مهم‌ترین هدف بیمه درمان تامین اجتماعی آسودگی خاطر بیمه‌شدگان و برداشتن باری از دوش آنان در دوران سختی و بیماری است. بیمه درمانی تامین اجتماعی با صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای بیمه‌گزار و افراد تحت سرپرستی او، این امکان را فراهم می‌کند تا این افراد در زمان بیماری و نیاز به استفاده از خدمات درمانی، طبق قوانین بیمه درمانی تأمین اجتماعی از مزایای دفترچه بیمه خود و امکانات این سازمان استفاده کنند….

بیماری و مراجعه به بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی امری ناگزیر در زندگی هر یک از ماست. این شرایط و فشار و نگرانی ناشی از آن به اندازه کافی می‌تواند وضعیت سختی را با خود به همراه بیاورد و منصفانه نیست که تامین هزینه‌های درمان و یا استفاده از مراکز درمانی مناسب نیز به این لیست اضافه شود. بیمه درمان تامین اجتماعی در کنار بیمه‌شدگان عزیز است تا به بهترین شکل ممکن شرایط را ساده‌تر کند و باری از دوش شما بردارد. در این مقاله از وبلاگ پیشخوان 24 هر آنچه را که باید درباره دفترچه بیمه تامین اجتماعی بدانید با هم بررسی می‌کنیم و به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید. همچین  در صورت تمایل می توانید از سرویس استعلام بیمه تامین اجتماعی با کد ملی استفاده کنید.

بیمه درمان تامین اجتماعی

مهم‌ترین هدف بیمه درمان تامین اجتماعی آسودگی خاطر بیمه‌شدگان و برداشتن باری از دوش آنان در دوران سختی و بیماری است. بیمه درمانی تامین اجتماعی با صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای بیمه‌گزار و افراد تحت سرپرستی او، این امکان را فراهم می‌کند تا این افراد در زمان بیماری و نیاز به استفاده از خدمات درمانی، طبق قوانین بیمه درمانی تأمین اجتماعی از مزایای دفترچه بیمه خود و امکانات این سازمان استفاده کنند. لازم به ذکر است که رانندگان محترم میتوانند از طریق صفحه بیمه رانندگان تامین اجتماعی در این مورد اطلاعات کسب کنند.

سازمان تامین اجتماعی به دو شیوه درمان مستقیم و غیر مستقیم خدمات درمانی خود را به بیمه‌شدگان عزیز ارائه می‌دهد:

شیوه درمان مستقیم

در این شیوه بیمه‌شده به طور مستقیم از بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی استفاده می‌کند و خدمات درمانی را به صورت رایگان دریافت می‌کند.

شیوه درمان غیر مستقیم

در شیوه درمان غیر مستقیم، بیمه‌شده‌ای که دفترچه بیمه تامین اجتماعی معتبر داشته باشد با مراجعه به دیگر مراکز درمانی که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نباشند با دو حالت روبرو خواهد شد:

1 ) اگر مراکزی که به آن مراجعه می‌کند طرف قرارداد بیمه تأمین اجتماعی باشند، بیمه‌شده بخشی از هزینه‌های درمانی را پرداخت خواهد کرد.

2 ) اگر مراکزی که بیمه‌شده مراجعه می‌کند طرف قرارداد این سازمان نباشند، فرد باید همه هزینه‌های درمانی را پرداخت کند و دفاتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی بخشی از هزینه‌های پرداخت‌شده را مطابق تعرفه‌های تصویب‌شده هیئت‌وزیران به او پرداخت خواهد کرد.

بیمه‌شدگان اجباری افراد مشغول به کار در کارخانجات، کارگاه‎‌ها، شرکت‌ها و دیگر محیط‌های کاری هستند که مطابق قانون کار، حقوق دریافت می‌کنند.

راهنمای ثبت نام در سایت تامین اجتماعی

بیمه درمان تامین اجتماعی

مزایای استفاده از بیمه درمانی تامین اجتماعی

امکان استفاده از خدمات درمانی رایگان در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های متعلق به سازمان تامین اجتماعی یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از بیمه درمان این سازمان است. تامین اجتماعی دارای ۸۱ بیمارستان، ۲۹۷ مرکز درمانی سرپایی است و ۱۰ هزار و ۸۶۹ تخت فعال دارد که آماده خدمت رسانی به بیمه‌شدگان عزیز می‌باشند.

