مهمی در مراحل اقدام برای این سفر زیارتی به‌وجود آمد. اکنون، تنها شرط لازم برای پیاده‌روی اربعین، گرفتن پاسپورت زیارتی نیست؛ بلکه، ثبت‌نام در سامانه سماح (samah.haj.ir) است. درست است که این سامانه مراحل اقدام برای این سفر زیارتی را کند و سخت کرده است؛ اما، انگیزه‌های مهمی پشت آن است که این انگیزه‌ها همراه با نحوه ثبت نام در سامانه سماح، شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام سامانه سماح در این مطلب معرفی و بررسی می‌شود. در نتیجه، اگر می‌خواهید با این سامانه آشنا شوید، کافی است تا انتهای مطلب راهنمای سامانه سماح برای ثبت نام اربعین پیشخوان۲۴ همراه ما بمانید.

سامانه سماح چیست؟

سماح مخفف عبارت «ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه» است. سماح از سوی سازمان حج و زیارت ایجاد شده تا فرآیند سفرهای زیارتی شامل حج تمتع، عمره و زیارت عتبات عالیات عراق و سوریه به‌خصوص پیاده‌روی اربعین را با جمع‌آوری اطلاعات متقاضیان شامل تعداد افراد، جنیسیت آنها، سن آنها، مسیر آنها و … ساماندهی کند.

این سامانه جمع‌آوری اطلاعات متقاضیان پیاده‌روی اربعین را از طریق ثبت نام در سامانه سماح اربعین اجرایی کرده است. لازم به ذکر است که ثبت نام در سامانه سماح اربعین از سوی متقاضیان تعهدی برای سازمان حج و زیارت ایجاد نمی‌کند؛ چرا که، تصمیم‌گیری برای تعداد ترددها از سوی عراق انجام می‌شود اما اگر عراق محدودیتی ایجاد کند، متقاضیانی در اولویت هستند که نام آنها در سامانه سماح برای ثبت نام اربعین باشد. حتماً الان برایتان سوال پیش آمده است که آیا ثبت نام در سامانه سماح اجباری است؟

متقاضیان پیاده‌روی اربعین در مسیر عراق

آیا ثبت نام در سامانه سماح الزامی است؟

بله؛ ثبت نام در سامانه سماح اربعین الزامی است؛ چرا که، صدور ویزای عراق از طریق این سامانه انجام می‌شود حتی اگر سفر شما زیارتی به قصد پیاده‌روی اربعین باشد.

لازم به ذکر است که ثبت نام در سامانه سماح برای افرادی که ویزای عراق با حداقل ۶ ماه اعتبار دارند، واجب نیست؛ اما، پیشنهاد می‌شود که این کار را انجام دهند چرا که ثبت نام در این سامانه با پوشش بیمه‌ای همراه است که خیال شما را از بابت اتفاقاتی که ممکن است در مسیر برایتان رخ دهد، راحت می‌کند.

شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام سامانه سماح چیست؟

حالا که می‌دانید ثبت نام در سامانه سماح برای پیاده‌روی اربعین واجب است، باید شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام سامانه سماح را بدانید. این شرایط و مدارک هر سال از سوی سازمان حج و زیارت اعلام می‌شود. اکنون، حتماً می‌خواهید بدانید که شرایط و مدارک ثبت نام سامانه سماح ۱۴۰۲ چیست؟ ما در ادامه این شرایط را آورده‌ایم:

پاسپورت زیارتی ۱۴۰۲

محدودیت‌های ثبت نام در سامانه سماح کدامند؟

شاید برایتان جالب باشد که برخی از افراد اگر شرایط و مدارک را داشته باشند، ممکن است نتوانند ثبت نام پیاده‌روی اربعین را انجام دهند! حتما می‌پرسید چه کسانی با وجود داشتن شرایط و مدارک، نمی‌توانند در سامانه سماح ثبت‌نام کنند؟ به‌طور خلاصه بیمارانی که وضعیت بیماری‌شان در شرایط حاد قرار دارد، محدودیت ثبت نام در سامانه سماح دارند.

