تا به حال پیش آمده که بخواهید یارانه خودتان را دریافت کنید و برای تغییر سرپرست به مشکل خورده باشید؟ تعیین سرپرست خانوار در ابتدای طرح ثبت نام یارانه نقدی مشکلاتی را به وجود اورد که گریبان‌گیر بسیاری از افراد شد….

تا به حال پیش آمده که بخواهید یارانه خودتان را دریافت کنید و برای تغییر سرپرست به مشکل خورده باشید؟ تعیین سرپرست خانوار در ابتدای طرح ثبت نام یارانه نقدی مشکلاتی را به وجود اورد که گریبان‌گیر بسیاری از افراد شد. در این مقاله از پیشخوان 24 قرار است تا راجع به کلیه موارد مربوط به جداسازی یارانه مثل نحوه جدا کردن یارانه افراد مجرد از سرپرست خانوار، جدا کردن یارانه افراد متاهل از سرپرست خانوار، نحوه جداسازی یارانه همسر و جداکردن یارانه قبل از طلاق صحبت کنیم. همچنین کلیه مدارک و شرایط مورد نیاز جهت تغییر اطلاعات سرپرست خانوار یارانه و مراحلی که باید طی شود را در اختیار شما خواهیم گذاشت.  از شما دعوت می‌کنیم برای دست یافتن به جواب پرسش‎‌هایی که در این زمینه دارید، با پیشخوان 24 همراه شوید.

یارانه چیست و چه پیشینه‌ای دارد؟

یارانه را می‌توان این طور تعریف کرد: نوعی کمک مالی از سوی دولت به افراد جامعه. هدف چنین طرحی جلوگیری از رواج فقر و بحران‌های اجتماعی است. یرانه به تعداد اعضای هر خانواری محاسبه می‌شود و در نتیجه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌گردد.

یارانه به دو قسم کلی قابل تقسیم است:

  • مستقیم
  • غیر مستقیم

از دوران قدیم یارانه در ایران وجود داشته است. این یارانه تا به امروز نحوه و اشکال گوناگونی به خود دیده است. در بیشتر کشورهای جهان هم یارانه از سوی دولت به مردم ارائه می‌شود. در این بین به دلایل مختلفی مثل ازدواج، اضافه شدن فرد جدید به خانواده، فوت سرپرست خانواده، طلاق و خانواده بد سرپرست، افراد خانواده تصمیم به جدا کردن یارانه خود می‌گیرند که از این طریق بتوانند کمک خرجی برای خود ایجاد کنند. در ادامه به دلایل مختلفی می‌پردازیم که طبق آن فرد تمایل دارد تا یارانه خود را جدا کند.

جداکردن یارانه زوج‌های جوان

جداکردن یارانه بعد از طلاق

مدارک مورد نیاز جهت جداسازی یارانه زوج‌های جوان:

  • مدارک شناسایی پدر هر دو طرف، که شامل کارت ملی، شناسنامه، و کپی دیگر مدارک است
  • مدارک شناسایی هر دو طرف که شامل شناسنامه، کارت ملی، و کپی تمامی مدارک است
  • اصل و کپی عقدنامه رسمی زوج

مراجعه به دفاتر پیشخوان برای جدا کردن یارانه

زوج ها پس از اینکه مدارک مورد نیاز خود را آماده کردند، باید به آدرسی که از مرکز پلیس +10 دریافت کرده‌اند مراجعه کنند تا نام آن‌ها از لیست خانواده حذف شود. سپس با ارائه مدارک به مرکز پلیس +10 و فرم‌ها و شماره پیگیری که از مرکز قبلی دریافت کرده‌اند می‌توانند مراحل ثبت نام و جدا کردن یارانه از خانواده خود و معرفی خانواده جدید برای دریافت رایانه به اتمام برسانند.