مشمولین استفاده از دفترچه درمانی تامین اجتماعی

همه کسانی که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند می‌توانند از این سازمان درخواست پوشش درمانی کنند:


صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی و مدارک لازم

برای صدور اولین دفترچه بیمه تامین اجتماعی باید مدارکی را به این سازمان ارائه کنید تا پرونده بیمه‌شده و افراد تحت پوشش وی تشکیل شده و اطلاعات هریک از افراد در سامانه تأمین اجتماعی ثبت شود. جهت تسریع در روند صدور دفترچه بیمه بهتر است این مدارک را از قبل آماده کنید. برای صدور دفترچه نیز باید به یکی از کارگزاری‌های تامین اجتماعی مراجعه کنید.

صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی و مدارک لازم

تمدید اعتبار دفترچه بیمه تامین اجتماعی و حذف اعتبار از دفترچه‌ها

دفترچه‌هایی که تاریخ اعتبار آنها به پایان رسیده یا در آینده به پایان می‌رسد، از اول خرداد ماه سال جاری بدون نیاز به مراجعه حضوری تمدید اعتبار می‌شود. مراکز درمانی طرف قرارداد از جمله پزشکان، داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک؛ می‌توانند از طریق سامانه‌های در نظر گرفته شده وضعیت اعتبار دفترچه بیمه مراجعان را بررسی کنند.

بیمه شدگان، بازنشستگان و تمامی افرادی که دارای دفترچه درمانی تأمین اجتماعی هستند می‌توانند تا آخرین برگ دفترچه درمانی خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری استفاده کنند.

از جمله دیگر برنامه‌های این سازمان برای آینده حذف کامل دفترچه‌های کاغذی و استفاده از نسخه‌نویسی الکترونیکی است.

مشاهده وضعیت اعتبار دفترچه بیمه تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی، 4 راه را پیش روی بیمه شدگان عزیز قرار داده است تا به راحتی بتوانند وضعیت اعتبار دفترچه خود را پیگیری کنند.

1 ) از طریق سایت medical.tamin.ir

2 ) از طریق سایت eservices.tamin.ir

3 ) وب اپلیکیشن https://pwa.tamin.ir/

4 ) استفاده از کدهای دستوری

1 ) مشاهده اعتبار از طریق سایت medical.tamin.ir

اولین روشی که می‌خواهیم برای استعلام وضعیت اعتبار دفترچه بیمه تامین اجتماعی به شما معرفی کنیم؛ استفاده از سایت medical.tamin.ir می‌باشد. یرای این کار کافیست کدملی خود را در بخش مربوطه وارد کنید و سپس روی گزینه استعلام کلیک کنید.

مشاهده اعتبار از طریق سایت medical.tamin.ir

وضعیت اعتبار دفترچه بیمه شما در همین صفحه و کادری سبز رنگ به شما نمایش داده می‌شود.

مشاهده اعتبار از طریق سایت medical.tamin.ir

2 ) مشاهده اعتبار از طریق سایت eservices.tamin.ir

یکی دیگر از روش‌های مشاهده وضعیت اعتبار دفترچه بیمه تامین اجتماعی، از طریق آدرس اینترنتی https://eservices.tamin.ir/ است. برای مشاهده کافیست وارد این سایت شوید و ابتدا گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.

مشاهده اعتبار از طریق سایت eservices.tamin.ir

برای ورود به سامانه باید کد ملی و رمز عبور خود را در بخش زیر وارد کنید و سپس گزینه ورود را انتخاب کنید.

ورود به سامانه تامین اجتماعی

پس از ورود به سامانه به ترتیب روی بخش‌های زیر کلیک کنید:

بیمه شدگان –> خدمات درمانی و دفترچه بیمه –> استعلام برخورداری از دفترچه بیمه

استعلام برخورداری از حمایت درمانی

حالا به راحتی می‌توانید وضعیت اعتبار دفترچه بیمه خود را مشاهده کنید. علاوه بر اعلام وضعیت اعتبار، شماره بیمه و شعبه بیمه پردازی نیز برای شما نمایش داده می‌شود.

