با اینترنتی شدن خدمات تامین اجتماعی، یکی از دغدغه‌های مهم مستمری‌بگیران ادارات و سازمان‌های مختلف کشوری و لشگری، گرفتن فیش حقوقی تامین اجتماعی از طریق سامانه‌های معرفی شده است. این مسئله به یکی از مشغله‌های اصلی بازنشستگان و همچنین مستمری بگیران تبدیل شده است….

با اینترنتی شدن خدمات تامین اجتماعی، یکی از دغدغه‌های مهم مستمری‌بگیران ادارات و سازمان‌های مختلف کشوری و لشگری، گرفتن فیش حقوقی تامین اجتماعی از طریق سامانه‌های معرفی شده است. این مسئله به یکی از مشغله‌های اصلی بازنشستگان و همچنین مستمری بگیران تبدیل شده است. ما در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به این موضوع بپردازیم. پس با پیشخوان 24 همراه باشید تا از کلیه مراحل دریافت فیش حقوقی مستمری بگیران تامین اجتماعی، از طریق سامانه فیش حقوقی تامین اجتماعی مطلع شوید.

فیش حقوقی تامین اجتماعی چیست و چه کاربردی دارد؟

درسافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی از طریق کدملی

قطعاً شما هم از این موضوع اطلاع دارید که بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی جهت دریافت  فیش حقوقی بازنشستگی خود، بایستی به صورت ماهیانه حق بیمه خودشان را به سازمان بپردازند. با واریزی این حق بیمه و رسیدن به حداقل سابقه پرداخت پیش از دوران بازنشستگی یا رسیدن به سن مقرر آمده در قوانین تامین اجتماعی، می‌تواند مستمری بازنشستگی خود را دریافت کنند.

برطبق قانون سازمان بیمه تامین اجتماعی، تعریف بازنشستگی این طور آمده که: “بازنشستگی به معنای عدم اشتغال بیمه شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی در این قانون”  همانطور که خودتان هم از این موضوع اطلاع دارید، پس از آن که بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی به سن یا به شرایط مقرر شده و لازم برای بازنشستگی که در ادامه مفصل به آن‌ها می‌پردازیم می‌رسند، مستمری بازنشستگی خود را دریافت می کنند.

پیشنهاد پیشخوان24 برای مطالعه بیشتر : صندوق تامین اجتماعی

زمان دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی

در اصل به عبارت دیگر می‌شود گفت که حق بیمه‌های کسر شده از حقوق فرد در طول سال‌های اشتغال پس از دوران بازنشستگی به شکل مستمری ماهانه به افراد پرداخت می‌شود. برطبق قانون تامین اجتماعی جهت فرا رسیدن و احراز بازنشستگی دو نکته ویژه و بسیار مهم مد نظر قرار می گیرد:

1 ) رسیدن به سنی که در قانون مقرر شده. بر طبق قانون کشور ایران برای مردان شصت سال  و برای زنان پنجاه و پنج سال در نظر گرفته شده است.

2 ) برخوردار بودن از سنوات پرداخت حق بیمه ماهانه به مقدار مشخص شده طبق قانون

البته این قانون دارای استثنائاتی هم است. از جمله آن که اگر فردی سی سال تمام برخوردار از سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی باشد، و این در حالتی باشد که سن مردان به پنجاه سالگی و سن زنان به چهل و پنج سالگی رسیده باشد، این توانایی را دارند تا تقاضای بازنشستگی کنند. همین طور افرادی که دارای 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه باشند، این پیش برفرض برایشان در نظر گرفته شده است که بدون داشتن شرایط سنی بازنشست شوند.

فیش مستمری بازنشستگی از لحظه‌ای محاسبه و پرداخت می‌گردد که سازمان بیمه تامین اجتماعی، ترک کار بیمه شدگان را به کارفرمای ایشان اعلام نماید. لازم به ذکر است، درباره افرادی که کارفرما ندارند یا این که جزء مشاغل آزاد یا حتی بیمه شدگان اختیاری قرار می‌گیرند، مستمری بازنشستگی آن‌ها از زمانی پرداخت خواهد شد که بازنشستگی آن‌ها مورد تایید شعبه بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرد.

