اگر به‌دلیل ازدواج، طلاق یا فوت سرپرست خانوار به‌دنبال جداسازی یارانه خود هستید اما روش آن را نمی‌دانید، این مقاله را بخوانید….

یکی از مسائلی که در زمان ثبت‌ نام یارانه با آن مواجه می‌شوید، تعیین سرپرست خانوار است؛ به‌ویژه در زمان ازدواج، طلاق یا فوت سرپرست خانوار که زمان تغییر سرپرست است. ما در این مقاله از وبلاگ پیشخوان ۲۴، قرار است درباره تمامی نکته‌های جداسازی یارانه مثل نحوه جدا کردن یارانه افراد مجرد و متاهل از سرپرست خانوار صحبت کنیم؛ همچنین مدارک و شرایط مورد نیاز برای تغییر اطلاعات سرپرست خانوار یارانه را در اختیار شما خواهیم گذاشت. با ما همراه باشید.

چگونه یارانه خود را جدا کنیم؟

برای جداسازی یارانه باید در یکی از گروه‌هایی قرار گرفته باشید که می‌توانند یارانه خودشان را از سرپرست خانوار جدا کنند؛ این گروه‌ها عبارت‌اند از:

  • افرادی که ازدواج می‌کنند؛
  • افرادی که طلاق می‌گیرند؛
  • افرادی که پس از ۱۸ سالگی، مستقل از خانواده زندگی می‌کنند؛
  • افرادی که بدسرپرست هستند؛
  • افرادی که سرپرست خانوار را به‌دلیل فوت از دست می‌دهند؛
  • افرادی که تحت حضانت، کفالت، قیمومیت و فرزندخواندگی قرار می‌گیرند.

نحوه جداسازی یارانه هر یک از افراد بالا متفاوت است؛ بنابراین در ادامه باید عنوانی را برای مطالعه انتخاب کنید که با وضعیت فعلی شما مرتبط است.

جدا كردن يارانه افراد متاهل از سرپرست خانوار

اولین قدم برای جدا کردن یارانه بعد از ازدواج، مراجعه سرپرست جدید به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ و ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست جداسازی یارانه است. در مرحله بعد، زوجین باید به بانک مراجعه کرده و اطلاعات حساب یارانه خود را اصلاح کنند.

مدارک لازم برای جدا کردن یارانه پس از ازدواج

در زمان مراجعه به مرکز پلیس +۱۰ برای جداسازی یارانه، باید مدارک شناسایی لازم را به همراه داشته باشید. این مدارک عبارت‌ است از:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زن و شوهر؛
  • اصل و کپی مدارک شناسنامه و کارت ملی پدر هر دو طرف؛
  • اصل و کپی عقدنامه رسمی زوج.

لازم است بدانید که مراحل اداری تغییر سرپرست خانوار بعد از ازدواج، بین یک الی دو ماه زمان می‌برد؛ به همین خاطر، برای اینکه یارانه یک ماه خود را از دست ندهید، بهتر است بین دهم تا بیستم ماه برای تغییر سرپرست خانوار اقدام کنید؛ همچنین قبل از هرگونه اقدام به مراکز اداری، زوجین باید یک حساب بانکی باز کرده و شماره حساب و شماره کارت خود را نیز به مرکز مربوطه ارائه کنند.

جدا کردن یارانه بعد از طلاق

جدا کردن یارانه بعد از طلاق

زوج‌هایی که از یکدیگر جدا شده‌اند، برای جداسازی یارانه بعد از طلاق باید همراه با مدارک خود، به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و درخواست جدایی یارانه را ثبت کنند. در ادامه، هر یک از طرفین باید حساب یارانه جدا برای خود در یکی از بانک­‌ها ایجاد کند؛ در غیر این صورت یارانه برایشان واریز نخواهد شد.