در ضمن، پیشنهاد می‌شود که برخی افراد برای ثبت نام پیاده‌روی اربعین اقدام نکنند؛ چرا که، با وجود نداشتن بیماری حاد، ممکن است که دچار مشکلات متعددی در مسیر شوند که برایشان مشکل‌آفرین باشد. لیست افرادی که پیشنهاد می‌شود در این مراسم مذهبی ثبت‌نام نکنند در ادامه آورده شده است:

نکته: بهتر است که هر فرد پیش از آغاز مراسم پیاده‌روی اربعین به پزشک معالج خود مراجعه کند تا تأییدیه سفر را از او دریافت کند. گاهی افراد تصور می‌کنند که مشکلی ندارند؛ اما، تنها با یک بار مراجعه به پزشک معالج متوجه بیماری‌های نهان خود می‌شوند. بهتر است که اطلاع از این بیماری‌ها پیش از آغاز مراسم پیاده‌روی اربعین باشد تا خدایی‌ناکرده اتفاقات جبران‌ناپذیر در مسیر این سفر برای هیچ‌کس رخ ندهد.

هزینه ثبت نام در سامانه سماح چقدر است؟

این سفر هزینه‌ای برای شما ندارد یعنی رایگان است. در حقیقت، شما در مرحله‌ی ثبت نام، هزینه‌ای به جز هزینه بیمه مسافرتی نمی‌دهید. اگر می‌خواهید هزینه بیمه مسافرتی را بدانید، باید بگوییم که این هزینه مبلغی بین ۳۵ تا ۵۵ هزار تومان است بنا بر پوشش بیمه‌ای متفاوت است.

لازم به ذکر است که گاهی افراد برای سفر گروهی خود به عراق، تور تهیه می‌کنند که هزینه‌ای بابت آن می‌دهند اما این هزینه ارتباطی با ثبت نام در سامانه سماح ندارد؛ بلکه، خارج از این سامانه انجام می‌شود. در نتیجه، اگر آگهی مبنی بر دریافت هزینه برای ثبت نام در این سامانه مشاهده کردید، بدانید که این هزینه از سوی تور دریافت می‌شود.

چگونه در سامانه سماح ثبت نام کنیم؟

اکنون شرایط و مدارک سامانه سماح برای ثبت نام اربعین همچنین هزینه ثبت نام در سامانه سماح را می‌دانید؛ بنابراین، تنها باید مراحل آن را یاد بگیرید تا از مراسم پیاده‌روی اربعین جا نمانید؛ اما، پیش از هر چیز شما باید گذرنامه خود را برای ثبت نام سامانه سماح دریافت کرده باشید.

در نتیجه، شما یک مرحله‌ی پیش‌نیاز دارید که باید به پیگیری وضعیت گذرنامه بپردازید تا بتوانید مراحل ثبت نام را آغاز کنید. شما می‌توانید روش پیگیری گذرنامه برای اربعین را در ادامه بخوانید؛ سپس، مراحل را پله به پله پیش بروید.

پیش‌نیاز: پیگیری گذرنامه برای ثبت نام سامانه سماح

اگر شما گذرنامه عادی یا گذرنامه اربعین نداشته‌اید، حالا برای دریافت آن اقدام کرده‌اید تا بتوانید در سامانه سماح ثبت نام کنید. شما برای اینکه از وضعیت گذرنامه خود مطلع شوید، می‌توانید از روش‌های پیگیری پاسپورت از طریق اینترنت مانند سامانه پیشخوان۲۴ استفاده کنید. شما می‌توانید وارد سایت یا اپلیکیشن پیشخوان۲۴ شوید؛ سپس، گزینه‌ی استعلام وضعیت گذرنامه را بزنید. فقط باید کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی را وارد کنید تا وضعیت گذرنامه اربعین را ببینید. شما می‌توانید پیگیری وضعیت صدور و ارسال گذرنامه پیشخوان۲۴ انجام دهید؛ بنابراین، فرقی نمی‌کند که پاسپورت شما در مرحله‌ی صدور یا ارسال باشد چرا که شما از وضعیت آن مطلعید.