سوابق بیمه تامین اجتماعی

پس از شروع پرداخت مستمری، بازنشستگان اگر تمایل داشته باشند می‌توانند، فیش حقوقی خود را بر روی سامانه تامین اجتماعی استعلام کرده و پرینت بگیریند. اما پیش از این کار ابتدا لازم است که در سامانه تامین اجتماعی ثبت نام  کنند. در ادامه شما را با مراحل دریافت

روش‌های دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی بارنشستگان و مستمری بگیران

بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان می توانند با بهره‌گرفتن از روش‌های زیر، جهت اقدام به دریافت فیش حقوقی بازنشستگی تامین اجتماعی، عمل نمایند:

  1. از طریق اپلیکیشن پیشخوان 24
  2. ورود به سامانه دریافت فیش و احکام بازنشستگان تأمین اجتماعی
  3.  از طریق نرم افزار فیش حقوقی تأمین اجتماعی
  4.  کد دستوری USSD
  5. مراجعه حضوری
  6. برنامه کاریار

1: استفاده از پیشخوان 24 برای دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی

یکی از روش‌هایی که می‌توانید به راحتی به کمک آن فیش تهیه نمایید، استفاده از پیشخوان 24 است. تا چندی پیش، اغلب افراد برای دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی، مجبوربودند تا به سازمان تامین اجتماعی رجوع کنند و از طریق سازمان، اقدام به دریافت فیش کنند.

اما بعد از اینکه خدمات الکترونیکی تا حدودی در ادارات و سازمان‌ها نهادینه شد، سازمان تامین اجتماعی هم خود را ملزم به این دانست تا یک سری از خدمات خود را به صورت اینترنتی ارائه دهد.

از آنجایی که ممکن است رفتن به سایت و استعلام از طریق درگاه اصلی خود سازمان تا حدودی برای افراد سخت باشد و یک روند فرسایشی را شامل شود، پیشخوان 24 به صورتی کاملا رایگان، آسان و فوق‌العاده سریع این امکان را فراهم کرده است که بتوانیدفیش را تهیه نمایید

از آن جایی که دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی از طریق کد ملی صورت می‌پذیرد، بایستی تا شماره کدملی را در تمامی روش‌های ارائه شده به یاد داشته باشید. ورود به سامانه فیش حقوقی تامین اجتماعی از طریق پیشخوان24





مراحل دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی از طریق اپلیکیشن پیشخوان 24 به صورت زیر است:

در این قسمت، مراحل ورود به سامانه فیش حقوقی تامین اجتماعی از طریق اپلیکیشن پیشخوان24 شرح داده شده است. برای ورود به سامانه فیش حقوقی تامین اجتماعی از طریق وبسایت پیشخوان24 نیز میتوانید

1 ) ابتدا برنامه را از کافه بازار یا گوگل پلی دانلود کنید.

2 ) برنامه را بازکنید و با وارد کردن شماره موبایل خود، منتظر کدی باشید که برای ورود به برنامه برایتان ارسال می‌شود.

3 ) بعد از ارسال شدن کد، وارد برنامه می‌شوید.

4 ) حالا طبق تصویر زیر روی گزینه‌ای که با فلاش قرمز مشخص شده است، کلیک نمایید.

فیش حقوقی مستمری بگیران با پیشخوان 24

 

5 ) همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود ازتان درخواست می‌کند که با وارد کردن کدملی و رمز ورد، فیش حقوقی تامین اجتماعی شاغلین را دریافت کنید.

خدمات بیمه تامین اجتماعی

نرم افزار فیش حقوقی تامین اجتماعی

6) بعد از وارد کردن کدملی و رمز ورود، کادر سبز رنگ استعلام را بزنید.

7 ) اکنون شما موفق به دریافت فیش حقوقی بازنشسته تامین اجتماعی شده‌اید!

