بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی بعد از اینکه به سن مورد نظر رسیده باشند می‌توانند با پر کردن فرم درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی، به صورت آنلاین و حضوری درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی خود را تکمیل کنند و……

بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی بعد از اینکه به سن مورد نظر رسیده باشند می‌توانند با پر کردن فرم درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی، به صورت آنلاین و حضوری درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی خود را تکمیل کنند و به سازمان ارائه دهند. برای این کار نیاز بود که پیش از این به صورت حضوری اقدام کنید، ولی با رشد و گسترش فرایندهای الکترونیکی سازمان‌های دولتی، می‌توانید برای درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی غیر حضوری هم اقدام کنید. از این رو اگر مشتاق هستید که بدانید مدارک و شرایط و قوانین درخواست بازنشستگی به چه صورتی است، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله از پیشخوان 24 همراه ما باشید. ضمنا، پیشخوان 24 به شما پیشنهاد میکند، همه چیز درباره بازنشستگی تامین اجتماعی را نیز مطالعه نمایید.

ثبت نام درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

برای ثبت درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی مشاغل سخت و عادی، به دو صورت کلی می‌توان اقدام کرد که عبارتند از:

همانطور که می‌دانید، تا پیش از این شرایط به صورتی بود که باید برای انجام کارهای مربوط به بازنشستگی، به یکی از شعب و دفاتر بیمه تامین اجتماعی رجوع می‌کردید. بعد از این مرحله بایستی ضمن ارائه مدارک لازم، شرایط مربوط به درخواستتان را هم می‌داشتید، تا کارمند بیمه کارتان را انجام دهد. اما در حال حاضر بدون هیچگونه اتلاف وقت و صرف هزینه برای رفت و آمد، خیلی ساده می‌توانید به صورت اینترنتی و آنلاین، درخواست خود را در پرتابل رسمی سازمان تامین اجتماعی ثبت، و نتیجه آن را پیگیری کنید.

مراحل درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

مراحل درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

برای درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی اینترنتی بایستی مراحلی را از طریق سایت تامین اجتماعی طی کنید. این مراحل هرچند ساده هستند، اما پیشنهاد ما به شما این است تا برای دقت و راحتی بیشتر از لپتاپ یا کامپیوتر به جای تلفن‌های همراهتان استفاده کنید. برای تقاضای بازنشستگی تامین اجتماعی ابتدا بایستی وارد سایت تامین اجتماعی به آدرس https://account.tamin.ir/auth/login شوید و مراحلی که در ذیل بیان شده است را طی کنید:

1. ابتدا باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید، تا وارد صفحه اصلی شوید.فراموشی و بازیابی رمزعبور تامین اجتماعی

برای اطلاع از روش‌های ثبت نام سازمان تامین اجتماعی می‌توانید این مقاله را بخوانید: سرویس‌های الکترونیکی تامین اجتماعی که درباره آن‌ها نمی‌دانستید!

شرایط درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

2. بعد از وارد شدن برای درخواست بازنشستگی در سایت تامین اجتماعی بایستی از سربرگ بیمه شدگان، وارد گزینه برقراری مستمری بازنشستگی شوید. حالا طبق آنچه در تصویر زیر می‌بینید، باید روی برقراری مستمری بازنشستگی کلیک کنید.

مدارک لازم برای درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

3. با کلیک روی این گزینه در سایت درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی، صفحه‌ای برای شما باز می‌شودکه از شما می‌خواهد قبل از اقدام به خواندن آن بپردازید. در صورت قبول شرایط باید روی گزینه موافقم کلیک کنید.

استعلام درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

4. بعد از کلیک روی گزینه موافقم، برای ثبت درخواسـت بازنشستگی غیر حضوری، باید مشخصات دقیق خود مثل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کدملی و… را وارد کنید.

نتیجه درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

5. بعد از تایید مرحله قبل، نوبت به اطلاعات شعبه و کارگاهی می‌شود که در آن مشغول بوده‌اید. توجه داشته باشید که این اطلاعات باید به طور دقیق تکمیل شود.

درخواست غیرحضوری بازنشستگی تامین اجتماعی

6. بعد از تکمیل مراحلی که گفته شد، از قسمت پایین روی تایید سابقه و ثبت درخواست کلیک کنید و منتظر جواب نهایی سازمان باشید.