باید دقت داشته باشید که مراحل اداری بیان شده در بالا، فقط به مدت یک الی دو ماه نیازمند زمان است. از همین جهت برای اینکه یارانه یک ماه خود را از دست ندهید باید برای تکمیل مراحل بالا بین دهم تا بیستم هر ماه اقدام کنید. همچنین پیش از هرگونه اقدام به مراکز اداری، زوجین باید یک حساب بانکی تهیه کنند و شماره حساب و کارت خود را هم زمان مراجعه همراه‌شان داشته باشند. همچنین برای ثبت نام یارانه می‌توانند از سایت refahi.ir هم اقدام کنند.

زمان ثبت نام یارانه زوج های جوان

یارانه نقدی، کمک هزینه مناسبی برای بسیاری از زوج های جوان است. به همین دلیل سازمان هدفمندی یارانه‌ها امکان جدا کردن یارانه زوج‌های جوان را بلافاصله بعد از ثبت ازدواج امکان پذیر کرده‌است. در واقع زوج‌های جوان باید یارانه خود را از خانواده قبلی جدا کنند و بعد از معرفی سرپرست جدید نسبت به ثبت شماره حساب در سامانه ثبت نام یارانه اقدام کنند.

سایت ثبت نام یارانه؛ مدارک لازم برای سایت ثبت نام یارانه بعد از ازدواج

برای جدا کردن یارانه بعد از ازدواج لازم است مدارک زیر را آماده کنید:

  • اصل و کپی سند ازدواج
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی هر دو نفر



جدا کردن یارانه بعد از ازدواج چگونه انجام می‌شود؟

بسیاری از افراد پس از ازدواج تصمیم به جداسازی یارانه خود از خانواده می‌گیرند. به منظور جداسازی یارانه پس از ازدواج یا حتی عدم واریز یارانه بعد از ازدواج، همسر باید به عنوان سرپرست خانوار با مدارک مورد نیاز به یکی از شعب پلیس+10 مراجعه کرده و درخواست جداسازی یارانه را انجام دهد.

نکته قابل توجه در این مورد (نحوه جدا كردن يارانه از سرپرست خانوار) این است که جهت ایجاد حساب جدید یارانه در بین زوج ­های جوان هر دوی آن­ها باید یارانه فعال داشته باشند. اگر یکی از آن دو در خانواده قبلی خود یارانه دریافت نمی‌کرد، امکان درخواست جداسازی یارانه برای او وجود ندارد.

مدارک مورد نیاز برای جداسازی یارانه

برای جدا کردن یارانه به سبب ازدواج (روش جدا کردن یارانه بعد از ازدواج) مدارک شناسایی پدر هر دو طرف که به قرار زیر است لازم می‌باشد:

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • و کپی مدارک دیگر

مدارک شناسایی مورد نیاز هر دو طرف  شامل:

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • و کپی مدارک دیگر
  • و اصل و کپی عقدنامه رسمی زوج

جدا کردن یارانه بعد از طلاق

جدا کردن یارانه بعد از طلاق شبیه به ثبت نام یارانه ازدواج است، این افراد باید یارانه خود را از سرپرست قبلی جدا و اطلاعات خود را مجددا در سامانه ثبت نام یارانه انجام دهند. برای جدا کردن یارانه بعد از طلاق نیاز به مدارکی که در زیر آمده دارد:

  • اصل و کپی سند طلاق
  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی

زوج هایی که از یکدیگر جدا شده‌اند، جهت انتقال یارانه بعد از طلاق باید با در دست داشتن مدارکی مثل شناسنامه، کارت ملی، سند طلاق و کپی تمام مدارک (نمونه نامه درخواست جداسازی یارانه) به دفاتر پلیس +10 برای یارانه مراجعه کرده و تقاضای سرپرستی جدید برای دریافت یارانه کنند. پس از آن فرد باید حساب یارانه جدا برای خود در یکی از بانک­‌ها ایجاد کند؛ در غیر اینصورت یارانه برای او پرداخت نمی‌شود. دراصل سایت جدا كردن يارانه بعد از ازدواج در سال 1400 وجود ندارد و این کار باید از دفاتر پیشخوان پیگیری شود.