نکته: اگر پیش‌تر نسبت به ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی اقدام نکرده‌اید، ابتدا بایستی که در این سامانه نام نویسی کنید و گذر واژه فیش حقوقی تامین اجتماعی (رمز ورود) دریافت نمایید. این مرحله در طریقه ثبت نام از طریق سایت تامین اجتماعی در زیر مفصلاٌ توضیح داده خواهد شد.

حکم تامین اجتماعی 

2: دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی از سامانه سازمان تامین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی مدتی است سامانه ای را در اختیار بازنشستگان و مستمری بگیران قرار داده است تا به صورت اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری بتوانند نسبت به دریافت فیش حقوقی تأمین اجتماعی خود اقدام نمایند. (آشنایی بیشتر با سرویس های الکترونیکی تامین اجتماعی)
در ادامه چگونگی دریافت فیش حقوقی تأمین اجتماعی از طریق سامانه به صورت گام به گام توضیح داده خواهد شد:

ورود به سامانه تأمین اجتماعی

1 ) در مرحله نخست شما باید تا وارد سامانه در یافت فیش از طریق سایت سازمان به آدرس www.tamin.ir شوید. بعد از ورود به درگاه سازمان، به قسمت میز خدمت غیرحضوری در میانه صفحه بروید.(اگر رمز عبور خود را فراموش کرده اید، صفحه فراموشی و بازیابی رمزعبور تامین اجتماعی را مطالعه کنید.)

2 ) در این بخش از منو میز بایستی تا خدمت غیرحضوری “سامانه فیش مستمری بگیران” را کلیک نمایید.

فیش حقوقی سازمان تامین اجتماعی

3 ) در مرحله سوم بایستی تا وارد سامانه خدمات غیرحضوری مربوط به مستمری بگیران بشوید. در این قسمت مشاهده “فیش حقوقی مستمری بگیران” را انتخاب نمایید.

دریافت فیش حقوقی

4 ) در مرحله چهارم، چناچه در سامانه غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی ثبت نام نکرده باشید، صفحه مربوط به ثبت نام در سامانه برایتان نمایان می‌شود. جهت ادامه روند دریافت فیش حقوقی، شما ابتدا بایستی مطابق آنچه در ادامه توضیح داده می شود، اقدام به ثبت نام نمایید.

5) بعد از کلیک کردن بر روی در یافت فیش حقوقی در سامانه تأمین اجتماعی، با کلیک بر روی گزینه ورود به “سامانه فیش حقوقی و احکام مستمری بگیران” به صفحه‌ای که در تصویر زیر می‌بینید هدایت خواهید شد. در این بخش نام و نام خانوادگی، شماره ملی و شماره مستمری خود را به شکل صحیح و با دقت وارد نمایید.

 

دریافت فیش حقوقی با سایت

سپس اطلاعات خواسته شده نظیر شعبه پرداخت کننده، سال و ماه و نوع پرداختی خود را انتخاب کنید. بعد از این کار کلید مشاهده فیش ماهانه یا به عبارتی مشاهده حکم سالانه خود را فشار بدهید.

6 ) در این مرحله فیش حقوقی موردنظرتان برطبق سال و ماه ارائه می‌گردد. شما هم می‌توانید تا پرینت فیشتان را بگیرید.

دریافت فیش حقوقی از سایت سازمان تامین اجتماعی و بیمه

مراحل ثبت نام در سامانه تأمین اجتماعی:

برای ثبت نام نخست بایستی تا وارد صفحه اصلی تامین اجتماعی شوید و بر روی ثبت نام ( کادر آبی رنگ کلیک کنید).

مشاهده سوابق کار  و سوابق تلفیقی بیمه تامین اجتماعی

فیش حقوقی مستمری بگیران

1 ) درگام نخست کد ملی و شماره تلفن موبایل خودتان را وارد نمایید. سپس اپراتور تلفن همراهتان را هم مشخص کنید.