پیگیری درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

برای پیگیری درخواسـت الکترونیکی بازنشستگی تامین اجتماعی و جواب نهایی سازمان بایستی تا از سربرگ تامین اجتماعی، وارد درخواست‌های من شوید، سپس می‌توانید نتیجه درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی، جواب و اطلاعات کلی در این باره را بخوانید و رویت کنید. همچنین برای پیگیری درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی می‌توانید به صورت حضوری نیز به یکی ار دفاتر یا شعب سازمان رجوع کنید.

پیشنهاد می‌شود برای استعلام درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی (یا پیگیری ثبت درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی) از طریق اینترنتی اقدام کنید تا هم در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید و هم با خیالی آسوده و راحت استعلام‌تان را انجام دهید. برای اطلاع از نحوه پیگیری درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی به صورت غیر حضوری، نیز بایستی بعد از ثبت نام در سایت تامین اجتماعی، با گذرواژه و نام کاربری خود وارد پرتابل شوید و طبق تصویر زیر اقدام کنید.

پیگیری درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

لغو درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

تا به اینجا با نحوه درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی آشنا شدید، ولی برای لغو درخواست خود تنها باید به یکی از دفاتر یا شعب سازمان تامین اجتماعی منطقه زندگیتان رجوع کنید. پس از ارائه مدارک و شواهد لازم مبنی بر لغو درخواست، شعبه درخواست شما رابررسی خواهد کرد.

شرایط درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

برای افرادی که به دنبال ثبت درخواست بازنشستگی خود هستند، باید بگوییم طبق مقرارت سازمان تامین اجتماعی، شرایطی از لحاظ سنی رعایت شده است که حداقل سابقه برای بازنشستگی به قرار زیر است:

شرایط مورد نیاز برای درخواست بازنشستگی بیمه‌شده زن:
داشتن 55 سال تمام سن و حداقل 20 سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه
داشتن 45 سال تمام سن و حداقل 30 سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه
داشتن 35 سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی
داشتن 42 سال تمام سن و حداقل 20 سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه (صرفاً زنان کارگر مشمول قانون کار)

شرایط مورد نیاز برای درخواست بازنشستگی بیمه‌شده مرد:
داشتن 60 سال تمام سن و حداقل 20 سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه
داشتن 50 سال تمام سن و حداقل 30 سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه
داشتن 35 سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی

نکته: مشاغل سخت بعد از گذشت 20 تا 25 سال بدون در نظر گرفتن شرایط سنی می‌توانند برای بازنشستگی اقدام کنند. 

مدارک لازم برای درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

مدارک لازم برای درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

روند درخواسـت بازنشستگی تامین اجتماعی مشاغل سخت

طبق بخشنامه مشاغل سخت سازمان اگر فردی برای ثبت درخواست، دارای 10 سال سابقه و 60 سال برای مردان و 55 سال سن برای زنان باشد، می‌تواند نسبت به بازنشستگی اقدام کند. نحوه صدور حکم بازنشستگی مشاغل سخت، طبق ماده 76 قانون تامین اجتماعی تایید و تصویب شده است. بر طبق این قانون، بیمه شدگانی که 30 سال تسابقه کار داشته باشند و در هر مورد حق بیمه خود را به سازمان پرداخته کرده باشند، در صورتی که سن مردان 50 سال و سن زنان 45 سال تمام باشد، این توانایی را دارند تا تقاضای بازنشستگی کنند.

طبق اصلاحیه دیگری در همین قانون، بیمه‌شدگانی که حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه متوالی در کارهای سخت و زیان‌آور را دارا باشند؛ بدون شرط سنی می‌توانند درخواست بازنشستگی کنند.

روش درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی زنان

زنان کارگر طبق قانون تامین اجتماعی در صورت داشتن 20 سال سابقه پرداخت بیمه و شرط سنی 42 سال، این توانایی را دارند تا از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند. زنان کارگر می‌توانند با ارائه نامه درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی به شعب سازمان درخواست خود را ثبت کنند. تنها شرطی که در زمان درخواسـت بازنشستگی تامین اجتماعی باید رعایت کنند، این هست که در زمان درخواست یا ترک کار خود، مشمول قانون کار باشند.

با داشتن این شرایط می‌توانید طبق مراحلی که در بالا ذکر شد، هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنید.