پیگیری پاسپورت اربعین یا قبضینو

مرحله ۱. ورود شماره و تأیید آن در سماح

اگر می‌خواهید وارد سامانه سماح شوید، باید به نشانی اینترنتی samah.haj.ir مراجعه کنید؛ سپس، باید پایین صفحه اصلی را نگاه کنید تا بخش ثبت نام سامانه سماح اربعین را پیدا کنید. خوب است که برای کسب اطلاعات بیشتر و بهتر، راهنمای سامانه سماح برای ثبت نام اربعین را به‌دقت بخوانید؛ سپس، تیک موافقت با آن را فعال کنید. در ادامه، عبارت امنیتی ۵ رقمی را در کادر خالی وارد کنید؛ سپس، دکمه‌ی شروع ثبت نام را لمس کنید. شماره موبایل خود را در فرم جدید وارد کنید؛ سپس، کد یکبار مصرف ارسال‌شده به شماره موبایل خود را وارد کنید.

اولین مرحله ثبت نام سامانه سماح اربعین

مرحله ۲. ورود اطلاعات اجباری و تأیید آن در سماح

اگر مرحله پیشین را به‌درستی انجام دهید، وارد یک فرم جدید می‌شوید که فرم اطلاعات اجباری نام دارد. اگر به تنهایی سفر می‌کنید، اطلاعات فرد را وارد کنید؛ اما، اگر گروهی سفر می‌کنید، اطلاعات افراد را وارد کنید. اطلاعات مورد نیاز شامل کد ملی، شماره گذرنامه، تاریخ تولد، تاریخ انقضا گذرنامه و موبایل است. در نهایت نیز اگر سرگروه هستید، باید اطلاعاتی شامل استان محل سکونت، شهر محل سکونت، آدرس و کدپستی را در کنار اطلاعات پیشین وارد کنید. حواستان باشد که اگر گروهی سفر می‌کنید، اولین نفری که اطلاعاتش را وارد می‌کنید، سرگروه است. در نهایت، دکمه ثبت این اطلاعات را بزنید تا وارد مرحله اطلاعات تکمیلی شوید.

دومین مرحله ثبت نام سامانه سماح اربعین

مرحله ۳. ورود اطلاعات تکمیلی و تأیید آن در سماح

شما باید در این مرحله بیمه مسافرتی را از میان ۳۵، ۴۵ و ۵۵ هزار تومانی انتخاب کنید؛ سپس، اطلاعات تکمیلی شامل مرز خروج، تاریخ اعزام، تاریخ بازگشت و وسیله نقلیه خود را تعیین کنید. شما تنها می‌توانید اطلاعاتی را انتخاب کنید که با رنگ نارنجی نمایش داده می‌شود. در ضمن، لازم است که پس از انتخاب وسیله نقلیه خود، پلاک آن را وارد کنید تا در مرز با مشکل مواجه نشوید.

سومین مرحله ثبت نام سامانه سماح اربعین

مرحله ۴. تسویه هزینه ثبت نام در سامانه سماح

هنگامی که اطلاعات اجباری و اطلاعات تکمیلی را برای فرد یا افراد وارد کردید، باید هزینه ثبت نام در سامانه سماح را که همان هزینه بیمه مسافرتی است تسویه کنید. شما نمی‌توانید بدون گذر از این مرحله نمی‌توانید ویزای عراق خود را دریافت کنید؛ بنابراین، حتما تسویه حساب را انجام دهید تا وارد مرحله دریافت کد پیگیری سامانه سماح شوید.