جدا کردن یارانه خانوار بدسرپرست

افراد خانواده بد سرپست نیز برای جداسازی یارانه باید به مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند. اما پیش از مراجعه به این مراکز باید برای انجام امور تغییر در کفالت و حضانت به مرکز فرمانداری استان محل زندگی مراجعه کرده و نامه رسمی از فرمانداری دریافت کنند.

برای خانواده بد سرپرست دلایل متعددی وجود دارد. در صورت بروز هرکدام از شرایط می‌توانید برای جداسازی یارانه اقدام کنید. اگر سرپرست خانوار، مفقود شود، مصرف‌کننده مواد مخدر یا زندانی باشد، خارج از ایران زندگی کند و دارای بیماری روحی و روانی باشد امکان تغییر سرپرست خانوار وجود دارد که پس از پدر سرپرستی به مادر خانواده و در صورت داشتن سن قانونی فرزند ارشد به عنوان سرپرست جدید باید معرفی شود.

مدارک مورد نیاز برای تغییر سرپرست (مدارك لازم براي جدا كردن يارانه ها بعد از طلاق) با توجه به علت تغییر به این شرح است:

  • حکم مرجع قضائی ذی‌صلاح
  • گواهی پزشکی قانونی
  • گواهی یکی از بیمارستان‌های روانی مراکز نگهداری این قبیل از افراد که صلاحیت آن‌ها به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد
  • گواهی سازمان بهزیستی محل
  • گواهی از زندان
  • گواهی لازم از معاونت کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه

جدا کردن یارانه بعد از فوت سرپرست خانوار

نحوه جداکردن یارانه از همسر

پس از فوت سرپرست خانوار، یارانه اعضای خانواده به طور موقت قطع می‌شود. برای ادامه دریافت یارانه یا انتقال یارانه به حساب همسر، مادر به همراه فرزندان خود باید با مدارکی مثل اصل شناسنامه و اصل کارت ملی، کپی مدارک شناسایی، کارت ملی سرپرست قبلی و گواهی فوت سرپرست خانواده به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

پس از انجام مراحل لازم، یارانه یا به حساب مادر خانوار واریز می‌شود یا در مواقعی که فرزند ارشد سرپرستی خانواده را بر عهده بگیرد، به حساب او واریز می‌شود. با فوت سرپرست خانوار، می‌بایستی اعضا خانواده نسبت به تغییر سرپرست اقدام کنند که برای این کار مدارک زیر لازم است:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی سرپرست جدید
  • اصل و کپی شناسنامه اعضای خانواده که زیر مجموعه سرپرست قبلی بوده‌اند
  • شناسنامه و کارت ملی سرپرست فوت شده
  • گواهی فوت سرپرست

جدا کردن یارانه افراد مجرد

افراد مجرد توانیی این که یارانه خود را از سرپرست خانواده جدا کنند (تغییر سرپرست خانوار جهت دریافت معیشتی) ندارند و تنها امکان تغییر سرپرست به دلیل بدسرپرست بودن که پیشتر بیان شد، امکان پذیر است. فرزند تازه به دنیا آمده نیاز به ثبت نام ندارد و سازمان ثبت احوال تغییر در تعداد خانوار را به سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام می‌کند. اطلاعات خانوار به صورت خودکار در سامانه ثبت نام یارانه به‌روزرسانی می‌شود.

ثبت نام یارانه نوزاد و فرزند جدید

برای ثبت‌نام یارانه نوزاد نیازی به پیگیری ندارید. بعد از صدور شناسنامه برای نوزاد، ثبت احوال تغییر در تعداد خانوار را به سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام خواهد کرد. اطلاعات خانوار به طور خودکار در سامانه ثبت نام یارانه به‌روزرسانی خواهد شد. در نتیجه یارانه فرزند شما از ماه بعد به صورت خودکار به حساب سرپرست خانواده واریز خواهد شد.