دریافت فیش حقوقی از سازمان تامین اجتماعی

2 ) در مرحله بعدی  بایستی تا مشخصات خواسته شده نظیر نام، نام خانوادگی، جنسیت و تاریخ تولد را مانند تصویر زیر وارد کنید.

دریافت فیش حقوقی

3 )  حالا از شما خواسته می‌شود تا یک گذرواژه انتخاب نمایید. برای گذاشتن گذر واژ نکات زیر را بایستی تا مدنظر قرار بدهید:

دریافت فیش حقوقی سازمان تامین اجتماعی

4 ) در مرحله چهارم،  بایستی تا به سوالات امنیتی خواسته شده جواب بدهید. (نیازی نیست که سوالات طرح شده حتما مطابق با واقعیت باشند)

دریافت فیش حقوقی برای مستمری بگیران سازمان

5 ) و در اخر، اطلاعات ثبت شده به شما مجدداً جهت تایید نشان داده می‌شود.

روش‌های دریافت فیش حقوقی

6 ) نتیجه ثبت نام، پس از تکمیل مراحل کاری از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد.

نکته: این را هم بدانید که تأیید اطلاعات هویتی اشخاص و همچنین تطبیق آن دسته با اطلاعات گذشته او که در پرونده‌اش آمده است، مقوله‌ای زمان‌بر است و به همین خاطر احتمال دارد که ارسال پیامک فعال سازی تا چند ساعت طول بکشد.

بازیابی مجدد گذرواژه 

همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، با وارد کردن مشخصات خود نظیر کدملی، شماره تلفن همراه و مشخصات شناسنامه می‌توانید در سایت سازمان ثبت نام کنید و گذرواژه ورود دریاف نمایید.

در یافت فیش حقوقی با کدملی

نکته: برای بازیابی رمز عبور فراموش شده هم باید از کدملی و شماره تلفنتان کمک بگیرید. بعد از وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خود، پیامکی به شما ارسال می‌شود. این پیامک رمز عبور مجدد شماست. 

بازیابی گذرواژه سازمان تامین اجتماعی

برای این امر باید وارد بخش “فراموشی گذر واژه” شوید.

بازیابی رمز عبور برای دریافت فیش حقوقی

همان طور که ملاحظه می‌نمایید، با وارد کردن کد ملی و روش بازنشانی گذرواژه (پیامک یا سوالات امنیتی)، سایت به شما گذرواژه جدید می‌دهد.

دریافت رمز عبور سازمان تامین اجتماعی

بعد از مشخص کردن روش دریافت گذرواژه ( پیامک یا سوالات امنیتی) موفق به دریافت رمز عبور جدید می‌شوید.

3: تهیه فیش حقوقی تامین اجتماعی از طریق اپلیکیشن “فیش حقوقی”

فیش حقوقی تامین اجتماعی شاغلین

سازمان بیمه و تأمین اجتماعی اضافه‌بر در نظر گرفتن خدمات غیر حضوری، نرم افزاری را هم طراحی و راه اندازی نموده است. به همین جهت، متقاضیان به کمک این برنامه این توانایی را دارند تا به آسانی و بدون این که نیازمند این باشند تا به شکل حضوری به شعب سازمان مراجعه کنند، از خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی بهره‌ببرند. مثلاًَ مستمری بگیران با دانلود و نصب نرم افزار “فیش حقوقی تأمین اجتماعی” (یا به عبارت دیگر: اپلیکیشن تأمین اجتماعی من) می توانند به راحتی فیش حقوقی خودشان را ببینند و در صورت لزوم استعلام بگیرند.

پیشخوان

برای استعلام فیش حقوقی تأمین اجتماعی از طریق اپلیکیشن تأمین اجتماعی من مراحل زیر را طی کنید:

اپلیکیشن فیش حقوقی برای دریافت فیش مستمری بگیران

4: دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی با کد دستوری USSD

شما علاوه‌بر موارد گفته شده، می‌توانید با شماره‌گیری کد دستوری (USSD) و با طی مراحل زیر بدون نیاز دسترسی به اینترنت، فیش حقوقی خود را  استعلام بگیرید.