مرحله ۵. دریافت کد رهگیری سامانه سماح اربعین

اگر همه‌ی مراحل را به‌درستی طی کرده باشید، در این مرحله می‌توانید کد رهگیری را دریافت کنید. این کد برای شماره موبایل شما ارسال می‌شود. اگر این کد را دریافت نکردید، حتما علت را جویا شوید؛ چرا که، ثبت نام شما بدون این کد ناقص است. در حقیقت، کد رهگیری سامانه سماح به معنای تاییدیه سامانه سماح اربعین برای ثبت نام شماست؛ بنابراین، اهمیت فراوانی دارد.

گرفتن کد رهگیری سامانه سماح برای پیاده‌روی اربعین

بازیابی کد رهگیری سامانه سماح

اگر کد رهگیری سامانه سماح اربعین را دریافت نکردید، باید برای بازیابی آن اقدام کنید تا ثبت نام شما کامل شود؛ اما، چطور؟ شما می‌توانید از طریق فرم پیگیری وضعیت و ویرایش برای بازیابی کد رهگیری سامانه سماح اقدام کنید. احتمالاً در فرآیند ثبت نام مشکلی وجود داشته است که ثبت نام شما تکمیل نشده است؛ بنابراین، ثبت نام را تکمیل کنید تا کد رهگیری را دریافت کنید.

سوالات متداول درباره ثبت نام اربعین ۱۴۰۲ از سامانه سماح

چرا سامانه سماح قطع است؟

اختلال سامانه سماح برای ثبت نام اربعین بابت استقبال عظیم مردم در روزهای ابتدایی بوده است که اکنون برطرف شده است؛ بنابراین، متقاضیان می‌توانند بدون برخورد با اختلال سامانه سماح برای ثبت نام در این سامانه اقدام کنند تا ویزای عراق را برای پیاده‌روی اربعین دریافت کنند.

سامانه سماح کی باز می شود؟

سامانه سماح اربعین برای ثبت نام پیاده‌روی اربعین از اوایل مرداد ۱۴۰۲ باز شده است؛ بنابراین، شما می‌توانید هم‌اکنون برای ثبت نام در این سامانه اقدام کنید. حواستان باشد که این سامانه چند روز زودتر از اربعین بسته می‌شود.

آیا گرفتن گذرنامه زیارتی ۱۴۰۲ برای پیاده‌روی اربعین واجب است؟

اگر گذرنامه با اعتبار ۶ ماهه دارید، نیازی به گرفتن پاسپورت زیارتی به صورت مجدد ندارید؛ وگرنه، باید پاسپورت زیارتی عراق را دریافت کنید. شما می‌توانید با مراجعه به پلیس +۱۰ برای صدور و دریافت این پاسپورت اقدام کنید.

جمع‌بندی…

ما در این راهنمای سامانه سماح تمام اطلاعاتی که شما برای ثبت نام در سامانه سماح نیاز دارید را آموزش دادیم. ابتدا، شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام سامانه سماح را گفتیم؛ سپس، مراحل آن را شرح دادیم. اگر شما هم می‌خواهید برای مراسم پیاده‌روی اربعین به سوی عراق حرکت کنید، بهتر است که این مراحل را طی کنید؛ چرا که، اگر ثبت نام خود را تکمیل نکنید، اجازه‌ی خروج از کشور را در مرزهای عراق نخواهید داشت به خصوص اگر گذرنامه موقت برای اربعین گرفته باشید. در ضمن، پیشنهاد ما این است که ثبت نام در سامانه سماح اربعین را به روزهای آخر موکول نکنید؛ چرا که، احتمال اختلال سامانه سماح در این روزها زیاد است. در نهایت، از اینکه تا انتهای این مطلب از پیشخوان۲۴ همراه ما بودید، متشکریم.

ثبت دیدگاه