مشاهده اعتبار دفترچه بیمه درمانی

3 ) مشاهده اعتبار از طریق وب اپلیکیشن pwa.tamin.ir

برای مشاهده اعتبار دفترچه بیمه خود می‌توانید به آدرس اینترنتی https://pwa.tamin.ir/ مراجعه کنید و این وب اپلیکیشن را روی موبایل خود نصب کنید. برای این کار کافیست مراحل زیر را طی کنید.

مشاهده اعتبار از طریق وب اپلیکیشن pwa.tamin.ir

پس از مراجعه به این سایت هم می‌توانید در همین صفحه وضعیت اعتبار دفترچه بیمه خود را مشاهده کنید و هم می‌توانید این وب اپلکیشن را روی گوشی موبایل خود نصب کنید. برای این کار کافیست گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.

پس از این مرحله می‌توانید از طریق انتخاب آیکون این برنامه در موبایل خود، وارد سایت شوید و وضعیت اعتبار را مشاهده کنید. این سایت امکان مشاهده وضعیت را از طریق کد ملی و اسکن بارکد دفترچه بیمه در اختیار شما قرار می‌دهد.

وضعیت حمایت‌های درمانی شما در همیین صفحه نمایش داده می‌شود.

مشاهده اعتبار با استفاده از کد دستوری (بیمه شدگان، مراکز درمانی، پزشکان)

برای استعلام وضعیت اعتبار دفترچه بیمه خود می‌توانید از این کدهای دستوری نیز استفاده کنید. کافیست ابتدا یکی از این کدها را شماره‌گیری کنید.

استفاده از کد دستوری

حالا از بین خدمات ارائه شده، عدد 1 را جهت مشاهده اعتبار دفترچه بیمه درمان وارد کنید.

کد ملی یا شناسه اتباع خارجی خود را وارد نمائید.

حالا به راحتی می‌توانید وضعیت اعتبار دفترچه درمانی تامین اجتماعی خود را مشاهده کنید.

مدارک لازم جهت صدور دفترچه بیمه المثنی

در مواقعی که به هر دلیلی دفترچه درمانی بیمه شده و مستمری بگیر(اصلی / تبعی) مفقود گردد، بیمه‌شده می‌تواند با مراجعه به شعبه مربوطه و ارائه مدارک نسبت به درخواست دفترچه المثنی اقدام نماید.

مدارک مورد نیاز:

در صورتی که دفترچه درمانی بر اثر حوادث قهری و غیرمترقبه و یا سرقت (به استناد گزارش نیروی انتظامی) مفقود شده باشد نیازی به پرداخت جریمه دفترچه المثنی نمی‌باشد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سازمان تامین اجتماعی و خدمات آن، وبلاگ پیشخوان 24 را دنبال کنید.:)

 

 

ثبت دیدگاه
سجاد

من خودم خودمو بیمه کردم کارم هم نظارت و پیمانکاری ساختمونه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد هستم اکنون سوال بنده این است :من باید خودمو بیمه اجباری میکردم که بتونم بقیه جا غیر از تامین اجتماعی برم برای مداوا؟؟تفاوت اجباری و بیمه ای که الان خودمو کردم چیه میتونم خودمو اجباری کنم؟یا باید شرکتی یا سازمانی منو این بیمه کنه؟؟

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود و وقت بخیر

برای دریافت بیمه اجباری باید در سازمانی مشغول به کار شوید و حقوق دریافت کنید تا آن سازمان شما را بیمه کند؛ در غیر این صورت باید از بیمه اختیاری استفاده کرده و خودتان حق بیمه را پرداخت کنید.
اصلی‌ترین تفاوت بیمه اجباری با اختیاری این است که در بیمه اختیاری، افراد تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نمی‌گیرند؛ اما در موارد زیر، بیمه اجباری و اختیاری تفاوتی ندارند:
– پرداخت مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت؛
– پرداخت هزینه خدمات درمانی؛
– پرداخت هزینه کفن و دفن؛
– وسایل کمک پزشکی.

سبز و پیروز باشید