نحوه برقراری مستمری بازنشستگی جانبازان و ایثار گران

زمان درخواست بازنشستگی برای جانبازان، ایثارگران، معلولان و بیماری‌های خاص، بیماران ناشی از شرایط خاص کار و آزادگان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی سابقه 20 ساله تامین اجتماعی و شرایط سنی 50 سال مرد و 45 سال زن در نظر گرفته شده است.

نکته: جانبازان و ایثارگران اگر مجموع سوابق بیمه‌شان به همراه بیمه سربازی به 20 سال برسد و با احتساب حداکثر 10 سال سابقه ارفاقی، مجموعاً به رقم 30 برسد، می‌توانند بدون توجه به شرایط سنی اقدام به بازنشستگی کنند.

درخواست غیرحضوری بازنشستگی تامین اجتماعی پیش از موعد کارکنان دولت

طبق قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت، شرکت‌ها و موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر‌دولتی این توانایی را دارند تا صرفاً با استفاده از منابع مالی که در اختیارشان است، کارکنان واجد شرایط خود را به نحو مقرر در قانون مصوب تامین اجتماعی بازنشسته کنند. کارکنان دستگاه‌های دولتی و غیردولتی پس از ارائه نامه درخواسـت بازنشستگی تامین اجتماعی و موافقت بالاترین مقام دستگاه مربوطه و بررسی سوابق پرداخت حق بیمه، با استفاده از حداکثر پنج‌سال سنوات ارفاقی تا سقف سی‌سال و درصورت احراز شرایط لازم  می‌توانند بازنشسته شوند.

لازم به ذکر است که رانندگان محترم میتوانند از طریق صفحه بیمه رانندگان تامین اجتماعی در این مورد اطلاعات کسب نمایند.

مراحل اداری درخــواست بازنشستگی تامین اجتماعی

مراحل اداری درخــواست بازنشستگی تامین اجتماعی

  1. مراجعه به شعبه یا وبسایت تامین اجتماعی
  2. دریافت پاسخ تامین اجتماعی برای احراز شرایط بازنشستگی
  3. ارائه نامه احراز شرایط بازنشستگی و ثبت درخواست
  4. اعلام تاریخ ترک کار به شعبه
  5. ارائه مدارک جهت موافقت نامه مثل: نامه احراز شرایط بازنشستگی تأمین اجتماعی + درخواست بازنشستگی عضو + سیاهه حقوقی دوران همکاری + تایید پرداخت حق بیمه سابقه سربازی درصورت پرداختی
  6. درصورت کار در چند پیشه مختلف باید سیاهه حقوقی خود را نیز به شعبه ارائه دهید
  7. محاسبه پاداش پایان خدمت و اعلام به واحد بیمه
  8. تسویه حساب با واحد
  9.  تکمیل فرم تسویه و حساب و ارسال ان به دفتر مرکزی سازمان تامین اجتماعی
  10. پرداخت مطالبات

نکته: فرم مورد تأیید تسویه حساب باید به دفترمرکزی با پیوست ارسال شود. از این رو در صورت ارسال فرم‌های قدیمی، فرم ارسالی برگشت داده می‌شود.

نکته 2: مبنای محاسبه پاداش پایان خدمت اعضا، سیاهه حقوقی ارسالی افراد است. بر این اساس خوب است واحدها در تنظیم سیاهه حقوقی دقت لازم و کافی را ذاشته باشند.

مطالعه بیشتر درباره دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی از طریق کد ملی و دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی

مستمری بازنشستگی عبارت است از یک سی ام متوسط دستمزد بیمه شده، ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه بشرط این که از ( 30/35 ) سی و پنج/ سی ام متوسط دستمزد تجاوز نکند.

مستمری بازنشستگی =  سنوات پرداخت حق بیمه (حداکثر 35 سال ) × متوسط دستمزد
30





بازنشستگان کشوری چه کسانی هستند؟

به استناد اساسنامه صندوق بازنشستگی کشوری، این سازمان یک موسسه‌ای بیمه‌ای، دارای شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به وزارت رفاه وتامین اجتماعی است که مسئولیت اداره امور صندوق بازنشستگی مستخدمان مشمول مقررات بازنشستگی کشوری را با رعایت مقررات استخدامی مربوط عهده دار است.