تغییر شماره حساب در سامانه ثبت نام یارانه

اگر بنابه عللی قصد تغییر شماره حساب پرداخت یارانه خود در سامانه پرداخت یارانه‌ها را دارید، نخست بایستی به یکی از شعب بانکی که حساب پیشین در آن قرار دارد بروید و نسبت به رد شماره حساب گذشته خود اقدام کنید. بعد از آن می‌توانید در همان بانک یا با مراجعه هر بانک دیگری شماره حساب جدیدتان را برای واریز یارانه به سامانه ثبت نام یارانه‌ها اعلام کنید.

مراحل رسیدگی به اعتراض به قطع یارانه در سایت ثبت نام

  • دریافت پیامک از سرشماره YARANEH
  • مراجعه به پیشخوان دولت (لیست مراکز فعال پیشخوان) و دریافت کد رهگیری
  • ورود به سامانه با کد رهگیری بعد از 48 ساعت

نحوه ثبت نام جاماندگان از یارانه

شهروندانی که از ثبت نام یارانه نقدی جامانده بودند از اول دی ماه98 فرصت ثبت نام در سامانه یارانه داشتند. با مراجعه به دفاتر پلیس+10 و با همراه داشتن اسناد و مدارک نسبت به ثبت خانوار خود اقدام کنند. پس از انجام بررسی های مربوط به وسع مالی به شعب بانک مراجعه و برای دریافت یارانه نقدی 98 افتتاح حساب کنند. افرادی که در دی ماه 98 نتوانستند ثبت نام کنند باید تا اعلام جدید ثبت نام در سامانه یارانه صبر کنند.

همچنین در همین سامانه (سایت جداکردن یارانه بعد از ازدواج در سال 99) راجع به کلیه افرادی که جز جاماندگان ثبت نام یارانه در سال قبل بوده‌اند هم تصمیم‌گیری می‌شود.

شماره تلفن سازمان هدفمندی یارانه ها

برای پاسخ‌گویی به سوالات شهروندان راجع به ثبت نام یارانه، زمان ثبت نام یارانه، ثبت نام یارانه معیشتی جاماندگان و… سازمان هدفمندی یارانه‌ها، از سیستم تلفن گویا کمک گرفته است. برای دریافت جواب سوالات خود در زمینه سامانه ثبت نام مجدد یارانه می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

88902253 – 88902254 – 88902259 – 88801644 – 88803452 – 88805348 – 88805704 – 88805790

آدرس سازمان هدفمندی یارانه‌ها

برای پرسیدن نحوه ثبت‌نام یارانه نیازی به مراجعه نیست. از طریق تلفن‌هایی که پیش‌تر گفته شد هم می‌توانید اقدام نمایید. اما اگر قصد مراجعه به سازمان هدفمندی یارانه های را دارید: تهران – خیابان فلسطین شمالی – پائین تر از تقاطع زرتشت – نبش کوچه دانشکیان – پلاک 485 سازمان هدفمند سازی یارانه ها، این آدرس سازمان است.

نحوه استعلام یارانه با اپلیکیشن پیشخوان 24

مراحل استعلام یارانه نوزاد با پیشخوان 24

افرادی که تمایل دارند بدانند یارانه کمک معیشتی آن‌ها واریز می‌گردد یاخیر، می‌توانند از پیشخوان 24 کمک بگیرند. همچنین برای مطمئن شدن از واریزی یارانه فرزند نوزاد خود نیز می‌توانید از طریق اپلیکیشن پیشخوان 24 اقدام کنید. در این بخش به مراحل استعلام یارانه از طریق پیشخوان 24 می‌پردازیم.