1 ) کد #4* را شماره‌گیری کنید و بعد گزینه 3 (تأمین اجتماعی) را انتخاب کنید.
2 )  در مرحله دوم باید گزینه 1 (استعلام) را وارد کنید.
3 ) اکنون در منو نشان داده شده بایستی گزینه 2 (آخرین مستمری) را انتخاب کنید.
4 )  حالا شماره کد ملی خودتان را وارد کنید.
5 )  سپس شماره مستمری خود را وارد نمایید.
6 )  حالا شما می‌توانید به راحتی آخرین مستمری که دریافت کردید را مشاهده کنید.

سابقه کار تامین اجتماعی

5: دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی با برنامه کاریار

کاریار نرم افزار فیش حقوقی تامین اجتماعی است. در اصل نوعی برنامه مشاهده فیش حقوق و سوابق بیمه تامین اجتماعی است که خدمات متنوع دیگری هم ارائه می‌کند. 

سوابق بیمه، سوابق درمانی، سابقه حقوق، دریافت فیش حقوقی، خرید سربازی، کمک هزینه ازدواج، امور بازنشستگی، محاسبه حق بیمه، اعتبار دفترچه بیمه از قسمت‌های گوناگون آن است. در هر از قسمت‌های این برنامه خدمات تامین اجتماعی مربوط به آن قسمت نمایش داده می‌شود که می‌توانید از این خدمات استفاده کنید.

دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی با برنامه کاریار

6: دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی با مراجعه حضوری

اگر به هر دلیلی نتوتنستید طبق مراحل گفته شده در بالا موفق به دریافت فیش حقوقی شوید، این توانایی را دارید تا با مراجعه حضوری به شعب و کارگزاری های تأمین اجتماعی و با ارائه کارت ملی نسبت به دریافت فیش حقوقی خود اقدم کنید.

تفاوت دریافت فیش حقوقی شاغلین با مستمری بگیران

روش هایی که اغلب در بالا گفته، ویژه مستمری بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی بوده و برای شاغلین امکان مشاهده و استعلام فیش حقوقی از طرق مراحل یاد شده وجود ندارند. شاغلین تأمین اجتماعی باید از طریق ارگان، شرکت و یا کارگاهی که در آن مشغول به کار هستند اقدام به دریافت فیش حقوقی خود نمایند.

جدول فیش حقوقی تامین اجتماعی

جدول فیش حقوقی بازنشستگان در بر گیرنده دو بخش عمده پرداخت ها و کسورات است.
پرداخت ها و کسورات هر کدام در جدول زیر فهرست شده‌اند:

پرداخت‌ها کسورات
مستمری ماهانه حق سرانه درمان
کمک هزینه عائله مندی حق عضویت در کانون بازنشستگان
کمک هزینه اولاد بیمه درمان تکمیلی
حق سنوات و کمک هزینه مسکن %2 ماده 89
سایر پرداخت ها (کمک به تأمین معیشت و …) سایر کسورات مانند لیست اقساط وام ها

بازنشتگان تامین اجتماعی

نمونه فیش حقوقی تامین اجتماعی

به عنوان حسن ختام مقاله در پایان، برای مشاهده فیش حقوقی بازنشستگان، تصویر یک نمونه از آن را در زیر آورده‌ایم. ما قصد داشتیم تا با مراحل گفته شده در این مطلب، بتوانیم شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون دردسر اضافی به مقصودتان برسانیم.

در نظر داشته باشید که همانطورکه گفته شد، اگر به هر دلیلی نتوانستید از طریق مراحل غیر‌حضوری بالا، موفق به دریافت فیش بشوید، می‌توانید با مراجعه حضوری به یکی از کارزاری‌ها یا دفاتر رسمی تامین اجتماعی، فیش حقوقی خود را تهیه نمایید.

تصویر زیر نیز در واقع، نمونه‌ای از یک فیش حقوقی است که ارکان آن پیشتر در جدول بالا فهرست شده است:

نمونه فیش حقوقی

ثبت دیدگاه