مدارک لازم برای جدا کردن یارانه پس از طلاق

در هنگام مراجعه به پلیس +۱۰ برای جداسازی یارانه بعد از طلاق، باید مدارک شناسایی همراهتان باشد. این مدارک عبارت‌اند از:

جدا کردن یارانه سرپرست فوت‌ شده

برای جداسازی یارانه از سرپرست فوت شده، باید همراه با مدارک لازم به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و مراحل و مدارک انتقال یارانه فوت شده به سرپرست جدید را تحویل دهد. در ادامه، برای تغییر حساب بانکی، یکی از اعضای خانواده باید به شعبه بانکی که حساب یارانه سرپرست قبلی در آن ایجاد شده بود، مراجعه کرده و برای افتتاح حساب یارانه جدید اقدام کند.

مدارک لازم برای جدا کردن یارانه پس از فوت سرپرست

برای جدا کردن یارانه سرپرست فوت شده یا به عبارت دیگر، جدا کردن یارانه از پدر و تعیین سرپرست جدید، باید همراه با مدارک مورد نیاز به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید؛ این مدارک عبارت‌اند از:

نکته: یارانه معیشتی، دو ماه پس از تعیین سرپرست جدید به حساب او واریز خواهد شد.

جدا كردن يارانه افراد بد سرپرست

جدا كردن يارانه افراد بد سرپرست

افراد بدسرپرست برای جدا کردن یارانه از سرپرست خانوار، ابتدا باید برای تغییر در کفالت، حضانت و… به مرکز فرمانداری استان خود مراجعه کرده و در ادامه، برای تغییر اطلاعات سرپرست، به یکی از دفاتر +۱۰ مراجعه کنند. سازمان هدفمندی یارانه‌ها فقط به دلایل زیر با جدا کردن یارانه افراد بد سرپرست موافقت می‌کند:

نکته: یارانه افرادی که در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند و فاقد سرپرست هستند، با تشخیص سازمان هدفمندی یارانه‌ها به سرپرست دیگری پرداخت خواهد شد. یارانه زندانیان خود سرپرست نیز به حساب خودشان واریز خواهد شد.

مدارک لازم برای جدا کردن یارانه افراد بد سرپرست

علاوه‌بر مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی، مدارک مورد نیاز برای تغییر سرپرست با توجه به علت تغییر به این شرح است:

جدا کردن یارانه افراد مجرد در سال ۱۴۰۳

افراد مجرد، چه بیشتر از ۱۸ سال و چه کمتر از ۱۸ سال، نمی‌توانند یارانه خود را از سرپرست خانواده جدا کنند؛ به‌غیر از زمانی که علت درخواست آن‌ها برای جداسازی یارانه، بدسرپرست بودن باشد. در این مواقع، ابتدا باید برای تغییر در کفالت، حضانت و… به مرکز فرمانداری استان خود مراجعه کرده و در نهایت، برای ثبت اطلاعات سرپرست جدید، به یکی از دفاتر +۱۰ مراجعه کنند.

استعلام وضعیت یارانه پس از جداسازی

پس از جداسازی واریز یارانه، برای اطمینان از تغییر سرپرست و صحت اطلاعات، لازم است آن را استعلام بگیرید. برای انجام این کار، ابتدا باید وارد سایت یا اپلیکیشن پیشخوان ۲۴ شوید و در ادامه، مراحل زیر را دنبال کنید:

استعلام وضعیت یارانه پس از جداسازی

پس از انجام مراحلی که اشاره کردیم، اطلاعات زیر برای شما نمایش داده می‌شود:



پیگیری و اعتراض به عدم جداسازی یارانه

در صورتی که پس از استعلام وضعیت یارانه متوجه شدید که سرپرست خانوار تغییر نکرده است، می‌توانید از طریق مراجعه به سامانه حمایت به آدرس hemayat.mcls.gov.ir، اعتراض به یارانه خود را ثبت کنید؛ همچنین می‌توانید با شماره‌های 0216369 یا 09200006369 تماس بگیرید و اعتراض خود را به این مسئله اعلام کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله، شما را با نحوه جدا کردن یارانه از سرپرست خانوار آشنا کردیم و گفتیم که هر فرد با چه شرایطی می‌تواند یارانه خود را از سرپرست فعلی خانوار جدا کند؛ همچنین به روش‌های استعلام وضعیت یارانه و اعتراض به عدم جداسازی آن نیز اشاره کردیم. در پایان لازم است تاکید کنیم که مراحل اداری و تائید نهایی سرپرست جدید حدود دو ماه زمان می‌برد؛ پس اگر به‌دنبال جدا کردن یارانه خود هستید، هر چه سریع‌تر برای آن اقدام کنید.