روش اول: استعلام یارانه نوزاد با سایت پیشخوان 24

1) ابتدا وارد آدرس رو به رو می‌شویم: https://pishkhan24.com/panel/services/socialServices

2) سپس از توار کناره صفحه، خدمات تامین اجتماعی را انتخاب می‌کنیم.

3) اکنون صفحه جدیدی مانند تصویر زیر برای شما باز می‌شود. روی آپشن یارانه نقدی کلیک کنید.

استعلام ثبت یارانه نوزاد

4) در این مرحله، اطلاعات هویتی از شما درخواست می‌شود. اطلاعاتی نظیر: کدملی، سال تولد و شماره حساب واریز یارانه. حتماً باید اطلاعات را به طور دقیق وارد نمایید. بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی، بر روی کادر سبز رنگ “استعلام یارانه” کلیک کنید.

پیگیری یارانه نوزاد از فرمانداری

5) تبریک! شما موفق شدید به همین راحتی سوابق یارانه خود را مشاهده نمایید!

روش دوم: استعلام یارانه نوزاد با اپلیکیشن پیشخوان 24

1) برای استفاده از اپلیکیشن ابتدا باید پیشخوان 24 را از طریق لینک‌های زیر دانلود کنید:

دانلود مستقیم پیشخوان 24

دانلود از کافه بازار

دانلود از مایکت

دانلود از گوگل پلی

2) بعد از دانلود و نصب اپلیکیشن؛ از منو آپشن یارانه نقدی را که در تصویر زیر می‌بینید انتخاب کنید.

یارانه نوزادان تازه متولد شده 99

3) حالا باید اطلاعات هویتی خود را وارد نمایید. اطلاعاتی نظیر: کدملی، سال تولد و شماره حساب واریز یارانه. حتماً باید اطلاعات را به طور دقیق وارد نمایید. بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی، بر روی کادر سبز رنگ “استعلام یارانه” کلیک کنید.

4) تبریک! شما موفق شدید به همین راحتی سوابق یارانه خود را مشاهده نمایید!

نتیجه‌گیری روش جداکردن یارانه

همانطور که به شما قول داده بودیم در این مقاله سعی کردیم تا درباره کلیه مواردی که در پاسخ به سوال چگونه یارانه‌ام را جدا کنم؟ باید داد، جواب بدهیم. از این که پیشخوان 24 را برای افزایش آگاهی و اطلاعات خود انتخاب کردید، صمیمانه از شما متشکریم. همچنین برای خواندن مطالبی نظیر نحوه جدا کردن یارانه از سرپرست خانوار، تغییر سرپرست خانوار و… در پیشخوان 24 برای شما مطالبی تدارک دیده شده است که می‌توانید مطالعه نمایید. همچنین در صورتی که سوالی داشتید می‌توانید آن را با پیشخوان 24 و سایر خوانندگان محترم در نظر بگذارید تا در اسرع وقت جواب سوال شما پاسخ داده شود؛ از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

ثبت دیدگاه
بهزاد حسینان

از خانواده ام جدا هستم میخوام جدا کنم

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و احترام
افراد مجرد نمی‌توانند یارانه خود را از سرپرست خانوار جدا کنند؛ مگر اینکه بدسرپرست باشند یا سرپرست خانواده فوت شده باشد.
سبز باشید و پایدار

معصومه ساعدی

یکی از دوستان یارانه فرزندان خود را به عنوان خودسرپرست یا بد سرپرست وارد کرده و با اینکه زیر۱۸سال هستند این جداسازی انجام شده این امکان برای همه هست؟

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و وقت بخیر
افراد بد سرپست برای جداسازی یارانه باید به مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند؛ اما پیش از مراجعه به این مراکز، باید برای انجام امور تغییر در کفالت و حضانت به مرکز فرمانداری استان محل زندگی مراجعه کرده و نامه رسمی از فرمانداری دریافت کنند.
پیروز و سبز باشید