مراحل دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی از طریق پیشخوان 24 به صورت زیر است:

1 ) ابتدا برنامه را از کافه بازار یا گوگل پلی دانلود کنید.

2 ) برنامه را بازکنید و با وارد کردن شماره موبایل خود، منتظر کدی باشید که برای ورود به برنامه برایتان ارسال می‌شود.

3 ) بعد از ارسال شدن کد، وارد برنامه می‌شوید.

4 ) حالا طبق تصویر زیر روی گزینه‌ فیش حقوقی که با مربع قرمز مشخص شده است، کلیک نمایید.

5) در این مرحله باید نوع فیش حقوقی (تامین اجتماعی/کشوری) را انتخاب کنید.

6 ) همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود ازتان درخواست می‌کند که با وارد کردن کدملی و رمز ورد، فیش حقوقی تامین اجتماعی شاغلین را دریافت کنید.

7) بعد از وارد کردن کدملی و رمز ورود، کادر سبز رنگ استعلام را بزنید.

8 ) اکنون شما موفق به دریافت فیش حقوقی بازنشسته تامین اجتماعی شده‌اید!

درخواست بازنشستگی بیمه

 

نکته: اگر پیش‌تر نسبت به ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی اقدام نکرده‌اید، ابتدا بایستی که در این سامانه نام نویسی کنید و گذر واژه فیش حقوقی تامین اجتماعی (رمز ورود) دریافت کنید. این مرحله در طریقه ثبت نام از طریق سایت تامین اجتماعی در زیر مفصلاٌ توضیح داده خواهد شد.

سوالات متداول

امکان درخواسـت بازنشستگی تامین اجتماعی با 10 سال سابقه وجود دارد؟

بله. با شرط سنی 35 سال، حداقل سابقه برای بازنشستگی 10 سال مشخص شده است.

برای انصراف از درخواسـت بازنشستگی تامین اجتماعی باید چه کار کرد؟

برای انصراف باید به یکی از شعب و دفاتر تامین اجتماعی محل سکونت خویش رجوع کنید. به همراه داشتن مدارک برای انصراف از درخواست الزامی است.

بهترین زمان درخواسـت بازنشستگی تامین اجتماعی؟

زمان درخـواست بازنشستگی تامین اجتماعی باتوجه به جنسیت و نوع شغلی که دارا هستید. اما بهترین زمان بعد از 20 سال سابقه تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

زمان پرداخت اولین حقوق بازنشستگی کی است؟

پس از ارائه درخواست بازنشستگی و طی شدن مراحل مربوطه، اولین حقوق برای شما واریز خواهد شد. اغلب بعد از یک ماه از طی شدن مراحل و ثبت نهایی، نخستین حقوق واریز خواهد شد.

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی از طریق کد ملی

نتیجه‌گیری

دانستید که برای ثبت و تایید درخواسـت بازنشستگی تامین اجتماعی ابتدا بایستی با ورود به سامانه درخواســت بازنشستگی، نسبت به ارائه و تکمیل اطلاعات خود اقدام کنید. بعد از اقدام مراحل اداری و طی کردن پروسه، سنوات بازنشستگی برای شما واریز خواهد شد. همانطور که می‌دانید، تا پیش از این شرایط به صورتی بود که باید برای انجام کارهای مربوط به بازنشستگی، به یکی از شعب و دفاتر بیمه تامین اجتماعی رجوع می‌کردید. بعد از این مرحله بایستی ضمن ارائه مدارک لازم، شرایط مربوط به درخواستتان را هم می‌داشتید، تا کارمند بیمه کارتان را انجام دهد. اما در حال حاضر بدون هیچگونه اتلاف وقت و صرف هزینه برای رفت و آمد، خیلی ساده می‌توانید به صورت اینترنتی و آنلاین، درخواست خود را در پرتابل رسمی سازمان تامین اجتماعی ثبت، و نتیجه ان را پیگیری کنید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. برای خواندن مطالب بیشتر می‌توانید به وبلاگ ما سر بزنید. امیدواریم مطالبی که در این مقاله از پیشخوان 24 خواندید برایتان مفید بوده باشد.

ثبت دیدگاه
محمدخوش شعار

سلام.واقعاً کاملترین توضیحات،،در این سایت خواندم،در صورتی که همه جا دنبال سوالم میگشتم،ولی جواب کاملی دیافت نمیکردم،خسته نباشید،خدا قوت