سوالات متداول درباره جدا کردن یارانه

مراحل جدا کردن یارانه چیست؟

مراحل جداسازی یارانه شامل مراجعه به مرکز پلیس +۱۰ برای ثبت درخواست، آماده‌سازی مدارک لازم و مراجعه به بانک برای ویرایش اطلاعات حساب واریز یارانه است.

سایت جداسازی یارانه چیست؟

در حال حاضر سامانه‌ای با عنوان «سامانه جداسازی یارانه» فعال نیست و شما برای انجام این کار، باید همراه با مدارک لازم به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

کد دستوری جداسازی یارانه چیست؟

امکان جداسازی یارانه با کد دستوری وجود ندارد و شما برای انجام این کار، باید همراه با مدارک لازم به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

برای جداسازی یارانه به کجا مراجعه کنیم؟

جداسازی یارانه فقط از طریق مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ امکان‌پذیر است. پس از مراجعه به این مرکز نیز باید برای ویرایش اطلاعات حساب بانکی به بانک مورد نظر خود مراجعه کنید.

برای جدا كردن يارانه چه مداركی لازم است؟

مدارک لازم برای جدا کردن یارانه با توجه به موقعیت شما متفاوت است؛ اما به‌طور کلی، باید اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و سایر مدارک شناسایی در زمان مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ همراهتان باشد.

آیا بعد از تغییر سرپرست خانوار، دهک معیشتی هم تغییر می‌کند؟

بله؛ با توجه به تغییر سرپرست و تغییر اطلاعات درآمد خانوار در سامانه هدفمندی یارانه‌ها،‌ ممکن است دهک معیشتی شما هم تغییر کند. بر همین اساس لازم است تا بعد تکمیل مراحل جداسازی یارانه، به‌سراغ استعلام دهک خانوار بروید.

آیا جدا كردن يارانه افراد مجرد از سرپرست خانوار امکان‌پذیر است؟

خیر؛ جداسازی یارانه افراد مجرد فقط در صورتی امکان‌پذیر است که بد سرپرست باشند.

آیا بعد از تغییر سرپرست خانوار باز هم باید در سامانه یارانه ثبت‌نام کنیم؟

خیر؛ بعد از تکمیل مراحل جدا كردن يارانه از سرپرست خانوار نیازی نیست که دوباره برای ثبت‌نام یارانه اقدام کنید.

ثبت دیدگاه
نسرین خوانساری

میخوام یارانه مو جدا کنم

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

درود و احترام سرکار خانم خوانساری
برای جدا کردن یارانه لازم است همراه با مدارک لازم به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه فرمایید.
تندرست باشید

عباس

سلام من سه ماهه جدا کردم ولی هنوز برامون واریز نشده

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و وقت بخیر
در صورتی که به عدم واریز یارانه اعتراض دارید، می‌توانید به سامانه حمایت مراجعه کرده یا از طریق تماس با شماره تلفن‌های 0216369 یا 09200006369 اعنراض خود را ثبت و پیگیری کنید.
موفق و برقرار باشید

بهزاد حسینان

از خانواده ام جدا هستم میخوام جدا کنم

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و احترام
افراد مجرد نمی‌توانند یارانه خود را از سرپرست خانوار جدا کنند؛ مگر اینکه بدسرپرست باشند یا سرپرست خانواده فوت شده باشد.
سبز باشید و پایدار

معصومه ساعدی

یکی از دوستان یارانه فرزندان خود را به عنوان خودسرپرست یا بد سرپرست وارد کرده و با اینکه زیر۱۸سال هستند این جداسازی انجام شده این امکان برای همه هست؟

پشتیبانی پیشخوان ۲۴

سلام و وقت بخیر
افراد بد سرپست برای جداسازی یارانه باید به مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند؛ اما پیش از مراجعه به این مراکز، باید برای انجام امور تغییر در کفالت و حضانت به مرکز فرمانداری استان محل زندگی مراجعه کرده و نامه رسمی از فرمانداری دریافت کنند.
پیروز و سبز باشید